Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Manager produktu
- Specjalista ds. obsługi posprzedażowej Wrocław
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Pilot na wycieczkę do Czech
- referent d/s turystyki
- Pilot na Sardynię 24-28.04.2025
- Rezydent biura podróży 2025 na Krecie
- Kierownik biura podróży Wakacje.pl King Cross
- SPECJALISTA DS. MARKETINGU
- Specjalista ds. turystyki


PZOT podsumowuje rok sprzedażowy
2017-11-15Wartość sprzedaży wycieczek w systemie Merlin X, na koniec roku turystycznego 2016/17 wyniosła około 7 miliardów złotych, a liczba klientów oscyluje w okolicach 3 milionów - wynika z raportu opublikowanego przez Polski Związek Organizatorów Turystyki.
r e k l a m a
PZOT podaje, że jednym z głównych wyzwań stojących przed biurami podróży jest sezonowość. Prawie 83 proc. sprzedaży w Merlinie X przypada na okres maj-październik. Obrazuje to poniższy wykres.
Liczba klientów w biurach, wg danych PZOT w omawianym okresie wzrosła o 17 proc. Największy wzrost zanotowano w segmencie imprez z dojazdem własnym - 0 21,5 proc. Liczba klientów korzystających z wyjazdów lotniczych wzrosła o 16,8 proc., a liczba wybierających się na wyjazdy autobusowe o 15,5 proc. W całości sprzedaży dominowały imprezy lotnicze - 86,6 proc. wszystkich sprzedanych wyjazdów. Wyjazdy z dojazdem własnym to 6,8 proc., a autokarowe 6,3 sprzedaży w Merlinie X.
Niemal co trzeci klient w Merlinie X wybierał wyjazdy do Grecji. 16,5 proc. sprzedanych wyjazdów to wyjazdy do Hiszpanii. Czołówka najpopularniejszych kierunków w roku turystycznym 2016/17 przedstawia się następująco.
%OBRAZEK2%
Średnia cena rezerwacji wzrosła o 3,26 proc. (z 6013 do 6209 PLN). Średnia cena na klienta wzrosła o 1,77 proc. ( z 2488 do 2532 PLN). Jedna rezerwacja dotyczyła średnio 2,45 osoby. Podrożały imprezy lotnicze (średnio z 2698 do 2756 PLN od osoby), potaniały za to zarówno średnie ceny wyjazdów autokarowych (z 1319 na 1297 PLN za osobę), jak i wyjazdów z dojazdem własnym (z 1327 na 1293 PLN od osoby). Niecałe 15 proc. klientów to dzieci, w tym jeden proc. to te najmłodsze, ze statusem Infant. Średnia długość pobytu to niecałe 7,5 dnia i tu, wedle danych PZOT, już od kilku lat mamy stałą tendencję spadkową. Jeszcze w 2012 roku, średnia długość pobytu to było ponad 9 dni.
Z danych Polskiego Związku Organizatorów Turystyki wynika, że klienci najczęściej dokonywali rezerwacji na ponad 66 dni przed wyjazdem. W poprzednich latach najczęściej było to nieco mniej niż 60 dni wyprzedzenia. Dane PZOT pokazują także spadek popularności lastów - w omawianym okresie stanowiły one 50,4 proc. sprzedaży, podczas gdy we wcześniejszych latach było to około 54-55 proc. sprzedaży.
Według danych z Merlina X, turyści w Egipcie czy Turcji preferowali hotele 5 gwiazdkowe. Z kolei Bułgarii, Grecji czy Hiszpanii najpopularniejsze były 4 gwiazdki. Preferencje turystów obrazuje poniższy wykres.
Turyści preferowali wyżywienie all inclusive, przy czym w Egipcie i Turcji takie wyżywienie wybierało powyżej 90 proc. turystów w Bułgarii ten odsetek wyniósł niecałe 59 proc., w Hiszpanii ponad 59 proc., a w Grecji niecałe 70 proc.
Prawie 40 proc. wylotów sprzedanych w Merlinie X to wyloty z Warszawy, ponad 32 proc. to wyloty z Katowic. Poznań to niecałe 10 proc. wylotów, a Wrocław - niecałe 9. Ponad 6 proc. wylotów odbyło się z Gdańska. Wyloty z pozostałych lotnisk nie przekroczyły 2 proc. udziałów.
Jak turyści dokonywali rezerwacji w podziale na dni tygodnia?
- Poniedziałek - 18.7 proc.
- Wtorek - 17 proc.
- Środa - 16,9 proc.
- Czwartek - 16,4 proc.
- Piątek - 14,8 proc.
- Sobota - 9,2 proc.
- Niedziela - 6,9 proc.
Wyjazdy w rozbiciu na poszczególne województwa przedstawiały się w następujący sposób.
- mazowieckie - 19,0%
- śląskie - 16,7%
- pomorskie - 15,4%
- dolnośląskie - 13,5%
- wielkopolskie - 9,3%
- małopolskie - 7,5%
- łódzkie - 4,5%
- kujawsko-pomorskie - 2,5%
- lubelskie - 1,9%
- opolskie - 1,9%
- podkarpackie - 1,5%
- lubuskie - 1,6%
- podlaskie - 1,4%
- świętokrzyskie - 1,3%
- zachodniopomorskie - 1,1%
- warmińsko-mazurskie - 1,0%
Z raportem PZOT można zapoznać się poniżej.
Możesz także pobrać plik: turinfo_20171114_turism2016_17_pzot_merlinx.pdf
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Komisja Europejska chce wesprzeć
Influencerzy mają promować atrakcje
Dział dostawcy/usługodawcy branży:
Influencerzy mają promować atrakcje
Turystyka umacnia grupę Wirtualna
Powstaje wielka grupa serwisów
TSUE: Włoskie regulacje dot. Airbnb, czy Expedii niezgodne z prawem
Starsze aktualności:
Czego obawiają się Polacy jadący na
3/4 Europejczyków planuje wakacyjne
Ecco Travel oferuje specjalne
Strajk na lotnisku może wykluczyć odpowiedzialność za opóźniony
Nowe hotele z logiem B&B już
Accor rozbudowuje lifestylową
Majowe obłożenie zapowiada się
Nowy międzynarodowy touroperator wchodzi do
Ceny wyjazdów na sierpień lekko w
Koniunktura sprzyja hotelom, ale inwestycji wciąż jest
Podejście rządu wykończy turystykę młodzieżową?
W restauracjach Sfinksa złocisty napój tylko jednego producenta
Ryanair w sierpniu przywrócił 60 proc. siatki połączeń
Katastrofa lotnicza pod Moskwą
Barometr UNWTO wskazuje na wzrost tempa odbudowy turystyki
HRS zorganizuje noclegi dla Siemensa
Nowe narzędzie reklamy dla branży turystycznej?
Chorwacja doceniona za osiągnięcia w rozwoju zrównoważonej turystyki
Wizz Air zostawia na lotnisku ponad kilkudziesięciu pasażerów
Śmiertelne ofiary wypadku kolejowego w Danii
Otwarcie hoteli to krok do przodu, ale hotelarze liczą na więcej
Co wspólnego mają turystyka i marketing internetowy? Wspólnie wyznaczają ścieżki!
Ceny wyjazdów do Hiszpanii niższe niż przed tygodniem
SETE z nową strategią dla greckiej turystyki
Ciekawostki o hotelach z całego świata
GiS wydaje zalecenia dot. pielgrzymek
ZEA: poważne konsekwencje poprawiania natury
Kraków wśród kierunków objętych porozumieniem code-share dubajskich przewoźników
Kreta Atali Village - uważajcie !!!