
Kolejowe przewozy osobowe tylko w państwowych rękach?
2007-10-04Prywatni przewoźnicy kolejowi czekają na wsparcie ze strony samorządów wojewódzkich. Niestety te nie przejawiają zainteresowania rozwojem zdrowego konkurencyjnego rynku w tym sektorze.
r e k l a m a
Już w grudniu mają wystartować w części województwa kujawsko-pomorskiego pociągi pasażerskie obsługiwane przez konsorcjum firm PCC Rail i Arriva. Jednak na takie kroki w innych częściach naszego kraju na razie nie ma co liczyć.
Mimo, że kilku przewoźników kolejowych zapowiadało zainteresowanie przewozami osobowymi, nic z tych planów nie wyszło. Postawa prywatnych firm zawiodła samorządowców.
- Ogłosiliśmy już dwa przetargi na obsługiwanie kolejowej linii pasażerskiej Gliwice-Bytom, ale nie stanęła w nich żadna prywatna firma - mówi Jarosław Kołodziejczyk, członek zarządu Województwa Śląskiego.
-Samorząd woj. śląskiego nie dysponuje taborem, jaki mógłby zostać użyczony firmie przewozowej do prowadzenia ruchu. Dlatego podpisana zostanie umowa na trasę Gliwice-Bytom z PKP Przewozami Regionalnymi, które dysponują odpowiednim taborem- przyznaje Kołodziejczyk
Jarosław Kołodziejczyk zapowiedział jednak, że samorząd wojewódzki zamierza zakupić wkrótce część taboru.
- Mamy na ten cel przeznaczone ok. 40 mln euro, ponadto zamierzamy aplikować również do funduszy szwajcarskich, aby na tego typu działania zdobyć środki - dodaje Kołodziejczyk.
-Nie ma możliwości, aby w obowiązujących warunkach prywatni przewoźnicy kupowali odpowiedni tabor do przewozów osób. Nowoczesny pojazd szynowy kosztuje ok. 7-8 mln zł., prywatnych przewoźników nie stać, aby np. 10 czy 50 sztuk takich pojazdów czekało na rozstrzygnięcie przetargów - wskazuje Mieczysław Olender, prezes PCC Rail.
W woj. kujawsko-pomorskim, w którym przewozami pasażerskimi zajmował się będzie PCC Rail wspólnie z brytyjską Arrivą, samorząd przekazał część pojazdów w dzierżawę.
- Dopóki takie rozwiązanie nie będzie stosowane w innych regionach to nie ma szans, aby prywatni przewoźnicy pojawili się na torach - zapowiada Mieczysław Olender.
Konsorcjum PCC i Arrivy jest zainteresowane kolejnymi projektami dotyczącymi przewozów pasażerskich. Powściągliwi w tego typu deklaracjach są przedstawiciele CTL Logistics.
Obecnie do kolejowych przewozów pasażerskich prywatni przewoźnicy podchodzą bardzo ostrożnie.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Jeszcze można zgłaszać się do konkursu na Najlepsze Wsie
Początek roku w greckiej turystyce poniżej
Travelplanet.pl i Wakacje.pl
Nowa linia charterowa dla
Europejskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Turystycznych rozpoczyna
Dział centra informacji i promocji:
Travelplanet.pl i Wakacje.pl
Niemiecki region liczy na
Starsze aktualności:
Sun & Snow rozszerza działania
Ile Polacy chcą wydać na
Rusza trzecia edycja konkursu Teraz Polska
Jak polskie obiekty szykują się do
McDonald`s przegrał przed Sądem
Czego boją się Polacy na
Jakich wakacji szukano w
Dofinansowania wycieczek dla szkół za 70 mln
Blue Air uruchamia połączenie Warszawa - Cypr
Pierwszy lot gigantycznego Airbusa A380 - Tuluza - Singapur
Wisła od kuchni - przewodnik po wiślańskiej kuchni regionalnej już dostępny
Trasa Zakopane - Kościelisko idzie do remontu
Linie Finnair zlikwidują 500 miejsc pracy?
Chłopskie Jadło podbija Warszawę
Mostki - najlepsza plaża w Kieleckim
Restauratorzy kontra... szkoły
Klienci biznesowi przesiadają się do tanich linii lotniczych
Grecja: wyższe kary za łamanie przepisów w ruchu drogowym
Mgła w Pyrzowicach: 10 samolotów przekierowano
Mont-Blanc nie dla wszystkich?
Aby przewozić pasażerów trzeba spełniać wiele warunków