ELFAA zaapelowało do Sejmu RP o umożliwienie dalszego rozwoju polskich lotnisk
W czwartek, 9 października odbyło się posiedzenie Podkomisji stałej ds. transportu lotniczego i gospodarki morskiej Komisji Infrastruktury Sejmu RP, w której wzięli udział przedstawiciele Zrzeszenia Europejskich Przewoźników Niskokosztowych (ELFAA). Tematem posiedzenia były koszty oraz opłaty w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP). Na spotkaniu obecni byli też reprezentanci regionalnych portów lotniczych oraz innych zainteresowanych stron, których zaniepokoiła wprowadzona przez PAŻP w tym roku podwyżka terminalowych opłat nawigacyjnych. Osiągnęła ona w mniejszych portach regionalnych nawet 960%. Dodatkowo PAŻP planuje dalszy znaczny wzrost kosztów w 2009 roku.
John Hanlon, Sekretarz Generalny ELFAA podkreślił, że przed wejściem do Unii Europejskiej ruch lotniczy w Polsce wynosił tylko 7 mln pasażerów rocznie. Natomiast szacuje się, że w 2008 roku przekroczy on 20 mln podróżnych. Za ogromną część tego wzrostu odpowiedzialni są przewoźnicy niskokosztowi, którzy latają do polskich regionalnych portów lotniczych. Pomiędzy rokiem 2005, a 2007 tanie linie lotnicze odnotowały w Polsce wzrost ruchu o 166%, podczas gdy w tym samym czasie pozostali przewoźnicy zaledwie o 21%.
Hanlon zaznaczył - Niestety dalszy rozwój portów regionalnych został zagrożony przez decyzję Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która w styczniu 2008 roku podwyższyła terminalowe opłaty nawigacyjne w Szczecinie, Bydgoszczy, Poznaniu, Wrocławiu, Łodzi i Rzeszowie o 960%, a w Gdańsku, Krakowie i Katowicach o 388%. Niewielka część podwyżek została zrekompensowana przez nominalną redukcję opłat trasowych. Jednak rocznie linie skupione w ELFAA muszą zapłacić 8 mln euro więcej za usługi nawigacyjne w Polsce.
Dodatkowo PAŻP proponuje zwiększenie wydatków pracowniczych z 371 mln zł zaplanowanych na rok 2008 do 463 milionów zł w 2009 roku. Całkowite koszty bazowe PAŻP mają wzrosnąć o 34-41% wyrażonych w euro i 14-21% w zł. Spowoduje to dalszy znaczący wzrost opłat wyrażonych w euro, mimo nominalnej 1% obniżki opłat terminalowych w portach regionalnych wyrażonych w polskich złotych.
Problem ten wzbudził głębokie zaniepokojenie członków ELFAA. Sekretarz generalny ELFAA wyznał - Jestem bardzo wdzięczny posłom na Sejm RP za ich zainteresowanie sprawą nieuzasadnionej polityki cenowej PAŻP i jej skutków dla polskich regionalnych portów lotniczych. W imieniu członków ELFAA, którzy obsługują obecnie 50% ruchu pasażerskiego w Polsce, zaapelowałem wczoraj do Sejmu RP, aby zażądał od PAŻP prowadzenia takiej polityki cenowej, która odzwierciedla rzeczywiste potrzeby transportowe w Polsce, w tym te związane z wyzwaniem, jakim jest organizacja EURO 2012. ELFAA powtórzyła również swój apel o wprowadzenie jednej strefy terminalowych opłat nawigacyjnych i ujednolicenie stawki terminalowych opłat nawigacyjnych dla wszystkich polskich portów lotniczych, co doprowadziłoby do obniżenia opłat na lotniskach regionalnych.
Obecnie do ELFAA należą: clickair, easyJet, flybe, Jet2.com, Myair.com, Norwegian, Ryanair, Sky Europe, Sterling, Sverige Flyg, transavia.com oraz Wizz Air. Członkowie ELFAA w bieżącym roku przewiozą łącznie ponad 150 mln pasażerów przy wykorzystaniu prawie 500 nowoczesnych samolotów.
Tanie linie lotnicze obsługują ponad 35% europejskiego ruchu lotniczego oraz ponad 50% polskiego.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
PAŻP i Ryanair będą współpracować
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział prawo i podatki:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
HOTREC: Booking.com nie przestrzega ustawy o rynkach
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Tripadvisor: hotel Aria szczytem hotelowego luksusu na świecie
Warszawa: otwarto CIT na Starym Mieście
Warszawskie lotnisko ma nowe wozy bojowe do gaszenia pożarów w samolotach
Włoskie tunele drogowe najbardziej niebezpieczne na świecie
Franczyza - dobry, czy zły sposób na otwarcie lokalu gastronomicznego?
MSZ ostrzega: ostrożnie w Tallinie
Muzeum Egipskie zostanie otwarte
Germanwings wprowadza usługę opieki nad dziećmi
GfK Polonia: Polacy rezygnują z jedzenia w restauracjach
Kolejne wyróżnienie dla Qubus Hotel
Travel Channel: Łódź telewizyjną gwiazdą marca
Ludzie z Pragi, Madrytu, Rzymu i Londynu poszukiwani