Booking.com musi dostosować się do prawa UE
Booking.com zobowiązał się do wprowadzenia zmian w sposobie przedstawiania konsumentom ofert, rabatów i cen - poinformowała Komisja Europejska.
Chodzi o stosowanie technik manipulacyjnych, takich jak nakładanie na użytkowników presji czasowej, czy wyświetlanie komunikatów, że to ostatni pokój w tej cenie, co nie zawsze było zgodne z prawdą.
Komisja Europejska i krajowe organy ds. ochrony konsumentów (CPC), pod przewodnictwem Niderlandzkiego Urzędu ds. Konsumentów i Rynków (ACM), oceniły zobowiązania zaproponowane przez Booking.com na poziomie UE/EOG. Organy CPC są przekonane, że zobowiązania te dostosują praktyki przedsiębiorstwa do wymogów prawa konsumenckiego UE.
Booking.com musi wprowadzić zmiany najpóźniej do 16 czerwca 2020 r. Serwis będzie zobowiązany do wyjaśnienia konsumentom, że wszelkie stwierdzenia takie jak "ostatni dostępny pokój!" odnoszą się wyłącznie do oferty na platformie Booking.com. Nie będzie mógł przedstawiać oferty jako ograniczonej w czasie, jeśli ta sama cena będzie później nadal dostępna.
Serwis będzie musiał wyjaśnić, w jaki sposób wyniki są klasyfikowane i czy płatności dokonane przez dostawcę usług zakwaterowania na Booking.com wpłynęły na jego pozycję na liście wyników. Booking też będzie musiał upewnić się, że jest jasne, kiedy porównanie cen jest oparte na różnych okolicznościach (np. terminach pobytu) i nie przedstawiać tego porównania jako zniżki. Porównania cen przedstawione jako zniżki, będą musiały odzwierciedlać rzeczywiste oszczędności, np. poprzez podanie szczegółów na temat ceny standardowej stawki, która jest punktem odniesienia.
Booking będzie musiał w jasny i widoczny sposób wskazać całkowitą cenę, którą konsumenci będą musieli zapłacić (łącznie ze wszystkimi nieuniknionymi opłatami, prowizjami i podatkami, które można rozsądnie wcześniej obliczyć), a także przedstawić w wynikach wyszukiwania wyprzedane, odpowiednie dla kryteriów, miejsca noclegowe.
Istotną zmianą będzie także konieczność wskazania, czy zakwaterowanie jest oferowane przez osobę prywatną czy profesjonalistę.
W ramach kolejnych kroków krajowe organy ochrony konsumentów ocenią realizację tych zobowiązań.
Wszystkie firmy muszą spełniać nasze wysokie standardy w zakresie prawa konsumenckiego, jeśli chcą prowadzić działalność gospodarczą w UE. Jako lider rynku ważne jest, aby przedsiębiorstwa takie jak Booking.com wypełniały swoje obowiązki w tej dziedzinie, dbając o to, aby internetowe systemy rezerwacji noclegów były wolne od technik manipulacyjnych, takich jak ukrywanie sponsoringu w rankingach, nadmierna presja czasu wywierana na użytkowników lub fałszywe przedstawianie rabatów. Komisja Europejska i krajowe organy ds. konsumentów będą nadal monitorować wszystkie internetowe platformy turystyczne, aby zapewnić konsumentom uczciwe środowisko online - przekonywał Didier Reynders, unijny komisarz ds. sprawiedliwości i konsumentów.
Komentarze
Tagi:
Dział hotele, pensjonaty:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Wakacje nad Bałtykiem lepsze niż przed
HOTREC: Booking.com nie przestrzega ustawy o rynkach
Dział prawo i podatki:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
HOTREC: Booking.com nie przestrzega ustawy o rynkach
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Wiceminister Andrzej Gut-Mostowy odznaczył zasłużonych dla turystyki
Także przewoźnik spoza UE może zapłacić odszkodowanie za opóźniony lot
PLL LOT przedłużają umowę z dostawcą rozwiązań technologicznych
UNWTO potępia decyzję USA o przywróceniu części ograniczeń turystycznych
Ile wytrzyma polska gastronomia?
Zarzuty UKOiK ostrzeżeniem dla branży?
Muzea w Stambule z ambitnym planem
Narodowy Instytut Dziedzictwa: nowa odsłona kampanii przeciwko niszczeniu zabytków
Włochy wydłużą ważność voucherów
Opłata recyklingowa także w gastronomii
PPL wspiera Port Lotniczy Poznań-Ławica
Panika może zaszkodzić bardziej niż sam koronawirus?