TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Niedosyt po wczorajszej decyzji rządu

2021-06-11

Wczorajsze ogłoszenie dalszego luzowania obostrzeń pozostawiło spory niedosyt w branży turystycznej. Poprosiliśmy o komentarz przedstawicieli branż, których dotyczą ogłoszone przez rząd rozwiązania.

r e k l a m a


O decyzji zmieniające limity m.in. dla hoteli, targów, konferencji, restauracji, czy transportu pisaliśmy w aktualności Hotele na wakacje będą mogły wypełnić 75 proc. pokoi

Jak przekonywał w rozmowie z PAP sekretarz generalny Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, Marcin Mączyński, hotelarze liczyli na pełne otwarcie hoteli, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że w wakacje 2020 r. mieliśmy wyższe wskaźniki zachorowań niż obecnie, a hotele mogły działać w pełnym obłożeniu. Dodał, że problematyczna jest także kwestia weryfikowania tego, kto został zaszczepiony, a kto nie.

Rozczarowania nie kryją również przedstawiciele branży MICE. Niestety, w dalszym ciągu jesteśmy wysoce niezadowoleni z decyzji Ministerstwa Zdrowia. Od wielu miesięcy postulujemy, aby w obszarze obostrzeń branża spotkań była traktowana na równi z kulturą, bo duża cześć wydarzeń odbywa się w zasadzie w tych samych przestrzeniach. Zmiana z 15m2 na 10m2/os. jest w naszej ocenie zmianą kosmetyczną i niewystarczająca, która niewiele zmienia i nadal powstrzymuje większość firm od decyzji organizacji spotkań w przestrzeniach zamkniętych. W efekcie prowadzi to do dalszego ograniczenia możliwości pracy większości firm eventowych, technicznych, scenograficznych, itp., które miały nadzieję na odrobienie strat z przedłużającego się kolejnego lockdownu, trwającego dla nas nieprzerwanie od listopada 2020 roku skomentował Łukasz Klimczak z zarządu Klubu Agencji Eventowych SAR.

Prezes Stowarzyszenia Kongresy i Konferencje w Polsce, Paula Fanderowska uważa, iż proponowana zmiana w limicie 1 os. na 10 m2 jest nieznacznym i pozornym uwolnieniem limitów w stosunku do aktualnie obowiązującego limitu 1 os. na 15 m2. Dla organizatorów konferencji i kongresów pozostaje on znaczącym ograniczeniem wpływającym zarówno na sposób realizacji, ale też przede wszystkim rentowność wydarzenia. W konsekwencji dla realizatorów wydarzeń konferencyjnych będzie to wciąż element "hamulcowy" dla decyzji o powrocie do realizacji wydarzeń. Wytyczne określone rozporządzeniem są tym bardziej niezrozumiałe, że jest to limit istotnie wyższy w stosunku do limitu przyjętego w ubiegłym roku (1 os. na 4 m2). Trudno też znaleźć logiczne uzasadnienie, dlaczego wydarzenie kulturalne realizowane w tych samych przestrzeniach odbywa się przy 50 % obłożenia sal, w których możliwe jest aktualnie zrealizowanie wydarzenia typu kongres czy konferencja z 10 krotnie niższym udziałem publiczność w stosunku do pojemności. - komentuje Fanderowska podkreślając również, że kwestią problematyczną jest również aspekt przetwarzania danych wrażliwych. Do limitów nie wlicza się osób zaszczepionych, a jednocześnie organizatorzy nie posiadają żadnych narzędzi do przetwarzania danych wrażliwych zgodnie z ustawą RODO. Aktualnie, możliwe jest przyjęcie dobrowolnego oświadczenia przyjętego przez organizatora od uczestnika - alarmuje prezes SKKP.

Zaproponowane przez rząd zmiany mogą niewiele pomóc także branży targowej.Organizacja targów z limitem w postać 1 os. na 10 m2 jest dla firm targowych nadal nie opłacalny. Mamy jednak nadzieję, że to niewielkie poluzowanie obostrzeń jest krokiem w stronę limitów z września 2020 r., czyli 1 os. na 4 m2. Tym bardziej, że w innych branżach limity te są dużo bardziej liberalne - mówi Beata Kozyra, prezes Polskiej Izby Przemysłu Targowego. Dziękując za dotychczasowe wsparcie branży targowej apelujemy jednocześnie o rozpatrzenie poniższych propozycji, które zostały również przedstawione w ww. wymienionym piśmie z dnia 10. czerwca 2021 r., a także w wysłanej przez Izbę propozycji Wytycznych dla organizatorów targów do MRPiT w lutym br. - dodaje. Wymienione przez prezes PIPT postulaty to:

  • limit 1 os. na 4 m2,
  • niewliczanie personelu targowego (obsługi) do liczby ogółem - przepis ten zniknął w grudniu 2020 r.
  • wycofanie obowiązku wypełniania ankiet epidemiologicznych dla zwiedzających i wystawców
  • wycofanie obowiązku rejestracji wszystkich uczestników imprez które nie są imprezami typu B2B
  • umożliwienie sprzedaży biletów również stacjonarnie w kasach (podobnie jak w kinach, czy sprzedaż w sklepach)
  • powrót do możliwości rozdawania materiałów / ulotek
  • rezygnacja z wyznaczenia osobnych dróg komunikacji (wejście / wyjście) dla gości (w kinach, galeriach, sklepach to nie obowiązuje).



 
     

Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
polska izba przemysłu targowego klub agencji eventowych SAR Stowarzyszenie Kongresy i Konferencje w Polsce Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego Paula Fanderowska Łukasz Klimczak


Komentarze:

Uwaga! Serwis nie bierze odpowiedzialności za wypowiedzi na forum. Ewentualne naruszenia regulaminu serwisu prosimy zgłaszać Administratorowi po przez stronę Kontakt

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję