TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Na Okęciu nowy system naprowadzania maszyn ILS

Od końca stycznia samoloty na warszawskim Okęciu będą mogły lądować w czasie śnieżycy, albo gęstej mgły. Ma to związek ze specjalistycznym systemem naprowadzania maszyn ILS, który będzie lepiej działał na krótszej drodze startowej.


ILS (Instrument Landing System) to radiowy system nawigacyjny, który wspomaga lądowanie samolotu w czasie trudnych warunków atmosferycznych. Pilot dzięki m.in. odpowiedniej aparaturze radiowej i ustawieniu świateł na pasie startowym może wylądować nawet przy małej widoczności, oczywiście pod warunkiem odpowiedniego wyposażenia samolotu i przeszkolenia jego załogi.

System ILS funkcjonuje w trzech kategoriach. Różnica miedzy nimi polega na tzw. minimalnej widzialności, przy której możliwe jest lądowanie. W Polsce standardem jest kategoria I ILS - posiada ją 10 polskich lotnisk. Zainstalowane w Polsce systemy ILS, pod względem swojej struktury, są urządzeniami, które są przystosowane do pracy w kategorii II. Dotyczy to lotnisk w: Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Łodzi, Rzeszowie, Warszawie i Wrocławiu. Inna jest natomiast jakość sygnału i poziom zakłóceń w przestrzeni. Według informacji przekazanych przez rzeczniczkę Urzędu Lotnictwa Cywilnego Katarzynę Krasnodębską, Urząd wyda w połowie stycznia certyfikat dla ILS w drugiej kategorii dla krótszej drogi startowej w stołecznym porcie. W związku z tym od końca stycznia przewoźnicy maja lądować w tej wyższej kategorii.

Lotnisko w Warszawie posiada dwie drogi startowe każda z nich wyposażona jest w system ILS. Jak dotąd tylko jedno z podejść (dłuższa droga od strony Piaseczna) ma certyfikat kategorii II. Ze względu na występujące zakłócenia w sygnale wysyłanym z urządzenia do samolotów, podejście to od blisko roku jest ograniczone do kategorii I. Jak informuje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oraz warszawski Port Lotniczy, trwają prace, które maja na celu przywrócenie kategorii II na tym pasie. Do czasu kiedy to nastąpi, obie instytucje chcą, aby wprowadzić II kategorię na krótszym pasie (od strony Al. Krakowskiej). Jak stwierdził rzecznik lotniska Kamil Wnuk - Wspólnie z PAŻP przeprowadziliśmy całościowe przygotowania, jeśli chodzi o możliwości korzystania z ILS w kategorii II na drugiej drodze startowej z kierunku podejścia do lądowania znad Al. Krakowskiej. Instalacja jest już gotowa do wprowadzenia tej kategorii. My odpowiadamy m.in. za to, co się znajduje na płycie lotniska, np. oświetlenie drogi. Z kolei rzecznik PAŻP Grzegorz Hlebowicz stwierdził, że agencja spełniła wszystkie wymagania potrzebne do uruchomienia tej właśnie kategorii. W tym celu dokonano zmian w instrukcjach operacyjnych, opracowano mapy, procedury podejść przy słabej widoczności, wykonano również pomiarowe obloty.

Największe lotniska na świecie posiadają system ILS w trzeciej kategorii, który umożliwia lądowanie przy zerowej widzialności.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
ILS Instrument Landing System lotnisko Okęcie systemem naprowadzania maszyn kategoria drugi pas startowy krótszy Urząd Lotnictwa Cywilnego Katarzyna Krasnodębska Polska Agencja Żeglugi Powietrznej warszawski Port Lotniczy rzecznik lotniska Kamil Wnuk rzecznik PAŻP Grzegorz Hlebowicz procedury podejść przy słabej widoczności lotniska Warszawa w Warszawie Bydgoszczy Gdańsku Katowicach Łodzi Rzeszowie Wrocławiu kategorie I II III




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję