Modlin zyska na drożyźnie warszawskiego Okęcia?
Największe lotnisko w Polsce - port lotniczy im. F. Chopina w Warszawie obsłużył w zeszłym roku prawie 8,7 mln pasażerów (ponad 40 proc. całkowitego polskiego ruchu pasażerskiego).
Obowiązujące na Okęciu opłaty lotniskowe są dość wysokie, a przewoźnicy, szczególnie niskokosztowi, przenoszą dodatkowe koszty na swoich pasażerów. Dodatkowo, port w Warszawie ma małe szanse na dalszy rozwój, ze względu na ograniczoną powierzchnię.
Oceniając opłaty - stawka opłaty pasażerskiej dla Okęcia wynosi 60zł, a w podkrakowskich Balicach 45zł, w gdańskim Rębiechowie 48zł, a podrzeszowskiej Jasionce tylko 18zł. Także opłaty za lądowanie na Okęciu nie są najbardziej przystępne: 200zł + 40zł lub 45zł (powyżej 40t) za 1 tonę masy MTOW. Odpowiednio dla Balic wynosi to 32zł/tona MTOW, Jasionki 30zł/tona MTOW i 25zł/tona MTOW dla Rębiechowa. Opłaty postojowe liczone z reguły powyżej 2-4h i podawane na dobę/tonę MTOW wynoszą odpowiednio: Okęcie 5,50zł, Balice 12,20zł, w Rębiechowie 4,5zł, a na Jasionce 4zł.
W czasach, kiedy działał jeszcze terminal Etiuda obsługujący tanich przewoźników, wg. firm lotniczych ceny nie były tak wysokie. Kiedy wszystkie połączenia zostały przeniesione do dwóch głównych terminali Okęcia, opłaty zwiększyły się o ok. kilkadziesiąt złotych. Z tego powodu tanie linie Ryanair i easyJet postanowiły wycofać się z Warszawy i operować z innych miast w Polsce. Obecnie easyJet lata wyłącznie z Krakowa, zaś irlandzki Ryanair z dziewięciu polskich miast. W Warszawie pozostały z niskokosztowych linii tylko Wizz Air i Norwegian, zmniejszając jednak swoją siatkę połączeń.
Ceny biletów lotniczych z Okęcia do europejskich miast są zdecydowanie droższe od tych oferowanych na mniejszych lotniskach w Polsce. Np. lot w dwie strony z Warszawy do Londynu-Luton (25-27 listopada) z Wizz Air kosztuje 400 zł od osoby. Z Gdańska i Wrocławia dotrzemy do tego samego miejsca za 268 zł. Oczywiście na samą cenę wpływają różne czynniki - począwszy od cen obsługi lotu (na co ma wpływ lotnisko). Na popyt i preferencje pasażerów lotnisko wpływu nie ma. Natomiast na konkurencję pomiędzy przewoźnikami, jak i na ceny paliw lotnisko ma pewien ograniczony wpływ np. fakt braku easyJetu, czy Ryanair w Warszawie z pewnością ułatwił pozostałym przewoźnikom podniesienie ceny z racji mniejszej konkurencji. Także jeden dostawca paliwa mający monopol to problem lotniska, ale na szczęście już rozwiązywany.
Na obecnej sytuacji Okęcia może skorzystać lotnisko w Modlinie. W 2008 r. irlandzki przewoźnik Ryanair opuścił Warszawę ze względu na panującą tam wg. niego drożyznę. Obecnie linie prowadzą rozmowy z władzami nowego portu lotniczego w Modlinie (zlokalizowanego 40 km od centrum Warszawy). Wkrótce będzie można stąd polecieć do 40 miast w całej Europie. Powstanie szybkiej kolei do centrum Warszawy mogłoby ostatecznie zdetronizować Okęcie.
W ubiegłym tygodniu, Michael Cawley wiceprezes tanich linii zapowiedział, że połączenia zostaną uruchomione najszybciej jak to tylko możliwe, czyli latem lub jesienią 2012 r. Ryanair zamierza stworzyć w Modlinie swoją bazę, której otwarcie jest związane z przypisaniem określonej liczby samolotów przewoźnika do portu. Na początku mogłyby to być trzy, cztery boeingi obsługujące kilkanaście połączeń. W ciągu kilku lat w Modlinie ma zostać ulokowanych 10 samolotów.
Jak zdradza Edyta Mikołajczyk, doradca zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, lotnisko prowadzi rozmowy z tanimi oraz tradycyjnymi przewoźnikami.
Komentarze
Tagi:
Dział dostawcy/usługodawcy branży:
TSUE: Włoskie regulacje dot. Airbnb, czy Expedii niezgodne z prawem
SITE Poland podsumowuje 3 edycję programu Young
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Dział badania rynku i analizy:
Wakacje nad Bałtykiem lepsze niż przed
ETC: Turystyka potrzebuje systemu zarządzania
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Znamy Najlepszy Port Lotniczy Roku
Ile kosztuje nocleg nad polskim morzem?
Jerzy Dudek na okładce nowego Sphinx Menu
Na jarmark wielkanocny do Czech
UE pomogła polskiej turystyce?
Najpierw tańczyli a teraz gotują, za sprawą Gessler
Nadbałtyckie kurorty podsumowują Lato
Co z polską turystyką biznesową?
Drugi dzień strajku w Lufthansie