Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Praca w biurze podróży Galeria Podróży Olkusz
- WYGODA szuka instruktorów narciarstwa
- REZYDENT - TUNEZJA 2025
- Specjalista ds. Turystyki
- Biuro podróży
- Sprzedam Biuro Podróży
- REZYDENT, PILOT - TURCJA
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
Dobre prognozy dla polskiego rynku lotniczego
Polskie lotniska w tym roku mogą obsłużyć ponad 50 mln pasażerów, notując wzrost o 10,5% - wynika z analizy ekspertów PwC "Prognozy dla rynku lotniczego 2019".
Z danych zebranych w raporcie PwC wynika, że ruch pasażerski na świecie w perspektywie najbliższych 20 lat będzie rozwijał się szybciej niż gospodarka światowa, osiągając wzrost na poziomie 4,4% średniorocznie. Liderami wzrostu w tym okresie będą rynki rozwijające się, głównie blisko- i dalekowschodnie, gdzie średnioroczny wzrost wyniesie 5,9% dla Bliskiego Wschodu oraz 5,5% dla Azji i Pacyfiku. W tym czasie rynek europejski zanotuje niższe tempo rozwoju niż globalnie, ze względu na mniejszą dynamikę PKB, która wyniesie 1,8% średniorocznie względem światowego wzrostu na poziomie 2,9%.
Eksperci PwC podkreślają, że polski rynek lotniczy ma jeden z największych potencjałów wzrostu w całej Europie. W poprzednim roku liczba pasażerów w polskich portach lotniczych wzrosła aż o 15% i przekroczyła 45 mln. Ze względu na prognozowane spowolnienie gospodarcze ten rok będzie nieco inny, ale w porównaniu z innymi rynkami Polska nadal będzie mogła pochwalić się dwucyfrowym wzrostem, który wyniesie ok. 10,5%, co oznaczałoby, że pokonamy kolejną granicę, tj. 50 mln osób obsłużonych na polskich lotniskach w ciągu 12 miesięcy.
W 2018 roku duże wzrosty zanotowała większość lotnisk regionalnych, z czego największy - port lotniczy Poznań-Ławica, w którym liczba pasażerów wzrosła o 34%. Warszawskie lotnisko Okęcie w minionym roku urosło o 13%, zbliżając się niemal do 18 mln obsłużonych pasażerów lotniczych.
Jak wynika z analizy PwC polski rynek lotniczy wciąż jest mocno skoncentrowany pod względem udziałów poszczególnych przewoźników. Aż 77% zajmują trzy linie lotnicze: Ryanair, LOT i Wizz Air.
Między innymi dzięki ekspansywnej polityce w minionym roku PLL LOT zdobył sporą część rynku, tym samym zbliżając się pod względem liczby pasażerów do dotychczasowego lidera, czyli Ryanair. LOT odważnie wychodzi poza granice Polski, rozbudowując połączenia długo- i krótkodystansowe.
Centralny Port Komunikacyjny - potencjał i wyzwania
Zdaniem ekspertów PwC budowa dużego hubu pod Warszawą jest uzasadniona m.in. dynamiką wzrostu rynku oraz ograniczonymi możliwościami, jakimi obecnie dysponują lotniska na Okęciu i w Modlinie. Projekt CPK został już uwzględniony w nowej Strategii Rozwoju Transportu i obecnie prowadzone są plany prac w celu realizacji budowy portu.
"Na Centralny Port Komunikacyjny musimy patrzeć w znacznie szerszej perspektywie niż tylko ruch lotniczy, i w znacznie dłuższym horyzoncie czasowym. W tym momencie w tej części naszego regionu istnieje pewna nisza. Efektywny operacyjnie i konkurencyjny kosztowo CPK ma szansę uwolnić potencjał ruchu lotniczego, stając się jednym z istotnych międzynarodowych hubów komunikacyjnych. Dla sukcesu tego scenariusza niezwykle ważne będzie właściwe zaprojektowanie pozostałych komponentów, tj. transportu kolejowego i drogowego" - powiedziała Agnieszka Gajewska, partner w PwC.
Jak zauważają autorzy raportu projekty budowy lub rozbudowy infrastruktury lotniskowej o przepustowości powyżej 40 mln pasażerów są już realizowane w innych krajach, m.in. w Turcji czy w Rosji, a także w Niemczech. Zarówno przyszłe lotnisko CPK, jak i nowe lotniska w Stambule oraz rozbudowywane porty w Moskwie i w Monachium mają na celu zaspokojenie w dużej mierze dynamicznie rosnącego ruchu tranzytowego m.in. ze względu na położenie geograficzne.
Rozwój lotnisk w Stambule i w Moskwie idzie w parze ze strategią wzrostu narodowych przewoźników stawiających m.in. na ruch tranzytowy w swoich macierzystych miastach, co będzie też czynnikiem sukcesu w przypadku CPK.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
PcW: Prognozy dla rynku lotniczego 2019
[2019-04-16 07:33 37.187.147.*]
Trochę naiwne są te oczekiwania związane z CPK. Obecne władze PPL wykonują wyłącznie polityczne dyrektywy i nie są w stanie intelektualnie ogarnąć złożoności przedsięwzięcia. Dobrym przykładem jest tu idiotyczny pomysł z wylotami mieszkańców Warszawy z Radomia. Dramatycznie również rośnie ilość zakłóceń i opóźnień na polskich lotniskach - nikt nad tym nie panuje! odpowiedz »
Dział badania rynku i analizy:
Wakacje nad Bałtykiem lepsze niż przed
ETC: Turystyka potrzebuje systemu zarządzania
Dział transport:
Gdzie chcieliby polecieć
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Kawa na ogródku dziesięciokrotnie droższa?
Kontrole na granicy ze Słowacją przedłużone
Nowa ustawa winiarska budzi nadzieje
Co przyniesie 2019 rok dla branży lotniczej?
Polacy coraz częściej składają skargi do ECK
Wojskowe badania potwierdzają niskie ryzyko transmisji COVID-19 w samolotach
Tragedia turystki nie odstraszyła Polaków od wyjazdów do Egiptu
Pilotaż - PIELGRZYMKI: GRECJA-WŁOCHY-TURCJA-AUSTRIA-NIEMCY..
Airbnb zawiesił działalność w Rosji i na Białorusi
Accor sprzedaje udziały w Orbisie
Łódź gospodarzem wiosennego posiedzenia ECTAA
Biura podróży kuszą swoimi ofertami
FlixBus przywraca kolejne połączenia
Jak zmienią się preferencje polskich turystów?
Czechy otworzą granice i łagodzą obostrzenia
Ryanair likwiduje 250 etatów pracowników biurowych
Czarnogóra zaczęła wymagać szczepień lub testów przy wjeździe
Grupa Sfinks z niższymi przychodami i zyskami
Neckermann ułatwi zmiany w rezerwacjach
Turcja z nowym ministrem turystyki