TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Wstrzymanie lotów - jakie obowiązki ma touroperator wobec turystów?

Zamknięcie granic, choć decyzja ta jest konieczna, w kontekście walki w epidemią koronawirusa, a być może nawet nieco spóźniona, spowoduje kolejne trudności dla touroperatorów.


W nocy z soboty na niedzielę, zostaną zawieszone międzynarodowe połączenia lotnicze i kolejowe. Choć, na szczęście, mamy niski sezon, to część turystów przebywa w tej chwili za granicami i będzie trzeba ich sprowadzić z powrotem do Polski. O tym, jakie obowiązki mają organizatorzy turystyki w tym momencie informuje specjalista z zakresu prawa turystycznego, dr Piotr Cybula.

Ministerstwo Rozwoju podało, że do kraju wpuszczone zostaną samoloty czarterowe z Polakami na pokładach. Obywatele będą mogli wrócić do Polski także transportem kołowym, czyli samochodami osobowymi, busami i autokarami. Natomiast wszystkie międzynarodowe pasażerskie połączenia lotnicze i kolejowe zostaną zawieszone.

Dr Cybula wskazuje, że w pierwszej kolejności touroperatorzy powinni zwrócić uwagę na art. 48 ust. 11 ustawy o imprezach turystycznych - W przypadku gdy niemożliwe jest zapewnienie powrotu podróżnego do kraju zgodnie z umową o udział w imprezie turystycznej z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, organizator turystyki ponosi koszty niezbędnego zakwaterowania podróżnego, w miarę możliwości o kategorii równoważnej do określonej w umowie o udział w imprezie turystycznej, przez okres do 3 nocy.

Dodatkowo na mocy art. 52 tej samej ustawy, organizator jest zobowiązany do udzielenia klientom pomocy, a w szczególności do informacji dot. świadczeń zdrowotnych, władz lokalnych i pomocy konsularnej, a także pomocy w skorzystaniu ze środków do porozumiewania się na odległość i skorzystaniu ze świadczeń zastępczych. W zaistniałych okolicznościach świadczeniem zastępczym może być np. zapewnienie lotu do kraju z którego możliwy byłby transport podróżnego do polski innym środkiem transportu lub też w ogóle transport do kraju innym środkiem transportu - pisze dr Cybula. Więcej szczegółów na blogu prawoturystyczne.com

Organizator ma prawo żądać zapłaty, za udzielenie tej pomocy tylko w przypadku, kiedy skorzystanie z niej zostało spowodowane niedbalstwem turysty. Więc jak wskazuje dr Cybula, w sytuacji epidemii, te dodatkowe koszty, co do zasady obciążą touroperatorów, zaznaczając jednak, że szczególne okoliczności konkretnego przypadku mogą powodować konieczność nieco odmiennej ich oceny.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
koronawirus prawo wstrzymanie lotów ministerstwo rozwoju




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję