Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Praca w biurze podróży Galeria Podróży Olkusz
- WYGODA szuka instruktorów narciarstwa
- REZYDENT - TUNEZJA 2025
- Specjalista ds. Turystyki
- Biuro podróży
- Sprzedam Biuro Podróży
- REZYDENT, PILOT - TURCJA
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
ULC: dobre pierwsze półrocze dla polskich lotnisk
Ruch w polskich portach lotniczych ponownie wzrósł w pierwszej połowie 2018 roku. W porównaniu do pierwszego półrocza 2017 roku liczba przewiezionych pasażerów zwiększyła się o prawie 16 proc., a operacji wzrosła o ponad 12 proc - wynika z danych opublikowanych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Z danych przedstawionych przez ULC wynika, że spadły wskaźniki wypełnienia miejsc w samolocie, oraz wykorzystania miejsc.
Wśród portów lotniczych najwięcej pasażerów obsłużyło Lotnisko Chopina w Warszawie, z którego usług w pierwszej połowie 2018 roku skorzystało prawie 8 mln pasażerów. Port odnotował wzrost o niemal 15 proc. i osiągnął najlepszy wynik spośród portów w Polsce - obsłużył o ponad 1 mln pasażerów więcej, niż w pierwszym półroczu 2017 roku. Drugim lotniskiem pod względem wzrostów ilościowych było Kraków-Balice z niemal 0,5 mln pasażerów więcej, niż w pierwszej połowie roku ubiegłego (dynamika wzrostu prawie 18 proc.). W dalszej kolejności bardzo dobre wyniki osiągnęły porty Katowice w Pyrzowicach (420 tys. pasażerów więcej i 27 proc. wzrostu), Poznań-Ławica (blisko 300 tys. pasażerów więcej i aż 40 proc. wzrostu) i Gdańsk (214 tys. pasażerów i 10 proc. wzrostu).
Przewozy międzynarodowe w polskich portach lotniczych w pierwszej połowie 2018 roku odnotowały 20 proc. dynamikę wzrostu w stosunku do analogicznego okresu 2017 roku - informuje ULC. Liczba operacji w tym okresie wzrosła zaś o 17 proc. Ten wynik został osiągnięty dzięki przewozom regularnym, w ramach których przewieziono prawie 2,7 mln pasażerów więcej, niż w pierwszej połowie roku ubiegłego. W ramach przewozów czarterowych przewieziono prawie 0,5 mln pasażerów więcej, niż w roku poprzednim. Wśród przewoźników w tym segmencie liderem pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje Ryanair, jednakże ponownie wyższą dynamikę wzrostu odnotował PLL LOT (+886 tys. pasażerów i 37 proc.).
Przewozy krajowe zanotowały spadek w liczbie przewiezionych pasażerów aż o 15 proc. w półroczu. Było to powodowane przede wszystkim wspomnianym już zamknięciem przez Ryanaira niektórych połączeń krajowych. Najwięcej pasażerów w tego typu ruchu przewiózł ponownie PLL LOT, który osiągnął również wzrost ilościowy w wysokości +221 tys. pasażerów (16 proc.) w stosunku do pierwszej połowy 2017 roku.
W pierwszej połowie 2018 roku liczba pasażerów podróżująca w ramach przewozów czarterowych z/do polskich portów lotniczych wzrosła o 36 proc. - o niemal 0,5 mln osób. Najbardziej popularnymi kierunkami okazały się Grecja, a następnie Hiszpania i Turcja, przy czym to Turcja odnotowała najwyższy wzrost ilościowy (o 179 tys. pasażerów więcej i 168 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza 2017 roku). Grecja odnotowała wzrost nieznacznie mniejszy - 158 tys. pasażerów i 45 proc. Na trzecim miejscu uplasował się Egipt ze wzrostem 71 tys. pasażerów i 63 proc.
Natomiast wśród kierunków typowo wakacyjnych znajdujących się w ofercie przewoźników niskokosztowych najbardziej popularne okazały się Hiszpania, Włochy i Malta. Tego typu ruch odnotował w pierwszej połowie roku wzrost o 32 proc., przy czym największy ruch na tych kierunkach osiągnął Ryanair, a następnie Wizz Air.
Wśród portów lotniczych największe wzrosty ilościowe w ruchu czarterowym odnotował port Katowice-Pyrzowice z wynikiem +211 tys. pasażerów i 47 proc. wzrostu w porównaniu z analogicznym okresem 2017 roku. Niewiele mniejszy wzrost pod względem liczby pasażerów odnotował port Poznań-Ławica z 119 tys. pasażerów, co dla tego portu oznacza wzrost o 89 proc. Trzeci w kolejności był port Wrocław-Strachowice z wynikiem +81 tys. pasażerów i 112 proc. wzrostu. Niewielki spadek w przewozach czarterowych odnotował jedynie port Szczecin-Goleniów.
Wśród przewoźników najwięcej pasażerów w całym półroczu przewiózł Enter Air, a następnie Small Planet Airlines i Travel Service. Największym wzrostem może jednak pochwalić się Ryanair Sun, który przewiózł w tym okresie 168 tys. pasażerów. Pod względem liczby pasażerów drugi wynik pod względem dynamiki wzrostu był Enter Air (+90 tys. pasażerów), a następnie turecki Onur Air (+84 tys. pasażerów).
Przewozy regularne osiągnęły w pierwszej połowie 2018 roku wzrost w wysokości 14 proc., czyli o ponad 2,3 mln pasażerów więcej, niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Podobnie jak w poprzednich okresach, najbardziej popularnymi kierunkami były Wielka Brytania, Niemcy i Włochy, przy czym największe wzrosty pod względem liczby przewiezionych pasażerów zaobserwowano w przypadku Izraela (+229 tys. pasażerów i 141 proc.), a następnie Ukrainy (223 tys. pasażerów i 76 proc.) i Niemiec (+214 tys. pasażerów i 11 proc. wzrostu). Do największych spadków doszło zaś w przypadku Irlandii, po wycofaniu się przewoźnika Aer Lingus z lotów do Dublina.
Największe wzrosty ilościowe w półroczu odnotowało Lotnisko Chopina w Warszawie (ponad 1 mln pasażerów i 16 proc.), a następnie port Kraków-Balice (+477 tys. pasażerów i 18 proc.) i Katowice-Pyrzowice (+209 tys. pasażerów i 19 proc.). Spadki odnotowały jedynie porty Łódź-Lublinek i Radom-Sadków.
Największą dynamikę wzrostu osiągnął PLL LOT, który przewiózł w ruchu regularnym w pierwszej połowie 2018 roku ponad 1,1 mln pasażerów więcej, niż w analogicznym okresie 2017 roku. Natomiast, podobnie jak w poprzednich okresach, na pierwszym miejscu pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje Ryanair. Przewoźnicy niskokosztowi w rynku przewozów regularnych mają udział w wysokości prawie 62 proc., przewoźnicy sieciowi niespełna 37 proc. udziału, a pozostałe 1,5 proc. należy do przewoźników czarterowych, którzy oferują w ostatnim czasie tego typu przewozy. Porównujące te wyniki z pierwszym półroczem 2017 rok, ULC zauważa, że udział przewoźników sieciowych w tym rynku wzrósł o 0,7 punktu procentowego, co odbyło się kosztem udziału przewoźników niskokosztowych.
Komentarze
Tagi:
Dział badania rynku i analizy:
Wakacje nad Bałtykiem lepsze niż przed
ETC: Turystyka potrzebuje systemu zarządzania
Dział dla turystów:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Lufthansa zażegnała groźbę strajków na rok
Norwegian przedłuża umowę z Amadeus
WTTC przewiduje wzrost inwestycji w turystykę
Przewodnicy: sytuacja jest zła, potrzebujemy pomocy
Znana piosenkarka promuje Polskę
Kayak startuje z nową aplikacją
Dokąd latało najwięcej czarterów z Katowice Airport?
IGHP: początek wakacji słaby dla hotelarzy
Prognozy AirHelp dla branży turystycznej
Bułgaria coraz popularniejsza w Merlinie X
Egipt otworzył się na rosyjskich turystów
Sprzedam olej napędowy, warminsko mazurskie,podlaskie
Turystyka bez pełnego dofinansowania? (aktualizowane)
Rusza drugi przetarg na rozbudowę terminalu gdańskiego lotniska
Jak radzą sobie restauracje, które pozostają czynne w okresie pandemii?
W środę rozpoczynają się targi ITB
Wypadek polskiego busa niedaleko Lipska
Branża gastronomiczna zaprotestuje w obronie miejsc pracy