Ilu pasażerów skorzystało z Katowice Airport w listopadzie?
Listopad 2020 roku był piątym pełnym miesiącem obsługi ruchu pasażerskiego w Katowice Airport od momentu wznowienia ruchu lotniczego w Polsce po zakończeniu administracyjnego zakazu lotów pasażerskich, który trwał 108 dni.
Podczas jedenastego miesiąca bieżącego roku w ruchu ogółem obsłużono w Pyrzowicach 24,7 tys. podróżnych, czyli o 265 tys. mniej (-91,5%) niż w tym samym okresie 2019 roku.
Z lotów regularnych skorzystało 13,7 tys. pasażerów, tj. o 219,6 tys. mniej (-94,1%) w porównaniu z listopadem w zeszłym roku. W ramach połączeń czarterowych przewieziono 10,5 tys. osób, czyli o 36,5 tys. mniej (-77,7%) niż w tym samym czasie w 2019 roku. W listopadzie bieżącego roku odnotowano w Pyrzowicach 1 258 operacji startów i lądowań, czyli o 1 601 mniej (-56%) niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Od początku stycznia do końca listopada 2020 roku z siatki połączeń regularnych i czarterowych Katowice Airport skorzystało 1,4 mln pasażerów, tj. o 3,16 mln mniej (-69,3%) niż w 2019 roku. W trakcie jedenastu miesięcy br. obsłużono 20,7 tys. operacji startów i lądowań, czyli o 18,1 tys. mniej (-46,6%) niż w zeszłym roku.
Branża lotnicza od dziewięciu miesięcy musi funkcjonować w warunkach wysokiej niepewności. W listopadzie br., ponownie w tym roku, mieliśmy do czynienie z gwałtownym załamaniem przewozów lotniczych w całej Europie, które spowodowane było obostrzeniami wprowadzanymi przez poszczególne państwa w związku z drugą falą koronawirusa. W grudniu linie lotnicze planowały częściową odbudowę siatek połączeń, by obsłużyć wzmożony ruch w okresie świąteczno-noworocznym. Proces ten się rozpoczął ale został przerwany ze względu na wykrycie w Wielkiej Brytanii nowego szczepu koronawirusa. W konsekwencji większość europejskich państw, w tym Polska, wprowadziło zakaz realizacji rejsów pasażerskich ze Zjednoczonego Królestwa. W przypadku naszego kraju obowiązuje on od 22 grudnia, na razie do 6 stycznia 2021 roku włącznie. W tym czasie linie lotnicze miały zaplanowane 96 rejsów na kierunkach brytyjskich z i do Pyrzowic, oferując na nich ponad 17,5 tysiąca foteli. Początek 2021 roku będzie nadal trudny dla branży lotniczej. Nie wiemy, jak długo będzie utrzymywany zakaz lotów z jednego z kluczowych rynków, czyli Wielkiej Brytanii. Kolejnym elementem, który negatywnie wpłynie na wynik lotniska w styczniu br. będzie obowiązkowa dziesięciodniowa kwarantanna po przylocie do Polski, która obowiązywać będzie od 28 grudnia bieżącego roku do 17 stycznia 2021 roku". - mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport.
Październikowe spadki w Katowice Airport
Październik 2020 roku był czwartym miesiącem obsługi ruchu pasażerskiego w Katowice Airport w warunkach pandemii koronawirusa.
W dziesiątym miesiącu bieżącego roku z siatki połączeń regularnych i czarterowych pyrzowickiego lotniska skorzystało 93 132 podróżnych, to jest o 266 028 mniej (-74,1%) w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. W ramach tras dostępnych w ruchu regularnym obsłużono 49 526 pasażerów, to jest o 166 477 mniej (-77,1%) niż październiku minionego roku. Z kolei z oferty biur podróży z wylotem z Pyrzowic skorzystało 42 861 podróżnych, czyli o 96 154 mniej (-69,2%) w porównaniu z dziesiątym miesiącem 2019 roku. W Katowice Airport w październiku odnotowano 1 832 startów i lądowań, to jest 1 588 mniej (-46.4%) niż w tym samym czasie rok temu.
W ruchu ogółem od stycznia do października 2020 roku obsłużono 1 376 287 podróżnych, to jest o 2 898 615 mniej (-67,8%) w porównaniu z dziesięcioma pierwszymi miesiącami ubiegłego roku.
Kryzys w branży lotniczej trwa i w tym momencie nie ma sygnałów wskazujących na jego rychłe zakończenie. Sytuacja epidemiczna w Europie jest niestabilna, a to będzie miało bezpośredni wpływ na liczbę obsługiwanych podróżnych w najbliższych tygodniach. Już październik pokazał, że lotnictwo wchodzi w drugą fazę lockdownu i to po krótkim, bo trwającym zaledwie trzy miesiące okresie wakacyjnym, kiedy to liczba pasażerów zdołała się odbudować do poziomu około 35% w porównaniu z okresem od lipca do września 2019 roku. Aktualnie precyzyjne prognozowanie w dłuższym okresie jest trudne. W tym momencie spodziewamy się, że w listopadzie z siatki połączeń Katowice Airport skorzysta nie więcej niż 25 tys. podróżnych, gdzie w tym samym miesiącu ubiegłego roku było ich ponad 290 tysięcy. Wynik za grudzień, jak i kolejne miesiące, jest uzależniony od sytuacji epidemicznej w Europie. - mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport.
Trudny kwartał dla Katowice Airport
Wrzesień 2020 roku był trzecim pełnym miesiącem obsługi ruchu pasażerskiego w Katowice Airport po zniesieniu zakazu wykonywania krajowych i międzynarodowych połączeń lotniczych.
W trakcie dziewiątego miesiąca bieżącego roku obsłużono na pyrzowickim lotnisku w sumie 197 711 pasażerów, to jest o 371 814 mniej (-65,3%) niż w tym samym okresie minionego roku. Z siatki połączeń regularnych skorzystało 102 253 podróżnych, czyli o 134 025 mniej (-56,7%) niż we wrześniu 2019. W ruchu czarterowym linie lotnicze przewiozły z i do Pyrzowic 94 915 pasażerów, czyli o 237 439 mniej (-71,4%) w porównaniu z tym samym okresem zeszłym roku. We wrześniu 2020 roku odnotowano w Katowice Airport w sumie 2 882 startów i lądowań, to o 1 685 mniej (-36,9%) operacji niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku.
Wraz z wrześniem zakończył się trzeci kwartał 2020 roku. W okresie od lipca do września obsłużono 622 889 podróżnych, czyli o 1 264 926 mniej (-67%) w porównaniu do tego samego okresu w 2019 roku. Z siatki ruchu regularnego w Katowice Airport skorzystało 369 724 pasażerów, czyli o 424 449 mniej (-53,4%) niż w trakcie trzeciego kwartału 2019 roku. W ruchu czarterowym od lipca do września obsłużono 251 924 osób, czyli o 838 058 mniej (-76,9%) niż rok temu. Podczas trzeciego kwartału 2020 roku w Katowice Airport odnotowano 8 338 operacji startów i lądowań, czyli o 6 096 mniej (-42,2%) niż w trakcie tego samego czasu w 2019 roku.
Z kolei od stycznia do końca września z połączeń lotniczych na pyrzowickim lotnisku skorzystało 1 283 155 pasażerów, czyli o 2 632 587 mniej (-67,2%) niż w trakcie pierwszych dziewięciu miesięcy 2019 roku.
Wrzesień był kolejnym trudnym miesiącem dla światowej branży lotniczej. Istotnym i zauważalnym problemem nieustannie pozostają zarówno nowe, jak i już obowiązujące restrykcje związane z możliwością wykonywania połączeń lotniczych. Wynikająca z takiego stanu rzeczy niepewność jest największą przeszkodą w rozpoczęciu procesu odbudowy rynku pasażerskich przewozów powietrznych. - mówi Artur Tomasik, Prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport
Katowice Airport podsumowuje pierwszy pełny miesiąc po wznowieniu lotów
Lipiec 2020 roku był pierwszym pełnym miesiącem obsługi ruchu pasażerskiego w Katowice Airport po zniesieniu zakazu lotów.
W Pyrzowicach, w ruchu ogółem, w trakcie trzydziestu jeden lipcowych dni, obsłużono 164 870 podróżnych, to jest o 492 747 mniej (-74,9%) w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Z siatki połączeń regularnych skorzystało 113 424 pasażerów, czyli o 168 898 mniej (-59,8%) w porównaniu z siódmym miesiącem 2019 roku. W ruchu czarterowym linie lotnicze przewiozły z i do Pyrzowic 51 262 osób, to jest o 322 325 mniej (-86,3%) niż w lipcu minionego roku. Odnotowano także 49% spadek liczby operacji. W lipcu 2019 odbyło się w Pyrzowicach 4 960 startów i lądowań, a rok później tylko 2 526. W okresie od stycznia do lipca z siatki połączeń regularnych i czarterowych Katowice Airport skorzystało 825 136 pasażerów, to jest o 1 860 408 mniej (-69,3%) w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
Pandemia koronawirusa wpędziła światowe lotnictwo komunikacyjne w największy kryzys w jego ponad 100-letniej historii. W lipcu wróciliśmy wprawdzie do latania, jednak w nowej pandemicznej rzeczywistości, która charakteryzuje się ogromną niepewnością. W siódmym miesiącu bieżącego roku ruch lotniczy odbywał się w Pyrzowicach na ograniczonej liczbie tras, co wynikało z obowiązujących rozporządzeń Rządu RP dotyczących zakazu lotów do Polski. Sierpień, z naszej perspektywy, prezentuje się lepiej niż lipiec. Wynika to z faktu, że zniesiono zakaz lotów z Turcji, Tunezji i Egiptu, a każde z tych państw to ważny rynek czarterowy dla pyrzowickiego lotniska. Dlatego w tym miesiącu planujemy poprawić lipcowy wynik, chociaż zdajemy sobie sprawę z dynamiki obecnej sytuacji, co też ogranicza możliwości precyzyjnego prognozowania. Jedno jest pewne - proces wychodzenie branży lotniczej z gigantycznego kryzysu będzie długi, powolnym i bardzo trudny. - mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport
W 2019 roku z siatki połączeń portu lotniczego w Pyrzowicach skorzystało rekordowe 4,84 mln podróżnych. GTL SA przed pandemią koronawirusa prognozowało, że w 2020 roku linie lotnicze przewiozą z i do Pyrzowic rekordowe 5,5 mln podróżnych. Bezprecedensowy kryzys branży lotniczej, wywołany pandemią, wymusił konieczność weryfikacji prognoz ruchu. Obecnie GTL SA spodziewa się, że w 2020 roku z siatki połączeń Katowice Airport skorzysta o ponad połowę mniej podróżnych niż w 2019 roku.
Jakie spadki notuje Katowice Airport w pierwszym półroczu?
Pandemia koronawirusa spowodowała, że światowa branża lotnicza znalazła się w kryzysie nie notowanym w jej dotychczasowej, ponad 100-letniej historii. W konsekwencji wszystkie lotniska w Polsce, w tym Katowice Airport, odnotowały drastyczny spadek ruchu pasażerskiego.
Na pyrzowickim lotnisku, w pierwszym półroczu 2020 roku, obsłużono w ruchu ogółem 660 tys. podróżnych, to jest o 1,37 mln mniej (-67%) w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Bezprecedensowy spadek ruchu nastąpił w drugim kwartale br. i był skutkiem wstrzymanie lotów pasażerskich, które w przypadku Katowice Airport trwało 94 dni - od 15 marca br. do 17 czerwca br. W konsekwencji, od kwietnia do czerwca, w ruchu ogółem obsłużono w Pyrzowicach zaledwie 8 412 pasażerów, to jest aż o 1,3 mln mniej (-99,4%) w porównaniu z drugim kwartałem ubiegłego roku.
Po sześciu miesiącach 2020 roku znaczący spadek liczby pasażerów odnotowano w obydwu dużych segmentach ruchu, to jest rozkładowym i czarterowym. W pierwszym z nich podróżnych było 533 tys., to jest o 796 tys. mniej (-59,9%) w porównaniu z okresem od stycznia do czerwca minionego roku. Linie czarterowe przewiozły z Pyrzowic 110 tys. pasażerów, to jest o 581 tys. mniej (-84%). Z kolei w samym drugim kwartale, czyli w szczycie pandemicznego kryzysu, w ruchu regularnym obsłużono 7 881 podróżnych, to jest o 753 tys. mniej (-99%). W tym samym czasie podróżnych czarterowych było zaledwie 83, gdzie w drugim kwartale 2019 roku odprawionych ich 550 tys.
Pyrzowickie lotnisko najmniejsze straty spowodowane pandemią koronawirusa poniosło w segmencie przewozów cargo. W pierwszym półroczu w terminalu towarowym Katowice Airport obsłużono 9 071 ton ładunków, to jest o 715 ton mniej (-7,3% ) w porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami 2019 roku. Nie najgorszy był także okres od kwietnia do czerwca, w którym to firmy specjalizujące się w lotniczym transporcie ładunków przewiozły z i do Pyrzowic 4 205 ton frachtu, to jest o 669 ton mniej (-13,7%) niż w drugim kwartale ubiegłego roku.
W pierwszym półroczu 2020 roku odnotowało w Pyrzowicach 9 350 startów i lądowań, to jest o 8 822 mniej (-48,5%) w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. W bardzo trudnym drugim kwartale operacji było 2 285, to jest o 9 014 mniej (-79,9%) w porównaniu z okresem od kwietnia do czerwca ubiegłego roku. Relatywnie najmniejszy spadek liczby operacji w Pyrzowicach, w porównaniu z większością polskich lotnisk, wynika z faktu, że zakaz lotów nie dotyczył przewozów towarowych, a Katowice Airport od lat jest największym regionalnym portem lotniczym w kraju w tym segmencie ruchu.
Dane, które spływają z całego świata po pierwszym półroczu bieżącego roku nie pozostawiają wątpliwości, że branża lotnicza jest w gronie tych działów gospodarki, które zostały najbardziej dotknięte kryzysem wywołanym przez pandemię koronawirusa. Według danych europejskiego oddziału Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych ruch pasażerski na Starym Kontynencie spadł w drugim kwartale bieżącego o ponad 95%. W tym czasie większość europejskich portów, w tym Katowice Airport, zostało praktycznie w całości odciętych od źródeł przychodów. Na szczęście w Pyrzowicach od 17 czerwca konsekwentnie wracamy do latania. Linie lotnicze odbudowują systematycznie swoje siatki połączeń. Z każdym mijającym tygodniem widzimy znaczący wzrost zainteresowania podróżami lotniczymi i to nie tylko do pracy, czy do rodziny ale także na wakacje. Nasz dobowy rekord, po wznowieniu lotów, to jak na razie 7 101 podróżnych. Oczywiście nie może się on równać z zeszłorocznymi wynikami, kiedy to w szczycie sezonu obsługiwaliśmy w trakcie 24 godzin nawet do 25 tysięcy pasażerów. Mimo wszystko jest to dobry prognostyk na najbliższe tygodnie. Linie lotnicze największe wypełnienia w ruchu regularnym notują obecnie na trasach pomiędzy Pyrzowicami a Holandią i Niemcami. W przypadku czarterów najpopularniejsze są Grecja i Bułgaria. Z perspektywy odbudowy ruchu w Katowice Airport optymalna byłaby sytuacja, gdyby pojawiła się możliwość wykonywania rejsów z Polski do Turcji, Egiptu i Tunezji. - mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport
Pandemia spowodowała znaczne spadki w Katowice Airport
Pandemia koronawirusa i spowodowany przez nią zakaz lotów mają bezprecedensowy wpływ na funkcjonowanie światowej branży lotniczej, w tym Katowice Airport.
Lotnictwo komunikacyjne mierzy się z największym kryzysem w swojej historii. Obecna, bardzo trudna sytuacja, ma bezpośredni wpływ na statystyki ruchu pasażerskiego pyrzowickiego lotniska. Przed wybuchem pandemii Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, w oparciu o oferowanie linii lotniczych prognozowało, że w I kwartale 2020 roku w Katowice Airport zostanie obsłużonych ok. 850 tysięcy podróżnych, to jest o ok. 135 tysięcy więcej (+19%) w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku. Pandemia, która jest typowym czarnym łabędziem, czyli wydarzeniem, którego nie można przewidzieć, diametralnie zweryfikowała prognozy.
W styczniu 2020 roku, w ruchu ogółem, obsłużono w Pyrzowicach 290 338 podróżnych, to jest o 55 466 więcej (+23,6%) w porównaniu z pierwszym miesiącem ubiegłego roku. Wynik ten był nawet lepszy od prognozowanego. Drugi miesiąc bieżącego roku pyrzowickie lotnisko zakończyło z liczbą 264 895 pasażerów w ruchu całkowity, to jest o 37 562 więcej (+16,5%) w porównaniu z lutym minionego roku. W drugiej połowie tego miesiąca, można było już zaobserwować spadek wypełnienia na kierunkach włoskich, spowodowany rozwojem pandemii koronawirusa w tym kraju. Marzec 2019, czyli miesiąc w połowie którego zaczął obowiązywać zakaz lotów w ruchu pasażerskich - regularnym i czarterowym, Katowice Airport zakończyło z wynikiem 96 621 podróżnych, to jest o 153 560 mniej (-61,4%) w porównaniu z trzecim miesiącem br. W pierwszym kwartale bieżącego roku w Katowice Airport obsłużono w ruchu całkowitym 651 854 pasażerów, to jest o 60 532 mniej (-8,5%) w porównaniu z okresem od stycznia do marca minionego roku.
Z dużym optymizmem wchodziliśmy w 2020 roku, w którym linie lotnicze miały przewieźć z i do Pyrzowic rekordowe około 5,5 mln podróżnych. Niestety pandemia koronawirusa o 180 stopni odwróciła sytuację. Światowa branża lotnicza nie tylko znalazła się w największym w swojej ponad 100-letniej historii kryzysie, ale także w fazie bardzo dużej niepewności, ponieważ nie wiemy, kiedy pasażerski ruch lotniczy zostanie wznowiony. Bez wątpienia pandemia będzie miała negatywny wpływ na wielkość ruchu lotniczego nie tylko w tym roku, ale także w 2021. Wstępnie prognozujemy, że bieżący rok zakończymy dwucyfrowym procentowym spadkiem ruchu pasażerskiego. Niewykluczone, że ruch w Pyrzowicach zmniejszy się o ponad połowę w porównaniu z minionym rokiem. - mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu GTL, firmy zarządzającej Katowice Airport.
Katowice Airport, w gronie trzynastu krajowych regionalnych portów lotniczych, jest liderem w segmencie przewozów cargo. W pierwszym miesiącu br. z i do Pyrzowic przewieziono 1 590 ton ładunków, to jest o 151 ton mniej (-8,7%) w porównaniu ze styczniem 2019 roku. Spadek przewozów spowodowany był szczytem pandemii koronawirusa w Chinach. Luty br. zakończył się z wynikiem 1 529 ton frachtu. Przewozy towarów w tym miesiącu były o 17 ton mniejsze (-1,1%) w zestawieniu z wynikiem osiągniętym w lutym 2019 roku. W trzecim miesiącu br. odnotowano wzrost przewozów towarowych. W tym czasie z i do Pyrzowic przewieziono 1 745 ton towarów, to jest o 121 ton więcej (+7,5%) w porównaniu z marcem ubiegłego roku. Pierwszy kwartał bieżącego roku Pyrzowic zamknęły z wynikiem 4 865 ton obsłużonych ładunków, to jest o 47 ton mniej (-1%) w porównaniu z tym samym okresem ub.r.
Od 2007 roku realizujemy duży program rozwoju infrastruktury Katowice Airport. W jego ramach strategicznie postawiliśmy na dywersyfikację. Dlatego od ponad 14 lat inwestujemy nie tylko w infrastrukturę do obsługi ruchu pasażerskiego, ale także cargo, czy też służącą do serwisu statków powietrznych. Dzięki temu funkcjonowanie Pyrzowic opiera się na kilku filarach, co jest istotne nie tylko w normalnych czasach, ale daje nam przewagi w trakcie kryzysu. Zakaz lotów nie obejmuje rejsów cargo oraz np. rejsów związanych z przebazowaniami na przeglądy techniczne. Dzięki temu, w czasie pandemii koronawirusa, ruch lotniczy w Pyrzowicach nie wygasł całkowicie i każdego dnia notujemy kilkanaście operacji startów i lądowań dużych statków powietrznych. Port funkcjonuje zarówno w obrębie terminalu towarowego, jak i bazy do obsługi technicznej samolotów. - dodaje Artur Tomasik.
W Katowice Airport, w pierwszym kwartale 2020 roku, wzrosła całkowita liczba startów i lądowań. Odbyło się ich 7 065, to jest o 192 więcej (+2,8%) w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
Komentarze
Tagi:
Dział dla turystów:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
W Warszawie zostanie otwarty nowy hotel
Artur Rezner dołączy do Neckermann Podróże
Jak wypadają długie weekendy w 2025?
15 nowych tras z krakowskiego lotniska
Otwarto pierwszy hotel ibis w Bukareszcie
Corendon Airlines pozwoli zapłacić za podróż w dowolnym momencie
Wakacyjne połączenie z Lublina
Ilu pasażerów obsłużyła poznańska Ławica?
Ilu pasażerów obsłużyło bydgoskie lotnisko w styczniu?
Ryanair rozwija loty z Poznania
Największa siatka połączeń z Łodzi w historii Ryanair
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej oczekiwań
Ośrodek szkoleniowo-wczasowy w Bieszczadach
Zachodniopomorskie: można się kąpać we wszystkich nadmorskich kąpieliskach