Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista ds. Turystyki - Gdynia
- Pilot wycieczek - Turcja
- Specjalista ds. turystyki Rainbow Tours WARSZAWA...
- PRZEDSTAWICIEL HANDLOWY - BIURO PODRÓŻY
- PRZEDSTAWICIEL HANDLOWY
- SPECJALISTA DS. TURYSTYKI
- STARSZY SPECJALISTA D/S TURYSTYKI - dział...
- Psycholog/Pedagog/Socjoterapeuta/ 28.02-2.03
- Poszukiwana pielęniarka/ratownik med.
- Specjalista ds. obsługi posprzedażowej Wrocław
Ryanair tnie siatkę połączeń z Modlina
Ryanair zakończył negocjacje z lotniskiem w Modlinie. Nie udało się podpisać wieloletniej umowy rozwojowej, w efekcie letnia siatka połączeń będzie o ok. 30 proc. mniejsza niż rok wcześniej.
Przewoźnik zlikwiduje 11 tras i zredukuje częstotliwość na kolejnych 28 połączeniach, łączna liczba oferowanych miejsc z lotniska spadnie o ponad milion. Jedynym powodem redukcji jest kwestia cen w Modlinie, które w tej chwili są wyższe niż rok czy dwa lata temu - tłumaczy Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz.
W Modlinie na nadchodzące lato niestety musieliśmy lekko ściąć nasz rozkład względem poprzedniego sezonu letniego. W zeszłym roku z Modlina przewieźliśmy blisko 2,7 mln pasażerów, w tym roku będzie to 1,5-1,6 mln, więc ta redukcja jest dość istotna. Musieliśmy zredukować te połączenia, które przestały nam się opłacać, natomiast nadal z Modlina operujemy, mamy tam cztery zbazowane samoloty i nie mamy w planach w najbliższym czasie wyprowadzki - mówi agencji Newseria Michał Kaczmarzyk.
Ryanair redukuje częstotliwość na 28 trasach i likwiduje 11 bezpośrednich połączeń. Na liście połączeń, które były w ubiegłorocznej letniej siatce połączeń, ale nie wrócą w tym roku, znajdują się loty do Goeteborga, Kowna, Wiednia, Rygi, Oslo-Torp, Manchesteru, Aten, Birmingham, Leeds/Bradford, Liverpoolu i Walencji.
Zdecydował fakt, że niestety nie byliśmy w stanie w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy dojść do porozumienia czy wynegocjować umowy handlowej, która dawałaby nam możliwość stabilnego rozwoju w nadchodzących pięciu-sześciu latach. Brak tego sukcesu to nie jest kwestia tylko nasza, ale też samego Modlina i pasażerów, którzy mają dużo mniejszą ofertę, niż mieli jeszcze w zeszłym roku - tłumaczy prezes Buzz.
Dziesięcioletnia umowa Ryanaira z Mazowieckim Portem Lotniczym Modlin wygasła pod koniec 2023 roku. Na jej podstawie przewoźnik, w przypadku obsłużenia powyżej 3 mln pasażerów rocznie, ponosił opłatę pasażerską w wysokości 5 zł. W obowiązującym od października 2023 roku taryfikatorze lotniska podstawowa opłata pasażerska wynosi 37 zł i spada w zależności od liczby osób obsłużonych przez daną linię. Na przykład przy przewiezieniu od 1 mln do 1,5 mln podróżnych linie płacą 14 zł. Za każdego dodatkowego pasażera odlatującego z przedziału 1,5-2 mln przewoźnik płaci 10 zł. Jeśli linie przekroczą pułap ponad 2 500 001 odlatujących podróżnych, opłata spada do 6 zł.
To nie jest kwestia obniżania stawek. Negocjowaliśmy z Modlinem wyższe stawki, niż mieliśmy przez ostatnich 10 lat na lotnisku, i nie byliśmy w stanie się spotkać na tym poziomie, który z jednej strony byłby akceptowalny dla nas, a z drugiej strony zadowoliłby lotnisko. Zawsze byliśmy świadomi tego, że te historyczne ceny trzeba podnieść, kwestia była tylko jak mocno. Ceny zaproponowane przez Modlin niestety powodują, że część kierunków, które do tej pory operowały z sukcesem z Modlina, już w tej chwili nie mogą operować ze względu na to, że po prostu przestały nam się opłacać - wskazuje prezes Buzz.
Port lotniczy Warszawa-Modlin jest główną bazą Ryanaira w regionie Mazowsza. W rekordowym do tej pory 2023 roku lotnisko obsłużyło 3,4 mln osób, przy czym ponad 80 proc. stanowili pasażerowie linii Ryanair. Według szacunków przewoźnika w 2025 roku liczba pasażerów obsłużonych przez niego w Modlinie spadnie do poziomu najniższego od ponad dekady.
To wpływa na statystyki samego lotniska. Z danych ULC wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku liczba pasażerów spadła o ponad 15 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej.
Rynek przewozów pasażerskich jest bardzo sezonowy. Najbliższy sezon letni w zasadzie jest w sprzedaży, nie da się w nim wiele zmienić. Kolejnym terminem, kiedy będzie można tak naprawdę coś negocjować, to jest dopiero rok 2026. Więc musi trochę czasu minąć, zanim będziemy w stanie z Modlinem cokolwiek negocjować, ale to znowu kwestia taka, czy i kiedy do tych negocjacji wrócimy. Na pewno nigdy nie było między nami żadnego konfliktu, mamy operacyjnie dobre relacje, w Modlinie bazujemy cztery samoloty, jest tam w tej chwili prawie 400 naszych pracowników. Absolutnie nie można mówić o konfliktach, bardziej jest kwestia taka, że nie byliśmy w stanie się porozumieć w kwestiach handlowych. - mówi Michał Kaczmarzyk.
Ryanair zdecydował się na przeniesienie części lotów (np. do Manchesteru czy Wiednia) z Modlina na lotnisko Chopina. W 2024 roku przewoźnik obsłużył na warszawskim lotnisku 381 tys. pasażerów, w tym ma być to ok. 500 tys.
Jakikolwiek nowy kierunek uruchamiany z lotniska typu Chopin w zasadzie wchodzi i się sprzedaje. W przypadku lotnisk regionalnych zawsze wymaga to jakiegoś okresu stymulacji, czasami jest to kilka, a czasami kilkanaście miesięcy w okresie, w którym promujemy ten kierunek, żeby on w długim okresie zaczął na siebie zarabiać. Dlatego bardzo trudno jest porównać Lotnisko Chopina i lotnisko w Modlinie - na takim lotnisku jak Chopin przewoźnik zawsze jest w stanie więcej zapłacić za dostęp do infrastruktury niż na lotnisku regionalnym - tłumaczy Michał Kaczmarzyk.
W pierwszych trzech kwartałach 2024 roku Ryanair obsłużył najwięcej pasażerów w międzynarodowym ruchu regularnym - 13 mln, o 1,5 mln pasażerów więcej w porównaniu do trzech kwartałów 2023 roku.
Koszt pierwszego etapu rozbudowy lotniska Warszawa-Modlin oszacowano na około 500 mln zł. Wiceprezes zarządu lotniska, Jacek Kowalski, poinformował, że po zakończeniu inwestycji przepustowość portu wzrośnie do 7-8 mln pasażerów rocznie.
W ramach projektu przewidziano rozbudowę terminala po stronie wschodniej i zachodniej, zwiększenie liczby bramek z czterech podwójnych do ośmiu oraz modernizację strefy bagażowej, dróg kołowania i parkingów. Dokumentacja techniczna jest już gotowa, a aktualizacja kosztorysu wskazuje na znaczną skalę planowanych prac.
Podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury wiceminister Maciej Lasek poinformował, że węzeł zjazdowy z trasy S7 prowadzący na lotnisko będzie gotowy pod koniec 2025 roku. W 2029 roku na lotnisku planuje się otwarcie stacji kolejowej, połączonej linią kolejową ze stacją Modlin. Koszt budowy odcinka kolejowego wyniesie 209 mln zł, z czego 95 mln zł pochodzi z funduszy UE, 95 mln zł z Funduszu Kolejowego, a 18 mln zł z budżetu województwa mazowieckiego. Projektowanie trasy ma potrwać do 2026 roku, a roboty budowlane zakończą się w 2029 roku.
Lotnisko Warszawa-Modlin, położone 37 km od centrum Warszawy, obsłużyło w 2023 roku 3,5 mln pasażerów, głównie dzięki połączeniom oferowanym przez Ryanaira.
Butne deklaracje i usuwanie tras z Modlina chyba wyszło Ryanairowi bokiem, bo cichaczem przywraca trasy na 2025 rok.
Spór dotyczący opłat lotniskowych ciągnie się do lat - Ryanair chciałby utrzymania preferencyjnych nierynkowych stawek na operacje na Modlinie. PPL się na to nie zgadza i ostatnią odsłoną była silna redukcja połączeń opisywana poniżej.
Według informacji podanych przez fly4free.pl na lato 2025 wracają na Modlin trasy do Neapolu, Porto, Walencji, Wenecji, Sztokholmu, Budapesztu, Aten, Chanii, Korfu i Zakintos.
Natomiast nie ma w systemach przewoźnika tras do Kopenhagi, Goteborga, Burgas, Zadar i Pafos, Manchesteru, Kowna, Katanii, Edynburga i Birmingham i Wiednia.
Po zimie czeka nie tylko powrót tras, ale także zwiększenie częstotliwości na już działających takich jak Alicante, Barcelona, Malaga, Bari, Bolonia, Bergamo, Paryż Beuavais i Dublina.
Miejmy nadzieję, że będzie to początek końca farsy jaką próbował forsować dominujący w Modlinie przewoźnik, a zarząd lotniska ściągnie w końcu innych przewoźników, aby nie być zależnym od jednego partnera.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zatwierdził Plan Generalny portu lotniczego Warszawa-Modlin na lata 2022-2045, w zakresie zgodności z polityką transportową kraju.
Jak przekonuje resort infrastruktury, dzięki zatwierdzeniu tego planu lotnisko w Modlinie ma szansę się rozwinąć i zapewnić pasażerom odpowiednią ofertę lotniczą. Dodatkowo, po decyzji o modernizacji lotniska Chopina w Warszawie, pozwoli zwiększyć możliwości podróżowania na lotniskach Mazowsza.
Przy obecnej siatce połączeń, port jest na granicy przepustowości (lotnisko w ubiegłym roku odprawiło 3,4 mln pasażerów) i pilnie wymaga rozbudowy. Modernizacji wymaga zarówno infrastruktura lotnicza, jak i pasażerska. Wśród zaplanowanych inwestycji w infrastrukturę lotniczą jest budowa nowej drogi startowej. Po jej wybudowaniu dotychczasowa droga startowa będzie pełniła rolę drogi kołowania. Takie rozwiązanie pozwoli na zwiększenie przepustowości pola manewrowego. Poza tym powstanie więcej płyt postojowych dla samolotów, wybudowane zostaną stanowiska do odladzania samolotów bliżej progu drogi startowej oraz rozbudowane zostaną drogi kołowania. W planie jest uruchomienie terminala CARGO, rozbudowa terminala pasażerskiego i budowa parkingu wielopoziomowego.
Ponadto w Planie Generalnym portu lotniczego Warszawa-Modlin na lata 2022-2045 w zakresie inwestycji publicznych wymienia się budowę odcinka linii kolejowej od stacji Modlin do Mazowieckiego Portu Lotniczego (MPL) Warszawa-Modlin oraz budowę stacji kolejowej Mazowiecki Port Lotniczy (MPL) Warszawa-Modlin.
Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 r. (z perspektywą do 2040 r.) zakłada, że port lotniczy Warszawa-Modlin będzie pełnił funkcję komplementarną do lotniska Chopina i w dalszej perspektywie Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Plan Generalny to strategiczny dokument określający koncepcję rozwoju lotniska w perspektywie minimum 20 lat. Zawiera m.in. program wykorzystania lotniska, koncepcję rozwoju przestrzennego wraz z zagospodarowaniem stref wokół lotniska i prognozy ruchu lotniczego. W planie generalnym można odnaleźć także informacje ekonomiczno-finansowe dotyczące obecnej i planowanej struktury własnościowej, przewidywanych źródeł finansowania inwestycji, obecnej i przewidywanej rentowności i płynności podmiotu, planowanej wysokości opłat lotniskowych i przychodów z ich tytułu z odniesieniem do całości planowanych przychodów.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Ryanair tnie siatkę połączeń z
Priorytety Rady UE dla transportu i
MSiT chce 10 strategii dla
TSUE: Tożsamość płciowa klienta nie należy do danych niezbędnych do zakupu
Dział dla turystów:
Ryanair tnie siatkę połączeń z
Priorytety Rady UE dla transportu i
Starsze aktualności:
Priorytety Rady UE dla transportu i
Raport o podróżach Polaków w
Narodowy Program Wsparcia dla Przemysłu Spotkań
WTTC: Turyści mówią o zrównoważonej turystyce, ale co
LOT znów poleci z Rzeszowa do
Coolcation nie tylko w
Intercity zadowolone z 2024
Nowa trasa z portu
Picie na stokach potępiane
ACI EUROPE: Potrzebujemy zabezpieczenia przyszłości
Nowe połączenie z Katowice Airport
Nowe połączenie lotnicze do USA
Nowa trasa z Poznania i nie tylko