Lufthansa przejęła Austrian Airlines
Niemieckie linie lotnicze Lufthansa kupiły 90% akcji Austrian Airlines (AUA) i w ten sposób stały się największym przewoźnikiem powietrznym w Europie.
Do transakcji doszło w czwartek, 3 września. Za akcje AUA niemiecki przewoźnik zapłacił 532 mln euro. Dotychczas 41,6% akcji AUA znajdowało się w rękach państwa, natomiast pozostałe w rękach akcjonariuszy.
Lufthansa zapłaciła wszystkim niezależnym akcjonariuszom 4,49 euro za każdą akcję austriackich linii, czyli w sumie 166 mln euro. Natomiast udziały państwa austriackiego, które reprezentował holding przemysłowy OEIAG zostały kupione za 366 tys. euro.
Jednak, aby sprzedaż austriackiego przewoźnika stała się możliwa, państwo austriackie udzieliło im pomocy w wysokości 500 mln euro. Zaaprobowały to władze Unii Europejskiej, które wyraziły zgodę na pomoc państwa austriackiego dla AUA oraz na jej fuzję z Lufthansą. Jedynym postawionym warunkiem było udzielenie przez Lufthansę konkurencyjnym liniom praw do lądowania oraz startu na wybranych niemieckich lotniskach.
Do spotkania Wolfganga Mayrhubera, szefa Lufthansy oraz Petera Michaelisa, szefa OEIAG doszło w czwartek na wiedeńskim dworcu lotniczym podczas uroczystości symbolicznego przekazania akcji AUA Lufthansie.
Według podpisanej umowy AUA ma zredukować do stycznia 2010 roku o 15% w porównaniu ze styczniem roku ubiegłego swój potencjał przewozowy. Natomiast do końca 2015 roku ma w sposób bardzo ograniczony tworzyć nowe połączenia lotnicze. Ma to ułatwić zredukowanie strat, jakie dotychczas przynosiły Austrian Airlines.
Linie Austrian Airlines powstały w 1957 roku i do roku 1998 były przewoźnikiem całkowicie państwowym. Następnie 25% ich kapitału umieszczono na giełdzie. W 1999 roku sprywatyzowano 37,9% AUA, 3,5% miały japońskie linie ANA, a 8% linie Swissair.
W ubiegłym roku znacząco pogorszyła się sytuacja austriackiego przewoźnika. Wówczas państwo musiało ratować go kwotą 500 mln euro. AUA zamknęły 2008 rok stratą w wysokości 430 mln euro. Dodatkowo linie uzyskały 166 mln euro deficytu w pierwszej połowie tego roku.
Lufthansa ma pod kontrolą również linie Swiss, Air Dolomiti, Eurowings i Germanwings, a od niedawna także British Midland i Brussels Airlines.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
PAŻP i Ryanair będą współpracować
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział dla turystów:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Wybrano najlepsze produkty turystyczne Dolnego Śląska
Wrocław wzbogaci się o nowe hotele pięciogwiazdkowe
PKN do końca czerwca otworzy 600 bistro Stop Cafe
Dwie osoby zaginęły po ewakuacji greckiego statku wycieczkowego "Sea Diamond"
Jak wejście Rynair do Polski wpłynie na rynek przewoźników?
Podhale cieszy się wiosną, a w Tatrach nadal zimowe warunki
W wypadku autobusu koło Heathrow ucierpiało 9 Polaków
Aer Lingus: likwidacja połączenia Cork - Warszawa
Regionalny etap konkursu na najlepszy produkt turystyczny rozstrzygnięty
Warszawa: rozpoczęły się targi WorldHotel
Ile kosztuje podróż poślubna Brytyjczyków?
KPP przeciwna wprowadzeniu całkowitego zakazu palenia
Krwotoczna gorączka po ukąszeniu kleszcza w Turcji!