Modlin obcięty
Ryanair ogłosił, że na zimę 2024 roku zredukuje ruch na lotnisku Warszawa Modlin o 50% z powodu z niepowodzenia trwających ponad rok negocjacji z zarządem lotniska, dotyczących uzyskania konkurencyjnej bazy kosztowej.
Ryanair będzie nadal obsługiwać 22 trasy z/do Modlina. Jednocześnie Ryanair będzie nadal oferować 6 tanich połączeń z/do Warszawy Chopin na sezon zimowy 2024/25. Te cięcia oznaczają zmniejszenie liczby zbazowanych samolotów Ryanair w Modlinie z 5 do 4 od końca października. Część tego ruchu pasażerskiego zostanie przeniesiona na nowe trasy i nową przepustowosć na lotnisku Warszawa Chopin. Ryanair będzie kontynuował negocjacje z nowym zespołem zarządzającym lotniskiem Warszawa Modlin, który zostanie powołany w połowie września. Jednak jeśli nie zostanie osiągnięte porozumienie dotyczące konkurencyjnej bazy kosztowej, zbliżonej do tych oferowanych na innych lotniskach w Polsce, Ryanair nie będzie w stanie budować wzrostu liczby tanich połączeń na lotnisku Warszawa Modlin.
Chief Commercial Officer Ryanair Jason McGuinness powiedział: Przez ponad rok negocjowaliśmy z zarządem i radą nadzorczą lotniska Modlin w sprawie niskokosztowej umowy, która umożliwiłaby Ryanair dalszy wzrost liczby pasażerów w Modlinie. Obecnie zarząd lotniska jest w trakcie zmiany, i nie ma nikogo, kto chciałby podejmować decyzje dotyczące rozwoju, dopóki nie zostanie powołany nowy zespół zarządzający.
Nie możemy zaakceptować tych długich opóźnień ani ponosić strat w Modlinie w sezonie zimowym 2024, oferując bardzo niskie ceny wymagane do pobudzenia popytu na drugim lotnisku w Warszawie, podczas gdy zarząd próbuje narzucić opłaty charakterystyczne dla głównych portów lotniczych. Żałujemy tych cięć, ale stworzą one więcej możliwości rozwoju na innych polskich lotniskach, w tym na lotnisku Chopina w Warszawie, gdzie z zadowoleniem przyjmujemy niedawną decyzję rządu o zwiększeniu przepustowości do 30 milionów pasażerów rocznie.
Tymczasem Ryanair nadal będzie oferować 22 połączenia do/z Modlina tej zimy, chociaż niestety zmniejszona przepustowość oznaczać będzie wyższe ceny biletów dla konsumentów, co odzwierciedla nieuzasadnione wyższe koszty w Modlinie. Będziemy również oferować 6 tras do/z lotniska Chopina, zaspokajając rosnące potrzeby mieszkańców Warszawy i jej gości, którzy chcą latać z Ryanair w niskich cenach do/z stolicy Polski.
Z niecierpliwością czekamy na powołanie nowego zespołu zarządzającego w Modlinie we wrześniu i mamy nadzieję, że szybko osiągną porozumienie w sprawie nowej długoterminowej umowy dotyczącej rozwoju/kosztów, co pozwoli nam cofnąć te cięcia i powrócić do wzrostu ruchu i zatrudnienia na sezon letni 2025.
Nowe władze portu lotniczego w Modlinie mają plany rozbudowy lotniska i realizacji niezbędnych inwestycji. Zarząd spółki uzyskał zgodę rady nadzorczej i akcjonariuszy na wieloletni plan finansowy, który obejmuje m.in. rozbudowę terminalu i płyty postojowej.
Trwają już rozmowy na temat pozyskania finansowania bankowego dla inwestycji, a do połowy roku ma być ogłoszony przetarg na prace budowlane. Inwestycje mają rozpocząć się na początku 2025 roku i potrwają ok. 22 miesiące. W efekcie terminal zostanie przedłużony na wschód i na zachód, a liczba bramek zwiększy się do ośmiu z obecnych czterech. Udziałowcami modlińskiego portu są Województwo Mazowieckie (36,17 proc.), Agencja Mienia Wojskowego (31,56 proc.) i Polskie Porty Lotnicze (27,86 proc.).
W tym roku planujemy obsłużyć ponad 3 milionów pasażerów. W dłuższym okresie planujemy rozbudowę portu lotniczego Warszawa Modlin. Przez ostatnie kilka lat było to niestety blokowane, ale mamy pozwolenie na rozbudowę terminala pasażerskiego powiedział serwisowi eNewsroom.pl Tomasz Szymczak, p.o. prezesa zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa Modlin. Obecnie koncept terminala w Modlinie ma ruchome bramki odlotowe - raz dla pasażerów podróżujących w strefie Schengen, a innym razem poza strefą Schengen. Chcielibyśmy istniejące cztery bramki pozostawić wyłącznie do obsługi strefy Schengen. Planujemy rozbudowę kontroli granicznej oraz terminala o nowe powierzchnie handlowe - zarówno duty free, jak i cateringowe. Wszystkie funkcje dodatkowe, pomocnicze - jak toalety, magazyny - zostaną przeniesione na poziom minus 1. Do tego dojdzie wydłużenie terminala w obie strony o kolejne bramki Non-Schengen. I kolejna inwestycja, którą warto wspomnieć, to jest budowa w pierwszym etapie 4 stanowisk postojowych dla samolotów kodu C - czyli na przykład 737, które obsługujemy, albo zamiennie dwóch kodu C i jednego stanowiska większego dla samolotów typu Dreamliner. Te nowe inwestycje będą realizowane w warunkach optymalnych kosztów i chcielibyśmy zakończyć je w okresie 20-22 miesięcy. Rozmawiamy z różnymi przewoźnikami, także spoza Europy. Mamy dostępność nocą. Jesteśmy jedynym portem lotniczym w centralnej Polsce, który jest otwarty 24/7 - czyli nie ma ograniczeń nocnych. I tę przewagę chcemy wykorzystać. Większy terminal, więcej miejsc postojowych i nowi przewoźnicy pozwolą nam na istotne zwiększenie ruchu na naszym lotnisku wskazuje Tomasz Szymczak.
Linia Ryanair poinformowała o kolejnych 20% redukcjach w zimowym rozkładzie lotów z lotniska Warszawa Modlin. Wprowadzone dziś cięcia, w połączeniu z 20% redukcją ogłoszoną przez linię we wrześniu tego roku, spowodowały utratę 15 bezpośrednich połączeń z Modlina do głównych miast europejskich, a także zmniejszenie liczby lotów na kolejnych 16 trasach.
Ryanair nadal będzie oferował bezpośrednie połączenia do Warszawy na wielu z tych tras, w tym do Bolonii, Liverpoolu, Neapolu i Wiednia, które będą teraz obsługiwane z lotniska Chopina. Ryanair przeniesie również 1 samolot bazowy z Modlina do Krakowa na sezon letni 2024.
Od przyszłego roku lotnisko w Modlinie będzie jedynym lotniskiem w Polsce, którego Ryanair nie będzie rozwijał. Jednocześnie lotniska takie jak Chopin, Kraków, Gdańsk, Wrocław, Poznań, Łódź i wiele innych w całej Polsce będą czerpać korzyści z rekordowego Ryanair.
Ryanair ogłosił zmniejszenie rozkładu lotów na zimę 2023/2024 w Warszawie Modlin o 20%, anulując 10 tras i zmniejszając częstotliwości na kolejnych 13 trasach.
W 2013 roku władze lotniska w Modlinie zawarły niekorzystne porozumienie z linią lotniczą Ryanair, które gwarantowało przewoźnikowi bardzo niskie ceny (5zł opłaty za pasażera). Niestety aż do teraz Ryanair jest właściwie jedyną linią lotniczą latającą z Modlina, więc wszelkie zmiany cennika stanowią bardzo duże wyzwanie dla władz portu.
W lipcu 2022 roku prezes PPL Stanisław Wojtera żądał rynkowych warunków dla przewoźnika Ryanair musi podjąć decyzję - albo zgodzi się na rynkowe warunki i zacznie płacić urealnione stawki, albo będzie musiał zrezygnować z przychodów z tego portu. Nie znam w branży drugiego przypadku, gdzie przy rekordowej liczbie pasażerów zarabia wyłącznie linia lotnicza, a lotnisko jest trwale deficytowe. Uważam więc, że obecna dysproporcja korzyści jest do natychmiastowej zmiany.
Pomimo zmniejszonego o 20% rozkładu lotów w Modlinie, Ryanair będzie nadal obsługiwać ponad 290 lotów tygodniowo do/z Modlina, oferując pasażerom loty w sezonie jesienno-zimowym.
Dyrektor generalny Ryanair, Eddie Wilson, powiedział: Rozumiemy frustrację pasażerów w Modlinie, którzy niesprawiedliwie ucierpią z powodu ogromnej utraty dostępu do tanich lotów i miejsc docelowych z powodu niezdolności zespołu zarządzającego lotniskiem Modlin do zawarcia długoterminowej umowy o współpracę. Nie możemy zrozumieć, dlaczego zarząd Modlina nie chciał zawrzeć umowy ze swoim największym klientem, która podwoiłaby ruch pasażerski.
Dzisiaj niestety jesteśmy zmuszeni do usunięcia 20% naszych lotów z Modlina tej zimy. Przedłużająca się bezczynność Modlina spowodowała utratę 300 tys. miejsc i anulowanie dziesięciu tras, w tym do Belfastu, Bristolu, Kolonii, Kowna, Manchesteru, Pizy i innych, a także zmniejszenie częstotliwości na 13 innych trasach, w tym na siedmiu kluczowych trasach miejskich do Londynu, Sztokholmu, Dublina, Wiednia, Mediolanu, Paryża i Brukseli.
Są jednak pozytywne wiadomości dla lotnisk Chopina, Lublina i Łodzi, które otrzymały więcej tras i lotów tej zimy, w tym nową trasę z Chopina do Manchesteru. Zapowiedzi te potwierdzają zaangażowanie Ryanaira w zwiększanie łączności i dostępu do tanich podróży dla polskich konsumentów i zapewnią 10% wzrost w Polsce tej zimy.
Mamy nadzieję, że zarząd Modlina lub jego udziałowcy przyjdą z pomocą lokalnym konsumentom, aby Ryanair mógł ponownie rozwijać się na lotnisku w Modlinie i oferować pasażerom jeszcze większy wybór i niskie ceny.
Jak widać dyrektor Ryanair udaje, że nie rozumie, iż do deficytowego lotniska muszą dopłacać samorządy, czyli wszyscy Polacy, nawet Ci którzy (stamtąd) nie latają. W tej sytuacji niepokojące jest także to, że Lotnisku Modlin od 2013 roku nie udało się przyciągnąć żadnego innego poważnego przewoźnika.
Mimo kłopotów lotniska, wzrost ruchu pasażerskiego w Modlinie w lipcu 2023 wyniósł ponad 16 procent w stosunku do 2019 roku i +5% względem lipca 2022 roku.
Łącznie w ubiegłym miesiącu skorzystało z lotniska 347 tys. pasażerów. Dodatkowo 10 sierpnia świętowano także obsłużenie 25-milionowego pasażera. Wyniki lipca 2023 są najlepszym miesiącem w całej historii lotniska. Być może dzięki temu lotnisko zwiększy szanse na rozwiązanie swoich problemów o których pisaliśmy wcześniej. Najważniejszy jest remont drogi kołowania i rozwiązanie problemów z opłatami dla Ryanaira, który jest jedynym poważnym klientem lotniska.
Ryanair jednak zdecydował uruchomić nową trasę z lotniska Warszawa-Modlin do Kopenhagi, która od października będzie obsługiwana trzy razy w tygodniu w ramach rozkładu lotów zima 2023.
Mieszkańcy Warszawy i okolic mogą teraz zarezerwować zimową podróż do Kopenhagi - loty odbędą się w poniedziałek, piątek i niedzielę. Obecnie ceny kształtują się od około 159zł do 290zł w okolicach świąt.
Alicja Wójcik-Gołębiowska, Country Manager CEE & Baltics w Ryanair, powiedziała Cieszymy się, że możemy zapewnić naszym pasażerom z Warszawy i okolic jeszcze większy wybór dodając nową trasę do Kopenhagi do naszego rozkładu lotów na zimę 2023. Stale poszerzamy siatkę lotów, oferując naszym klientom w Warszawie jeszcze większy wybór podczas planowania zimowych wyjazdów. Z niecierpliwością czekamy na powitanie klientów na pokładzie naszych lotów do/z Kopenhagi tej zimy, ponieważ Ryanair nadal zapewnia więcej połączeń i niższe ceny niż jakakolwiek inna linia lotnicza w Polsce.
Lotnisko Modlin potrzebuje pilnego remontu drogi kołowania. Otrzyma na niego środki, co pozwoli lotnisku działać dalej.
Środki, które mają zostać przeznaczone na remont drogi kołowania, według informacji z Pulsu Biznesu otrzyma w formie pożyczek od Województwa Mazowieckiego (33% udziałów) oraz od PPL, które ma 37% udziałów. Oba podmioty mają udzielić lotnisku po 7,5 mln złotych pożyczki. Sprawa ciągnie się od września 2022 i dopiero teraz PPL miał wydać zgodę na pożyczkę.
Obecnie umowa pożyczki jest finalizowana, uzyskano już niezbędne zgody z banków i dopełniono procedury zgód wspólników na zadłużenie spółki. To zadłużenie w kwocie 15 mln zł plus odsetki może być finalnym argumentem, zmuszającym do zmiany niekorzystnej umowy z Ryanair o czym pisaliśmy poniżej.
W styczniu 2023 z lotów z lotniska w Modlinie skorzystało ponad 220 tys. pasażerów (1471 operacji lotniczych).
W prawdzie ruch nie osiągnął jeszcze rekordów z 2019 (235 tys. pasażerów), ani z 2018 kiedy z lotniska skorzystało około 230 tys. pasażerów, ale widać wyraźny progres względem lat 2020 i 2021. W tym roku pasażerowie najczęściej wybierali Londyn, a potem Mediolan, Dublin, Rzym, Wiedeń, Paryż, Brukselę, Sztokholm, Barcelonę i Oslo. 17 i 18 stycznia na Modlinie lądowali sportowcy udający się na Mistrzostwa Świata w Piłce Ręcznej Mężczyzn odbywające się w Polsce oraz Szwecji.
Obecny rok, który miałby szanse być rekordowy, raczej tak nie będzie z uwagi na spór z Ryanair, który dalej chce korzystać z wynegocjowanych przed laty bardzo niskich opłat lotniskowych - opisywaliśmy to już w ubiegłym roku Ryanair - nowe połączenia i kłopoty na Modlinie, a w tym roku Ryanair uruchomił 5 tras z lotniska Chopina.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Na Modlinie ruch rośnie
[2023-09-09 21:55 37.187.147.*]
To nie Ryanair chce utrzymania przywilejów tylko pisowski prezes PPL dąży do zamknięcia lotniska w Modlinie, żeby Warszawiacy zostali zmuszeni do latania z 'patriotycznego' Radomia.
Ale po wyborach raczej będzie taczuszka dla prezesa...
. odpowiedz »
Starsze aktualności:
Apartamenty Gdynia: komfortowy wypoczynek z widokiem na
Tatry odwiedzane częściej niż rok
Gdzie Polacy polecieli na długi
Jak wypadają długie weekendy w
Rozpoczęto starania o nowy, polski wpis na listę
Kiwi chce zarobić na odwołanych
Letni wypoczynek: o czym należy
Nowy trend szansą dla
Czy Polacy przejmują się ekologią
Liczba i wielkość statków wycieczkowych podwoiła się od 2000
15 nowych tras z krakowskiego lotniska
Otwarto pierwszy hotel ibis w Bukareszcie
Corendon Airlines pozwoli zapłacić za podróż w dowolnym momencie
Ryanair rezygnuje z jednego z połączeń z Olsztyna
Nekera rozpoczyna sprzedaż oferty Lato 2023
Wizz Air zawiesza loty do północnych Włoch
Największa siatka połączeń z Łodzi w historii Ryanair
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej oczekiwań
FlixBus z pierwszą, zieloną linią na Ukrainie
Jaki był ruch na Lotnisku Chopina w październiku?
PHH będzie miał nowego prezesa i nową wiceprezes