Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Biuro franchisingowe BP ITAKA.
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
Biura podróży nadal stosują niedozwolone klauzule w umowach z klientami
Biura podróży coraz bardziej liczą się z prawem przy konstruowaniu umów. Jednak cały czas zdarzają się nadużycia przy ich tworzeniu.
Bardzo często w umowach umieszczane są zastrzeżenia, które ograniczają odpowiedzialność biura podróży za należyte wykonanie umowy.
Biura zastrzegają sobie między innymi możliwość zmian programu wycieczki. Dzięki temu mogą zmienić środek transportu, standard lub położenie hotelu, a także punkty programu zwiedzania. Zgodnie z prawem touroperator, chcąc zmienić jeden z istotnych warunków umowy powinien uzgodnić to z klientem. Jeżeli klient nie wyrazi na to zgody, ma prawo bez żądnych konsekwencji odstąpić od umowy.
Biura podróży w umowach próbują zdjąć z siebie odpowiedzialność za działania osób, które współuczestniczą w realizacji imprezy. Często w umowach znajdują się zapisy, że biuro nie odpowiada za niedogodności w hotelu, związane np. z brakiem wody, prądu, czy też konserwacją basenu. Jednak takie zapisy są sprzeczne z prawem. Biura podróży ponoszą odpowiedzialność kontraktową, czyli odpowiadają za osoby, którym zleciły wykonanie części umów. Klient nie podpisuje umowy z hotelarzem, restauratorem czy też właścicielem firmy transportowej, ale zawiera je organizator imprezy. Organizator wyjazdu odpowiada również za nierzetelne działania agenta, który rozprowadza jego ofertę.
Kolejnym nadużyciem ze strony touroperatorów jest ograniczanie praw osób, które korzystają z ofert last minute oraz innych ofert specjalnych. Biura odbierają takim klientom możliwość reklamacji. Zdarza się również, że biura ustalają zbyt krótki termin złożenia reklamacji. Zazwyczaj musi nastąpić to w formie pisemnej, do siedmiu dni od zakończenia imprezy, a sami rezerwują sobie na odpowiedź aż 45 dni. Taki zapis jest sprzeczny z kodeksem cywilnym oraz ustawą o usługach turystycznych (art. 20 ust. 6), która stanowi, że klient ma 30 dni na złożenie reklamacji i w takim samym czasie biuro musi ją rozpatrzyć.
Pisemna umowa musi zawierać informację o wszystkich kosztach wyjazdu, a także listę dodatkowych należności, które nie są zawarte w cenie. Bez względu na zaistniałe okoliczności organizator nie ma prawa zmienić ceny na 20 dni przed datą wyjazdu. Podwyżka może nastąpić wcześniej, jednak tylko, gdy touroperator w umowie zastrzegł taką możliwość. Podwyżka musi być uzasadniona określonymi okolicznościami, między innymi wzrostem kosztów transportu, wzrostem opłat urzędowych, podatków oraz opłat za usługi lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych, a także wzrostem kursów walut. Biuro podróży powinno udokumentować wpływ tych czynników na podwyższenie ceny. Jeżeli biuro zmienia cenę imprezy, wówczas klient może odstąpić od umowy.
Od umowy klient może odstąpić przed rozpoczęciem imprezy, ale też w jej trakcie. Jeżeli organizator nie dopełni swoich obowiązków, np. zmieni miejsce zakwaterowania lub program wycieczki, wówczas klientom należy się zwrot pełnej ceny bez żadnych potrąceń. Jeżeli organizator odwoła wyjazd, wówczas powinien zapewnić alternatywną ofertę. Klientom, którym nie odpowiada zastępcza oferta oddawane są wpłacone pieniądze. Zgodnie z prawem w takich przypadkach biuro powinno wypłacić również odsetki.
Instytucją, która dba o klientów biur podróży jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Sprawdza on między innymi, czy umowy przygotowywane przez organizatorów nie zawierają niedozwolonych klauzul. Klienci biur podróży mogą porównywać zapisy zawarte w ich umowach z rejestrem zapisów, które sąd uznał za niedozwolone. Taki rejestr znajduje się na stronie www.uokik.gov.pl .
W sprawach spornych bezpłatną pomoc prawną można uzyskać u miejskiego i powiatowego rzecznika konsumentów lub też w jednej z organizacji konsumenckich takich jak:
- Federacja Konsumentów (www.federacja-konsumentow.org.pl ),
- Stowarzyszenie Konsumentów Polskich (www.skp.pl ).
W razie konfliktu z biurem podróży klienci mogą też skorzystać z sieci polubownych sądów konsumenckich, które działają przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej. Wyrok sądu konsumenckiego oraz ugoda przed nim zawarta mają taką samą moc jak wyrok sądu powszechnego. Jednak zgodę na sąd konsumencki muszą wyrazić obie strony sporu. Adresy sądów konsumenckich znajdują się na stronie www.giih.gov.pl.
Prawidłowo skonstruowana umowa musi zawierać:
- nazwę organizatora imprezy, numer jego wpisu do rejestru oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz dane osoby, która w jego imieniu podpisuje umowę,
- czas trwania imprezy turystycznej wraz z datą, godziną i miejscem wyjazdu oraz powrotu,
- program wyjazdu,
- rodzaj, charakter i kategoria środków transportu,
- szczegółowy opis miejsca zakwaterowania wraz z położeniem, rodzajem, kategorią oraz liczbę i rodzaj posiłków,
- dodatkowe atrakcje, które gwarantuje organizator, między innymi wycieczki, zajęcia dla dzieci, opieka przewodnika, korzystanie z kortu tenisowego, siłowni, zabiegów zdrowotnych,
- cenę imprezy z wyszczególnieniem podatków i opłat oraz kwotę lub procentowy udział zaliczki w cenie i termin, do którego należy wpłacić pozostałą część należności,
- zapis o gwarancji ceny lub opis okoliczności, które mogą spowodować jej zmianę,
- rodzaj oraz zakres ubezpieczenia oraz nazwę i adres ubezpieczyciela,
- termin, do którego organizator może powiadomić klienta o ewentualnym odwołaniu imprezy, np. z powodu zbyt małej liczby zgłoszeń,
- termin powiadomienia organizatora imprezy o ewentualnej zmianie osoby, która pojedzie na wycieczkę,
- sposób i termin zgłaszania reklamacji,
- ewentualne wymagania specjalne, o których klient powiadomił organizatora i na które on wyraził zgodę, np. posiłki wegetariańskie,
- podstawy prawne umowy oraz opis konsekwencji prawnych z niej wynikających.
Klient, który chce sprawdzić, czy biuro, które jest organizatorem wyjazdu działa legalnie może sprawdzić, czy zostało wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Informacje takie można uzyskać w:
- oddziale turystyki urzędu wojewódzkiego,
- Departamencie Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy w Warszawie (tel. 022 693 46 47),
- Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (www.turystyka.crz.mg.gov.pl ).
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Niedozwolone klauzule w umowach biur z klientami
[2008-09-03 12:00 83.18.187.*]
I przez takie bzdury potem sprzedawcy muszą tłumaczyc burakom wszystko od nowa .... ## odpowiedz »
Niedozwolone klauzule w umowach biur z klientami
[2008-09-03 16:49 83.27.139.*]
ciekawe kogo nazwano tu burakiem?? bo jeśli klientów biura, którego komentarz napisał poprzednik, to chroń mnie boże przed takimi biurami. odpowiedz »
NAJLEPIEJ SIEDŹ W DOMU ALBO SAM ORGANIZUJ SOBIE
[2008-09-04 00:12 83.21.199.*]
WYCIECZKI. Czemu nie postawisz się panience na poczcie, bankom, PKP czy ZUSowi. Wszyscy Cię robią w ciula, a dla zamydlenia oczu napuszczają na biura podróży. Pomyśl samodzielnie przez chwilę i swoją złość skieruj na prawdziwych złodziei, czyli na np. urzędników, polityków, czyli na twoją, PL, która na każdym kroku roluje cię na paliwie, kursach walut, cenach energii, wody, śmieci, emeryturach, giełdzie i kredytach. odpowiedz »
NAJLEPIEJ SIEDŹ W DOMU ALBO SAM ORGANIZUJ SOBIE
[2008-09-04 16:52 83.27.165.*]
Człowieku zrozum, że pewne rzeczy są "nie do przeskoczenia", ale jeśli my sami,czytaj -zwykli obywatele, będziemy się nawzajem obrażać i nazywać burakami to na pewno nie poprawimy tym sobie jakości życia w naszej ukochanej ojczyźnie. odpowiedz »
NAJLEPIEJ SIEDŹ W DOMU ALBO SAM ORGANIZUJ SOBIE
[2008-09-04 18:45 93.123.46.*]
Co tu poprawiac jak wszyscy sa przeciwko wszystkim - a tylko w jednosci jest sila odpowiedz »
Niedozwolone klauzule w umowach biur z klientami
[2008-09-03 13:05 149.156.220.*]
a co to za ekspert napisał o możliwości uzyskania informacji w Departamencie Turystyki Ministerstwie Gospodarki i Pracy?## odpowiedz »
Niedozwolone klauzule w umowach biur z klientami
[2008-09-03 13:37 83.5.185.*]
po raz kolejny czytam te bzdety,które pisali ludzie nie związani z turystyką.
odpowiedzcie :
dlaczego lufthansa nie ma terminu na rozpatrzenie reklamacji ? może nie przyjąć naszego klienta na pokład i rozpatrywać reklamacje latami !!!
## odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Ryanair popiera politykę zerowej
Długie weekendy w 2025 zachęcają do
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Dział prawo i podatki:
Modlin inwestuje i zwiększy
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Etykieta emisja lotniczych przyjęta przez Komisję
Starsze aktualności:
Branża piwowarska liczy na
PIG: Miało być wsparcie dla turystyki i gastronomii, a jest miesiąc
Tajlandia dofinansuje leczenie
Wszystkie hotele należące do Clustra IHG Hotels and Resorts z certyfikatem Green
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Tour de France przyciągnął do Londynu 3 miliony turystów!
Turystyczna atrakcja dla Słupska
"Kawa dla Seniora" za złotówkę
Inwestorzy branży hotelarskiej interesują się Wolinem
W Niemczech ukazał się nietypowy przewodnik po Polsce
Gazety uczą turystów jak kupować tańsze wycieczki z pominięciem biur podróży
Rainbow Tours nie akceptuje żadnych zniżek
Białoruś inwestuje w turystyczną atrakcyjność Puszczy Białowieskiej
Trzyletnia turystka podróżowała sama z Niemiec do Holandii
Polska na "Dniach Podróży" w Sztokholmie!
Będzie zmiana nazwy obozu w Auschwitz
Kraków promuje się na puszce Coca-Coli
Spór Sarkozy-Bruni kontra Ryanair rozstrzygnie sąd
GUS: w maju więcej turystów nocujących w Polsce
Urlop pod znakiem krzyża - coraz częściej wybierany przez Polaków
Kampus UJ: Lot Catering ma wyłączność na żywienie studentów!
Realne Punkty Obsługi Klienta Travelplanet generują 1/3 sprzedaży całej grupy
MPI Poland Autumn Meeting w Gdańsku - Rola przedsiębiorców w promocji destynacji turystycznych
Pińczów i kaplica Św. Anny - to trzeba zobaczyć