TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Za opóźnione loty pasażerowie otrzymają odszkodowania

Pasażerowie samolotów, które będą miały co najmniej trzygodzinne opóźnienia będą mogli ubiegać się o takie samo odszkodowanie jak pasażerowie lotów odwołanych. Tak zadecydował Trybunał Sprawiedliwości UE w Luksemburgu. Trybunał doprecyzował tym samym unijne rozporządzenie z roku 2004 w sprawie odszkodowań oraz pomocy dla pasażerów lotniczych.


W myśl tej decyzji, w przypadku odwołania lotu bądź odmowy wstępu na pokład, ponieważ linia sprzedała więcej biletów niż posiada miejsc w samolocie, przysługuje zryczałtowane odszkodowanie wynoszące od 250 do 600 euro, zależnie od długości trasy.

Rozporządzenie nie mówi wyraźnie, że pasażerowie opóźnionych lotów będą mogli skorzystać z prawa do odszkodowania.

Unijni sędziowie uznali jednak, że pasażerowie, którzy dotrą na miejsce kilka godzin później, niż przewiduje to rozkład, nie mogą być traktowani gorzej.

Jak głosi wyrok: "Ponoszą oni analogiczną szkodę, polegającą na stracie czasu, a co za tym idzie są w porównywalnej sytuacji. Nie jest uzasadnione odmienne traktowanie pasażerów opóźnionych lotów, którzy przybywają do miejsca docelowego trzy godziny lub więcej po pierwotnie przewidzianej godzinie przylotu".

Trybunał zwrócił uwagę, że tego typu opóźnienie nie jest podstawą do uzyskania odszkodowania, jeśli było spowodowane nadzwyczajną sytuacją, której nie można było uniknąć mimo podjęcia wszystkich racjonalnych środków. Sędziowie odrzucają z góry uznanie za tego typu okoliczność problemów technicznych, na które dosyć często powołują się przewoźnicy, bowiem tych z reguły można uniknąć przeprowadzając prawidłowe kontrole samolotów.

Sprawa została rozpatrzona w Luksemburgu dzięki inicjatywie niemieckich i austriackich pasażerów linii Condor oraz Air France, którzy domagali się bez większego efektu odszkodowania za opóźnienie ich lotu o 25 i 22 godziny.

Swoich praw dochodzili przed sądami w swoich krajach, które, w wyniku niejasnych unijnych przepisów, zwróciły się z prośbą do Trybunału w Luksemburgu o wykładnię rozporządzenia.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
opóźnione loty pasażerowie linie lotnicze przewoźnicy Trybunał Sprawiedliwości UE w Luksemburgu UE Condor Air France




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję