Ogłoszenia
Ogłoszenia
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Pilot Praga-Wiedeń-Bratysława
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Almatur Katowice - praca w turystyce
- Szukam partnera: trekkingi w Himalaje
- Rezydent w hotelu
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Projekt/Event Manager
Ceny wyjazdów do Hiszpanii niższe niż przed tygodniem
Wyjazdy do Hiszpanii tańsze niż przed tygodniem. Ceny na pozostałych, popularnych wśród polskich turystów kierunkach poszły znów w górę.
Przygotowane przez Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata zestawienie obejmuje trzydzieste w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2022, definiowanym na potrzeby porównań jako okres pierwszego tygodnia sierpnia, czyli od 1 do 8 sierpnia 2022. Ceny dla tego okresu zostały zebrane 23 czerwca 2022 i zestawione z cenami dla tego samego okresu dla wylotów z 16 czerwca, a przy porównaniach cen rok do roku z cenami zebranymi 24 czerwca 2021 roku.
W minionym tygodniu, średnia cena dla wycieczek z wylotami pomiędzy 1 i 7 sierpnia 2022, wzrosła o 72 złote. W poprzednim zestawieniu średnie ceny wzrosły o 11 złotych, wcześniej spadły o 24 złote, natomiast jeszcze wcześniej rosły dziewięć razy z rzędu o 90, 78, 68, 70, 150, 10, 27, 28 i 167 złotych.
W minionym tygodniu największy spadek średnich cen wycieczek odnotowano na hiszpańskim wybrzeżu Costa de la Luz - o 122 złote, a w nieco mniejszej skali na Malcie (poprzednio ceny tam znacznie wzrosły) i Gran Canarii - o średnio 95 i 93 złote. Największy wzrost cen ponownie wystąpił w Maroku - o 425 złotych, a mniejsze także ponownie miały miejsce na półwyspie Chalcydyckim i Teneryfie - o średnio 297 i 235 złotych.
W tym samym okresie przed rokiem i dwoma laty średnie bieżące ceny wycieczek ogółem wzrosły o 5 i spadły o 28 złotych.
W minionym tygodniu ceny wyjazdów wypoczynkowych Polaków dla wylotów w dniach 1-7 sierpnia 2022 spadły jedynie w Bułgarii - o średnio 4 złote, a na pozostałych wiodących kierunkach turystycznych wzrosły. Największe zwyżki średnich cen miały miejsce w Grecji i Turcji - o 108 i 74 złote, a nieco mniejsze w Egipcie i na Wyspach Kanaryjskich - o 58 i 54 złote.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia 2022 pokazało, że średnia cena była wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 893 złote, co jednocześnie oznacza przerwanie serii trzech zmniejszeń z rzędu rocznej skali wzrostu cen. Poprzednio roczna zwyżka cen wyniosła 818 złotych, a w poprzednich 10 zestawieniach roczne zwyżki cen wyniosły 861, 930, 1009, 876, 815, 736, 679, 692, 649, 635 i 435 złotych.
Najbardziej w okresie roku kolejny raz podniosły się ceny wyjazdów na Synaj - o średnio 1271 złotych, natomiast mniejsze były wzrosty cen na Teneryfie i w Hurghadzie - o 1206 i 1181 złotych. W minionym tygodniu na żadnym z monitorowanych kierunków średnie ceny wycieczek nie spadły.
W adekwatnym okresie sprzedaży ubiegłego sezonu lato 2021 odnotowano wzrost cen w ujęciu rocznym o 107 złotych.
W zakresie oddziaływania cen paliwa lotniczego (ponoszonych według cen z okresu przed wylotem lub wcześniejszych z uwzględnieniem ewentualnego zabezpieczenia) oraz sytuacji w zakresie kursów głównych walut, to w minionym tygodniu sytuacja z punktu widzenia organizatorów była już po raz siedemdziesiąty drugi z rzędu mniej korzystna niż miało to miejsce w odniesieniu do tego samego okresu sprzed roku.
Cena paliwa lotniczego wyniosła 5,95 zł/litr wobec 2,63 zł/litr przed rokiem, co oznacza wzrost o 126,2 procent, natomiast przed tygodniem cena ta była wyższa o 122,7 procent, a przed dwoma o 113,4 procent. W relacji z amerykańskim dolarem i euro krajowa waluta w porównaniach rocznym dla uśrednionych rozliczeń turystycznych była w ostatnim tygodniu nieco silniejsza niż miało to miejsce w tygodniu poprzednim. Tym razem skala osłabienia wyniosła prawie 7,6 procent, podczas gdy przed tygodniem nasza waluta była słabsza o 8,3 procent, a przed dwoma o około 6,9 procent.
W tej sytuacji sumaryczny wpływ wymienionych czynników na średnią zmianę kosztów cen wycieczek nadal nie sprzyjał organizatorom i w ostatnim tygodniu skala ich negatywnego wpływu z powodu dość istotnie droższego paliwa i niewiele droższego złotego uległa kolejnemu zwiększeniu. Tym razem zawierał się on w kolejnym najwyższym historycznie przedziale +665/+675 złotych, podczas gdy przed tygodniem było to +660/+670 złotych, a przed dwoma tygodniami było to +580/+590 złotych.
Należy też pamiętać, że oddziaływanie zmian cen paliwa i walut na ceny wycieczek w zależności od touroperatora są mniej lub więcej opóźnione (m.in. przez kontrakty zabezpieczające i politykę marż), a ich skutki należy traktować w uśrednionych kategoriach docelowych (asymptotycznych).
Wśród wiodących kierunków największe roczne wzrosty cen wycieczek kolejny raz wystąpiły w Egipcie - o średnio 1138 złotych, a na kolejnym miejscu pod tym względem po raz drugi z rzędu znalazła się Turcja ze wzrostem o 969 złotych. Nieco mniejsze były zwyżki średnich cen na Wyspach Kanaryjskich i w Grecji - o 930 i 863 złote, a najmniej w skali rocznej wzrosły ceny wycieczek do Bułgarii - o 770 złotych.
Na mniej uczęszczanych kierunkach największe wzrosty cen wycieczek w ujęciu rocznym odnotowano we Włoszech i w Hiszpanii Kontynentalnej - o 973 i 963 złote oraz w Portugalii i na Cyprze - o 893 i 838 złotych. Mniejsze zwyżki wystąpiły na Majorce i Tunezji - o 742 i 726 złotych, a kierunkami gdzie odnotowano najmniejszy wzrost cen wycieczek były Malta i Albania - o 685 i 613 złotych.
Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (czyli wobec sezonu 2020 dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia) na głównych kierunkach kolejny raz najbardziej zwyżkowały średnie ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie - o 1219 złotych. Na kolejnych miejscach z wzrostami cen o 989 i 966 złotych znalazły się tym razem Grecja i Turcja, natomiast najmniejsze były w tym ujęciu zwyżki cen wyjazdów do Egiptu i Bułgarii - o 894 i 796 złotych.
Wśród mniej uczęszczanych kierunków największy dwuletni wzrost cen wycieczek miał miejsce we Włoszech - o 1143 złote, a niewiele mniejsze w Portugalii, Albanii, na Cyprze i w Hiszpanii kontynentalnej - o odpowiednio 1096, 1081, 1052 i 1038 złotych. Dość wyraźnie mniejsze były w tym ujęciu wzrosty cen wyjazdów na Majorkę i do Tunezji - o średnio 854 i 824 złote, a najmniejsze na Malcie - o 805 złotych.
W rocznych porównaniach średnich cen wycieczek wśród dużych i średnich organizatorów ceny wyjazdów w szczycie sezonu lato 2022 nie obniżyły się w żadnym z biur podróży, a najmniejsze roczne wzrosty cen wyjazdów odnotowano w biurach Grecos oraz Itaka - o około 590 i 750 złotych. Średnie ceny w pozostałych biurach podróży były wyższe niż przed rokiem w granicach od 880 złotych (biuro Sun & Fun) do ponad 1210 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 30 kierunkach sezonu letniego w trzech kategoriach hoteli, to w dwudziestym szóstym porównaniu dotyczącym szczytu sezonu letniego 2022 na pozycji lidera, podobnie jak przez znaczną większość poprzedniego sezonu, znalazło się biuro TUI Poland, z liczbą 48 ofert (poprzednio 47 ofert, przed rokiem 40, a przed dwoma laty 49 ofert). Organizator ten wyprzedzał biura Itaka z liczbą 30 ofert (poprzednio 29 ofert, przed rokiem 19, a przed dwoma laty też 19 ofert) oraz Exim Tours z liczbą 22 ofert (poprzednio 21 ofert, przed rokiem 19, a przed dwoma laty 24 oferty).
Przy porównaniach z poprzednimi sezonami należy mieć na względzie, że liczba kierunków referencyjnych w materiałach dotyczących sezonu 2021 wzrosła z dotychczasowych 24 do 30, czyli o jedną czwartą.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel i TUI Poland - 6 i 5 ofert, zaś na kierunkach greckich przodowały biura Itaka - 8 ofert oraz TUI Poland i Exim Tours - po 7 ofert. Na Wyspach Kanaryjskich ponownie najwięcej atrakcyjnych ofert miały biura TUI Poland oraz Itaka - 10 i 7 ofert, a na tureckich biura TUI Poland i Coral Travel - 7 i 6 ofert. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych propozycji miało biuro Exim Tours - 6 ofert, a w Bułgarii biura TUI Poland i Coral Travel - 3 i 2 oferty.
W porównaniu z okresem sprzed roku biuro TUI Poland poprawiło swoją pozycję w Egipcie, Grecji, Tunezji, Turcji, Bułgarii i na Wyspach Kanaryjskich, biuro Itaka w Grecji, w Turcji i na Wyspach Kanaryjskich, a biuro Exim Tours w Egipcie, Grecji, Turcji, Tunezji i na Wyspach Kanaryjskich.
Instytut Traveldata przedstawia tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. W tego typu zestawieniach zachowana jest ścisła porównywalność oferowanych kierunków, a zatem biuro X, które sprzedaje jedynie konkretny zestaw kierunków jest porównywane ofertowo tylko i wyłącznie z tymi właśnie kierunkami u pozostałych organizatorów.
W trzydziestym zestawieniu dla sezonu lato 2022 sklad organizatorów w tabeli nie uległ zmianie, natomiast po raz kolejny nastąpiła wymiana na pozycjach lidera i wicelidera zestawienia. Tym pierwszym zostało biuro Exim Tours zastępując na tej pozycji biuro Coral Travel, co było powrotem do łańcucha wielokrotnych wymian pomiędzy tymi biurami na dwóch czołowych miejscach w tabeli.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Wakacje.pl doceniają
Dokąd polecą Polacy w okresie
Dział badania rynku i analizy:
Najlepsze prace magisterskie
Wakacje nad Bałtykiem lepsze niż przed
Starsze aktualności:
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
Nocowanie.pl bez optymizmu o
Krok w stronę uruchomienia połączeń z Polski do
Jak ubezpieczają się wyjeżdżający na
Raport Travelplanet pokazuje
Jakie nastroje ma pomorska branża
Sąd UE kwestionuje pomoc dla
W restauracjach Sfinksa złocisty napój tylko jednego producenta
Ryanair w sierpniu przywrócił 60 proc. siatki połączeń
Katastrofa lotnicza pod Moskwą
Barometr UNWTO wskazuje na wzrost tempa odbudowy turystyki
HRS zorganizuje noclegi dla Siemensa
Nowe narzędzie reklamy dla branży turystycznej?
Chorwacja doceniona za osiągnięcia w rozwoju zrównoważonej turystyki
Wizz Air zostawia na lotnisku ponad kilkudziesięciu pasażerów
Śmiertelne ofiary wypadku kolejowego w Danii
Otwarcie hoteli to krok do przodu, ale hotelarze liczą na więcej
Co wspólnego mają turystyka i marketing internetowy? Wspólnie wyznaczają ścieżki!
Skupimy sprzęt gastronomiczny, sklepowy, barowy itp
SETE z nową strategią dla greckiej turystyki
Ciekawostki o hotelach z całego świata
GiS wydaje zalecenia dot. pielgrzymek
ZEA: poważne konsekwencje poprawiania natury
Kraków wśród kierunków objętych porozumieniem code-share dubajskich przewoźników
Lepsze połączenie z Katowice Airport