Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Rezydent/Asystent rezydenta EXIMTOURS w TUNEZJI
Muzeum wawelskie funkcjonuje prawidłowo - odpowiedź na zarzuty branży
Poniżej publikujemy pełną odpowiedź Jerzego T. Petrusa, wicedyrektora Zamku Królewskiego na Wawelu na zarzuty postawione przez biura turystyczne, niezadowolone z warunków współpracy z zamkiem, będącym jedną z największych atrakcji Krakowa, a otwartym dla zwiedzających tylko do godz. 16.00.
Odpowiedź Jerzego Petrusa jest polemiką z artykułem, który ukazał się w "Gazecie Wyborczej" 28 lipca 2005 roku się poświęconym Zamkowi Królewskiemu na Wawelu pt. "Jak za króla Ćwieczka" (pisaliśmy o tym w aktualności Biura skarżą się na Wawel).
Zdaniem wicedyrektora Zamku Królewskiego zawarte w artykule informacje wymagają sprostowania - sprostowanie to w niezmienionej wersji prezentujemy poniżej:
1. Krakowska Izba Turystyki nie może skarżyć się na "niełatwą współpracę z Zamkiem Królewskim", bowiem takiej współpracy nigdy nam nie proponowano. Izba, oczywiście, może wyrażać poglądy na temat funkcjonowania muzeum, trzeba jednakże pamięć, iż jej interesy nie muszą i nie są tożsame z misją Zamku polegającą na zachowaniu dziedzictwa narodowego.
2. Organizacja zwiedzania Wawelskiego Wzgórza w jak największej mierze uwzględnia oczekiwania naszych gości. Istniejące ograniczenia wynikają z jednej strony z racji konserwatorskich, z drugiej zaś z rozmiarów i układu komnat, w których musimy zapewnić bezpieczeństwo zabytkom i zwiedzającym.
3. Z powyższych powodów wynikają limity dzienne zwiedzających i liczebność grup. Trzeba przyjąć do wiadomości fakt, iż Zamek Królewski nie jest w stanie pomieścić wszystkich pragnących go zwiedzić w dogodnym dla siebie czasie.
4. Najcenniejsza w Polsce kolekcja arrasów flamandzkich Zygmunta Augusta, a także liczne obrazy malowane na deskach (w tym włoskie ze zbiorów Lanckorońskich) są niebywale wrażliwe na zmiany mikroklimatu powodowane przez zwiedzających, podobnie jak wiele innych dzieł sztuki eksponowanych w komnatach, Skarbcu i Zbrojowni.
5. System zwiedzania wawelskich ekspozycji jest klarowny. Bilety na określoną godzinę, aż do ich wyprzedaży, indywidualni turyści mogą nabywać w kilku kasach. Grupy oraz turyści indywidualni pragnący zwiedzać Wawel w dogodnym dla nich terminie powinni dokonać wcześniej rezerwacji w Biurze Obsługi Turystów. Pobierana opłata rezerwacyjna to także gwarancja wykupienia zamówionych biletów. W razie odwołania zamówienia z wyprzedzeniem opłata ta jest zwracana, a bilety kierowane do sprzedaży w kasach. Inne rozwiązanie powodowałoby przepadek biletów na daną godzinę ze stratą dla pragnących dokonać zakupu w kasach. Uznanie tego systemu przez panią Barbarę Bukowską za kuriozalny świadczy o Jej - delikatnie mówiąc - skromnej wiedzy o działalności polskich i światowych muzeów.
6. Jedynym istotnym problemem poruszonym we wspomnianym artykule jest sprawa dostępności wystaw w godzinach popołudniowych. Przyjęte godziny otwarcia Muzeum wynikają z badań prowadzonych przez Zamek na temat zadowolenia odwiedzających Wzgórze oraz doświadczeń w poprzednich latach, gdy wystawy były czynne do godziny 18.00. Wbrew przedstawionej w artykule opinii zainteresowanie naszych gości nie było wielkie, zaledwie kilka grup i kilkadziesiąt osób indywidualnych każdego dnia. Do tematu powrócimy po podsumowaniu bieżącego sezonu, jeśli organizacje turystyczne będą mogły zapewnić stosowną frekwencję.
7. Co do niewłaściwego zachowania pracowników Zamku, to jestem pewien, iż jeśli miało miejsce, to były to przypadki sporadyczne, i głęboko ubolewam, iż w ogóle zaistniały. Proszę wziąć po uwagę, iż w ciągu roku zamek odwiedza więcej osób niż liczy mieszkańców Kraków. To daje pojęcie o skali spraw, o których mówimy. Wszystkich, których spotkały na Wawelu przykrości, bardzo serdecznie przepraszam. A swoją drogą, to dziwne, że nikt z przewodników nie zwrócił dotąd uwagi Dyrekcji Zamku na istnienie sytuacji konfliktowych.
Zamek Królewski na Wawelu, wbrew czynionym sugestiom, jest muzeum nowoczesnym, życzliwym dla odwiedzających, systematycznie dążącym do poprawienia komfortu zwiedzania i zapewnienia na Wzgórzu możliwie szerokiej gamy usług turystycznych. Określenie zatem reprezentowanego przez Muzeum standardu powiedzeniem "jak za króla Ćwieczka" jest obraźliwe dla tego szczególnego miejsca. Do Pani Pełnomocnik do spraw turystyki mam prośbę: proszę łaskawie nie martwić się, jak "zrobić z Wawelu markę znaną w całym świecie". Wawel jest miejscem szeroko znanym w świecie, cenionym i szanowanym, jednym z symboli Polski, utożsamianym z tym, co najwspanialsze i najwznioślejsze w narodowej przeszłości. I przy tym pozostańmy.
Jerzy T. Petrus - wicedyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
A jednak coś na Wawelu nie gra...
[2005-08-01 13:01 999.999.999.*]
Byłem 3 tygodnie temu w Krakowie, nie tylko Wawel, wszystko jest otwarte do 15/16 albo nawet 13/14...trochę za krótko, jesli chodzi o obsługę Zamku Wawelskiego to podobnie jak zbiory wawelskie pochodzi z dawnych czasów i jej zachowanie budzi wiele do życzenia np pani w kasie nie potafiła się dogadać po angielsu, co przy charakterze turystów odwiedzających Wawel jest chyba lekkim przegięciem. Cała organizacja zwiedzania jest mało czytelna i bezsensowna. Jest tyle zamków i innych miejsc np nasz Zamek Królewski i jakoś tu nie ma problemu z godiznami otwarcia...radzę dyrekcji pomyśleć, zanim turystom znudzi się ich lekceważenie i dbanie tylko o własny interes
Poza tym Kraków to wspaniale miejsce na weekandowy wypad, polecam
K. z Warszawy odpowiedz »Wawel
[2005-08-03 12:54 999.999.999.*]
Jedynym problem Wawelu i większości muzeów w Polsce są ludzie, którym wydaje się że nic w ciągu 15 lat w tym kraju się nie zmieniło. Czy się stoi czy się leży to wypłata sie należy. odpowiedz »
EE tam, walenie w bambuko
[2009-07-06 11:51 145.237.121.*]
Tydzień czasu 3 letni dzieciak czekał na wycieczkę do Zbrojowni, po czy okazało się, że nasz bilet wyprzedano (a wogóle bilety się skończyły o 11.30 - Muzeum czynne do 16.00). Ogólnie drogo i żenujaca organizacja - a piszę to już w 2009 roku.
Zatwardziała komuna aż piszczy. odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Dział atrakcje turystyczne:
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Starsze aktualności:
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
Wrocław obniża ceny działek pod hotele
Zakazano emisji reklamy KFC, która wprowadzała klientów w błąd
Teatr Rozrywki w Chorzowie szuka eksponatów z hotelu Graf Reden
Easygo.pl pokazuje organizatorów imprez
Marriott uruchomi centralę w Dubaju
Poznań: czy dyrektor poradzi sobie z prywatyzacją PKS-u?
E-turystyka zwycięży tradycyjne biura podróży?
Wrocław zaproponuje hotele tzw. cztery plus
Katastrofa samolotu Spanair: zginęły 153 osoby, uratowano 19
Centralwings zmienia rozkład lotów, nie informując o tym pasażerów?
Najwyższy budynek Europy będzie zbudowany w Warszawie. Będzie w nim również hotel.
Przejścia graniczne zimą otwarte krócej
Do końca wakacji będą opóźnienia na trasie Kraków - Warszawa
Podsumowanie drugiego dnia Tour Salonu