Nowe połączenie z Warszawy
Od 12 listopada 2024 będą uruchomione loty pomiędzy Lotniskiem Chopina w Warszawie (WAW) a Lotniskiem Adnan Menderes w Izmirze (ADB). . SunExpress, spółka joint venture Lufthansy i Turkish Airlines informuje, że loty będą odbywać się raz w tygodniu, we wtorki.
Ten nowy kierunek jest częścią ambitnej strategii rozwoju SunExpress, mającej na celu ułatwienie pasażerom z Warszawy dostępu do jednego z najpiękniejszych regionów Turcji. Poza typowymi wakacjami na plaży i w słońcu, linia lotnicza stawia na różnorodność doświadczeń turystycznych, które przyciągają odwiedzających z całego świata. SunExpress pragnie promować bogaty wachlarz atrakcji, w tym turystykę kulturową, przyrodniczą oraz kulinarną, oferując coś dla każdego podróżnika.
Tobias Bracht, dyrektor ds. sprzedaży w SunExpress, przekazał: Z radością informujemy o uruchomieniu bezpośrednich lotów z Warszawy do Izmiru. Naszym priorytetem jest oferowanie wyjątkowej wartości oraz komfortu dla naszych pasażerów, łącząc stolicę Polski z tętniącym życiem Izmirem.
W ostatni weekend października na Lotnisku Chopina wystartuje zimowa siatka połączeń. W tegorocznej ofercie "Zima 2024 /25" pojawią się nowości, ale wrócą też kierunki najchętniej wybierane przez pasażerów.
Wraz ze zmianą czasu na zimowy z siatki lotów znikają połączenia wakacyjne, a w ich miejsce pojawiają się nowe propozycje - zarówno dla wielbicieli wyjazdów narciarskich jak i wypoczynku w cieplejszym klimacie - mówi Anna Dermont, dyrektor Biura Komunikacji, rzecznik Lotniska Chopina.
W tym sezonie debiutuje wywodząca się z Bliskiego Wschodu linia lotnicza Air Arabia. Przewoźnik uruchomi rejsy do Szardży w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, które realizowane będą trzy razy w tygodniu: w poniedziałki, piątki i soboty. Pierwszy lot Air Arabia zaplanowany jest na 20 grudnia.
Dla fanów białego szaleństwa w nadchodzącym rozkładzie dostępne będą bezpośrednie połączenia z Warszawy do Innsbrucka. Rejsy w austriackie Alpy, od 27 października, oferować będą PLL LOT, a od 7 grudnia - Austrian Airlines. Samoloty narodowego przewoźnika na tej trasie kursować będą trzy razy w tygodniu, od piątku do niedzieli, a Austrian Airlines w każdą sobotę.
Po dwóch latach przerwy wraca połączenie do Larnaki realizowane przez PLL LOT. Rejsy na Cypr rozpoczną się 25 października i w sezonie zimowym realizowane będą cztery razy w tygodniu (w poniedziałki, środy, piątki i soboty). Z kolei w lutym narodowy przewoźnik uruchomi z Warszawy bezpośrednie loty do Lizbony. Połączenia do Portugalii wystartują 3 lutego 2025, a linia stopniowo będzie zwiększać ich częstotliwość, aż do 7 razy w tygodniu. Atrakcyjną opcją dla spragnionych jeszcze większego słońca będzie czarterowe połączenie LOT-u na wyspy Langkawi, należące do Malezji. Loty w tropiki wystartują wraz z końcem października i realizowane będą raz w tygodniu, a od stycznia dwa razy. Wycieczki do Malezji oferuje biuro podróży Itaka.
W sezonie Zima 2024/2025 niewielkiej zmianie ulegną też połączenia realizowane przez linię Ethiopian Airlines, która na Lotnisku Chopina pojawiła się z początkiem lipca tego roku. Rejsy między Warszawą a Addis Abebą zmienią międzylądowanie z Aten na Wiedeń. Qatar Airways zwiększy pojemność samolotów na trasie do Dohy, zastępując Airbus A320 Boeingiem 787-8, co podwoi liczbę miejsc pasażerskich i przestrzeń na cargo.
Obecnie na Lotnisku Chopina trwa planowy remont krótszej drogi startowej. Pomimo dużego ruchu i intensywnych prac lotnisko działa sprawnie.
Tak jak zapewnialiśmy, modernizacja drogi startowej nie powoduje utrudnień w funkcjonowaniu warszawskiego portu. Parametry koordynacyjne zostały wyznaczone w taki sposób, aby wyeliminować ryzyko wystąpienia problemów z punktualnością operacji lotniczych. Żadna linia lotnicza, operująca na Lotnisku Chopina, nie zgłosiła opóźnień w związku z prowadzonym remontem. To sygnał, że prace na drodze startowej, które zakończą się za nieco ponad 2 tygodnie, nie są utrudnieniem dla użytkowników Lotniska Chopina - dodaje Anna Dermont.
Lotnisko Chopina we wrześniu znów przekroczyło próg 2 mln odprawionych pasażerów.
Od początku roku Lotnisko Chopina odprawiło 16.174.067 pasażerów. To blisko 15 proc. więcej niż w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2023. Tylko we wrześniu przez bramki stołecznego portu przeszło w sumie 2.091.980 podróżnych, czyli o 11 proc. więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Rekordowym dniem września był piątek trzynastego. Lotnisko obsłużyło wtedy dokładnie 76.013 osób.
Po raz czwarty z rzędu odprawiliśmy w ciągu miesiąca ponad 2 mln pasażerów. Wrzesień zamyka bardzo intensywny okres na naszym lotnisku, czyli czas kiedy ruch, głównie wycieczkowy i turystyczny, jest wzmożony. Jednak nie spodziewamy się znacznego spadku w ruchu pasażerskim. Kolejne miesiące z pewnością też będą rekordowe, a cały rok zamkniemy zapewne z wynikiem przekraczającym 20 mln obsłużonych osób. Nie zatrzymujemy się i nadal skrupulatnie pracujemy nad jak najwyższym poziomem świadczonych usług i uatrakcyjnianiem oferty dla naszych pasażerów - mówi Anna Dermont, dyrektor Biura Komunikacji, rzecznik Lotniska Chopina.
W okresie wakacyjnym, czyli od początku czerwca do końca września, warszawski port odprawił 8.438.440 pasażerów. To więcej niż w sezonie urlopowym 2023 o blisko 12 proc. We wskazanym okresie tylko na rejsach czarterowych obsłużono ponad 1,78 mln osób, co stanowi 21 proc. wszystkich podróżujących w tym czasie. Do najpopularniejszych kierunków czarterowych wybieranych przez pasażerów w okresie od czerwca do września należały: Antalya, Marsa Alam, Hurghada, Rodos i Heraklion. Z kolei rejsami regularnymi najchętniej z Warszawy podróżowano do i z: Londynu, Paryża, Amsterdamu, Frankfurtu i Kopenhagi.
W samym wrześniu na rejsy czarterowe stołeczny port odprawił ponad 424 tys. pasażerów, więcej o 12 proc. niż w tym samym okresie roku ubiegłego. W ostatnim miesiącu trzeciego kwartału z Warszawy w ruchu Schengen podróżowało ponad 1,3 mln osób, a w Non-Schengen blisko 743 tys.
Rekordowy we wrześniu był również tonaż obsłużonego cargo i poczty. Po raz pierwszy w 90-letniej historii Lotniska Chopina masa tych ładunków przekroczyła łącznie 11 tys. ton i wyniosła dokładnie 11.367 ton. To o blisko 15 proc więcej niż we wrześniu 2023 roku. Tonaż samego cargo również był rekordowy i osiągnął masę większą o 16 proc. porównując do tego samego okresu 2023 roku, czyli 10.628 ton.
We wrześniu z Lotniska Chopina PLL LOT uruchomiły bezpośrednie połączenie do Lyonu. Rejsy dostępne są sześć razy w tygodniu i otwierają pasażerom drzwi do Owernii, francuskich Alp i wielu innych regionów. Więcej zmian w siatce połączeń pojawi się wraz z końcem października, kiedy z letniego rozkładu lotów przejdźmy na zimowy.
Lotnisko Chopina wprowadza nowe udogodnienia dla podróżnych. \
Usługa Fast Track jest już bezpłatnie dostępna dla seniorów od 70 roku życia. W strefie tranzytowej lotniska z kolei stworzono specjalne pomieszczenie, z myślą o pasażerach, którzy potrzebują wyciszenia przed rejsem.
Na Lotnisku Chopina regularnie przeprowadzane są badania satysfakcji pasażerów, których celem jest ocena jakości świadczonych usług oraz identyfikacja obszarów wymagających poprawy. W drugim kwartale 2024 roku średnia ocena stołecznego portu wyniosła 4,60 i wzrosła w porównaniu do wyniku za pierwszy kwartał (4,57). Ocena z drugiego kwartału tego roku jest także wyższa od rezultatu z tego samego okresu w 2023 roku (4,55). Jednocześnie wynik za drugi kwartał 2024 roku przełamał trend spadkowy ogólnej oceny Lotniska Chopina charakterystyczny dla tego okresu roku.
Wyniki badań pozwalają lotnisku dostosować swoją ofertę do oczekiwań podróżnych, a także wprowadzać innowacje i udoskonalenia w zakresie obsługi, bezpieczeństwa i komfortu podróży. Dzięki regularnym analizom opinii pasażerów, możemy utrzymywać wysoki standard obsługi oraz dbać o zadowolenie wszystkich korzystających z naszych usług. Bardzo cieszymy się z ostatnich wyników, to jest potwierdzenie, że nasze działania idą we właściwym kierunku i są dobrze przyjęte przez pasażerów. - mówi Adam Sanocki, członek zarządu PPL S.A.
Lotnisko wprowadza dodatkowe udogodnienia dla podróżnych. Od 20 sierpnia pasażerowie, którzy ukończyli lub skończą jeszcze w tym roku 70 lat, mogą bezpłatnie skorzystać z usługi Fast Track dostępnej na Lotnisku Chopina w Warszawie. Fast Track - Szybkie Przejście to usługa, która pomaga przyspieszyć przejście do kontroli bezpieczeństwa, a dzięki temu zaoszczędzić czas oraz pozwala uniknąć oczekiwania w kolejce.
Z uwagi na rosnący ruch na naszym lotnisku zdarza się, że czas oczekiwania na dojście do kontroli bezpieczeństwa jest wydłużony. Zdajemy sobie sprawę, że dla osób starszych może być to sporą niedogodnością i trudem. Dlatego, by poprawić ich komfort, zdecydowaliśmy się bezpłatnie udostępnić usługę Fast Track osobom powyżej 70 roku życia. Mamy nadzieję, że dzięki temu dla seniorów przejście przez nasze lotnisko stanie się łatwiejsze i bezproblemowe - mówi Adam Sanocki.
W stołecznym porcie ścieżka szybszego przejścia znajduje się w dwóch lokalizacjach. Jedno z nich jest w strefie B terminala, tuż obok restauracji Johnny Rockets, drugie w strefie E w pobliżu stanowisk odpraw PLL LOT. Usługa Fast Track dostępna jest też dla pozostałych pasażerów. Jej zakupu dokonać można online poprzez stronę internetową Lotniska Chopina, bezpośrednio przy rezerwacji biletu u przewoźnika oraz w dwóch samoobsługowych kioskach zlokalizowanych tuż przy szybkich przejściach w terminalu.
W lipcu Lotnisko Chopina oddało do użytku podróżnych pokój wyciszenia. To miejsce, w którym można się skupić się i rozluźnić przed podróżą. Pokój zlokalizowany jest na poziomie 300 terminala, rzadziej użytkowanym przez pasażerów, co gwarantuje ciszę. W pomieszczeniu znajduje się wygodna pufa i miękka wykładzina. Miejsce zdobią neutralne plakaty powieszone na ścianach i lampa zapewniająca klimatyczne światło. Wszystko sprzyja wyciszeniu i gwarantuje odcięcie się od zgiełku i natrętnych bodźców.
Do pokoju z niższych poziomów terminala dostać można się zarówno windą, jak i zlokalizowanymi w pobliżu schodami ruchomymi. Tuż przy pomieszczeniu znajdują się toalety. Pokój do dyspozycji pasażerów dostępny jest codziennie przez całą dobę.
Polskie Linie Lotnicze LOT otwierają kolejny nowy kierunek - informuje biuro prasowe przewoźnika
Od 3 lutego 2025 r. na pokładach narodowego przewoźnika polecimy z Warszawy do Lizbony. Połączenie będzie realizowane zarówno w sezonie zimowym, jak i letnim. Od 24 lutego 2025 r. samoloty PLL LOT będą latały na tej trasie 7 dni w
Lizbona to po Madrycie i Barcelonie trzecia trasa rozkładowa PLL LOT łącząca Polskę z Półwyspem Iberyjskim. Inauguracyjny lot odbędzie się 3 lutego 2025 r. i w pierwszych dniach połączenie będzie realizowane 5 razy w tygodniu: w poniedziałki, wtorki, czwartki, piątki i niedziele. Od 24 lutego 2025 r. pasażerowie przewoźnika będą mogli polecieć do stolicy Portugalii również w środy i soboty. Samoloty PLL LOT wystartują z Warszawy o 10:15. Rejsy powrotne na tej trasie przewoźnik zaplanował o 14:25. Trasa obsługiwana będzie przez Boeingi 737 MAX 8, a lot potrwa ponad 4 godziny.
Dzięki samolotom sukcesywnie dołączającym do naszej floty, po raz pierwszy w historii PLL LOT możemy zaproponować naszym pasażerom połączenie do Lizbony. Stolica Portugalii nawet w trakcie krótkiego pobytu oferuje wiele atrakcji związanych z turystyką miejską, otwierając także możliwości odpoczynku nad Oceanem Atlantyckim. Lizbona jest także doskonałą bazą wypadową do Porto, czy rejonu Algarve z kultowymi plażami południowej Portugalii. Zapraszam do odwiedzania zachodniej części Europy na naszych pokładach - mówi Michał Fijoł, prezes Polskich Linii Lotniczych LOT.
Larnaka ponownie w siatce połączeń z lotniska Chopina z Warszawy. Bezpośrednie połączenie na wyspę Afrodyty startuje 28 października i będzie je obsługiwał PLL LOT.
Wczoraj wystartowała sprzedaż biletów. Samoloty PLL LOT będą latały na trasie do Cypru 4 razy w tygodniu w sezonie zimowym oraz 6 razy w tygodniu w sezonie letnim. Larnaka, po ogłoszonym w ubiegłym tygodniu francuskim Lyonie, jest kolejnym realizowanym kierunkiem, uwzględnionym w strategii przewoźnika na lata 2024-2028.
Po dwuletniej przerwie do siatki połączeń PLL LOT powraca słoneczna Larnaka. Pierwszy rejs Polskich Linii Lotniczych LOT na Cypr wystartuje 28 października br., a czas lotu na tej trasie wyniesie ok. 3,5 godziny. W sezonie zimowym pasażerowie będą mogli polecieć z Warszawy do Larnaki cztery razy w tygodniu (w poniedziałki, środy, piątki, soboty), natomiast w sezonie letnim - sześć razy w tygodniu (codziennie, oprócz wtorków). W sezonie zimowym rejs o numerze LO171 będzie startował z Warszawy o godzinie 10:40 i lądował w Larnace o 15:10. Z kolei rejs powrotny LO172 wyruszy o 16:10 i wyląduje w Warszawie o 18:50. Rejsy na Cypr będą wykonywane przez samoloty typu Boeing 737.
Polacy licznie odwiedzają Cypr - w 2023 r. byliśmy trzecią najliczniej reprezentowaną grupą turystów na wyspie. Nic dziwnego, gdyż panujące przez większość roku wysokie temperatury, bogata baza hotelowa oraz intrygująca mieszanka wielu kultur czynią wyspę kierunkiem wartym odwiedzenia. Dzięki sukcesywnie dołączającym do naszej floty samolotom już tej jesieni podróżni będą mogli ponownie skorzystać z lotów do słonecznej Larnaki - mówi Michał Fijoł, prezes zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT.
Położona w południowo-wschodniej części Cypru, wzniesiona na pozostałościach starożytnego miasta-państwa Kition Larnaka charakteryzuje się klimatem subtropikalnym typu śródziemnomorskiego. Piaszczyste plaże oblane przez lazurowe wody Morza Śródziemnego oraz promenada Foinikoudes stanowią idealne miejsce do leniwego wypoczynku. Miłośnicy aktywnej turystyki i zwiedzania również znajdą coś dla siebie - w Larnace zobaczą turecki fort z XVII w., Cerkiew św. Łazarza z IX w., Akwedukt Kamares czy też meczet Hala Sultan Tekke nad Słonym Jeziorem, słynącym z obecności flamingów.
Larnaka stanowi również dobrą bazę wypadową do pozostałych części Cypru, który jest trzecią co do wielkości wyspą Morza Śródziemnego. Według greckiej mitologii to właśnie tutaj z piany morskiej narodziła się bogini miłości Afrodyta. Z kolei cypryjska tradycja kulinarna łączy wpływy śródziemnomorskie i południowoeuropejskie - nie brakuje w niej oliwy z oliwek, wina, sera, świeżych warzyw, a także jagnięciny, cielęciny, ryb i owoców morza. Międzynarodowy port lotniczy Larnaka położony jest zaledwie 8 km na południe od miasta. Jest on jednocześnie największym lotniskiem na Cyprze.
W czerwcu 2024 Lotnisko Chopina w Warszawie po raz pierwszy w swojej 90-letniej historii odprawiło ponad 2 miliony pasażerów w ciągu jednego miesiąca. Rekordowy był również 28 czerwca - odprawiono wtedy najwięcej pasażerów w ciągu jednej doby, bo prawie 75 tys. osób.
Lotnisko Chopina odprawiło w czerwcu dokładnie 2 005 111 osób, czyli o 10,5 proc. więcej niż w ubiegłym roku i o ponad 12 proc. więcej w odniesieniu do czerwca 2019 r., czyli okresu przed pandemią. Oznacza to, że w pierwszym półroczu 2024 roku stołeczny port odprawił 9 738 175 osób - o ponad 13 proc. więcej niż w tym samym okresie 2019 roku i prawie 17 proc. więcej niż w ubiegłym roku.
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy najwięcej pasażerów podróżowało w ruchu tradycyjnym - 6 035 655 osoby, choć jest to liczba o ok. 250 tys. niższa niż w 2019 roku. Największy przyrost liczby pasażerów względem przedpandemicznego okresu nastąpił w segmencie czarterów. W bieżącym roku rejsami czarterowymi podróżowało 1 233 946 osób, czyli o 47 proc. więcej niż w 2019 r. Z rejsów niskokosztowych skorzystały 2 463 110 osoby, stanowi to wzrost o blisko 68 proc. w odniesieniu do pierwszego półrocza roku 2019.
Odprawienie ponad 2 milionów pasażerów w ciągu jednego miesiąca to dla nas niezwykłe osiągnięcie, szczególnie cenne w czasie, gdy obchodzimy 90-lecie istnienia lotniska. Te wyniki pokazują, jak ogromną rolę pełni Lotnisko Chopina i są świadectwem zaufania, jakim darzą nas pasażerowie oraz efektem ciężkiej pracy całego lotniskowego zespołu. Tak olbrzymie wzrosty to powód do dumy, ale również zobowiązanie do dalszego rozwoju, zarówno pod względem jakości usług, jak i pod względem możliwości naszego portu lotniczego. Dlatego tak istotna dziś jest nasza strategia, skoncentrowana na modernizacji i inwestycjach w nowoczesną infrastrukturę. Dziękujemy wszystkim pasażerom oraz partnerom biznesowym za zaufanie. Przed nami kolejne wyzwania i cele, które z determinacją będziemy realizować - mówi Adam Sanocki, Członek Zarządu PPL S.A.
Blisko dwie trzecie pasażerów - 6.387.924 - podróżowało w okresie pierwszych sześciu miesięcy w ramach strefy Schengen. Najpopularniejszym kierunkiem wśród pasażerów rejsów regularnych pozostaje Londyn. Na drugim miejscu plasuje się Paryż, a na trzecim Amsterdam. W przypadku rejsów czarterowych są to odpowiednio: Antalya, Marsa Alam i Hurghada.
W czerwcu, w stołecznym porcie odprawiono 9.771 ton cargo, łącznie od początku roku - 53.540 ton, czyli o prawie 3,5 tys. więcej od rekordowego okresu w 2022 roku.
Polskie Linie Lotnicze LOT ogłaszają powrót połączenia Warszawa - Lyon.
Nowa trasa narodowego przewoźnika wystartuje już 30 września i będzie realizowana sześć razy w tygodniu - od poniedziałku do piątku oraz w niedziele, zarówno w sezonie letnim, jak i zimowym. W poniedziałki, wtorki i czwartki rejs LO345 wystartuje z Warszawy o godzinie 8:10, a rejs powrotny LO346 wyleci z Lyonu o 11:20. Z kolei w środy, piątki i niedziele rejs LO347 wyruszy z Warszawy o godzinie 16:00, a rejs LO348 z lotniska Lyon-Saint-Exupéry wystartuje o 19:10. Pasażerowie będą podróżować samolotami typu Embraer 195, a czas lotu na tej trasie wyniesie około 2 godzin i 20 minut. Lyon to kolejny kierunek w siatce połączeń narodowego przewoźnika wynikający ze strategii na lata 2024-2028.
Wznowienie trasy Warszawa-Lyon to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na bezpośrednie połączenia między Polską a środkowo-wschodnią częścią Francji. Lyon, będący dynamicznym centrum ekonomicznym kraju, jest bez wątpienia atrakcyjnym kierunkiem dla rozwoju biznesu. Ze względu na wyjątkową historię, niezwykłe zabytki kulturalne i dziedzictwo kinematografii, miasto ma wiele do zaoferowania odwiedzającym je turystom. Bezpośrednie loty do Lyonu to także świetna propozycja dla pasjonatów sportów zimowych - z lotniska Lyon-Saint-Exupéry w 2,5 godziny dotrą w rejon przepięknych tras narciarskich w alpejskich Trzech Dolinach - mówi Michał Fijoł, prezes zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT.
Lotnisko Chopina zanotowało kolejny miesiąc wzrostu i najlepszy maj w swojej 90-letniej historii. Z początkiem czerwca w siatce połączeń z Lotniska Chopina pojawiły się nowe kierunki lotów: Rijad w Arabii Saudyjskiej i Oradea w Rumunii. Niebawem wystartują też nowe bezpośrednie loty do Afryki.
Lotnisko Chopina w maju 2024 odprawiło dokładnie 1.843.828 pasażerów. To o blisko 12 proc. więcej niż w rekordowym do tej pory maju 2019 roku, kiedy port obsłużył ponad 1,6 mln podróżnych. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku z usług lotniska skorzystało już ponad 7 mln osób.
W maju lotnisko obsłużyło też ponad 9 tys. ton cargo, jest to rekordowy tonaż ładunków, w porównaniu do analogicznych okresów w ubiegłych latach. Łącznie od stycznia do maja waga odprawionego cargo wyniosła ponad 43,7 tys. ton.
Początek sezonu Lato 2024 rozpoczynamy rekordami i kolejne miesiące potwierdzą ten trend. Rekordowym dniem był 12 maja, kiedy przez bramki stołecznego portu przeszło 66.129 pasażerów. Nasza atrakcyjna siatka połączeń przyciąga, szczególnie w okresie wakacyjnym, coraz więcej podróżnych. Dlatego tak ważne jest, aby jak najszybciej odpowiednio dostosować lotnisko, by móc obsłużyć rosnący popyt - komentuje Anna Dermont, rzecznik prasowy Lotniska Chopina.
W pierwszych dniach czerwca PLL LOT zainaugurowały dwa nowe połączenia z Lotniska Chopina: do Rijadu oraz Oradei. Loty do stolicy Arabii Saudyjskiej są realizowane trzy razy w tygodniu, we wtorki, czwartki i niedziele. Rejsy do położonego w zachodniej części Rumunii miasta odbywać będą się cztery razy w tygodniu (w poniedziałki, środy, piątki i soboty).
W najbliższym czasie w stołecznym porcie pojawi się nowy przewoźnik - Ethiopian Airlines, należący do sojuszu Star. Na pokładzie maszyn etiopskich linii lotniczych pasażerowie z Warszawy będą mogli polecieć do Addis Abeby. W sezonie Lato 2024w siatce połączeń ze stołecznego portu znajdują się 123 kierunki.
W ciągu pierwszych pięciu miesięcy br. wśród najpopularniejszych kierunków regularnych wybieranych przez podróżujących z Lotniska Chopina znalazły się: Londyn, Paryż, Amsterdam, Frankfurt i Bruksela. W ruchu czarterowym pasażerowie najchętniej latali do takich kurortów jak: Antalya, Marsa Alam, Hurghada, Sharm El Sheikh i Fuerteventura.
Polskie Linie Lotnicze LOT zainaugurowały nowe połączenie z Warszawy do Rijadu w Arabii Saudyjskiej. Pierwszy lot zrealizowano 4 czerwca.
Bezpośrednie rejsy PLL LOT łączące Polskę i Arabię Saudyjską będą realizowane trzy razy w tygodniu. Z Lotniska Chopina w Warszawie będą odbywały się we wtorki, czwartki i niedziele o godzinie 15:20. W drogę powrotną boeingi 737 MAX 8 PLL LOT zabiorą pasażerów w poniedziałki, środy i piątki o godzinie 1:25 czasu lokalnego. Lot do Rijadu potrwa 5 godzin i 45 minut, a w stronę powrotną 5 godzin i 30 minut.
Jako narodowy przewoźnik chcemy być dla pasażerów w Polsce i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pierwszym wyborem i partnerem w odkrywaniu nowych propozycji podróżniczych. Dlatego tym bardziej cieszymy się z otwarcia nowego połączenia do Rijadu. Bezpośrednia trasa łącząca Warszawę ze stolicą Arabii Saudyjskiej stwarza nowe możliwości, zarówno dla sektora turystycznego, jak i biznesowego. Rijad to tętniące życiem centrum kultury i handlu, a ułatwiając do niego dostęp, przyczyniamy się do dynamicznej wymiany, która przyniesie korzyści dla obu regionów - mówi Michał Fijoł, prezes zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT.
Ceny biletów z bagażem rejestrowanym zaczynają się od 2600 zł w obie strony.
Lotnisko Chopina, które właśnie obchodziło 90. urodziny, może w tym roku obsłużyć nawet 20 mln pasażerów. To o 10 proc. więcej niż rok temu. Aby sprostać rosnącemu ruchowi turystycznemu w kolejnych latach, potrzebne jest jednak zwiększenie przepustowości. Planowana rozbudowa do 2028 roku pozwoli obsługiwać rocznie nawet 30 mln pasażerów. Łącznie z możliwościami lotnisk w Modlinie i Radomiu ma to być ok. 10 mln pasażerów więcej.
Podsumowanie 90. urodzin lotniska to decyzja urodzinowa o jego rozbudowie. Lotnisko ze względu na znaczący ruch, znaczące wykorzystanie dobiega do wyczerpania przepustowości i takim prezentem dla nas na to ostatnie dziesięciolecie stulecia lotniska jest decyzja o jego rozbudowie - wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Andrzej Ilków, prezes zarządu Polskich Portów Lotniczych SA.
Lotnisko Chopina odprawia 45-50 tys. pasażerów dziennie, w szczycie sezonu niemal 70 tys. Według prognoz w 2024 roku odprawi rekordową liczbę ponad 20 mln pasażerów, czyli około 10 proc. więcej niż w roku ubiegłym. To niemal szczyt przepustowości największego w Polsce portu lotniczego. Zwiększenie liczby pasażerów bez rozbudowy mogłoby się wiązać ze spadkiem standardów obsługi, dlatego PPL zapowiedziały plany rozbudowy Lotniska Chopina w Warszawie.
Wyczerpywanie przepustowości nastąpi w 2025 roku. Już pierwsze symptomy widzimy dzisiaj, natomiast rozbudowa, którą chcemy rozpocząć w 2026 i zakończyć w 2029 roku, będzie umożliwiała nam obsługę 30-milionowego ruchu - zapowiada Andrzej Ilków.
Jak wynika z wyliczeń PPL, realnym terminem uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego, czyli nowego lotniska w Baranowie, jest 2035 rok. W związku z limitami przepustowości na Lotnisku Chopina konieczna jest jego modernizacja, aby mogło służyć przez kolejne 10 lat. Spółka ocenia, że bez rozbudowy stołecznego portu lotniczego do 2032 roku Warszawa straciłaby 42 mln pasażerów, a do 2035 roku - nawet 80 mln pasażerów.
Rozbudowa na najbliższe dziesięciolecie obejmuje przede wszystkim część terminalową. Część lotniskowa, drogi startowe, drogi kołowania są rozbudowane na przyjęcie 48 operacji na godzinę, natomiast niestety terminal ogranicza w znacznym stopniu obsługę tak znaczącego ruchu - tłumaczy prezes PPL.
Rozbudowa obejmie przedłużenie pirsu południowego w stronę dawnego terminalu Etiuda, dzięki czemu zwiększy się strefa dla pasażerów z Schengen. Powstaną także nowe bramki do obsługi pasażerów non-Schengen i przebudowany zostanie pirs północny. Plany obejmują także dobudowanie nowego procesora sortowni. Większa ma być też liczba stanowisk kontaktowych, czyli rękawów do obsługi samolotów kodu E. Planowane jest stworzenie nowej płyty postojowej, gdzie miejsce znajdzie nawet sześć samolotów kodu C.
Według wyliczeń spółki inwestycje zakończyłyby się w 2029 roku, a ich pełna amortyzacja nastąpiłaby w 2035 roku, kiedy wypracowany zostałby dodatkowy zysk rzędu 900 tys. zł.
Koszty tej inwestycji wynoszą 2,4 mld zł, przy czym jest tam również ujęta rezerwa 40 proc. i jesteśmy w stanie to wybudować sami - zaznacza Andrzej Ilków.
Opóźnienia w budowie CPK oznaczają, że trzeba wprowadzić rozwiązania pomostowe dla całej aglomeracji warszawskiej, aby nie sparaliżować komunikacji lotniczej. Dlatego trwają prace nad szczegółowym programem wdrożenia modernizacji mazowieckich portów lotniczych - nie tylko Lotniska Chopina, ale też portu w Modlinie czy Radomiu, które łącznie będą mogły obsłużyć blisko 40 mln pasażerów rocznie.
W najbliższej przyszłości, czyli do 2035 roku, kiedy planowane jest oddanie nowej infrastruktury centralnego portu, przewidujemy bardzo ścisłą współpracę z lotniskiem w Modlinie i lotniskiem w Radomiu. To nasze zadanie, Polskich Portów Lotniczych, aby ta współpraca dała konkretną odpowiedź na wzrastający ruch - tłumaczy prezes PPL.
Dla lotniska w Modlinie ubiegły rok był rekordowy - obsłużyło ono ponad 3,4 mln pasażerów. Granica przepustowości wynosi ok. 4 mln. Jeszcze w tym roku może ruszyć rozbudowa lotniska, która umożliwi do 2029 roku obsługę nawet 10 mln osób. Ze względu na bliskie sąsiedztwo z Warmińsko-Mazurską Strefą Ekonomiczną port mógłby też przejąć obsługę cargo.
Lotnisko w Radomiu w 2023 roku obsłużyło nieco ponad 103 tys. pasażerów. Ich liczba ma jednak rosnąć wraz z rozbudową siatki połączeń. W rozkładzie na lato 2024 roku z lotniska w Radomiu zaplanowane są trasy obsługiwane przez PLL LOT do Rzymu, Prewezy czy Tirany. Oprócz połączeń regularnych w siatce lotów pojawią się też czarterowe.
Jako zarząd PPL podjęliśmy decyzję o wskazaniu użytkownikom lotniska naszych możliwości i przepustowości. Chcemy dla każdego lotniska określić taką matrycę slotową, żeby pokazywać możliwości nie tylko na najbliższe sezony, ale w ramach 10 lat. Jest to taka ekskluzywna wiedza i informacja dla przewoźników lotniczych. W najbliższym czasie taką informację dostaną nasi przewoźnicy i klienci - zapowiada Andrzej Ilków.
Polskie Linie Lotnicze LOT otwierają nowe połączenie, łączące Warszawę z Oradeą.
W pierwszy rejs do miasta na zachodzie Rumunii przewoźnik wyruszy 3 czerwca 2024 r. Rejsy do Oradei będą wykonywane 4 razy w tygodniu, przez cały rok. Oradea to trzeci rumuński kierunek w siatce PLL LOT, po Bukareszcie i Kluż-Napoce.
Nowe połączenie do Rumunii startuje 3 czerwca i będzie wykonywane 4 razy w tygodniu, zarówno w sezonie letnim, jak i zimowym. Rejsy do Oradei będą odbywały się w poniedziałki, środki, piątki i soboty. W środy i piątki rejs LO655 wystartuje z Warszawy o 11:25, a rejs powrotny LO656 odleci z Oradei o 14:35. W poniedziałki i w soboty rejs LO657 wystartuje z Warszawy o 14:30, a z powrotem do Warszawy rejs LO658 wyruszy o 17:40. Połączenie będzie wykonywane przez komfortowe samoloty typu Embraer 170 i 175, a lot potrwa około 1,5 godziny.
Planując rozwój siatki o 20 nowych połączeń, polski przewoźnik chce być dla pasażerów w Polsce i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pierwszym wyborem i partnerem w poszukiwaniu nowych propozycji podróżniczych. Rejsy z Warszawy do Oradei będą realizowane dzięki współpracy w formule PSO (Public Service Obligation) z regionem Bihor. Od 31 marca 2024 r. Rumunia jest w Strefie Schengen, a co za tym idzie - nie ma już konieczności przechodzenia kontroli granicznej, co znacząco skróci proces odprawy. Warto dodać, że brak konieczności kontroli granicznych przy podróży do Rumunii dotyczy jedynie połączeń lotniczych i morskich.
Ruch na Lotnisku Chopina dynamicznie rośnie. W marcu bieżącego roku liczba podróżnych była wyższa o 13 proc. niż w 2019 roku, a w całym kwartale aż o 16 proc. Rosnące statystyki stołecznego portu stanowią również wyzwanie dla władz Polskich Portów Lotniczych.
W marcu br. Lotnisko Chopina odprawiło 1.517.271 pasażerów, co daje średnią około 49.000 osób dziennie. W najbardziej zajętym dniu, 22 marca, obsłużono 54.928 podróżnych (rekord dzienny osiągnięty w lecie 2023 to 68.000 osób).
Ruch pasażerski wraca szybciej niż przewidywano. Lotnisko Chopina w 2023 roku obsłużyło 18,5 mln pasażerów, czyli prawie tyle samo, co w rekordowym 2019 r. (18,8 mln). W pierwszym kwartale 2024 roku liczba podróżnych była wyższa o 16 proc. w porównaniu do tego samego okresu roku 2019. Wrócił nie tylko ruch, ale również problemy z przepustowością największego lotniska w kraju. Inwestycje na Lotnisku Chopina są konieczne, niestety o kilka lat spóźnione. Dla PPL oznacza to palącą potrzebę modernizacji infrastruktury lotniskowej. Kierunek działań, jakie będą podejmowane przez PPL jest odpowiedzią na potrzeby polskiego rynku lotniczego wynikające z przeprowadzonej przez ministra Macieja Laska oceny aktualnej kondycji branży - mówi Andrzej Ilków, prezes Polskich Portów Lotniczych zarządzających Lotniskiem Chopina.
Obecnie trwa przebudowa płyt postojowych, która zapewni lepszą funkcjonalność lotniska. Planowana jest również budowa nowych stanowisk postojowych.
Ze względu na wcześniejsze decyzje o wstrzymaniu rozbudowy części terminalowej, PPL stoi przed koniecznością dostosowania możliwości komfortowej obsługi pasażerów do liczby statków powietrznych, jakie mogą operować na warszawskim lotnisku. Zamierzamy zwiększać przepustowość Lotniska Chopina bez wzrostu oddziaływania hałasu na mieszkańców okolicznych dzielnic, ponieważ rośnie tendencja przewoźników do korzystania z większych samolotów, co z kolei przekłada się na zwiększenie liczby pasażerów i zmniejszenie liczby operacji lotniczych - dodaje prezes PPL.
W pierwszym kwartale 2024 roku Lotnisko Chopina odprawiło 4,3 mln. osób, czyli o 16 proc. więcej niż w 2019 roku (3,7 mln.). Jednocześnie wykonano 36,6 tys. operacji lotniczych, czyli o 24 proc. mniej niż w 2019 roku. Load factor w marcu wyniósł 80,5 proc. (o 4,3 p.p. więcej niż w 2019 roku). Pasażerowie transferowi stanowili 25 proc. podróżnych.
W marcu w stołecznym porcie odprawiono 9,7 tys. ton cargo, co składa się na rekordowy wynik kwartału - 26,2 tys. ton. W ruchu rozkładowym pasażerowie najchętniej za granicę podróżowali do Hiszpanii, Niemiec i Wielkiej Brytanii (Londyn pozostaje najpopularniejszym miastem wśród pasażerów z Warszawy). W ruchu czarterowym najpopularniejsze były Egipt, Hiszpania i Tajlandia. Ruch niskokosztowy w pierwszym kwartale wzrósł o 90 proc. w odniesieniu do tego samego okresu 2019 roku, a czarterowy o 43 proc.
Pasażerowie chcą podróżować - najchętniej z przewoźnikami niskokosztowymi i czarterowymi na wyjazdy wypoczynkowe. Będziemy wykorzystywać potencjał lotnisk regionalnych i wspierać ich rozwój, aby zapewnić dywersyfikację ruchu i zachować jego dotychczasową strukturę. Zaniechanie inwestycji w tym obszarze skutkowałoby wykluczeniem ruchu niskokosztowego i odebraniem możliwości podróżowania pasażerom wrażliwym cenowo. W Modlinie konieczne są inwestycje m.in. w infrastrukturę lotniskową - płyty postojowe czy terminal. W Radomiu z kolei, gdzie jest nowa infrastruktura i terminal, będziemy szukać rozwiązań, które zachęcą przewoźników do operowania z tego portu. Zwiększenie przepustowości mazowieckich portów lotniczych pozwoli obsłużyć nawet blisko 40 mln pasażerów - podsumowuje Andrzej Ilków.
Według prognoz Lotnisko Chopina odprawi w całym 2024 roku 20,5 mln pasażerów, czyli około 10 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Stołeczny port po raz pierwszy w swojej 90-letniej historii przekroczy barierę 20 milionów osób odprawionych w ciągu 12 miesięcy.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Statystyki Lotniska Chopina
[2024-05-12 09:41 5.173.147.*]
Już chyba nikt nie ma wątpliwości, że lotnisko w Radomiu w obecnym kształcie nigdy nie powinno było powstać !!! Z kolei PPL i inne PiS-owskie władze w bezwzględny sposób hamowały rozwój portu lotniczego w Modliwie, w tym bezpśredniego dojazdu kolejowego.
Ten swoisty sabotaż powinien być szczegółowo zbadany, a winni tych działań surowo ukarani. odpowiedz »
Dział dla turystów:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział transport:
Lotnisko w Gdańsku rezygnuje z komunikatów
Starsze aktualności:
Dlaczego warto wykonywać badania
Coraz większy ruch na greckich granicach
Itaka nagrodziła
Włochy straciły pierwsze
Ryanair chce obsługiwać także podróże
ECTAA krytykuje Pakiet
Itaka szkoli i prezentuje
Długie weekendy listopadowe również
Vienna House Mokotow Warsaw ma już dyrektor generalną
Orient Express La Dolce Vita rozpocznie rezerwacje 6 grudnia
Best Western ujawniła lokalizację nowych hoteli butikowych
FlixBus przywraca kolejne połączenia
Ile Rainbow zarobił we wrześniu?
Hiszpańscy przewoźnicy z nowymi prezesami
Port Lotniczy Gdańsk podsumował 2023 rok
Nowy dyrektor operacyjny w Ryanair
PIT będzie rozmawiała w sprawie wycieczek szkolnych
Accor powołał nowego CEO Regionu Północnego
Ryanair otwiera nowe połączenie z Olsztyna
Neckermann Podróże rusza ze sprzedażą zimowej oferty
Nowy dyrektor w Golden Tulip Międzyzdroje
Enter Air uruchamia hangar poza Polską