TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






ECK: najwięcej skarg na przewoźników lotniczych, ale i tak mniej niż rok wcześniej

Usługi lotnicze oraz zakup odzieży i obuwia - niezmiennie najczęstszym przedmiotem transgranicznych skarg zgłaszanych do ECK Polska.


Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK podsumowuje zgłoszenia otrzymane w 2021 roku.

W 2021 r. ECK Polska działające przy UOKiK otrzymało 5669 zgłoszeń.

  • 65% spraw stanowiły skargi transgraniczne - 3688 spraw.
  • 35% spraw stanowiły zapytania (m.in. sprawy krajowe, zapytania przedsiębiorców, skargi na przedsiębiorców zarejestrowanych poza UE, Norwegią, Islandią lub Wielką Brytanią) - 1981 spraw.


Liczba zgłoszeń otrzymanych w 2021 r. jest porównywalna z rokiem 2019. Wzrost skarg w 2020 roku wywołany był przez odwołane usługi lotnicze i turystyczne z powodu pandemii COVID-19. Wówczas wiele zgłoszeń dotyczyło problemów konsumentów z odzyskaniem pieniędzy.

Większość skarg w 2021 roku dotyczyła transportu lotniczego, ich liczba jednak znacznie się zmniejszyła w porównaniu do roku ubiegłego - o blisko 800 spraw. Odwrotnie natomiast wyglądają dane dotyczące zgłoszeń na zakup odzieży i obuwia. Liczba tych skarg w 2021 roku wzrosła o ok. 36% (300 spraw) w porównaniu do 2020 roku.

Ponad 60% otrzymanych w 2021 r. zgłoszeń dotyczyło zakupów dokonanych przez Internet (z czego 10% stanowiły zakupy przez pośredników).

Większość skarg, jakie wpłynęły do ECK w 2021 r. podobnie, jak w latach poprzednich, dotyczyła zgłoszeń na usługi transportowe - głównie problemy lotnicze.
  • Transport (26%) - 1480 zgłoszeń (1358 transport lotniczy)
  • Zakup odzieży i obuwia (17%) 925 zgłoszeń
  • Platformy sprzedażowe (6%) - 306 zgłoszeń (głównie: subskrypcje, platformy pośredniczące w sprzedaży odzieży, duże platformy sprzedażowe)
  • Usługi noclegowe (6%) - 300 zgłoszeń


Najczęstsze przyczyny skarg:
  • Niezgodność towaru/usługi z umową - 14%
  • Odstąpienie od umowy - 12%
  • Odwołanie lotu - 11%
  • Brak dostawy towaru - 8%


Na przedsiębiorców, z jakich krajów najczęściej skarżyli się polscy konsumenci?
  • Niemcy - 18% transgranicznych zgłoszeń (m.in. zakup odzieży i obuwia, transport lotniczy)
  • Irlandia - 13% transgranicznych zgłoszeń (m.in. transport lotniczy)
  • Wielka Brytania 12% transgranicznych zgłoszeń (m.in. zakup odzieży i obuwia)
  • Holandia - 9% transgranicznych zgłoszeń (m.in. usługi noclegowe, transport lotniczy)


Konsumenci, z jakich krajów najczęściej skarżyli się na polskich sprzedawców?
  • Niemcy - 13% zgłoszeń
  • Litwa - 13% zgłoszeń
  • Francja - 9% zgłoszeń
  • Czechy - 7% zgłoszeń


Czego najczęściej dotyczyły skargi kierowane przez konsumentów z innych krajów UE przeciwko polskim przedsiębiorcom?
  • Transport lotniczy - 23%
  • Zakup odzieży i obuwia - 22%
  • Zakup mebli i sprzętu gospodarstwa domowego - 12%
  • Usługi noclegowe - 5%


Poniżej raport ECK Polska.

Możesz także pobrać plik: turinfo_20220216_raport_eck_2021.pdf




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
europejskie centrum konsumenckie uokik eck polska reklamacja usługi noclegowe przewoźnik lotniczy




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję