Wakacje.pl: Zainteresowanie wyjazdami większe, niż się spodziewaliśmy
Jeśli zagraniczne wakacje to najczęściej basen Morza Śródziemnego - wynika z najnowszego raportu Wakacje.pl. Po ponad roku restrykcji i związanych z nimi ograniczeń wyjazdów turyści są spragnieni wypoczynku w miejscach, które znają i kochają.
Polacy ruszyli do biur podróży po swoje wakacje. Zainteresowanie wyjazdami zagranicznymi jest bardzo duże, wyższe niż początkowo się spodziewaliśmy. Podobnie jak przed pandemią olbrzymią popularnością cieszy się Grecja, analogiczny trend obserwujemy przy Turcji. Tak jak w 2019 roku, trzecia pozycja należy do Egiptu - mówi Krzysztof Zych, VP Sales w Wakacje.pl.
W trzecim kwartale tego roku najwięcej klientów Wakacje.pl wyjedzie do Grecji, Turcji i Egiptu. Te trzy kierunki odpowiadają za 69,5 proc. sprzedaży wyjazdów, które rozpoczynają się w okresie od lipca do września. Kolejne miejsca należą do Hiszpanii i Bułgarii. Pozycje od szóstej do dziesiątej zajmują odpowiednio: Cypr, Polska, Chorwacja, Tunezja i Malta. Gdy porównamy to zestawienie do dziesiątki najpopularniejszych krajów z analogicznego okresu 2019 roku, okaże się, że podczas gdy pierwsze pięć pozycji nie zmieniło się, to w drugiej piątce widać pewne przesunięcia. W tym roku Tunezja spadła z miejsca szóstego na dziewiąte, Cypr awansował z siódmego na szóste, Polska z dziesiątego na siódme, Malta zeszła o oczko niżej z dziewiątego na dziesiąte.
Bardziej szczegółowa analiza pokazuje, jak zmieniły się upodobania klientów w porównaniu z okresem sprzed pandemii. I tak przy Grecji, która jest liderem rankingu, udział w całkowitej sprzedaży jest niższy o 4 pkt. proc. wobec 2019 roku. Z kolei przy Turcji i Egipcie obserwujemy trend odwrotny - tu zwyżka wyniosła odpowiednio 5 pkt. proc. oraz 1,1 pkt. proc.
Warto zatrzymać się też przy średnich wartościach rezerwacji dla poszczególnych kierunków. Ceny kształtują się różnorodnie. Wielu klientów wydaje na wyjazdy więcej niż przed pandemią. Zainteresowaniem cieszą się hotele o wysokim standardzie, często są to obiekty pięciogwiazdkowe. Kiedy jednak spojrzymy na sprzedaż, widzimy, że średnia wartość rezerwacji przy niektórych kierunkach spadła w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku. Klienci przeciętnie przeznaczają trochę mniej pieniędzy na wycieczki do Grecji (-3,7 proc.), Turcji (-13,9 proc.), czy Bułgarii (-15,3 proc.), za to więcej przy Hiszpanii (+6,4 proc.), Chorwacji (+18,8 proc.) i Malcie (+6,4 proc.). Wzrosły też wydatki na pobyty w Polsce (+28,1 proc.), co jednak związane jest z tym, że w ofercie Wakacje.pl pojawiło się więcej propozycji wypoczynku krajowego, które są mocno zróżnicowane, zarówno pod względem rodzaju zakwaterowania, jak i standardu oraz wyżywienia.
Do czerwca największa sprzedaż dotyczyła wyjazdów lipcowych - na siódmy miesiąc przypada 54,1 proc. zamówień podróży rozpoczynających się w trzecim kwartale tego roku. 32,1 proc. przypada na wycieczki z wyjazdem w sierpniu, a pozostałe 13,7 proc. we wrześniu. W przypadku zamówień na lipiec średnia wartość rezerwacji wyniosła 8 293 zł, na sierpień 8 463 zł, a na wrzesień 6 708 zł.
Tradycyjnie klienci Wakacje.pl najczęściej kupują wycieczki lotnicze - ten rodzaj transportu odpowiada za 94,7 proc. wszystkich zarezerwowanych wyjazdów. Udział pobytów z dojazdem własnym to 4,6 proc., a imprez autokarowych 0,66 proc.
Choć na trzeci kwartał roku przypadają wakacje letnie, klienci Wakacje.pl w tym czasie najchętniej podróżują we dwoje - takie rezerwacje odpowiadają za 39,4 proc. sprzedaży na analizowany okres. Średnia cena zamówienia to 6 462 zł. Na drugim miejscu w tym zestawieniu znalazły się rodziny z dwójką dzieci (20,2 proc., średnia cena 10 052 zł), na trzecim dwoje dorosłych z dzieckiem (17,2 proc., 7 988 zł).
Pozycja czwarta to zamówienia dla trójki dorosłych (7,1 proc., 8 415 zł), piąta dla trzech osób dorosłych i dziecka (3,2 proc., 10 648 zł). W tych dwóch ostatnich przypadkach część zamówień to nadal wyjazdy z dziećmi, ale nastoletnimi, które ukończyły 12. rok życia - to właśnie od tego momentu dzieci traktowane są przez wiele linii lotniczych i hoteli jak osoby dorosłe.
Wyjazdy rodzinne stanowią 48 proc. całkowitej sprzedaży na okres od lipca do września tego roku, a 84,1 proc. turystów wybiera wyżywienie w formie all inclusive. Najpopularniejsze kierunki w tej grupie podróżnych to Grecja, Turcja, Egipt, Bułgaria i Hiszpania.
W 2021 roku turyści najchętniej wybierają tygodniowe wakacje - takich rezerwacji jest zdecydowanie najwięcej, bo aż 59,03 proc. tych, które rozpoczną się w trzecim kwartale roku. Na drugim miejscu znalazły się pobyty 14-dniowe (13 proc.), na trzecim 10-dniowe (8,66 proc.), na czwartym 11-dniowe (6,59 proc.), pierwszą piątkę zamykają wyjazdy na 8 dni (3,96 proc.). Pamiętajmy jednak, że analizujemy okres typowo wakacyjny, na który nie przypadają dłuższe weekendy (15 sierpnia - ustawowo dzień wolny od pracy wypada w tym roku w niedzielę).
Klienci Wakacje.pl decydują się zazwyczaj na pobyt z opcją all inclusive - ta forma wyżywienia przypada na 79,71 proc. rezerwacji. Dwa posiłki dziennie zamawia 11,91 proc. podróżnych, na same śniadania decyduje się 3,11 proc. osób.
All inclusive zyskał w Polsce na popularności już wiele lat temu. To wygodna oferta, która sprawdza się szczególnie dobrze wśród osób, które wyjeżdżają z dziećmi, bo przekłada się na wymierne oszczędności. Nie dość, że zapewnione są trzy posiłki dziennie, to w cenę wliczone są przekąski, napoje, a często także lody i inne smakołyki. Z kolei dorośli mogą wybierać spośród drinków alkoholowych. Decydując się na tę formę wyżywienia, warto wykupić ubezpieczenie od kosztów leczenia i NNW na wypadek, gdyby doszło do nieszczęśliwego zdarzenia po wypiciu alkoholu - podpowiada Krzysztof Zych.
Mimo pandemii i utrzymujących się w dalszym ciągu restrykcji widać, że Polacy w pierwszym półroczu tego roku planowali wyjazdy letnie z większym wyprzedzeniem niż początkowo można było się spodziewać. Wycieczki last minute wcale nie dominowały w sprzedaży, choć wielu ekspertów rynkowych obawiało się, że w tym roku turyści będą podejmować decyzję o zakupie w ostatniej chwili.
Klienci zamawiali letnie wojaże już w styczniu, w tym czasie sprzedanych zostało 4,9 proc. imprez na bieżący sezon wakacyjny. Także w lutym, marcu i kwietniu klienci kupowali podróże, które się zaczynały za 91-180 dni (odpowiednio 3,2 proc., 4 proc. i 7,5 proc. sprzedaży na Lato 2021), w czwartym miesiącu roku pojawiły się też zamówienia na wycieczki zaczynające się za 61-90 dni (3,1 proc.).
W maju dominowały rezerwacje z terminem rozpoczęcia za 61-90 dni (12,7 proc.) oraz za 31-60 dni (9,9 proc.), a w czerwcu największa sprzedaż przypadła na podróże, na które klienci wybiorą się za 31-60 dni (19,9 proc.), 16-30 dni (9,5 proc.) i za 61-90 dni (8,3 proc.).
W szczycie sezonu, który rozpoczyna się po zakończeniu roku szkolnego, udział last minute w całkowitej sprzedaży tradycyjnie rośnie. Ten trend już zaczynamy powoli obserwować, choć nadal widzimy zainteresowanie wyjazdami za kilka tygodni - mówi Krzysztof Zych.
Tegoroczne wakacje będą już mocno zbliżone do tych z 2019 roku, oczywiście pod warunkiem, że sytuacja epidemiczna pozwoli realizować wyjazdy przynajmniej w takim zakresie, jak to ma miejsce obecnie. Polacy chcą wypoczywać za granicą, a ułatwienia dla osób zaszczepionych, podobnie jak dopuszczenie przez niektóre kraje testów antygenowych jako wystarczającego warunku wjazdu, powodują, że apetyt na wycieczki zagraniczne rośnie. Warto jednak zauważyć, że wiele osób spędzi wakacje w Polsce. Pandemia spowodowała, że z jednej strony touroperatorzy wprowadzili do sprzedaży krajowe imprezy turystyczne lub poszerzyli tę ofertę, z drugiej klienci zaczęli takie pobyty kupować w biurach podróży- zauważa Krzysztof Zych.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Wakacje 2025 dobrze się
Rainbow inwestuje w hotel z
Dokąd można nadać bagaż
Dział badania rynku i analizy:
ETC: Turystyka potrzebuje systemu zarządzania
USA najpotężniejszym rynkiem
Starsze aktualności:
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
POT: Połowa Polaków planuje wyjazdy w sezonie
Najpopularniejsze kierunki citybreak w 2023
Większość Polaków wyjedzie w
TSUE rozpatrzył skargę Wizz Air na pomoc dla linii
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Nad Bałtykiem gotowi na ferie
Miasta apelują o uregulowanie najmu
Dokąd na ferie z biurem
Polscy policjanci patrolują chorwackie wybrzeże
Biuro podróży w Diamentach Forbesa 2019
Biura podróży przyciągają klientów przecenami
Politycy o możliwym przywracaniu ograniczeń
Lot do USA - skąd i dokąd zapłacimy najmniej?
Sprzedam bonu turystyczne rainbowtours
Rozpoczyna się kolejna edycja Turystycznych Mistrzostw Blogerów
Młodzi kucharze szkolili się w Olsztynie
Galeria Uffizi nie chce już kolejek
Kraków Airport ostrzega przed utrudnieniami
Wrocław jednym z głównych centrów przesiadkowych FlixBusa
Egzotyka, wspaniałe miasta i piękne krajobrazy. Brazylia
Dwa miliardy z Polskim Bonem Turystycznym
Kiwi.com analizuje najpopularniejsze kierunki na sierpniowy długi weekend
Organizator turystyki ogłasza niewypłacalność
Orbis wzmacnia strategiczną współpracę z Accorem
W Pompejach zamontują ponad 400 kamer. To dla bezpieczeństwa turystów?
Puszcza Białowieska: wycinki trwają, niektóre ścieżki wyłączone z ruchu
Przeszło 100 tys. osób na karnawale w Wenecji
Sprzedam bonu turystyczne rainbowtours