Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Rezydent/Asystent rezydenta EXIMTOURS w TUNEZJI
ULC: 614 skarg na linie lotnicze w pierwszej połowie 2009
614 spraw wpłynęło w pierwszym półroczu tego roku do działającej przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Komisji Ochrony Praw Pasażerów.
Najwięcej skarg dotyczyło odwołania lotu - 363. Na znaczne opóźnienie lotu poskarżyło się 45 pasażerów, zaś na odmowę przyjęcia na pokład samolotu - 27. Pozostałe sprawy dotyczyły m.in. opieki nad nieletnimi pasażerami, bagażu, niewykorzystanych biletów oraz rezerwacji.
74% skarg dotyczyło tzw. tanich przewoźników, a 26% lotów realizowanych przez przewoźników tradycyjnych.
Na mocy rozporządzenia Wspólnoty Europejskiej nr 261/2004/WE Komisja Ochrony Praw Pasażerów - działająca przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego - zajmuje się rozpatrywaniem indywidualnych skarg pasażerów na przewoźników lotniczych naruszających ich prawa w przypadku: odwołania lotu, znacznego opóźnienia lotu oraz odmowy przyjęcia ich na pokład.
Sprawy dotyczące ewentualnych szkód wyrządzonych pasażerowi, utraty korzyści, strat moralnych, czy bagażu pozostają w kompetencji sądów powszechnych.
Prezes ULC może nałożyć na przewoźników kary pieniężne za naruszenie praw pasażerów w związku z lotami, które odbyły się po 1 kwietnia 2007 r., np. za brak opieki, za niewypłacanie odszkodowań, za brak informacji o przysługujących prawach, w wysokości od 200 do 4.800 zł. W 2007 r. nałożono na przewoźników lotniczych 32 kary administracyjne, w 2008 r. - 105 kar, natomiast do dnia 31 maja 2009 r. nałożono ich 80.
Przewoźnicy w większości przypadków zostali ukarani za niewypłacanie odszkodowań, za overbooking, za niedokonanie zwrotu za niewykorzystany bilet, za brak opieki zwłaszcza nad matkami podróżującymi z małoletnimi dziećmi.
Głównymi obowiązkami przewoźników na mocy rozporządzenia 261/2004/WE są:
- zapewnienie pasażerom opieki w postaci posiłków i napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania,
- zapewnienie bezpłatnego dostępu do środków łączności tj. dwóch rozmów telefonicznych, przesyłek mailowych lub faksowych,
- jeżeli zachodzi potrzeba noclegu, zapewnienie hotelu i transportu do i z miejsca zakwaterowania,
- pasażer ma także prawo do rezygnacji z lotu i otrzymania należności za niewykorzystany bilet.
Ponadto, w przypadku odwołania lotu lub odmowy przyjęcia na pokład, pasażerom przysługuje prawo do zmiany planu podróży (tj. do lotu alternatywnego) oraz odszkodowanie w przypadkach określonych w rozporządzeniu.
Odszkodowanie to przysługuje niezależnie od poniesionej rzeczywistej szkody majątkowej, a wynika z samego faktu odwołania lotu lub nieuzasadnionej odmowy przyjęcia na pokład. Odszkodowanie za odwołanie lotu nie przysługuje, gdy przewoźnik musiał odwołać lot na skutek tzw. nadzwyczajnych okoliczności. Taką okoliczność stanowią m.in. warunki meteorologiczne uniemożliwiające wykonanie lotu, strajki, czy nagłe usterki techniczne samolotów. Prezes ULC nie orzeka o odszkodowaniu za poniesione szkody czy krzywy moralne, gdyż to leży w zakresie kompetencji sądów cywilnych.
Warto pamiętać, że Komisja Ochrony Praw Pasażerów rozpatruje skargi po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika. Do przesyłanej do KOPP skargi należy dołączyć: kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika, kopię odpowiedzi przewoźnika na reklamację, jeżeli została udzielona, kopię potwierdzonej rezerwacji na dany lot.
W następstwie złożenia skargi, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego stwierdza w drodze decyzji administracyjnej: brak naruszenia prawa przez przewoźnika lotniczego albo naruszenie prawa przez przewoźnika lotniczego, określając zakres nieprawidłowości oraz termin ich usunięcia.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Do ULC wpłynęło 614 skarg w pierwszej połowie 2009 roku
[2009-07-09 20:18 83.13.30.*]
> > dnia 7 czerwca kupiłam córce 4 bilety na nazwisko lukosch z Dortmund
do katowic na dzień 14 lipca po opłaceniu przez komputer zadzwoniła
córka i powiedziała że też kupiła w Niemczech .Nie wiedząc co robić
udałam się zaraz na lotnisko .Tam przedstawiciel biura podróży które
was reprezentuje zadzwonił do Was , w odpowiedzi usłyszałam że do dwóch
tygodni pieniadze przyjdą na konto mija 3 tydzień i nic w tej sprawie
dalej nie wiem .Zaznaczam że nie jest to rezygnacja z lotu lecz została
lecz lot został podwójnie zapłacony a zgłoszenie tego faktu nastąpiło
ponad miesiąc do lotu odpowiedz »
Dział prawo i podatki:
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Etykieta emisja lotniczych przyjęta przez Komisję
Dział dla turystów:
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Lotnisko Chopina pobiło swój
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Starsze aktualności:
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
Jak biura podróży zmieniają hotele podczas wycieczki?
Będzie można kupić bilety PKP w automatach na dworcach i w internecie
Są pieniądze na modernizację krakowskiego lotniska!
Przez co najmniej 5 lat PKP Przewozy Regionalne będą wozić pasażerów na Śląsku
JetBlue Airways: najlepsze tanie linie lotnicze
16 milionów zagranicznych turystów przyjechało do Polski w roku 2006
Kuchnia tajska w restauracji The Oriental w Sheratonie
PIT będzie honorował członków i współpracowników
Bydgoscy pielgrzymi już w drodze do Rzymu
Bardzo dobre warunki do uprawiania turystyki w Tatrach
Lekkomyślność turysty - w adidasach na Świnicę
Mercury Hotels podzieliła hotele na cztery nowe marki
"Łódź bajkowa" wypromuje miasto. Miś Uszatek pierwszy na szlaku