TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Szybko i wygodnie pociągiem na lotnisko w Pyrzowicach?

Możliwe jest przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej do Katowic. Nad tym projektem zastanawia się PKP Polskie Linie Kolejowe. Dzięki temu, stolica województwa posiadałaby bezpośrednie połączenie z pyrzowickim lotniskiem.


Już teraz kolej informuje, że w planach jest gigantyczna modernizacja linii kolejowych w tych miastach, w których odbędą się mecze Euro 2012. Na ten cel zarząd chce przeznaczyć 20 mld zł. Niewielka jest szansa na to, aby któreś z widowisk odbyło się na Stadionie Śląskim w Chorzowie, jednak region ten także może skorzystać na kolejowym rozwoju. Okazało się, że dzięki przygotowaniom do mistrzostw, PKP Polskie Linie Kolejowe zastanawiają się nad przedłużeniem Centralnej Magistrali Kolejowej do Katowic. Dzisiaj najbardziej znana linia kolejowa w Polsce zaczyna się w Grodzisku Mazowieckim, a swój koniec ma w Zawierciu.

"Puls Biznesu" natomiast napisał, że kolejarze zamierzają skierować linie z Zawiercia do Pyrzowic i wzdłuż autostrady A1, koło Piekar, przez Bytom, Chorzów, do Katowic. Dzięki temu upieką dwie pieczenie na jednym rożnie. Jak mówi Krzysztof Celiński, prezes PKP PLK, Katowice mogłyby zyskać bezpośrednie połączenie z lotniskiem w Pyrzowicach, a pociągi jadące ze stolicy nie musiałyby tracić prędkości za Zawierciem.

Dyrektor wydziału transportu Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach Jacek Stumpf zdradza, że kolej ma już wstępny projekt tego pomysłu. Władze samorządowe zaproponowały kolei współpracę w projektowaniu nowego połączenia.

Choć nikt nie ujawnił dokładnych kosztów, jakie pociągnęłaby za sobą inwestycja, już teraz możemy się domyślać, że będą one ogromne. Co prawda w pobliżu pyrzowickiego lotniska istnieje już nieużywana linia kolejowa, ale nie wiadomo, czy da się ją przystosować do potrzeb Centralnej Magistralki Kolejowej. Maszyny będą tutaj mogły rozwijać prędkość do 200 km/h, dlatego też prawdopodobnie będzie trzeba wybudować całkiem nowe tory.

Jak podaje dyrektor Stumpf, przedłużenie CMK oznaczałoby istną rewolucję dla lotniska w Pyrzowicach. Stałoby się ono prawdziwym partnerem Okęcia. Gdyby inwestycje zrealizowano, to podróż pomiędzy tymi dwoma lotniskami trwałaby ok. dwie godziny.

Należy pamiętać, że plany przedłużenia CMK do Katowic (to połączenie byłoby dostępne dla podróżnych jadących do Warszawy lub wracających ze stolicy) to nie to samo, co projekt połączenia miast aglomeracji z portem. Urząd Marszałkowski zastanawiał się nad wyborem jednego z sześciu wariantów trasy, która ma powstać w trakcie najbliższych czterech lat. Zdecydowano ostatecznie, że pociąg będzie jechał przez istniejące już tory w Katowicach, przez Chorzów, do granic Bytomia. Tam właśnie planuje się budowę nowego 20-kilometrowego odcinka do Pyrzowic. To połączenie miast aglomeracji z lotniskiem będzie kosztować od 200 do 300 mln euro.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
lotnisko w Pyrzowicach Centralna Magistrala Kolejowa pociąg Katowice PKP Polskie Linie Kolejowe połączenie bezpośrednie z lotniskiem w Pyrzowicach Euro 2012 Stadion Śląski w Chorzowie Grodzisk Mazowiecki Zawiercie Krzysztof Celiński prezes PKP PLK Puls Biznesu autostrada A1 Piekary Bytom Chorzów Urząd Marszałkowski Jacek Stumpf Warszawa pyrzowice pociągi do pyrzowic linia katowic warszawy pociagi kolej na połączenia


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję