Ogłoszenia
Ogłoszenia
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Pilot Praga-Wiedeń-Bratysława
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Almatur Katowice - praca w turystyce
- Szukam partnera: trekkingi w Himalaje
- Rezydent w hotelu
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Projekt/Event Manager
Kraków nie może stać się turystycznym McDonaldsem
Na pytanie jak długo Kraków będzie jeszcze przeżywał boom turystyczny i jak podsycać zainteresowanie miastem, a zarazem nie utonąć w morzu przyjezdnych, odpowiadali na łamach Gazety Wyborczej twórcy strategii rozwoju turystyki Krakowa na lata 2007-2013.
W 2005 roku do Krakowa przyjechało 7 mln turystów (dla porównania warto zaznaczyć, iż znacznie większy i popularniejszy Paryż odwiedza rocznie ok. 22 mln osób). W 2006 roku wydłużeniu uległ sezon turystyczny w Krakowie. Obcojęzyczny gwar w pubach i restauracjach słychać było już w lutym, marcu. Katarzyna Gądek, dyrektor magistrackiego wydziału promocji szacuje, iż w tym roku miasto może spodziewać się nawet 8,5 mln turystów.
Aby Kraków się nie znudził
Jednak aby boom turystyczny na wypoczynek w Krakowie szybko się nie skończył, trzeba działać w określony sposób. Zdaniem Michała Jakubczyka z wydziału promocji miasta Kraków przede wszystkim powinien unikać pułapki makdonaldyzacji turystyki, w którą wpadła Praga. - Ankietowani turyści chwalili Kraków przede wszystkim za jego autentyczność. Za to, że wciąż spotyka się tu mieszkańców, kelnerów, właścicieli hoteli, a nie, jak w Pradze, wiecznie uśmiechniętych i bezbarwnych "dostarczycieli usług turystycznych - odpowiada Jakubczyk. Podkreśla on również, iż w Krakowie dziedzictwo żydowskie też jest znacznie mniej skomercjalizowane niż w Pradze.
Jak przyciągać nowych turystów?
Autorzy strategii rozwoju turystyki Krakowa, kwidzą przyszłość turystyki stolicy Małopolski w jej specjalizacji. W Krakowie stawiają na:
- rozwój turystyki kulturalnej,
- rozwój turystyki kongresowo-konferencyjnej,
- a także znaczy wzrost istotności turystyki religijnej.
- Z badań wynika, że tylko 30 proc. pielgrzymów przybywających do Łagiewnik ogranicza się do odwiedzenia sanktuarium. Większość chce zobaczyć też miasto. To specyfika Krakowa, bo na przykład 90 proc. pielgrzymujących na Jasną Górę nie zwiedza Częstochowy - tłumaczy rolę turystyki religijnej dla Krakowa Anna Wilkońska, współautorka strategii.
Co zagraża turystyce w Krakowie?
Zdaniem twórców strategii największymi zagrożeniami dla turystycznego boomu w mieście jest zaniechanie rozbudowy lotniska i budowy centrum kongresowego.
Coraz większym, istotnym dla turystyki przyjazdowej problemem staje się też brak wykwalifikowanej kadry menedżerskiej w hotelach i restauracjach. Równie trudno znaleźć dobrego kucharza. - Wykształceni młodzi ludzie uciekają do pracy w Anglii lub Irlandii - zauważa Anna Wilkońska.
Ważny dla miasta jest również wizerunek. Kraków powinien szczególnie uważać, by nie dorobić się wizerunku miasta zdominowanego przez turystów. Zagrożenie iż tak się stanie, jest całkiem realne, ze względu na niewielką powierzchnię centrum miasta, na której koncentruje się ruch turystyczny. Stąd postulat twórców strategii rozwoju związany z rozproszeniem turystów po całym mieście. Pomysłowi temu sprzyjają możliwości jakie ma Kraków i rosnące zainteresowanie socrealistyczną Nową Hutą, Łagiewnikami, Podgórzem czy, na przykład, fortami.
- Szczególnie pomocna w rozpraszaniu przyjezdnych jest turystyka religijna. Pielgrzymi zwiedzają nie tylko Łagiewniki, ale na przykład papieskie Dębniki czy kościoły nowohuckie: Arkę Pana w Bieńczycach czy kościół pw. Maksymiliana Kolbego w Mistrzejowicach - mówi Michał Jakubczyk.
Na ile turystów rocznie Kraków może liczyć?
Na pytanie do ilu milionów turystów rocznie można dojść, jeśli boom na Kraków nie osłabnie, twórcy strategii rozwoju turystyki następująco: - Myślę, że taką liczbą graniczną jest 10 mln osób. Na korzyść Krakowa wciąż działa to, że leżymy na wschodnich rubieżach Unii Europejskiej. Dla wielu turystów z Europy Zachodniej wyjazdy na wschód Europy są bardzo pociągające, ale boją się jechać np. do Lwowa. Wybierają więc Kraków.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
mariusz
[2006-06-09 11:35 195.150.77.*]
W podgórzu nie ma żadnej knajpy otwartej po 23 , nie mówiąc juz o Nowej Hucie czy innych dzielnicach. W takim wypadku jak mamy przyjmowac turystów którzy chcą sie bawić do samego rana w milej atmsoferze??? A jaka mowa o turystyce kongresowej jesli w Krakowie nie ma ani jednej profesjonalnej sali konkresowej??? odpowiedz »
byłam w KRAKOWIE - JEDEN WIELKI SYF I TŁUM
[2006-06-09 13:19 83.16.241.*]
na początku roku jeden wielki syf / bałagan / tłum - miasto straciło swój urok - i jest zapchane obcokrajowcymi czy wszystko musimy sprzedać do końca? dla nas Polaków to miasto zrobiło się mega drogie - czy to jest jeszcze nasz Kraków - mi sie chciało ostatnio z niego uciekać dusiałam się idąc ulicą.
co do PRAGI to przeżywa kryzys / ceny noclegów spadły znacząco ale ma swój klimat zawsze .... odpowiedz »turyści, turyści...
[2007-12-04 19:23 83.175.191.*]
Zły pomysł z tym rozproszeniem tłumów turystów po całym mieście! Jestem absolutnie przeciw!Niech już cisną się w centrum, do tego chyba każdy mieszkaniec Krakowa się już przyzwyczaił, albo będzie musiał przyzwyczaić... odpowiedz »
Dział gastronomia:
GUS: Pomorze Zachodnie z dwucyfrowym
Długie weekendy listopadowe również
Sierpień będzie lepszy od
Dział centra informacji i promocji:
Chcą ściągnąć młodych Niemców do
Dział biura turystyczne:
Wakacje.pl doceniają
Dokąd polecą Polacy w okresie
Grecja spodziewa się rekordowych zysków z
Dział hotele, pensjonaty:
Listopad trochę rozczarował, a grudzień nie wygląda
Mobilne paczkomaty dla
Starsze aktualności:
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
Nocowanie.pl bez optymizmu o
Krok w stronę uruchomienia połączeń z Polski do
Jak ubezpieczają się wyjeżdżający na
Raport Travelplanet pokazuje
Jakie nastroje ma pomorska branża
Sąd UE kwestionuje pomoc dla
Kolorowa Łódź: 50 wycieczek w jeden dzień
PKP mimo obietnic, nie buduje parkingów przy dworcach
Hilton Worldwide: nowa nazwa, nowe logo
W Austrii dalej sporo śniegu...
Sheraton Krakow Hotel - Archi-Szopa 2004
Dwugwiazdkowy hotel Ibis w Kielcach przyjmie pierwszych gości już za rok
Hotel Zamek Ryn - zwycięzcą Tophotel 2010
Luksusowe pierwsze klasy na pokładach samolotów
"Święto soli" w Wieliczce i Żywcu