Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista ds.sprzedaży turystyki Aktywnej-...
- PRODUCT MANAGER
- STARSZY SPECJALISTA DS. TURYSTYKI - DZIAŁ...
- Specjalista ds. turystyki Wakacje.pl Poznań
- Rezydent Hotelowy Grecja
- Specjalista ds. Szkoleń i Rozwoju
- zatrudnię specjalistę, konsultanta ds. turystyki
- zatrudnimy od zaraz w biurze w Krakowie
- BIURO PODRÓŻY ZATRUDNI KSIĘGOWĄ / SAMODZIELNĄ...
- Pilot Malta - 4-8.04.2025


Centralwings przewoźnikiem czarterowym?
2006-12-01Do Tomasza Dembskiego, prezesa LOT trafiło memorandum, w którym rozpisano scenariusze dalszej działalności taniej linii Centralwings.
r e k l a m a
Pomimo dobrej sytuacji, która panuje na rynku lotniczym, LOT i jego spółka zależna Centralwings mają problemy. Ich główną przyczyną są kłopoty finansowe oraz brak pomysłu na przyszłość.
W memorandum na temat sytuacji Centralwings można przeczytać między innymi: "obszarem niezgody są wyniki finansowe oraz panująca w pewnych grupach związanych z PLL LOT niesłuszna diagnoza, że spółka córka wypiera z rynku europejskiego narodowego przewoźnika, oferując znacznie niższe ceny".
Jednak Centralwings nie zgadza się z zarzutami i twierdzi, że "to wypieranie postępowałoby wskutek działalności innych przewoźników niskobudżetowych, a jednym z celów strategicznych Centralwings było podjęcie walki w sektorze niskokosztowym".
W dokumencie zaznaczono, że powołując Centralwings, PLL LOT musiały się liczyć, że w czasie budowy spółki będą musieli ponosić pewne obciążenia finansowe lub znaleźć finansowanie zewnętrzne. "Mało jest bowiem na świecie biznesów, które mogą osiągnąć rentowność już w okresie 1-2 lat".
Plan strategiczny Centralwings zakłada osiągnięcie rentowności na koniec 2008 roku. Wartość spółki jeszcze w listopadzie 2005 roku wynosiła prawie 300 mln zł.
W memorandum zostało napisane: "Dzisiaj zapomniane zostało, że Centralwings nadal znajduje się we wzrostowej fazie inwestycyjnej i oczekuje się osiągnięcia niemożliwej na tym etapie rentowności. Jego dalszy rozwój wymagać będzie dodatkowych nakładów inwestycyjnych i kapitału obrotowego w latach 2007-08, co wymuszałoby na spółce matce dodatkowe obciążenia finansowe". Dodatkowo zaznaczono wprost, że 5 milionowy kapitał spółki osiągającej obroty rzędu 500 mln wzbudza zdziwienie oraz podejrzliwość.
Tymczasem Fischer Air Polska, upadły przewoźnik czarterowy, ponownie rozpoczyna loty z pomocą aż 16 inwestorów, natomiast w strategii podkreśla, że "szansą dla linii jest miedzy innymi ograniczenie działalności czarterowej przez Centralwings". Resort skarbu, właściciel 67,9% udziałów w LOT, uważa również, że zarząd spółki powinien określić rolę Centralwings.
Według Ireneusza Dąbrowskiego, wiceministra skarbu, tanie linie powinny zostać oddzielone od czarterów, gdyż tylko wówczas będzie można poznać wyniki segmentów. Są również zwolennicy zupełnej rezygnacji z tanich przewozów i skupienia się na czarterach.
Tomasz Dziedzic, ekspert do spraw lotnictwa w Instytucie Turystyki wyznał - Od początku miałem sceptyczny stosunek do tworzenia przez LOT spółki czarterowo-niskokosztowej. LOT jako tradycyjny polski przewoźnik nie powinien angażować się w tego typu przedsięwzięcia. Był to typowy przykład poszukiwania pieniędzy nie tam, gdzie trzeba. Uznano jednak, że nie można tracić klientów i wpływów. Tymczasem spółka przynosi duże straty. Udział w rynku także maleje, bo rośnie on szybciej. Zaangażowanie w działalność niskokosztową spowodowało wyraźne obniżenie aktywności w segmencie czarterowym, który jest rozwojowy. Poprzedni prezes sugerował, by jak najszybciej wycofać się z tanich przewozów. Szkoda, że nie zdążył tego przeforsować. Jedno jest pewne - nie wolno tracić ani marki, ani zaufania klientów, ani obecności na rynku. LOT powinien jak najszybciej wycofać się z fałszywego kroku, jakim były tanie linie, i na bazie wypracowanej marki i administracyjnie wydzielonej części rozwijać czartery. To jest jego przyszłość, bo w tym segmencie wciąż ma niedobory. O straconych pieniądzach trzeba szybko zapomnieć.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Uwaga! Serwis nie bierze odpowiedzialności za wypowiedzi na forum. Ewentualne naruszenia regulaminu serwisu prosimy zgłaszać Administratorowi po przez stronę Kontakt
Centralwings - linie czarterowe?
[2008-04-12 18:37 78.143.156.*]
posiadam dwie rezerwcje. jedna na maj i jedna na czerwiec. sa to loty pomiedzy Dublinem a Krakowem. Znajomi ktorzy mieli leciec do Polski ta sama linia, kilka dni przed odlotem otrzymuja telefon ze ich lot zostal odwolany, a w zamian zaoferowano im lot do Gdanska lub Warszawy-to zaledwie rzut beretem. Teraz nasuwa sie pytanie czy planowane wakacje nie dojda do skutku? Czy tez zostane poinformowany kilka dni przed odlotem i nie bede mial mozliwosci kupna biletu na ten sam termin ale inna linia.A co z urlopami? Do tej pory bylismy zadowoleni z centralwings. Probowalem dzwonic kilkanascie razy i pisac e-mail- bez skutku. Beniamin Roz odpowiedz »
r e k l a m a
Dział biura turystyczne:
65 lat współpracy turystycznej z
Dział badania rynku i analizy:
ETC: Turystyka wykazała się
WTTC: Turyści mówią o zrównoważonej turystyce, ale co
Starsze aktualności:
3/4 Europejczyków planuje wakacyjne
Ecco Travel oferuje specjalne
Strajk na lotnisku może wykluczyć odpowiedzialność za opóźniony
Nowe hotele z logiem B&B już
Accor rozbudowuje lifestylową
Majowe obłożenie zapowiada się
Nowy międzynarodowy touroperator wchodzi do
Ceny wyjazdów na sierpień lekko w
Koniunktura sprzyja hotelom, ale inwestycji wciąż jest
Amin.pl prowadzi sprzedaż biletów lotniczych przez internet
Turystyka - największy spadek w historii
Kopie zamiast orginałów na Moście Karola w Pradze
Rozpoczął się remont na polsko-ukraińskim przejściu w Medyce
Gościniec nie ma szans na gwiazdki, bo państwo zgubiło wszystkie jego dokumenty?
Tanie linie lotnicze Ryanair wznawiają loty Nottingham - Kraków
Uruchomienie nowego terminalu nie wiąże się z zamknięciem starego?
Centralwings uruchamia tanie loty na Rodos
Autobusy Solaris Urbino 12 w Kielcach
PIT na XX Walnym Zgromadzeniu podjęła uchwałę w sprawie promocji Polski