TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Inwestując zadbaj najpierw o nazwę

Wielu inwestorów, inwestując w przedsięwzięcia turystyczne i nie tylko, zapomina, iż przed rozpoczęciem działań należy zabezpieczyć sobie dobrą identyfikację inwestycji lub firmy przez klientów. Chodzi tu o wszelkie znaki, marki, nazwy własne oraz adresy domen internetowych.


Zabezpieczenie ich na etapie pomysłu na przedsięwzięcie, choć kosztuje od kilkuset złotych do kilkunastu lub kilkudziesięciu tysięcy (przy tworzeniu i zastrzeganiu np. zestawu marek i znaków graficznych), ale pozwoli uniknąć nam zarówno dezinformacji potencjalnych klientów w początkowym etapie, jak i pozwoli nam zaoszczędzić na późniejszym odkupywaniu lub procesach w sprawie spornych praw.

W szczególności należy zwrócić swoją uwagę na domeny internetowe. Powszechną praktyką bowiem stało się podkupywanie domen lub rejestracja nazw zgodnych z doniesieniami medialnymi lub np. danymi o rejestrowanych firmach. Jako przykład można podać budowę stacji narciarskiej Eliaszówka. Według doniesień medialnych inwestycja ta ma wartać ok. 30 mln złotych. Jednakże domeny www.eliaszowka.pl, www.eliaszowka.com.pl, www.eliaszowka.eu, www.eliaszowka.com zakupiła osoba prywatna w dniu 23 stycznia 2009 w celu odsprzedaży, jak można sądzić z wystawienia ich na Allegro w ten sam dzień.

Podobnie jest, gdy rejestrujemy nową firmę np. spółkę z o.o., akcyjną czy jawną. Ogłoszenie w Monitorze Polskim B zwykle powoduje, iż nowa firma otrzyma propozycję zakupienia lub odkupienia domeny zgodnej z nazwą firmy.

W przypadkach spornych oczywiście możemy zwracać się do sądów, jednakże polski wymiar sprawiedliwości nie należy do najszybszych i wątpliwe jest, aby jego tok działania nas usatysfakcjonował szybko. W sprawach domen internetowych zwracać się należy do Sądu Polubownego przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji. Pamiętajmy jednakże, iż osoby nabywające domeny z premedytacją, mogą imać się różnych sposobów, aby domenę zachować np. prowadzić na nich jakąkolwiek działalność, zakładać działalność gospodarczą z naszą nazwą własną itp.

Problemy z domenami można też częściowo obejść rejestrując własną domenę z pewnymi dodatkami np. wspomniana wcześniej Stacja Narciarska Eliaszówka może wykupić domenę www.eliaszowka-narty.pl, ale nie rozwiązuje to problemu do końca, gdyż domeny z samą nazwą może wykupić konkurencja, względnie podmiot lokalny chcący czerpać korzyści z naszej marki. Wtedy mamy problem bowiem:
- jest grupa osób, które "na oko" wpisują adres w przeglądarce i jeśli trafią tam na coś sensownego nie wejdą już do nas,
- wypozycjonowanie skomplikowanej nazwy w wyszukiwarce będzie droższe i trudniejsze,
- nawet, jeśli w wyszukiwarce będziemy pierwsi na słowo np. "Eliaszówka" to nie ma gwarancji, że ktoś nie kliknie linku www.eliaszowka.pl, bo on "na oko" wygląda on jak właściwy adres. Niestety praktycznie nie mamy wpływu na to co pojawi się poniżej naszej domeny, więc
zawsze będziemy w ten sposób tracić jakiś procent odwiedzających.

Dlatego też wszystkim przedsiębiorcom inwestującym w nowe marki, zakładającym nowe firmy lub realizującym przedsięwzięcia o nazwie, która ma być popularna zalecamy zadbanie o własne nazwy, znaki i domeny.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
nowa firma domena internetowa domeny internetowe rejestracja założenie ochrona Stacja Narciarska Eliaszówka




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję