TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






W Małopolsce do roku 2030 powstaną 4 lotniska pasażerskie

Strategia rozwoju lotniczego dla regionu do roku 2030 przewiduje budowę trzech nowych lotnisk pasażerskich na terenie województwa małopolskiego, które stanowić będą uzupełnienie dla istniejącego portu Kraków-Balice. Dokument prognozuje, że w 2030 roku z portów lotniczych na terenie województwa będzie korzystało 12-14 mln pasażerów.


Według dokumentu, który został opracowany na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, zupełnie nowe lotniska pasażerskie powinny powstać w okolicach Tarnowa oraz w Starym Sączu. Natomiast lądowisko w Nowym Targu na Podhalu ma zostać rozbudowane do obsługi regularnego ruchu pasażerskiego. Nowe obiekty, razem z wiodącym Międzynarodowym Portem Lotniczym Kraków- Balice, mają być rozmieszczone równomiernie w regionie i dobrze łączyć się z siecią drogową oraz kolejową.

W myśl założeń planowane lotniska w Małopolsce mają być dostępne z każdego miejsca w województwie w czasie ok. godziny, a dla jak największej liczby osób, nawet w przeciągu 30 minut. Miejsca lokalizacji są lokalnymi centrami demograficznymi, gospodarczymi i turystycznymi, których władze starają się, aby doszło do realizacji tego typu inwestycji.

Rolę głównego lotniska w regionie według planu będzie nadal pełnić rozbudowane lotnisko w Krakowie. Port regionalny w okolicach Tarnowa zdolny przyjmować średniodystansowe samoloty odrzutowe typu Boeing 737 czy Airbus A320 ma być drugim co do wielkości lądowiskiem. Lotniska lokalne w Starym Sączu oraz Nowym Targu mają być przystosowane do obsługi mniejszych samolotów dysponujących kilkudziesięciu miejscami, np. ATR 72.

Lotnisko w Tarnowie ma na początku dysponować pasem startowym mierzącym 1,6 km, który w drugim etapie inwestycji zostanie wydłużony do 2,5 km. Koszty budowy obiektu oszacowano na 107,5-130,5 mln zł w pierwszym etapie i 134,5-166,5 mln zł w drugim etapie.

Również dwuetapowo ma powstawać lotnisko w Nowym Targu, którego pas startowy może zostać wydłużony z początkowego 1,6 do 1,8 km. Pierwszy etap inwestycji kosztować będzie około 110-134 mln zł, a następny - 135-164 mln zł. Lotnisko w Starym Sączu wraz z pasem startowym o długości 1,6 km powinno kosztować 110-134 mln zł.

W myśl strategii, próg rentowności nowe lotniska osiągną, kiedy będą obsługiwać 200-250 tys. pasażerów w ciągu roku.

W chwili obecnej na terenie województwa małopolskiego znajduje się tylko jedno lotnisko pasażerskie w Krakowie-Balicach, które jest drugim pod względem wielkości (po warszawskim Okęciu) portem w Polsce. Plany inwestycyjne lotniska na najbliższe lata zakładają m.in. powstanie nowego terminala pasażerskiego o przepustowości do 9 mln podróżnych. Lotnisko w roku 2007 obsłużyło ponad 3 mln podróżnych.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
strategia rozwoju lotniczego dla Małopolski Kraków-Balice Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego port lotniczy w Nowym Targu na Podhalu lotnisko w Tarnowie lotnisko w Starym Sączu




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję