TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Także przewoźnik spoza UE może zapłacić odszkodowanie za opóźniony lot

Pasażerowie opóźnionego lotu mogą żądać odszkodowania od przewoźnika lotniczego spoza Unii, jeżeli wykonuje on całość lotu w imieniu przewoźnika unijnego - orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej


Europejskie rozporządzenie w sprawie praw pasażerów lotniczych nie narusza zasady całkowitej i wyłącznej suwerenności państwa w przestrzeni powietrznej nad jego terytorium

Trzej pasażerowi dokonali, w Lufthansie, za pośrednictwem biura podróży, jednej rezerwacji na lot z Brukseli (Belgia) do San José (Stany Zjednoczone) z międzylądowaniem w Newark (Stany Zjednoczone).

Cały ów lot łączony został wykonany przez United Airlines, przewoźnika lotniczego z siedzibą w Stanach Zjednoczonych. Trzej pasażerowie dotarli do miejsca docelowego z 223-minutowym opóźnieniem. Spółka Happy Flights, posiadająca wówczas ich wierzytelność, wniosła powództwo o odszkodowanie przeciwko United Airlines do niderlandzkojęzycznego sądu do spraw gospodarczych w Brukseli, podnosząc, że zastosowanie ma europejskie rozporządzenie w sprawie praw pasażerów lotniczych.

Trybunał Sprawiedliwości przypomniał na wstępie, że lot obejmujący kilka segmentów i będący przedmiotem jednej rezerwacji stanowi - do celów prawa pasażerów do odszkodowania przewidzianego w prawie Unii - jedną całość. W związku z tym możliwość stosowania rozporządzenia w sprawie praw pasażerów lotniczych należy oceniać w świetle pierwszego miejsca odlotu i miejsca docelowego.

Ponadto Trybunał stwierdził, że przewoźnik lotniczy spoza Unii (United Airlines), który nie zawarł umowy przewozu z pasażerami, lecz który zrealizował lot, może być zobowiązany do zapłaty odszkodowania na rzecz pasażerów. Przewoźnik, który w ramach swojej działalności w zakresie transportu pasażerskiego podejmuje decyzję o przeprowadzeniu konkretnego lotu włącznie z ustaleniem jego trasy jest bowiem obsługującym przewoźnikiem lotniczym. Należy zatem uznać, że przewoźnik ten działa w imieniu przewoźnika umownego (Lufthansa). Trybunał podkreślił jednak, że obsługujący przewoźnik lotniczy (United Airlines), który jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania na rzecz pasażera, zachowuje prawo do dochodzenia odszkodowania od każdej osoby, w tym od osób trzecich, zgodnie z mającym zastosowanie prawem krajowym.

W odniesieniu do ważności rozporządzenia w sprawie praw pasażerów lotniczych w świetle zasady międzynarodowego prawa zwyczajowego, zgodnie z którą każde państwo posiada całkowitą i wyłączną suwerenność w przestrzeni powietrznej nad swoim terytorium, Trybunał stwierdził, że lot łączony jest objęty zakresem stosowania tego rozporządzenia ze względu na to, że pasażerowie rozpoczęli podróż z lotniska znajdującego się w państwie członkowskim. Dodał on, że to kryterium stosowania rozporządzenia nie narusza przesłanek stosowania zasady całkowitej i wyłącznej suwerenności państwa w przestrzeni powietrznej nad swoim terytorium.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
trybunał sprawiedliwości unii europejskiej united airlines lufthansa




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję