Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Praca w biurze podróży Galeria Podróży Olkusz
- WYGODA szuka instruktorów narciarstwa
- REZYDENT - TUNEZJA 2025
- Specjalista ds. Turystyki
- Biuro podróży
- Sprzedam Biuro Podróży
- REZYDENT, PILOT - TURCJA
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
Podwodne zagrożenie grozi turystyce na wybrzeżu?
Jeżeli dojdzie do niekontrolowanego wycieku z jednego z niemieckich wraków w Zatoce Gdańskiej, będzie to katastrofa ekologiczna, która zabije turystykę w całej zatoce, a jej skutki będą widoczne przez wiele lat.
27 lutego 2019 roku w Warszawie odbyła się Międzynarodowa Konferencja Wraki Bałtyku zorganizowana przez Fundację MARE i Instytut Morski w Gdańsku. Było to pierwsze tego typu spotkanie naukowe w Polsce, z udziałem ekspertów z krajów nadbałtyckich w całości poświęcone niebezpiecznym wrakom zalegającym na dnie Bałtyku.
Celem konferencji zorganizowanej przez MARE jest zwrócenie uwagi na problem paliwa zalegającego na bałtyckich wrakach oraz rozpoczęcie międzynarodowej, międzysektorowej i interdyscyplinarnej dyskusji w poszukiwaniu rozwiązania jednego z najpilniejszych problemów związanych z wrakami na Bałtyku.
Przede wszystkim chodzi o wrak tankowca Franken, który znajduje się w Zatoce Gdańskiej, ale także inne wraki sklasyfikowane jako potencjalnie niebezpieczne dla ludzi i środowiska naturalnego.
Franken o którym mowa był zaopatrzeniowcem niemieckiej floty, który w ostatniej fazie wojny dostarczał paliwo i amunicję dla jednostek działających na obszarze Zatoki Gdańskiej. W kwietniu 1945 roku został zaatakowany przez rosyjskie samoloty i skutecznie zatopiony. Tankowiec do dziś leży na środku Zatoki i stanowi poważne zagrożenie dla ekosystemu.
W Zatoce Gdańskiej miał miejsce już jeden wyciek z wraku Stuttgart. Paliwo, które było cięższe o wody opadło na dno i związało się z osadami. Mimo częściowego usunięcia, jego pozostałości wciąż się rozprzestrzeniają, a śmiertelność wszelkich organizmów na tym obszarze wyniosła 100 procent. Sama strefa skażenia w ciągu 6 lat wzrosła 15-krotnie i wynosi blisko pół kilometra kwadratowego.
Niestety, gdyby podobna katastrofa wydarzyła się z udziałem wraku Frankena to jej skutki mogą być nieporównywalnie większe, choćby z racji tego, że był to tankowiec z dużo większą ilością paliwa na pokładzie. Prawdopodobnie przewoził on także lżejsze paliwo, które wypłynie na powierzchnie i szybko się rozprzestrzeni. Taki duży nieopanowany wyciek poskutkuje zaolejeniem plaż w Zatoce Gdańskiej.
Następstwem wycieku oprócz zagrożenia środowiskowego byłoby z pewnością zagrożenie ekonomiczne związane z paraliżem turystyki w całym rejonie Aglomeracji Trójmiejskiej. W swoim raporcie naukowcy wskazują możliwe skażenie od miejscowości Piaski po Hel, sześć obszarów Natura 2000, Zatokę Pucką, Półwysep Helski, klif orłowski, Ujście Wisły, Zalew Wiślany i Mierzeję Wiślaną.
Konferencja to kolejny, bardzo ważny etap w projekcie prowadzonym od początku 2018 przez Fundację MARE i Instytut Morski w Gdańsku, w kierunku oczyszczenia wraku Frankena z zalegającego paliwa oraz opracowania ogólnej metodologii oczyszczania i klasyfikacji wraków stanowiących potencjalne zagrożenie dla środowiska naturalnego i ludzi - mówi Olga Sarna z Fundacji MARE.
W ramach kolejnych działań zaplanowanych na ten rok Fundacja MARE organizować będzie spotkania lobbyingowe mające na celu nawiązanie współpracy z odpowiednimi instytucjami oraz pozyskanie finansowania na oczyszczenie Frankena. Ponadto w ramach działań międzynarodowej grupy eksperckiej prowadzone będą prace nad stworzeniem Ogólnej Metodologii Oczyszczania Wraków na Bałtyku, która ma posłużyć jako międzynarodowa instrukcja w kwestii oceny ryzyka i sposobów oczyszczenia wraków.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział hotele, pensjonaty:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Wakacje nad Bałtykiem lepsze niż przed
HOTREC: Booking.com nie przestrzega ustawy o rynkach
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Kraków gospodarzem kongresu Międzynarodowej Unii Nauk Radiowych
Rekordowa edycja akcji Weekend za pół ceny
30 lat Rego-Bis: będziemy świętowali wraz z naszymi klientami i partnerami
Polak zwycięzcą prestiżowego konkursu kulinarnego
Poznaliśmy datę przyszłorocznego Tour Salonu
Nielegalny organizator wyjazdów stanie przed sądem
Rzecznik MŚP zgłasza senatorom postulaty branży turystycznej
Za zamówienie w Pyszne.pl będzie można zapłacić kartą Sodexo
Nowa funkcja na stronie PKP Intercity
Coraz więcej turystów w Niemczech
Kto wygrał Turystyczne Mistrzostwa Blogerów?
Województwo małopolskie szuka skarbów turystycznych
ETC: powrót do wyników sprzed pandemii najwcześniej w 2024 r.
Turyści poszkodowani w wyniku erupcji wulkanu
Długie weekendy listopadowe również popularne
Bilety POLREGIO dostępne poprzez platformę KOLEO
Nastroje konsumenckie nie wspierają turystyki wyjazdowej