Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Praca w biurze podróży Galeria Podróży Olkusz
- WYGODA szuka instruktorów narciarstwa
- REZYDENT - TUNEZJA 2025
- Specjalista ds. Turystyki
- Biuro podróży
- Sprzedam Biuro Podróży
- REZYDENT, PILOT - TURCJA
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
UE zakwestionuje 180 dni na zwrot? - na razie za wcześnie na panikę
Według doniesień radia RMF FM, Komisja Europejska zakwestionuje przepis, pozwalający na wydłużenie okresu zwrotu wpłat klientów o 180 dni.
Zgodnie z dyrektywą turystyczną, organizator turystyki ma 14 dni na zwrot pieniędzy klientom, po odwołaniu wyjazdu. Polskie władze wydłużyły ten okres o 180 dni, stosując wybieg, że umowa dopiero po takim czasie zostaje skutecznie rozwiązania z mocy prawa. Rozwiązanie takie krytykował dr Piotr Cybula, o czym wspominaliśmy w marcowym artykule Touroperatorzy: potrzebujemy jasnych i spójnych rozwiązań Warto wspomnieć, że podczas wideokonferencji z touroperatorami, dyrektor departamentu turystyki w Ministerstwie Rozwoju, Rafał Szlachta zapewniał, że to rozwiązanie zyskało akceptację Komisji Europejskiej. Napisaliśmy do służb prasowych Komisji Europejskiej prośbę o potwierdzenie, lub zdementowanie doniesień RMF FM. Pocieszający jest też fakt, że na opublikowanej przez Komisję Europejską liście uchybień zobowiązaniom państw członkowskich nie ma ani słowa tym przepisie. Lista dostępna jest pod adresem ec.europa.eu
Nie wygląda to optymistycznie, ale za wcześnie jeszcze na panikę. Póki co, przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju odcinają się od tych rewelacji. Nawet gdyby się one jednak potwierdziły, to wiele będzie zależało od postawy rządu. Jeśli twardo stanie przy swoim, biorąc na siebie ewentualne konsekwencje, jak sprawy sądowe (które z wyczerpaniem wszelkich dróg odwoławczych mogą trwać latami), i ewentualne płacenie odszkodowań, równocześnie nie zmieniając przepisów, to jest szansa, że da się ten, korzystny dla biur podróży przepis, przeciągnąć do lepszych czasów.
Dla biur podróży kluczowym celem, w tej chwili jest przetrwanie najbliższego sezonu, w nadziei na to, że następny pozwoli na unormowanie sytuacji finansowej. Warto zauważyć, że Komisja Europejska próbuje wymóc na polskim rządzie znacznie poważniejsze kwestie, np. dotyczące praworządności i sądownictwa i jej skuteczność jest, delikatnie mówiąc taka sobie. Paradoksalnie, w tej sytuacji (jeśli doniesienia RMF FM się potwierdzą), to branży mogą pomóc te cechy rządu, za które jest on zwykle krytykowany, m.in. nieortodoksyjne podejście do podporządkowywania się regułom prawa unijnego.
Sytuacja ta może dotyczyć, oprócz biur podróży, także przewoźników lotniczych, w tym duże, ważne dla gospodarek poszczególnych krajów unijnych, narodowych przewoźników. Wspólny lobbing na szczeblu unijnym, może okazać się znacznie skuteczniejszy niż osobne działanie, zwłaszcza, że może dotyczyć to, również przedsiębiorców z innych krajów, co zwiększa siłę nacisku. Obie strony mają swoje racje. Z jednej strony można powiedzieć, że takie jest prawo i powinno być ono respektowane. Z drugiej strony, przepisy dyrektywy zostały sformułowane z myślą o czasach normalności, a obecnie mamy sytuację nadzwyczajną, która wymaga podejmowania nadzwyczajnych środków. Zakwestionowanie opóźnienia zwrotu wpłat klientów, może oznaczać likwidację miejsc pracy liczoną w milionach, w skali Europy, co z pewnością odbije się na kondycji całej europejskiej gospodarki. Pytanie, czy Komisja Europejska zdecyduje się podjąć takie ryzyko, czy też przymknie oko, na czas kryzysu? Argumenty finansowe są z reguły tymi, które najmocniej trafiają do polityków.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Niepokojące doniesienia RMF FM
[2020-05-14 20:37 83.20.225.*]
A czy turyści -obywatele RP! To odpowiednia grupa finansowania biur podróży? RPO jasno określił swoje stanowisko , ze nue wolno rozwiązywać problemów biur podróży pieniędzmi ich klientow. Nie wolno robić z nas zakładników biur podróży. Płacimy oidatki w tym kraju i nie można nas krzywdzić -robiąc z nas kredytodawców nieoprocentowanych kredytów dla branży turystycznej! Unia tez stoi po naszej stronie-tylko państwo nas lekceważy! Renata odpowiedz »
Niepokojące doniesienia RMF FM
[2020-05-16 23:31 46.134.177.*]
Brawo, masz 100% rację, rząd pieniędzmi klienta rozwiązuje swoje problemy. odpowiedz »
Niepokojące doniesienia RMF FM
[2020-05-20 22:56 31.11.129.*]
Jak najbardziej powinniśmy być solidarni w tych trudnych czasach. Biuro Podróży ma wykupione hotele, wstępy, transport, a wszyscy rozliczają się tylko vouczerami. Nie można zatem żądać zwrotu.
Trzeba doczekać końca kryzysu i pojechać na wybraną ofertę jak będzie bezpiecznie. Gdy wszyscy zarządamy zwrotu to musi skończyć się bankructwem. Niech połowa ludków co mają lokatę w banku pójdą ja odebrać. Bankowo skończy się bankructwem. banku. odpowiedz »Niepokojące doniesienia RMF FM
[2020-05-20 23:13 83.26.172.*]
Wg Ciebie bank jest ważniejszy od moich pieniędzy !!! Jesteś politykiem albo niepełnosprawnym umysłowo. odpowiedz »
Niepokojące doniesienia RMF FM
[2020-07-03 18:52 89.64.95.*]
Idioto, chyba wziąłeś nie te leki. Nie mam zamiaru być sponsorem dla złodziejskich B iur podróży, które swoje tyłki ratują moją kasą odpowiedz »
UE zakwestionuje 180 dni na zwrot? - na razie za wcześnie na panikę
[2020-05-19 15:20 89.187.235.*]
Akceptuję potrzebę wydłużenia terminu na zwroty, ale czy to musi być od razu 180 dni (=26 tygodni, ponad pół roku)? Myślę, że 3 miesiące (opisane jako 12 tygodni) byłoby dobrym kompromisem.
Pozdrawiam - Przemysław z Mistrzejowic. odpowiedz »UE zakwestionuje 180 dni na zwrot? - na razie za wcześnie na panikę
[2020-05-20 23:10 83.26.172.*]
Każda poważna firma turystyczna musi liczyć się w trakcie prowadzenia działalności z wybuchem wulkanu, trzęsieniem ziemi, wybuchem epidemii a nawet przejęciem władzy przez PIS. Jeśli powyższe mają być pretekstem do przetrzymywania pieniędzy Klientów przez pól roku i ratowania własnego ty...a to jest zwykłe złodziejstwo. Reklamy telewizyjne robią z Klientów idiotów a oni biegną jak stado baranków by założyć rezerwacje. Nie wiedzą jednak, że ci giganci robią wszystko na kredyt - najlepiej Kliencki bo najtańszy. Gdy przychodzi do zwrotów - kasa pusta.
Jesteśmy biurem podróży i bardzo dobrze wiemy jak reagują Klienci (i jak sami zareagowalibyśmy) na zatrzymanie gotówki przez pół roku. Dlatego wszyscy nasi Klienci otrzymują zwroty na bieżąco, zgodnie z regulaminem gdyż nie jesteśmy gigantem na nogach z waty. Pewnie dlatego jesteśmy na rynku 29-ty sezon (to więcej niż 30-letnia??? Itaka) i z pewnością przeżyjemy jeszcze nie jeden kryzys bez pieniędzy naszych Klientów. odpowiedz »UE zakwestionuje 180 dni na zwrot? - na razie za wcześnie na panikę
[2020-05-21 01:37 77.79.254.*]
Eee... a się nie podpisaliście. Musicie być niezwykle poważną firmą baz glinianych nóg. Zgaduję, że wasze hasło to "ja i monż organizujemy wyjazdy wszelakie" odpowiedz »
Subskrypcja newsletterów TUR-INFO.PL
[2020-06-03 14:27 89.64.93.*]
A co to za biuro, czyżby jedno uczciwe w tej złodziejskiej branży turystycznej??? odpowiedz »
Niepokojące doniesienia RMF FM
[2020-07-03 08:41 94.251.232.*]
Jest jeszcze inny problem, biura podróży nadinterpretują przepisy podnosząc iż nawet rozwiązanie umowy za potrąceniem czyli w trybie z ust. 1 jest traktowane przez nich jako rozwiązane w trybie COVID. Skąd wiem .... bo w tej sprawie złozyłem pozew do sądu. Nie zgadzam się z tym, aby BP nadinterpretowało przepisy specustawy. odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział prawo i podatki:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
HOTREC: Booking.com nie przestrzega ustawy o rynkach
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Rusza Krakowskie Menu Stołeczne
Wenecja przesuwa wprowadzenie opłat za wjazd
Nowa inwestycja na wrocławskim lotnisku
Aerofłot przenosi się na nowy terminal
Nowe możliwości wyszukiwania lotów w serwisach eSky
Restauratorka zachęca Chińczyków do odwiedzenia Warszawy
Konkurs Zielone Lato - zgłoszenia do 20 maja
JetBlue zapowiada loty do Europy
Coraz bliżej rozbiórki kontrowersyjnego obiektu
Wizz Air wprowadza nową politykę bagażową