Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Praca w biurze podróży Galeria Podróży Olkusz
- WYGODA szuka instruktorów narciarstwa
- REZYDENT - TUNEZJA 2025
- Specjalista ds. Turystyki
- Biuro podróży
- Sprzedam Biuro Podróży
- REZYDENT, PILOT - TURCJA
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
Jak zmienia się sposób działania turysty-internauty?
Polacy planują swoje wakacje bazując na wiadomościach odnalezionych w Internecie. Google przedstawia specjalny raport dotyczący zachowań współczesnego internauty - turysty.
Podczas badania zapytano polskich użytkowników sieci o ich zdanie na temat roli Internetu w procesie nabywania usług turystycznych. To właśnie zachowania internautów - konsumentów są motorem zmian na rynku turystyki online, a także warunkują komercyjny sukces wprowadzanych przez firmy turystyczne innowacji.
Według badań, polski internauta - turysta jest coraz bardziej wymagający, aktywnie i świadomie odnajduje, porównuje i dokonuje wyboru oferty turystycznej. Podjęcie przez niego decyzji poprzedzone jest skorzystaniem z wyszukiwarek i przeglądnięciem przynajmniej kilku stron internetowych. Już nie musi udawać się do biura, aby dokonać zakupu na przykład wycieczki, może dokonać rezerwacji online, a także za nią zapłacić. Może tutaj zabraknąć kontaktu z przedstawicielem firmy oferującej usługę, jednak to i tak nie odstrasza coraz większej rzeszy klientów.
Dzięki badaniom otrzymaliśmy pewien profil współczesnego internaty - turysty. Pierwsza z tendencji przejawiających się w zachowaniu badanych dotyczy czynności dokonywanych przy pomocy Internetu. Coraz częściej decydujemy się na zakupy w Internecie, aż 29 proc. internautów przyznało się do nabywania usług turystycznych online, co daje wzrost o 10 punktów procentowych w porównaniu do roku 2006. Badani poszukiwali także w Internecie ciekawych miejsc turystycznych (86 proc.), porównywali ceny (71 proc.), czytali opinie innych na temat usług turystycznych (78 proc.). Aż 40 proc. respondentów dokonywało wstępnej rezerwacji przez Internet.
Kolejną interesującą tendencją są nowe możliwości prezentowania i sprzedaży niszowych usług turystycznych, co dla tych mniejszych firm na rynku oznacza wyrównanie szans na dotarcie do klienta. Za przykład może posłużyć fakt, że w 2007 roku agroturystyką było zainteresowanych aż o 40 proc. więcej osób niż w roku poprzednim. Właśnie dlatego małe rodzinne gospodarstwa agroturystyczne mogą zmierzyć się śmiało z konkurencją większych spółek na rynku.
Najczęściej poszukiwanymi produktami i usługami turystycznymi na rynku były zarówno w 2006 roku jak i w 2007 r. hotele i zakwaterowanie (63 proc. badanych), domy wypoczynkowe (55 proc.), a także usługi kolejowe (54 proc.). Natomiast najbardziej popularnymi adresami www były strony internetowe przewoźników kolejowych (73 proc.), działy turystyczne portali (53 proc.), ponadto strony internetowe hoteli (50 proc.).
Jedną z najważniejszych cech dzisiejszego internauty jest korzystanie z możliwości wyszukiwarek, które są narzędziem ułatwiającym nam odnalezienie atrakcyjnych turystycznie miejsc. Taką właśnie odpowiedź wskazało 83 proc. badanych. Wyszukiwarki są pomocne również w zbieraniu opinii (71 proc.), i informacji (62 proc.), porównywaniu cen (64 proc.), rezerwowaniu (40 proc.), i kupowaniu usług związanych z wypoczynkiem (28 proc.). Według danych dynamicznie wzrosło (o 17 proc.) znacznie wyszukiwarek w procesie samego zakupu online, w 2007 roku ponad jedna czwarta respondentów potwierdziła wykorzystywanie w tym celu wyszukiwarek. Jasne jest więc, że wyszukiwarki stały się obecnie jednym z najważniejszych narzędzi nie tylko wspierających podjęcie konkretnych decyzji co do wyboru produktu, są także bardzo istotnym elementem samego zakupu usług turystycznych.
Równie ważne są dane, które wskazują, że współczesny internauta zdecydowanie częściej niż rok temu dokonuje zakupu oline ( 34 proc. respondentów dokonało takiego zakupu), a jeśli nawet nie dochodzi do ostatecznej transakcji przy użyciu Internetu, to i tak klient korzysta przed dokonaniem wyboru w informacji umieszczonych w sieci (92 proc.).
Raport na sam koniec ukazuje bariery, które utrudniają dalszy rozwój zakupu produktów turystycznych online. Największą z tychże barier okazał się brak bezpośredniego kontaktu z przedstawicielem biura (60 proc. ankietowanych). 24 proc. badanych przyznało , że w przypadku wybranej przez siebie oferty nie mieli nawet takiej możliwości, aby dokonać transakcji przez Internet. Zniwelowanie tych ograniczeń jest możliwe przez rozbudowanie serwisów internetowych w taki sposób, aby zawierały wszystkie potrzebne klientowi wiadomości, a także możliwość bezpiecznego i wygodnego zakupu online. Wydaje się, że jest to warunkiem dalszego rozwoju branży turystycznej w sieci.
Badanie zlecone przez Gogle zostało zrealizowane dzięki firmie Gemius w dwóch partiach, w 2006 i 2007 roku. Analizie poddano takich internautów, którzy szukali kiedyś produktach sieci informacji o produktach turystycznych. Dane zostały zebrane przy użyciu kwestionariuszy za pośrednictwem poczty elektronicznej użytkowników panelu Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych, spółki należącej do grupy Gemius.
Jak wypowiada się Adam Kwaśniewski z Gogle Polska, raport jest cennym źródłem wiadomości. Pierwszym powodem jest fakt, że przedstawia on dynamiczny portret współczesnego turysty, który o wiele chętniej niż kiedyś dokonuje zakupów online. Jest coraz bardziej niezależny od lokalnego biura podróży, czego powodem jest aktywne poszukiwanie informacji i świadome dokonywanie wyboru oferty spośród wszystkich dostępnych w sieci. Drugim powodem jest szansa dla przedsiębiorców na dostosowanie się do obecnie panujących trendów. Istnienie usługodawców w sieci jest konieczna i dla internatów oczywista. Inwestycje w rozbudowanie serwisu internetowego i oferta usług online musi się zwrócić w postaci zwiększenia się zainteresowania klientów. Wyszukiwarki są coraz ważniejsze, są nie tylko istotnym elementem samego procesu zakupu, ale także są źródłem informacji, ich obecność zatem gwarantuje nam dotarcie potencjalnego klienta do ofert kupna. W chwili obecnej kluczowe znaczenie ma także umożliwienie klientom dokonanie zapłaty za produkt turystyczny w sposób szybki, sprawny i bezpieczny. Tutaj właśnie tkwi największy potencjał wzrostu. Szczególnie w sytuacji, kiedy polskimi produktami turystycznymi zainteresowani są nie tylko Polacy, ale także mieszkańcy krajów Europy Zachodniej, a tam właśnie tendencje rosnącej wagi Internetu są jeszcze silniejsze.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Turysta - internauta i jego sposób działania w Internecie
[2008-06-14 12:11 83.144.99.*]
byłoby świetnie, gdyby oferty wyjazdów zamieszczone na stronach biur internetowych były odpowiednio aktualizowane. Niestety, jest inaczej i to prowadzi do rozczarowań i niezadowolenia. Klient rezerwuje miejsca w wycieczce, rezerwacja jest przyjmowana, a po dwóch dniach okazuje się, że to już jest nieaktualne. Wydaje mi się, że w dalszym ciągu pewniejsze jest kupowanie wycieczki w konkretnym biurze podróży. odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział hotele, pensjonaty:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Wakacje nad Bałtykiem lepsze niż przed
HOTREC: Booking.com nie przestrzega ustawy o rynkach
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Ułatwienia dla niepełnosprawnych pasażerów linii lotniczych
Projekt ustawy w sprawie systemów Schengen został przyjęty
Best Western - zalety franczyzy rynku hotelarskiego
Podlasie: łosie zagrożeniem dla pociągów
W Gorzowie powstanie galeria z hotelem i restauracjami
Koniec współpracy Mouzenidis Tours z Muzenidis Tur
W letnim rozkładzie lotów MPL Kraków-Balice pojawi się 52 połączeń do 41 miast
Tałty: powstanie Hotel Sheraton za 250 mln zł
Remont Etiudy spowoduje wzrost cen biletów tanich linii?
W Bałtyku szczątki liczące setki lat
Krynica już nieatrakcyjna dla turystów ze Wschodu?
Skyscanner: dobre obroty w pierwszym kwartale 2010 roku
Bahrain wprowadza elektroniczny system wizowy
Smartphone zastąpi kartę pokładową na lotnisku?
Tańsze loty Lufthansa z Moskwy
Warszawskie lokale są gay-friendly
Poszukujemy organizatorów wycieczek po Polsce ...
SYLWESTER 2010 / 2011 - SZAROTKA - Polanica Zdrój - 2-dniowy