TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Komisja Europejska nie dopuściła do fuzji Ryanaira i Aer Lingusa

Ryanair, który 10 lat temu był mała firmą lotniczą, obecnie należy do największych przewoźników świata. Komisja Europejska zdecydowała się go powstrzymać przed zmonopolizowaniem Irlandii.


W środę, 27 czerwca bieżącego roku Neelie Kroes, unijna komisarz ds. konkurencji nie pozwoliła, aby Ryanair przejął irlandzką linię Aer Lingus, którą częściowo kontroluje państwo. Tym samym potwierdziły się przeczucia Micheala O'Leary'ego, współzałożyciela oraz szefa Ryanaira.

Jest to dopiero drugi przypadek, kiedy Kroes postanowiła nie dopuścić do fuzji dwóch firm. Wyjaśniła - Nie mieliśmy innego wyjścia! Zakazując tej fuzji, zabezpieczamy interesy irlandzkich konsumentów, którzy jako wyspiarze są bardzo uzależnieni od transportu lotniczego.

Po przejęciu Aer Lingusa, Ryanair kontrolowałby 80% wszystkich lotów z Dublina. Według Komisji taka pozycja oznaczałaby monopol, mimo, że Ryanair deklarował, że cen biletów nie podniesie i że dopuści nowych konkurentów na lotnisko w Dublinie. Eksperci Komisji uważają, że najgorsza sytuacja byłaby na najbardziej obleganej trasie Dublin - Londyn.

Kroes zaznaczyła - Ustępstwa, które Ryanair nam zaoferował, było niewystarczające. O'Leary zagwarantował oszczędności dla konsumentów tylko na rok.

Komisarz zaprzeczyła również oskarżeniom, że Komisja jest uprzedzona do Ryanaira. Przyznała, że traktuje irlandzkiego przewoźnika z szacunkiem.

Według oficjalnych danych IATA, Ryanair stał się jednym z największych przewoźników na świecie. Obsługując 40 mln pasażerów na 400 trasach wyprzedził między innymi: Air France-KLM, Lufthansa i British Airways.

O'Leary zapowiedział, że zaskarży decyzję Brukseli do unijnego trybunału. Szef Ryanaira zaznacza, że Komisja Europejska nie oparła się na prawnych oraz ekonomicznych przesłankach, tylko uległa politycznym naciskom rządu Republiki Irlandii, do którego należy kontrolny pakiet akcji Aer Lingusa.

Po decyzji KE, przedstawiciele Aer Lingusa odetchnęli z ulgą. John Sharman, szef zarządu Aer Lingusa wyznał - Sercem każdego konkurencyjnego rynku jest możliwość wyboru. Wbrew temu, co twierdzi Ryanair, powstanie jednego dominującego gracza rynkowego po prostu nie może być w interesie konsumentów.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Komisja Europejska Ryanair Aer Lingus fuzja przejęcie przewoźnik Irlandia Dublin Londyn Neelie Kroes Micheal O Leary John Sharman




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję