Jest projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego
Konsorcjum architektoniczne, pełniące rolę master architekta, przekazało spółce CPK projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego. Ruszyły odbiory projektu budowlanego, które powinny się skończyć jeszcze w tym roku. Otwarcie pierwszego etapu lotniska zaplanowane jest na koniec 2032 r.
Obejmując spółkę CPK nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, mieliśmy od początku jasne zadanie zbieżne z celem całego rządu: zaktualizować i urealnić budowę CPK, kluczowego dla Polski projektu infrastrukturalnego. Mamy dziś kolejny konkret na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyśpieszamy - mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury
Projektowana powierzchnia terminala pasażerskiego to ok. 450 tys. mkw. Obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach:
- Poziom +2: odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty strefa Schengen, część przylotów Non-Schengen,
- Poziom 0: bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu, hala przylotów.
Budynek główny będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W I etapie realizacji lotnisko będzie w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerów na godzinę. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170.
Zgodnie z zapowiedziami konsekwentnie realizujemy kolejne kroki w ramach przygotowań do budowy nowego lotniska. Otrzymaliśmy od projektanta dokumentację budowlaną, w skład której wchodzi m.in. ok. 6.250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów. W tej chwili trwa drobiazgowa weryfikacja dokumentacji- mówi Filip Czernicki, prezes spółki CPK.
W skład konsorcjum master architekta CPK wchodzą wybrane w przetargu biura projektowe Foster + Partners i Buro Happold oraz ponad 30 innych firm z różnych branż, w tym np. NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów.
W lipcu 2023 r. spółka CPK odebrała koncepcję architektoniczną portu lotniczego, przechodząc tym samym z III do IV etapu projektowania, czyli opracowania projektu budowlanego. W porównaniu z etapem III w uzgodnieniu z inwestorem wprowadzono optymalizacje projektu, które pozwolą na zmniejszenie budżetu potrzebnego na jego realizację. Dotyczą one m.in. skrócenia pirsów o ok. 100 metrów, żeby ograniczyć dystans do przejścia przez pasażerów i ułatwić przesiadki przy jednoczesnym zmniejszeniu kubatury przewidzianej do realizacji.
Według zaktualizowanych założeń projektowych, w pierwszym etapie Lotnisko CPK będzie miało przepustowość do ok. 34 mln pasażerów rocznie - z możliwością dalszej rozbudowy. Dla porównania: Lotnisko Chopina w 2023 r. obsłużyło ok. 18,5 mln pasażerów.
Zakładany docelowy udział pasażerów transferowych, którzy na Lotnisku CPK będą przesiadali się do innych samolotów, to ok. 40 proc.
W ramach etapowania budowy CPK, do realizacji w pierwszej kolejności zostały wskazane: pirs północny (B) przeznaczony dla lotów dalekodystansowych do strefy Non-Schengen oraz pirsy centralne (C i D) o elastycznej funkcjonalności obsługi lotów do strefy Schengen i Non-Schengen.
Dla pirsu południowego (E) przygotowana została dokumentacja budowlana, przy czym jego realizacja jest planowana w kolejnym etapie (do weryfikacji w zależności od aktualizowanych na bieżąco prognoz ruchu). W następnych etapach rozbudowy lotniska realizowane będą kolejne pirsy: północno-wschodni (A) i południowo-wschodni (F).
Projekt zakłada w I fazie dostępność 27 dedykowanych stanowisk kontaktowych dla samolotów wąskokadłubowych oraz 23 stanowisk kontaktowych dla szerokokadłubowych (w tym 18 elastycznych typu MARS, czyli umożliwiających zamienne ustawienie dwóch samolotów wąskokadłubowych w miejsce jednego szerokokadłubowego).
Łącznie na stanowiskach kontaktowych wyposażonych w rękawy lotnicze możliwa będzie obsługa od 50 do 68 statków powietrznych - w zależności od typu floty. Przełoży się to na znaczne podniesienie komfortu obsługi pasażerów i zwiększenie przepustowości.
Dodatkowo w uzgodnieniu z inwestorem podczas IV etapu projektowania doszło do zmian w konstrukcji dachu terminala lotniskowego oraz dworców: kolejowego i autobusowego. W porównaniu z projektem koncepcyjnym master architekt zaproponował wykończenie kolebek dachowych materiałami o ciepłym charakterze, poprawiając estetykę budynku. Dodatkowo zmniejszono liczbę świetlików dachowych oraz skorygowano ich umiejscowienie.
Zamiast dachu przewieszonego nad frontem terminala, co przewidywał projekt koncepcyjny, architekci zaproponowali arkadę opartą na słupach stanowiącą lepsze zabezpieczenie wejść przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Zmiana głównych elementów nośnych przekłada się na zmniejszenie ilości stali potrzebnej do wykonania konstrukcji.
Projekt CPK zakłada integrację kilku rodzajów transportu - lotniczego, kolejowego i autobusowego. Inwestor przewiduje, że nawet połowa pasażerów będzie dojeżdżać na lotnisko pociągami. Na życzenie spółki CPK projektanci wdrożyli zmiany zwiększające komfort użytkowników dworca autobusowego. W ich wyniku poczekalnia dla autobusów dalekobieżnych jest bezpośrednio połączona z budynkiem dworca kolejowego, co ułatwi przemieszczanie się pasażerów.
Zarówno zadaszenia stanowisk autobusowych, jak też poczekalnia, będą mogły być w przyszłości modułowo rozbudowywane
Do Zarządu CPK 19 sierpnia br. dołączy Piotr Rachwalski. To manager i przedsiębiorca, doradca, ekspert oraz praktyk z zakresu transportu publicznego.
Piotr Rachwalski na stanowisko członka Zarządu został powołany uchwałą Rady Nadzorczej. Jest z wykształcenia ekonomistą transportu. To założyciel i wieloletni prezes działającego od 1999 roku Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei, w którym zajmował się wdrażaniem nowoczesnych, alternatywnych i prospołecznych rozwiązań w transporcie. Założyciel i prezes firmy przewozowej Nord Express. Współtwórca planów transportowych, doradca w programach transportowych Funduszu Szwajcarskiego.
Od czerwca 2014 do stycznia 2019 roku prezes Kolei Dolnośląskich. W ostatnich latach prezes PKS SŁUPSK i PKM sp. z o.o. - dużych operatorów - przewoźników autobusowych. Inicjator i współzałożyciel Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych. Jest także współtwórcą i prezesem Stowarzyszenia Operatorów Publicznego Transportu Zbiorowego Polski PKS zrzeszającego kilkadziesiąt firm z branży transportowej. Ostatnio pełnił funkcję prezesa Przedsiębiorstwa Komunikacji Metropolitalnej świadczącego usługi przewozowe w ramach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Budowa nowoczesnego hubu oraz sieci Kolei Dużych Prędkości jest ambitnym planem infrastrukturalnym. To nie tylko lotnisko będące oknem na świat, ale również nowa jakość podróżowania po kraju koleją, która połączy między sobą wiele polskich miast. Cieszę się, że będę mógł współtworzyć ten program i mam nadzieję dobrze wykorzystać 20-letnie doświadczenie w kierowaniu spółkami z zakresu transportu publicznego - mówi Piotr Rachwalski.
Pełnomocnik Rządu ds. CPK, działający jako Zgromadzenie Wspólników Centralnego Portu Komunikacyjnego, powierzył Zbigniewowi Szafrańskiemu funkcję Przewodniczącego Rady Nadzorczej spółki. Jednocześnie został powołany nowy członek Rady Nadzorczej dr Mikołaj Goss, który będzie pełnił funkcję Wiceprzewodniczącego. W Radzie Nadzorczej CPK pozostała Magdalena Jaworska-Maćkowiak.
Zbigniew Szafrański z transportem kolejowym jest zawodowo związany od 1983 r. Zajmował, m.in. stanowiska Członka Zarządu - Dyrektora Technicznego PKP Energetyka S.A. oraz Członka Zarządu - Dyrektora ds. Strategii i Rozwoju PKP S.A. W latach 2009-2012 pełnił funkcję Prezesa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Na forum międzynarodowym reprezentował polską kolej w wielu organizacjach, m. in. jako Przewodniczący Forum Systemów Kolejowych Międzynarodowego Związku Kolei (UIC) w Paryżu oraz Przewodniczący Grupy Infrastrukturalnej Organizacji Kolei Europejskich (CER) w Brukseli. Jest absolwentem Wydziału Elektrycznego Politechniki Łódzkiej o specjalności trakcja elektryczna. Ukończył studia podyplomowe na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej i studia menedżerskie na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Dr Mikołaj Goss - Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, doktor nauk prawnych Akademii Leona Koźmińskiego, adwokat, menadżer i nauczyciel akademicki. Jako prawnik specjalizuje się w doradztwie projektowym od strony zarządczej i prawnej. Bogate doświadczenie zawodowe zdobył podczas wieloletniej pracy na rzecz polskich i międzynarodowych przedsiębiorstw, głównie z sektora budowlanego, energetycznego i ubezpieczeniowego.
Wieloletni pracownik Politechniki Warszawskiej, wykładowca, m.in. prawa gospodarczego, prawa geologicznego i górniczego. Jest autorem licznych artykułów oraz prac zbiorowych z zakresu prawa administracyjnego i gospodarczego, w tym współautorem najnowszego komentarza do Prawa Budowlanego (wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2022). Obecnie wykłada na Uczelni Łazarskiego.
Rozstrzygnięto konkursy na Prezesa Zarządu i Członka Zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Rada Nadzorcza spółki CPK wybrała w postępowaniu kwalifikacyjnym dr. Filipa Czernickiego na Prezesa Zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz Marcina Michalskiego na Członka Zarządu.
Dr Filip Czernicki ma kilkunastoletnie doświadczenie w branży lotniczej i zarządzaniu zespołami ludzkimi. Pracując w P.P. Porty Lotnicze zajmował się inicjowaniem, prowadzeniem oraz nadzorowaniem realizacji takich projektów strategicznych jak Chopin Airport City, rozbudowa Lotniska Chopina do przepustowości granicznej, przebudowa układu drogowego wokół Lotniska Chopina. Przez kilka lat pełnił funkcję Prezesa Rady Nadzorczej Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów Sp. z o.o., W okresie 2006-2012 był Pełnomocnikiem ds. uruchomienia lotniska w Modlinie. Nadzorował prace związane z opracowaniem i wdrożeniem Strategii PPL oraz Planu Generalnego Lotniska Chopina. Przez wiele lat odpowiadał za wykonywanie polityki właścicielskiej oraz nadzór nad spółkami zależnymi w PPL. Prowadził analizy rynku potencjalnych inwestycji w sektorze lotniskowym oraz zarządzał portfelem projektów strategicznych w PPL.
Jest doktorem nauk prawnych, radcą prawnym i wykładowcą akademickim. Specjalizuje się w prawie lotniczym, prawie spółek, prawie organizacji pozarządowych oraz zarządzaniu projektami i doradztwie biznesowym. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Biegle posługuje się językiem angielskim, niemieckim i rosyjskim.
Marcin Michalski jest doświadczonym managerem. Przez ostatnie trzy lata pełnił funkcję dyrektora zarządzającego w Banku Ochrony Środowiska S.A. Wcześniej przez ponad 20 lat związany był z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, gdzie pracował m.in. jako dyrektor zarządzający. Pracując w strukturach BGK brał udział m.in. w przygotowaniu i realizacji programu konsolidacji finansów publicznych oraz w finansowaniu najważniejszych inwestycji mających wpływ na rozwój gospodarczy Polski.
Jest absolwentem Wyższej Szkoły Zarządzania w Warszawie na kierunku zarządzanie i marketing, Akademii Finansów w Warszawie - finanse i bankowość. W 2021 roku ukończył studia Executive MBA w Wyższej Szkole Handlu i Usług w Poznaniu.
Dr Filip Czernicki został powołany na stanowisko Prezesa Zarządu z dniem 12 kwietnia 2024, a Marcin Michalski na stanowisko Członka Zarządu z dniem 22 kwietnia 2024 r.
Do prowadzonego postępowania konkursowego na stanowisko Prezesa Zarządu wpłynęło 8 aplikacji, zaś w konkursie na Członka Zarządu - 10 zgłoszeń.
Zarząd i Radę Nadzorczą Centralnego Portu Komunikacyjnego uzupełnili nowo powołani członkowie.
2 lutego br. Rada Nadzorcza Centralnego Portu Komunikacyjnego powołała na Członka Zarządu Spółki Dariusza Kusia. Nowy Członek Zarządu został wybrany spośród pięciu kandydatów w postępowaniu kwalifikacyjnym ogłoszonym 22 stycznia.
Dariusz Kuś przez ostatnich 16 lat (2007-2023) był Prezesem Portu Lotniczego Wrocław. Odpowiadał m.in. za zaprojektowanie, organizację finansowania, budowę i przeniesienie działalności lotniska do nowej lokalizacji, a później za realizację inwestycji. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego i Graduate School of Banking w Kolorado. Pracował w firmach inwestycyjnych jako dyrektor ds. inwestycji oraz zasiadał w zarządzie Banku Współpracy Europejskiej. Wcześniej był również dyrektorem Departamentu Bankowości Korporacyjnej w Kredyt Banku i Departamentu Skarbu w Banku Zachodnim WBK.
To kolejne zmiany w Zarządzie CPK. 19 stycznia Rada Nadzorcza CPK odwołała Mikołaja Wilda, Prezesa CPK i Radosława Kantaka, Członka Zarządu ds. inwestycji kolejowych. Jednocześnie Przewodniczący Rady Nadzorczej Filip Czernicki został oddelegowany na okres trzech miesięcy do pełnienia funkcji Prezesa Zarządu. W składzie Zarządu Spółki CPK pozostał Andrzej Alot, który odpowiada za sprawy finansowe.
W ciągu ostatnich dni doszło też do kolejnej zmiany w Radzie Nadzorczej CPK. 1 lutego Pełnomocnik Rządu ds. CPK Maciej Lasek, działający jako Zgromadzenie Wspólników CPK, powołał Zbigniewa Szafrańskiego do pełnienia funkcji Członka Rady Nadzorczej.
Zbigniew Szafrański od 1983 r. zawodowo związany jest z transportem kolejowym. Zajmował m.in. stanowiska Członka Zarządu - Dyrektora ds. Strategii i Rozwoju w PKP S.A i Członka Zarządu - Dyrektora Technicznego spółki PKP Energetyka. W latach 2009-2012 pełnił funkcję Prezesa PKP Polskich Linii Kolejowych. Na forum międzynarodowym reprezentował polską kolej w wielu organizacjach, m.in. jako Przewodniczący Forum Systemów Kolejowych Międzynarodowego Związku Kolei (UIC) w Paryżu oraz Przewodniczący Grupy Infrastrukturalnej Organizacji Kolei Europejskich (CER) w Brukseli. Jest absolwentem Wydziału Elektrycznego Politechniki Łódzkiej o specjalności trakcja elektryczna. Ukończył również studia podyplomowe na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej i studia menedżerskie na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
17 stycznia został odwołany poprzedni skład Rady Nadzorczej Spółki. W skład nowej Rady Nadzorczej zostali powołani: Filip Czernicki (Przewodniczący, który został oddelegowany do roli Prezesa), Andrzej Ilków (Wiceprzewodniczący), Adam Sanocki (Sekretarz) i Magdalena Jaworska-Maćkowiak.
Pełnomocnik Rządu ds. CPK, działający jako Zgromadzenie Wspólników Centralnego Portu Komunikacyjnego, odwołał dotychczasowy skład Rady Nadzorczej Spółki.
W skład nowej Rady Nadzorczej zostali powołani: Filip Czernicki (Przewodniczący), Andrzej Ilków (Wiceprzewodniczący), Adam Sanocki i Magdalena Jaworska-Maćkowiak.
Komentarze
Tagi:
Dział aktualności dnia:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział transport:
Gdzie chcieliby polecieć
Starsze aktualności:
Jest projekt Centralnego Portu
eSky zmienia model obsługi
Najlepszy Produkt Turystyczny Wielkopolski
Enter Air uruchamia hangar poza
Ryanair rozwija loty z
Obiekty noclegowe zanotowały wzrost liczby gości w pierwszym
Niemcy krytykowani za przywrócenie kontroli
Trybunał Sprawiedliwości rozpatrzył skargi na Pakiet
TFP zacznie wypłacać pieniądze, zamiast je
Zakaz lotów do mniejszej liczby krajów
Więcej pasażerów na bydgoskim lotnisku
Nowe lotnicze połączenie z Szczecina
Zimowy rozkład lotów z Katowic
CEO Grupy TUI przedłuża kontrakt
HanseMerkur wzmacnia dział sprzedaży
Utrudnienia na autostradzie A1
Przyznano nagrody polskim hotelom
Niezły wynik lotniska w Radomiu
Nowe weekendowe połączenie Ryanair
Ruszają nowe połączenia czarterowe z Wroclaw Airport