Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Rezydent/Asystent rezydenta EXIMTOURS w TUNEZJI
Które miasta zyskują na popularności wśród turystów?
Mastercard opublikował wyniki corocznego raportu Global Destination Cities Index - zestawienia klasyfikującego 132 miasta na całym świecie pod względem liczby turystów zagranicznych oraz ich wydatków.
Jeśli chodzi o liczbę przyjazdów, pozycję globalnego lidera utrzymał Bangkok, natomiast Warszawa, jako jedyne sklasyfikowane miasto z Polski, zajęła 65. miejsce, awansując o siedem pozycji w stosunku do zeszłorocznego rankingu. W 2016 r. zagraniczni turyści zostawili w Warszawie aż 2,8 mld PLN, co jest efektem dynamicznego wzrostu ich wydatków w ostatnich latach - najszybszego w Europie.
Szybki awans Warszawy
Warszawa w globalnym zestawieniu najczęściej odwiedzanych miast przesunęła się o siedem pozycji - z 72. miejsca na 65. W 2016 r. stolicę Polski odwiedziło 1,72 mln zagranicznych turystów, zaś rok wcześniej było to 1,46 mln. Ponadto, według prognoz Mastercard, w bieżącym roku liczba ta wyniesie ok. 1,81 mln.
Dynamika wzrostu liczby zagranicznych przyjazdów na poziomie 18% między 2015 i 2016 r. plasuje Warszawę na drugim miejscu w Europie (po Sofii - 18,2%) oraz na dziewiątym globalnie (najwyższy wzrost w Seulu - 32,7%). Coraz większa liczba zagranicznych turystów w stolicy Polski, widoczna w ostatnich miesiącach, stanowi kontynuację trendu z poprzednich lat. Średni wzrost odwiedzin w latach 2009-2016 na poziomie 9,4% plasuje Warszawę na czwartym miejscu spośród 36 europejskich miast ujętych w rankingu - po Bukareszcie (10,4%), Lizbonie (10,2%) i Sofii (9,4%1).
Wśród obcokrajowców odwiedzających Warszawę przeważają ci, którzy przyjeżdżają w celach turystycznych (79,5%), mniej jest podróżujących służbowo (20,5%). Prawdopodobnie w związku z tym szczyt ruchu turystycznego przypada na okres między lipcem i wrześniem. Globalnie, miastem z największym odsetkiem podróżujących prywatnie jest stolica Malezji, Kuala Lumpur (92,2%), zaś biznesmenów najbardziej przyciąga chiński Szanghaj (48,4% wszystkich zagranicznych przyjazdów).
Przetasowania w pierwszej dziesiątce
W globalnym zestawieniu miast najczęściej odwiedzanych przez zagranicznych turystów liderem, podobnie jak rok temu, został Bangkok. Stolicę Tajlandii odwiedziło w 2016 r. 19,42 mln turystów. Na drugim miejscu pozostaje Londyn (19,06 mln), a na trzecim Paryż (15,45 mln). Na piątą pozycję kosztem Nowego Jorku wskoczył Singapur. Awans na siódme miejsce zanotował Seul, wobec czego pierwszą dziesiątkę zamyka teraz Stambuł. W przyszłym roku może się to jednak zmienić, a turecką metropolię w pierwszej dziesiątce prawdopodobnie zastąpi Hong Kong. Znaczny awans, bo nawet na szóstą pozycję, powinno, zgodnie z prognozami Mastercard, zanotować Tokio.
Pierwsza dziesiątka Global Destination Cities Index (dane za 2016 r.):
- Bangkok - 19,41 mln turystów
- Londyn - 19,06 mln
- Paryż - 15,45 mln
- Dubaj - 14,87 mln
- Singapur - 13,11 mln
- Nowy Jork - 12,70 mln
- Seul - 12,39 mln
- Kuala Lumpur - 11,28 mln
- Tokio - 11,15 mln
- Stambuł - 9,16 mln
Wśród dziesięciu miast, które w latach 2009 - 2016 najbardziej zyskały na popularności, aż dziewięć leży w Azji lub na Bliskim Wschodzie. W najszybszym tempie rośnie popularność japońskiej Osaki - średni roczny przyrost przyjazdów zza granicy, liczony od 2009 r., wynosi w jej przypadku 24%.
Najwyższy średni roczny przyrost odwiedzin w latach 2009-2016:
- Osaka - 24%
- Chengdu - 22,7%
- Kolombo - 20,3%
- Abu Zabi - 18,9%
- Dżakarta - 18,2%
- Tokio - 17,7%
- Hanoi - 16,4%
- Rijad - 15,9%
- Lima - 15,2%
- Tajpej - 14,5%
Wzrost wydatków najwyższy w Europie
Rosnąca liczba zagranicznych turystów w stolicy Polski przekłada się na ich coraz większe wydatki. W 2016 r. zostawili oni w Warszawie 777 mln USD (ok. 2,8 mld PLN), a więc o ok. 0,5 mld PLN więcej niż rok wcześniej. Według prognoz Mastercard, w tym roku suma wydatków przekroczy 800 mln USD (ok. 2,9 mld PLN). Średni koszt pobytu poniesiony przez jednego turystę w Warszawie wyniósł w 2016 r. 451 USD (1615 PLN) i był wyższy niż rok wcześniej (445 USD, 1594 PLN). Prognozuje się, że średni wydatek w 2017 r. wróci do poziomu 445 USD. Globalnie turyści najwięcej wydali w 2016 r. w Dubaju - 28,5 mld USD, czyli ponad 36 razy więcej niż w Warszawie. Na kolejnych miejscach podium uplasowały się Nowy Jork (17 mld USD) i Londyn (16 mld USD).
Chociaż suma wydatków plasuje Warszawę na dosyć odległym, 84. miejscu na świecie (27. w Europie), to stolica Polski w porównaniu do pierwszego zestawienia z 2009 r. notuje najwyższy średni roczny przyrost przychodów na Starym Kontynencie, na poziomie 10,9% (CAGR). Z kolei wzrost wydatków o 19,6% między rokiem 2015 a 2016 był drugim najwyższym w Europie (zaraz po Sofii - 19,7%) i siódmym globalnie (liderem jest Osaka - 58,5%).
Jeśli chodzi o charakterystykę wydatków, to w 2016 r. goście zza granicy największe sumy wydali w Warszawie na zakupy (63,2%, 1 020 PLN), a mniejsze na wizyty w restauracjach (15,3%, 247 PLN) oraz na zakwaterowanie (11,7%, 189 PLN). Spośród liderów rankingu, przyjezdni największą część swojego budżetu wydają na zakupy w Londynie (46,7%), na restauracje - w Seulu (47%), zaś na zakwaterowanie - w Paryżu (44,8%).
Nasz raport potwierdza globalny trend, zgodnie z którym branża turystyczna rozwija się szybciej niż światowa gospodarka. Wkład sektora turystycznego w PKB jest więc coraz istotniejszy i w Polsce wynosi już 6%, jak podaje Polska Organizacja Turystyczna - mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.
Turystyka coraz ważniejsza dla gospodarki
Biorąc pod uwagę wartości PKB poszczególnych państw uwzględnionych w rankingu, ich suma wzrosła od 2009 r. o 21,9%. Jednocześnie w tym samym okresie suma wydatków zagranicznych turystów zwiększyła się według raportu Mastercard Global Destination Cities Index o 41,1%. Turystyka w największych metropoliach danego kraju jest więc istotnym "motorem napędowym" nie tylko lokalnej gospodarki, ale często też w szerszym odniesieniu - dla całego kraju.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Starsze aktualności:
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
NKlient - Panel klienta w biurze agencyjnym
ULC: dobre pierwsze półrocze dla polskich lotnisk
Turystyka bez pełnego dofinansowania? (aktualizowane)
Rusza drugi przetarg na rozbudowę terminalu gdańskiego lotniska
IGHP: początek wakacji słaby dla hotelarzy
Prognozy AirHelp dla branży turystycznej
Turyści chętniej spędzają Wielkanoc z biurami podróży
Chcą ściągnąć młodych Niemców do Polski
Lufthansa zażegnała groźbę strajków na rok
Norwegian przedłuża umowę z Amadeus
WTTC przewiduje wzrost inwestycji w turystykę
Jak radzą sobie restauracje, które pozostają czynne w okresie pandemii?
Postawa piłkarzy pomaga w promocji turystycznej Chorwacji
PHH szkoli zespoły sprzedażowe
Kayak startuje z nową aplikacją
Dokąd latało najwięcej czarterów z Katowice Airport?
Przewodnicy: sytuacja jest zła, potrzebujemy pomocy
BILET DO TADZYKISTANU -> 23.04-15.05 JEST KTOS CHETNY???