Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista ds. Turystyki - Żyrardów
- REZYDENT TURYSTYCZNY - Lato 2025 w Sun & Fun...
- Salon Biura Podróży w Katowicach
- Rezydent biura podróży 2025
- ZAKOPANE Specjalista ds. Obsługi Klienta
- Pilot z językiem hiszpańskim/ portugalskim
- Współpraca
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- KRAKÓW- specjalista ds. organizacji wyjazdów...
- Travelplanet Specjalista Ds. Turystyki 1/2 etatu
Enter Air chwali się wynikami
Enter Air w pierwszych 3 kwartałach tego roku osiągnął 2,4 mld zł przychodów i 460 mln EBITDA, co daje 13% wzrost względem roku poprzedniego.
Rok 2024 to rok rekordów i poprawy wszystkich wskaźników naszej działalności. Tegoroczny sezon letni był rekordowo długi, a dzięki zwiększeniu skali działalności zanotowaliśmy najwyższe w historii przychody zarówno w samym trzecim kwartale jak i narastająco od rozpoczęcia roku. Dzięki nowym maszynom istotnie zwiększyliśmy naszą efektywność operacyjną, a stabilna sytuacja finansowa i wcześniejsza spłata pożyczki PFR umożliwiły nam wypłatę rekordowo wysokiej dywidendy dla akcjonariuszy. Z dużym optymizmem patrzymy na kolejny rok. Chęć do podróżowania utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie czego potwierdzeniem jest zainteresowanie ze strony touroperatorów i podpisanie pierwszych umów na przyszły rok dużo wcześniej niż w poprzednich latach. Mamy silną pozycję na rynku europejskim i Polskim, odpowiednie zasoby operacyjne i sloty w destynacjach. Pracujemy nad uzupełnieniem floty o kilka nowych maszyn, które pozwolą na zaspokojenie zgłaszanego przez naszych partnerów popytu mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air. W październiku uruchomiliśmy obsługę we własnym hangarze na Węgrzech. Pozwoli to nam na jeszcze większą kontrolę jakości prac serwisowych i optymalne zaplanowanie wszystkich remontów przede wszystkim w zimowych miesiącach, a w rezultacie na zwiększenie efektywności zarządzania flotą Enter Air. Był to pierwszy krok w kierunku uzyskania niezależności od poddostawców usług technicznych, które robią się coraz droższe. Pracujemy nad dalszym rozwojem tej części naszego biznesu. Inwestycja we własną obsługę hangarową jest relatywnie niewielka, a pozwoli nam na realne oszczędności dzięki pozostawieniu w Grupie marży pobieranej do tej pory przez podwykonawców. dodaje Polaniecki.
Przychody Enter Air w I-III kw. 2024 r. wyniosły 2 353,6 mln zł, co oznacza 13% wzrost w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 r. Liczba wykonanych operacji lotniczych zwiększyła się r/r o około 11%, a wzrost przychodów związany był przede wszystkim z rozszerzaniem działalności Grupy.
W analizowanym okresie Enter Air miał 242,6 mln zł wyniku operacyjnego co oznacza wzrost o 27%, a EBITDA Grupy wzrosła o ponad 19% do 459,8 mln zł. Wynik netto Grupy wyniósł 161,5 mln zł i był wyższy o 23,8% wobec 130,4 mln zł w analogicznym okresie 2023 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały dodatnie różnice kursowe*, które wyniosły w I-III kw. 2024 r. 49,1 mln zł, a łączny wpływ FX na porównywalność danych to 53,6 mln zł (w I-III kw. 2023 r. różnice kursowe wynosiły -4,5 mln zł). Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 410,8 mln zł EBITDA oraz 112,4 mln zł zysku netto.
28 sierpnia 2024 r. Enter Air wypłacił 77,2 mln zł dywidendy, czyli 4,40 zł na jedną akcję. Wcześniej spełnił warunek umożliwiający jej wypłatę, całkowicie spłacając pożyczkę otrzymaną w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm".
W 2024 r. przewoźnik odebrał pięć maszyn - jednego B737-800 (SP-ESL) i cztery B737 MAX 8 (SP-EXG, SP-EXH, SP-EXI, SP-EXK). Flota własnych samolotów Enter Air to obecnie 31 samolotów, a w wysokim sezonie wakacyjnym wykorzystane były też 4 dodatkowe maszyny wynajęte na zasadach wet-lease. W ramach Grupy Enter Air łącznie z 4 samolotami Chair Airlines i 4 samolotami Fly4 operacje były wykonywane na 43 maszynach.
Planowanie kolejnego sezonu Lato 2025 i Zima 2025/2026 zostało rozpoczęte od zawarcia umów z ITAKA FLY o szacunkowej wartości 75,9 mln USD (ok. 292,5 mln zł) oraz Rainbow Tours o szacunkowej wartości 93,2 mln USD (366,3 mln zł). Wartość aktualnie obowiązujących, podpisanych w pierwszej połowie 2024 r umów to: TUI Poland - 227 mln USD (ok. 894,2 mln zł), Coral Travel Poland - 125,7 mln USD (ok. 508,9 mln zł), Rainbow Tours - 90,4 mln USD (ok. 365,6 mln zł), oraz ITAKA FLY - 74,5 mln USD (ok. 296,8 mln zł).
W październiku 2024 r. Enter Air Services otrzymał certyfikat organizacji obsługi technicznej wydany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego i pozwalający na prowadzenie własnej obsługi w hangarze w Debreczynie na Węgrzech. Jednostanowiskowy nowoczesny budynek od października obsługuje samoloty należące do floty Enter Air, ale przewoźnik nie wyklucza świadczenia usług także dla podmiotów zewnętrznych.
Zobowiązania leasingowe muszą być wyceniane po kursie z dnia bilansowego, natomiast samoloty, będące przedmiotem tego finansowania, nie są wyceniane po tym kursie. Powstaje więc wirtualna różnica, która powiększa się wraz ze wzrostem liczby samolotów. Od czasu zmian w Międzynarodowych Standardach Rachunkowości, różnice kursowe zaburzają wyniki spółek raportujących w standardach MSR.
Enter Air Services otrzymał certyfikat organizacji obsługi technicznej wydany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego i pozwalający na prowadzenie własnej obsługi w hangarze w Debreczynie na Węgrzech.
W Europie brakuje slotów hangarowych, ponieważ wszystkie linie chcą i muszą dokonywać przeglądów w czasie niskiego sezonu, czyli w zimie. Przekłada się to na wzrost cen, który później obciąża wyniki. Znaleźliśmy bardzo dogodnie położony hangar w Debreczynie na Węgrzech i już za kilka dni planujemy rozpocząć tam przegląd pierwszego z naszych samolotów. Debreczyn to port który stawia na rozwój i w mądry sposób prowadzi inwestycje oraz dobiera partnerów. Liczymy, że nasze współpraca nadal będzie tak dobra i owocna. mówi Grzegorz Polaniecki, prezes Enter Air Services. Uruchomienie własnego hangaru to kolejny sukces i krok w kierunku poprawy efektywności operacyjno-finansowej Grupy. Nasza flota liczy obecnie ponad 30 samolotów, więc jeden hangar nie zaspokaja zapotrzebowania. Mamy jednak nadzieję, że baza techniczna będzie się szybko rozwijała i wkrótce staniemy się samowystarczalni. Dzięki własnej obsłudze hangarowej będziemy mieli lepszą kontrolę nad jakością prac technicznych wykonywanych na naszych samolotach, a marża którą do tej pory brali poddostawcy pozostanie w grupie Enter Air. Ważnym elementem, którym chcemy się także pochwalić jest fakt, że inwestycja została wykonana minimalnym nakładem środków finansowych, dzięki dużej pracy naszych inżynierów i dyscyplinie organizacyjnej dodaje Grzegorz Polaniecki.
Hangar w węgierskim Debreczynie to jednostanowiskowy nowoczesny budynek z odpowiednim zapleczem operacyjnym, który będzie służył głównie obsłudze samolotów należących do floty Enter Air, ale przewoźnik nie wyklucza świadczenia usług także dla podmiotów zewnętrznych. Zgodnie ze specyfiką branży i występującą na rynku czarterowym sezonowością najbardziej obciążony będzie w czasie zimy w celu przygotowania maszyn do intensywnego latania w sezonie letnim, ale w razie konieczności będzie używany w celu dokonywania większych prac oraz modyfikacji także w pozostałej części roku.
Kilka lat temu przewoźnik uruchomił Enter Air Services, czyli własną liniową obsługę techniczną i był to bardzo ważny krok z punktu widzenia finansowego, operacyjnego oraz technicznego. Uruchomienie hangaru to kolejne ważne wydarzenie w drodze do osiągnięcia samowystarczalności w obsłudze samolotów.
Enter Air podpisał umowę czarteru dotyczącą współpracy w sezonie Lato 2025 i Zima 2025/2026 z Rainbow Tours. Szacunkowa wartość usług w tym okresie wynosi 93,2 mln USD (ok. 366,3 mln zł).
Rozwijamy się i kontynuujemy współpracę z naszymi kluczowymi partnerami. W ramach podpisanej z Rainbow Tours umowy planujemy rekordowy pod względem wartości program. W przyszłorocznym sezonie letnim otworzymy nowe połączenia na Maltę i hiszpańskiego Reus, a w sezonie zimowym nie zabraknie egzotycznych destynacji takich jak Gambia, Kenia, Sri Lanka, Indie czy lotów do bardzo popularnego przez cały rok Dubaju. Cieszy nas stabilizacja współpracy z Rainbow Tours, a w szczególności powtarzalność kierunków i operacji lotniczych, co świadczy o dojrzałości rynku, a w rezultacie przekłada się na dokładność planowania oraz minimalizację ryzyk handlowych i operacyjnych mówi Andrzej Kobielski, członek zarządu i dyrektor handlowy Enter Air.
Umowa została zawarta na czas określony do dnia 30 kwietnia 2026 roku i reguluje zasady świadczenia przez Enter Air sp. z o.o. usług lotniczego przewozu osób i bagażu. Łączna wartość świadczeń wynikających z umowy nie jest możliwa do ustalenia i jej ostateczna wartość może różnić się od podanych szacunków. Szacunkowa wartość obecnej umowy pomiędzy Enter Air i Rainbow Tours dotyczącej współpracy w sezonie Lato 2024 - Zima 2024/2025 wynosiła 90,4 mln USD (ok. 365,6 mln zł).
Enter Air rozpoczął planowanie nowego sezonu od przedłużenia w sierpniu współpracy z ITAKA FLY i podpisania umowy o wartości 75,9 mln USD (292,5 mln zł), a w pierwszej połowie 2024 roku zawarł kontrakty na sezon Lato 2024 - Zima 2024/2025 z TUI Poland, Rainbow Tours, ITAKA FLY i Coral Travel Poland których wartość przekroczyła 2 mld PLN.
Enter Air ma czym się pochwalić - przychody i ilość operacji wzrosła o 15% rok do roku. Rozszerzył także swoją flotę o pięć nowych samolotów.
Bardzo dobre pierwsze półrocze tego roku wynika głównie z dużej intensywności programu handlowego, dającej solidną utylizację floty. Okres ten oceniamy także bardzo pozytywnie z perspektywy kończącego się właśnie rekordowo długiego i bardzo dobrego zarówno pod względem operacyjnym i finansowym sezonu letniego. 1 kwartał to przede wszystkim kumulacja przeglądów technicznych i przygotowanie do przyjęcia dodatkowych pięciu samolotów w 2 kwartale. Należy pamiętać, że rzeczywisty wynik liczony w gotówce jest dużo lepszy od raportowanego, ze względu na wymogi MSSF16, który narzuca obowiązek raportowania równego rozkładu kosztów w każdym miesiącu, pomimo tego, że w miesiącach zimowych raty leasingowe są w przypadku wielu samolotów dwukrotnie niższe niż w lecie mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air. Podpisaliśmy rekordowe kontrakty i dzięki zaplanowaniu optymalnej siatki, zarówno pod względem różnorodności destynacji jak i marżowości oraz efektywnego wykorzystania całej naszej floty, osiągnęliśmy najlepszy wynik w historii. Ponadto pod koniec wakacji zawarliśmy już pierwszą umowę na kolejny sezon, co pokazuje utrzymywanie się bardzo wysokiego popytu także w przyszłości. Wciąż trwający sezon letni potwierdził, że chęć do podróżowania i zagranicznych wyjazdów jest wśród polskich turystów bardzo duża, a decyzje są też silnie stymulowane przez bardzo wysokie koszty wypoczynku w kraju i relatywnie mocną złotówkę dodaje Polaniecki.
Przychody Enter Air w I poł. 2024 r. wyniosły 1 165,4 mln zł, co oznacza 15% wzrost w porównaniu do I pół. 2023 r. Podobną dynamiką charakteryzowała się liczba wykonanych operacji lotniczych, która zwiększyła się r/r o około 15%.
W analizowanym okresie Enter Air miał 61,6 mln zł wyniku operacyjnego, a EBITDA Grupy wyniosła 137,4 mln zł w porównaniu do odpowiednio 62,4 mln zł i 233,8 mln zł osiągniętych rok wcześniej. Wynik netto ukształtował się na poziomie -24,2 mln zł, wobec 73,5 mln zł w analogicznym okresie 2023 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały ujemne różnice kursowe*, które wyniosły w I pół. 2024 r. -35,4 mln zł, a łączny wpływ FX na porównywalność danych to -107,9 mln zł (w I pół. 2023 r. różnice kursowe wynosiły +72,5 mln zł). Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 172,8 mln zł EBITDA oraz 11,2 mln zł zysku netto.
Flota własnych samolotów Enter Air to obecnie 31 samolotów. W 2024 r. przewoźnik odebrał pięć maszyn - jednego B737-800 (SP-ESL) i cztery B737 MAX 8 (SP-EXG, SP-EXH, SP-EXI, SP-EXK). Dwie spośród z wymienionych maszyn dotarły z opóźnieniem niezawinionym przez przewoźnika, już w tracie sezonu letniego - w lipcu i sierpniu. W szczytowych momentach wakacji operacje były wykonywane z wykorzystaniem łącznie 43 samolotów (31 własne maszyny, 4 wet-leasy, 4 samoloty Chair Airlines i 4 samoloty Fly4). Enter Air posiada 51% udziałów Fly4 Airlines Green, która rozpoczęła działalność w 2024 r. i świadczy usługi najmu samolotów z załogami (wet-lease) na rzecz innych przewoźników lotniczych.
W ostatnich miesiącach Enter Air rozpoczął już planowanie kolejnego sezonu i zawarł umowy z ITAKA FLY na sezon Lato 2025 i Zima 2025/2026 o szacunkowej wartości 75,9 mln USD (ok. 292,5 mln zł). Wcześniej, Enter Air w pierwszej połowie 2024 r. w ramach odnowienia współpracy z innymi kluczowymi partnerami zawarł kontrakty na sezon Lato 2024 - Zima 2024/2025 których wartość przekroczyła 2 mld PLN. Wartość aktualnie obowiązujących umów to: TUI Poland - 227 mln USD (ok. 894,2 mln zł), Coral Travel Poland - 125,7 mln USD (ok. 508,9 mln zł), Rainbow Tours - 90,4 mln USD (ok. 365,6 mln zł),oraz ITAKA FLY - 74,5 mln USD (ok. 296,8 mln zł).
Mamy bardzo dobrą pozycje gotówkową i z dużą satysfakcją powróciliśmy też do wypłaty dywidendy akcjonariuszom, co przez kilka lat uniemożliwiała nam najpierw pandemia i kryzys na rynku, a potem zobowiązania wobec PFR. Enter Air dalej się rozwija, staramy się mądrze dysponować naszą flotą i eksplorować możliwości rozpoczęcia działalności na nowych rynkach i nowych destynacjach wakacyjnych. Nasz model biznesowy polega na ciągłej optymalizacji procesów i dążeniu do poprawy efektywności i na razie widać, że taki system zdaje egzamin, bez względu na to czy na rynku panuje hossa czy recesja zaznacza Polaniecki.
W sierpniu 2024 r. Enter Air spłacił pożyczki otrzymane w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm" i tym samym spełnił warunek umożliwiający wypłatę dywidendy w kwocie 77,2 mln zł czyli 4,40 zł na jedną akcję. Dywidenda została wypłacona 28 sierpnia 2024 r.
Prezes UOKiK postawił zarzuty liniom lotniczym Enter Air, które wprowadzają konsumentów w błąd, a przez to mogą naruszać ich zbiorowe interesy.
Nieodpowiadanie na reklamacje w terminie 14 dni, nieuwzględnianie roszczeń czy zaniżanie odszkodowania za opóźnienie lotu - to część kwestionowanych praktyk.Podstawą podjęcia działań były sygnały od poszkodowanych podróżnych.
Enter Air to polska linia lotnicza specjalizująca się głównie w przewozach czarterowych na rzecz biur podróży. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpływają liczne skargi dotyczące problemów z reklamacjami w sprawie uszkodzonych bagaży lub opóźnień lotów. Po analizie tych sygnałów i doniesień z serwisu Facebook, gdzie poszkodowani opisują swoje doświadczenia z przewoźnikiem oraz po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, Prezes UOKiK postawił spółce Enter Air zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Zakwestionował aż 10 praktyk przedsiębiorcy. powiedział prezes UOKiK Tomasza Chróstny.
Z analizy Urzędu wynika, że Enter Air może na kilka sposobów utrudniać konsumentom dochodzenie roszczeń reklamacyjnych. Przede wszystkim nie respektuje prawa, które zmieniło obowiązki przedsiębiorców w zakresie terminu odpowiedzi na reklamację. Od 1 stycznia 2023 r. przedsiębiorcy mają na to 14 dni. Jeśli w tym czasie nie ustosunkują się do reklamacji konsumentów, oznacza to, że uznali je w całości. Tymczasem Enter Air nadal informuje, że rozpatrzy reklamacje w ciągu 30 dni. Co za tym idzie, brak odpowiedzi po 14 dniach według spółki nie świadczy o tym, że zostały one uznane, a konsumenci nie otrzymują automatycznie tego, o co wnioskowali.
Ponadto, przewoźnik wymaga złożenia reklamacji w sprawie bagażu na lotnisku bezpośrednio po locie w biurze reklamacji bagażowej. Sporządzany jest wówczas Raport Niezgodności Własności (Property Irregularity Report - PIR). W opinii Prezesa UOKiK jest to już reklamacja, od której powinno liczyć się 14 dni, jakie spółka ma na odpowiedź. Jednak Enter Air obliguje konsumentów do złożenia ponownej reklamacji - pisemnie lub elektronicznie za pośrednictwem formularza na stronie internetowej linii lotniczych, do której muszą załączyć PIR i inne dokumenty, jak np. awers i rewers przywieszki bagażowej czy jej odcinek kontrolny. Poprzez tak ustalone wymogi, warunkujące rozpatrzenie reklamacji, spółka może naruszać prawa konsumentów.
Co więcej, w opinii Prezesa UOKiK, Enter Air przekazuje konsumentom wprowadzające w błąd informacje o ograniczeniu swojej odpowiedzialności za opóźnienie w dostarczeniu bagażu rejestrowanego, jak również o jego zasadach odpowiedzialności za zniszczenie lub uszkodzenie bagażu rejestrowanego albo podręcznego.
W przypadku opóźnienia lotu do miejsca docelowego o co najmniej 3 godziny lub odwołania go z powodów innych niż nadzwyczajne okoliczności, prawo reguluje wysokość odszkodowania dla konsumentów. Dlatego sytuacja, w której linie lotnicze nie informują o tym podróżnych, ale proponują im tzw. ugodę na niższą kwotę, budzi poważne wątpliwości Prezesa Urzędu. Jak wynika ze skarg, przewoźnik proponuje im ugodę jako natychmiastową ofertę, ważną tylko do czasu wylądowania opóźnionego samolotu. W ten sposób wymusza podjęcie szybkiej decyzji, która dla konsumentów nie jest korzystna, proponując przykładowo 100 euro, zamiast należnych 250 euro. Również w przypadku, gdy podróżni składają reklamacje wnioskując o przysługującą im zgodnie z prawem wysokość odszkodowania, Enter Air nie uwzględnia całości roszczeń.
Przepisy określają jasno prawa i rekompensaty przysługujące konsumentom, a przedsiębiorca ma obowiązek ich o tym poinformować i wypłacić należne odszkodowanie. Jakiekolwiek próby limitowania praw konsumenckich i nierespektowania należnych roszczeń przez przedsiębiorców są niedopuszczalne. Podobnie jak nieudzielanie odpowiedzi na reklamacje w ustawowym terminie. W naszej ocenie praktyki przewoźnika, jak np. wymaganie składania podwójnej reklamacji, mogą wskazywać na naruszanie zbiorowych interesów konsumentów mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Jeśli zarzuty się potwierdzą, przedsiębiorcy grozi m.in. kara do 10 proc. obrotu za każdą z zakwestionowanych praktyk. UOKiK na bieżąco monitoruje skargi wpływające do Urzędu i Europejskiego Centrum Konsumenckiego. W ramach postępowań wyjaśniających przygląda się praktykom również innych linii lotniczych.
Ten rok zapowiada się dla spółki bardzo dobrze, już w pierwszym kwartale wyniki są dużo lepsze niż rok temu, choć początek roku to raczej wstęp do tego co się będzie działo w lecie.
Pierwszy kwartał to jak co roku przede wszystkim przygotowanie do sezonu letniego. Aby w II kwartale przyjąć 5 samolotów musieliśmy zarządzić posiadanymi zasobami ludzkimi i operacyjnymi oraz skumulować przeglądy techniczne w IV kwartale ubiegłego oraz I kwartale tego roku. Wykonaliśmy w tym czasie wszystkie niezbędne przeglądy techniczne, a nowe kontrakty podpisane z kluczowymi touroperatorami na rynku polskim mają rekordowe wolumeny i wartości. Pomimo, że wykorzystanie floty jest w tym okresie niższe to wyraźnie widać, że z roku na roku rośnie zainteresowanie lataniem także w zimie. Zwykle są to jednak dalekie destynacje, które u nas mają niewielką marżowość. Trzeba też pamiętać, że pomimo rzeczywiście niższych kosztów w czasie zimy, reżim raportowy nakłada na nas obowiązek równego rozłożenia kosztów w całym roku, co nadmiernie obciąża kwartały zimowe. Spodziewamy się kolejnego intensywnego sezonu letniego do którego jesteśmy jak zawsze dobrze przygotowani mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.
Tak jak zapowiadaliśmy chcemy w najbliższym czasie spłacić zobowiązania wobec PFR co umożliwi nam wypłatę dywidendy akcjonariuszom. Przez kilka lat nie było to możliwe ze względu na pandemię i ogromne problemy w branży lotniczej, ale dzięki wspólnej, odpowiedzialnej postawie wszystkich osób pracujących w Enter Air wróciliśmy tam gdzie nasze miejsce i chcemy dalej mądrze rozwijać się na polskim i europejskim niebie dodaje Polaniecki.
Przychody Enter Air w I kw. 2024 r. wyniosły prawie 393 mln zł, co oznacza 25% wzrost w porównaniu do I kw. 2023 r.. Jednocześnie liczba wykonanych operacji lotniczych zwiększyła się r/r o około 38%, a nieproporcjonalny wzrost wartości przychodów do wolumenu sprzedaży wynika z wysokiego kursu dolara w I kw. 2023 r. Rynek lotów czarterowych związanych z turystycznymi wyjazdami zagranicznymi cechuje się bardzo dużą sezonowością. W trakcie sezonu letniego Grupa wykorzystuje całą posiadaną flotę, natomiast zimą wykorzystanie to spada o ok. 30%. W rezultacie wpływ na wyniki Grupy mają niższe w skali roku wpływy ze sprzedaży w okresie zimowym przy stałych kosztach amortyzacji oraz leasingu i jednoczesnym szczycie nakładów na obsługę techniczną w ramach przygotowań samolotów do nadchodzącego sezonu letniego.
W analizowanym okresie Enter Air miał -25,9 mln zł wyniku operacyjnego, a EBITDA Grupy wyniosła 4,5 mln zł w porównaniu do odpowiednio -13,2 mln zł i 49,4 mln zł osiągniętych rok wcześniej. Przewoźnik zanotował -64,3 mln zł wyniku netto, wobec -16,5 mln zł w analogicznym okresie 2023 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały ujemne różnice kursowe*, które wyniosły w I kw. 2024 r. -16,6 mln zł, a łączny wpływ FX na porównywalność danych to -38,8 mln zł (w I kw. 2023 r. różnice kursowe wynosiły +23,2 mln zł). Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 21,1 mln zł EBITDA oraz -47,7 mln zł wyniku netto.
W 2024 r. planowane jest powiększenie floty o 5 maszyn, w tym 4 typu Boeing 737 MAX 8. W sezonie lato 2024 przewoźnik planuje wykonywać operacje z wykorzystaniem 43 samolotów (31 własne maszyny, 4 wet-leasy, 4 samoloty Chair Airlines i 4 samoloty Fly4). Pomimo pojawienia się niezawinionych przez przewoźnika opóźnień w dostawach, większość nowych maszyn ma być gotowa i dopuszczona do latania przed szczytem sezonu. Enter Air posiada 51% udziałów Fly4 Airlines Green, która rozpoczęła działalność w 2024 r. i będzie świadczyła usługi najmu samolotów z załogami (wet-lease) na rzecz przewoźników lotniczych.
W 2024 r. Enter Air zawarł ze wszystkimi swoimi największymi partnerami na rynku polskim nowe umowy, których szacunkowa wartość przekroczyła 2 mld PLN (518 mln USD). Największe umowy zostały podpisane z: TUI Poland - 227 mln USD (ok. 894,2 mln zł), Coral Travel Poland - 125,7 mln USD (ok. 508,9 mln zł), Rainbow Tours - 90,4 mln USD (ok. 365,6 mln zł),oraz ITAKA FLY - 74,5 mln USD (ok. 296,8 mln zł).
W maju 2024 r. zarząd Enter Air zarekomendował wypłatę dywidendy za 2023 r., która ma wynieść 4,40 zł na jedną akcję. Warunkiem wypłaty dywidendy jest całkowita spłata przez Enter Air pożyczek otrzymanych w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm" nie później niż 14 sierpnia 2024 r. Przy założeniu spełnienia powyższego warunku, dzień dywidendy został wyznaczony na 15 sierpnia 2024 r., a wypłata dywidendy na 28 sierpnia 2024 r. O wypłacie dywidendy zdecydują akcjonariusze na walnym zgromadzeniu.
Zarząd Enter Air rekomenduje wypłatę 77,2 mln zł dywidendy tj. 4,40 zł/akcję pod warunkiem całkowitej spłaty pożyczek udzielonych przez Polski Fundusz Rozwoju.
Debiutując na GPW w 2015 roku obiecaliśmy naszym akcjonariuszom, że wraz z naszym rozwojem będziemy się z nimi dzielić osiąganymi zyskami wypłacając dywidendę. Pandemia, która spowodowała największy w historii kryzys lotniczy przerwała ciągłość tej deklaracji i zmusiła nas do skorzystania ze wsparcia PFR, które pozwoliło nam przetrwać najtrudniejsze miesiące, ale jednocześnie uniemożliwiło wypłacanie dywidendy. Mocno pracowaliśmy, żeby wrócić do pełnej efektywności operacyjnej i 2023 rok zakończyliśmy z rekordowymi przychodami oraz solidnym zyskiem. Chcemy spłacić nasze zobowiązania wobec PFR przed terminem i podzielić się zyskiem a akcjonariuszami, rekomendujemy aby na dywidendę trafiło też część zysków z lat ubiegłych, łącznie 77,2 mln zł. mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu i dyrektor generalny Enter Air.
Na wypłatę dywidendy przeznaczony zostanie całkowity jednostkowy zysk Enter Air sp z.o.o. za rok obrotowy 2023 w kwocie netto 46,3 mln zł oraz kapitał zapasowy zgromadzony w latach ubiegłych w kwocie 30,9 mln zł tj. łącznie 77,2 mln zł. Dywidenda ma wynieść 4,40 zł na jedną akcję, a biorąc pod uwagę kurs z poniedziałkowego zamknięcia notowań (71,2 zł) stopa dywidendy wynosi 6,8 proc.
Warunkiem wypłaty dywidendy jest całkowita spłata pożyczek otrzymanych w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm" nie później niż 14 sierpnia 2024 r. Przy założeniu spełnienia powyższego warunku, dzień dywidendy został wyznaczony na 15 sierpnia 2024 r., a termin wypłaty dywidendy na 28 sierpnia 2024 r. W przypadku braku spłaty zobowiązań wobec PFR, zarząd spółki rekomenduje przeznaczenie całkowitego zysku spółki za 2023 r. na kapitał zapasowy.
Ostatnią dywidendę w wysokości 12,3 mln zł, tj. 0,7 zł na akcję Enter Air wypłacił w 2019 r. z zysku za 2018 r. Wcześniej z zysku za 2017 r. i 2016 r. spółka wypłaciła po 0,55 zł dywidendy na akcję, a z zysku za 2015 r. 0,20 zł na akcję. W latach 2020-2023 w związku z kryzysem wywołanym pandemią i finansowaniem z PFR dywidenda nie była wypłacana.
Łączne przychody Enter Air w 2023 roku w stosunku do 2022 wzrosły o 16% i wyniosły 2,6 mld zł, co pozwoliło wygenerować spółce 545 mln zł EBITDA.
Obecnie spółka ma do dyspozycji 36 samolotów w szczycie sezonu lato 2023 (28 własnych, 4 wet-lease, 4 Chair Airlines), a planowane jest zwiększenie potencjału floty do 43 maszyn w sezonie lato 2024.
Miniony rok był bardzo intensywny i wypełniony pracą nad obsłużeniem zwiększonego popytu, co przełożyło się na rekordowy poziom przychodów i EBITDA. Jesteśmy liderem polskiego rynku turystycznego i czwartą największą linią pod względem liczby pasażerów przewiezionych na naszym rynku. Solidną pracą zwłaszcza w trakcie pandemii, a także w kolejnych latach, kiedy rynek stopniowo wracał do normalności, udało nam się wzmocnić naszą rozpoznawalność na kluczowych rynkach Europy. Wypromowaliśmy swoją markę, dzięki czemu mamy dziś coraz więcej zamówień z rynków europejskich mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air. Dbamy też by zapewnić odpowiednie zasoby własne do obsłużenia ruchu turystycznego w Polsce, dlatego zdecydowaliśmy się powiększyć flotę o pięć dodatkowych maszyn. Docelowo w sezonie lato 2024 chcemy latać na 43 samolotach uwzględniając wynajem w formule wet-lease, 4 samoloty naszej szwajcarskiej spółki Chair oraz 4 samoloty nowej spółki Fly4. Początek roku 2024 pozostawał pod wpływem silnego popytu na przeloty urlopowe i jeśli sytuacja na świecie nie zaskoczy branży lotniczej bardzo negatywnie, spodziewamy się kolejnego dobrego roku dodaje Polaniecki.
Przychody Enter Air w 2023 r. wyniosły ponad 2,6 mld zł, co oznacza wzrost o 16% wobec niespełna 2,3 mld zł przychodów w 2022 r. Wzrost przychodów wynika ze zwiększenia skali działalności Enter Air w 2023 r., w którym przewoźnik wykonał o 33% więcej operacji lotniczych niż rok wcześniej.
Nieproporcjonalny wzrost wartości przychodów do wolumenu operacji wynika z wysokiego kursu dolara w 2022 r. Duża część faktur wystawiana jest w tej walucie, co oznacza, że ukształtowanie kursu dolara w ciągu roku, ma znaczący wpływ na wartość przychodów osiąganych w Grupie. Dodatkowo w 2023 r. w porównaniu do 2022 r., odnotowano niższą rynkową cenę paliw. Przekłada się to nie tylko na niższą bazę kosztową, ale również niższą wartość sprzedaży, ponieważ koszt paliwa jest przenoszony na klientów. Wahania ceny paliwa w ciągu 2023 r. w dużej mierze zostały zniwelowane hedgingiem krótkoterminowym.
W 2023 r. Enter Air wypracował 166,2 mln zł zysku operacyjnego, o 1,5 % mniej od wyniku w 2022 r. oczyszczonego ze zdarzenia jednorazowego. W 2022 r. zysk raportowany wyniósł 225,6 mln zł, ale pozytywny wpływ na niego miało zdarzenie jednorazowe w postaci umorzenia pożyczki PFR w wysokości 56,9 mln zł, bez którego zysk operacyjny wyniósłby 168,7 mln zł.
EBITDA Grupy w 2023 r. osiągnęła rekordowy w historii Grupy poziom 545,4 mln zł i była o 59% wyższa r/r. Zysku netto wzrósł o 171,8% do 196,4 mln zł w porównaniu do 72,3 mln zł zysku netto w analogicznym okresie 2022 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały dodatnie różnice kursowe*, które wyniosły w 2023 r. 101,7 mln zł. Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 443,7 mln zł EBITDA oraz 94,7 mln zł zysku netto.
Enter Air w trakcie szczytu sezonu letniego korzystał z ponad 36 samolotów, wykorzystując całą własną flotę (28 samolotów - 23 Boeingi 737-800 oraz 5 Boeingów 737 MAX 8) oraz cztery dodatkowe maszyny wynajęte na zasadach wet-lease od obcych przewoźników, a także piąty, dodatkowy samolot wynajęty pod koniec wysokiego sezonu. Ponadto w sezonie lato 2023 latały cztery samoloty szwajcarskiej linii Chair Airlines, w której Enter Air ma 49% udziałów. W 2023 r przed sezonem letnim Grupa przyjęła do użytkowania 3 nowe samoloty Boeing 737-8 MAX, a pod koniec roku przewoźnik oddał leasingodawcom 2 samoloty Boeing 737-800. W 2024 r. planowane jest powiększenie floty o 5 maszyn, w tym 4 typu Boeing 737 MAX 8. Większość z zamówionych samolotów ma dołączyć do floty w maju, po przejściu gruntownych przeglądów technicznych. W sezonie lato 2024 przewoźnik planuje wykonywać operacje z wykorzystaniem 43 samolotów (31 własne maszyny, 4 wet-leasy, 4 samoloty Chair Airlines i 4 samoloty Fly4).
W ramach odnowienia współpracy ze wszystkimi swoimi największymi partnerami na rynku polskim, Enter Air zawarł w 2024 r. kontrakty, których szacunkowa wartość przekroczyła 2 mld PLN (518 mln USD). Największe umowy zostały podpisane z: TUI Poland - 227 mln USD (ok. 894,2 mln zł), Coral Travel Poland - 125,7 mln USD (ok. 508,9 mln zł), Rainbow Tours - 90,4 mln USD (ok. 365,6 mln zł),oraz ITAKA FLY - 74,5 mln USD (ok. 296,8 mln zł). Enter Air zgodnie z danymi ULC przewiózł w 2023 r. na polskim rynku prawie 3,1 mln pasażerów będąc niekwestionowanym liderem rynku turystycznego w Polsce. Enter jest czwartą największą linią w Polsce pod względem liczby przewiezionych pasażerów w 2023 r.
W 2023 roku zrobiliśmy kolejny krok w kierunku ekspansji na rynki zagraniczne i założyliśmy w Irlandii spółkę Fly4 Airlines Green wraz z TUI BETEILIGUNGS GMBH. Fly4 będzie w sezonie lato 2024 latać dla TUI na rynku brytyjskim, jednym z najbogatszych rynków w Europie, do którego dostęp jest mocno ograniczony. Dostrzegliśmy szansę, ponieważ Irlandia miała korzystne umowy bilateralne z Wielką Brytanią przed jej wejściem do Unii Europejskiej i spółka irlandzka ma szansę skorzystać z lepszych warunków dostępu do rynku brytyjskiego niż nasza konkurencja z innych krajów. Jednocześnie spółka z koncesją irlandzką ma dostęp do całego rynku unijnego. dodaje Grzegorz Polaniecki.
Przedmiotem działalności założonej przez Enter Air oraz TUI Beteiligungs spółki Fly4 Airlines Green w której Enter Air posiada 51% udziałów, będzie usługa najmu samolotów z załogami (wet-lease) na rzecz przewoźników lotniczych.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Przychody ze sprzedaży w Rainbow wciąż na
Dział transport:
Zmiany w radzie nadzorczej PLL
Starsze aktualności:
Polak zwycięzcą w międzynarodowym
Zmiany w radzie nadzorczej PLL
Specjalne połączenia lotnicze na jarmark
Przychody ze sprzedaży w Rainbow wciąż na
Turystyka napędza Wirtualną
Jaki są plany Polaków na
Katastrofa statku turystycznego w
Polska Grupa Lotnicza zmienia
FlixBus przywraca kolejne połączenia
LOT poleci na drugie lotnisko w Pekinie
Rainbow przewiduje kolejny udany sezon?
Miniony rok udany dla hotelarzy
Ośrodek wypoczynkowy Zagroń przejdzie gruntowną modernizację
Krakowskie lotnisko otrzymało prestiżową nagrodę
A&O otwiera nowy obiekt w Kopenhadze
Makarun otwiera lokal poza Europą
MSZ zaktualizowało ostrzeżenie przed wyjazdami do Izraela