TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

W październiku więcej opóźnień na polskich lotniskach

Październikowy GIVT Index dla Polski wynosi 17,3, co oznacza, że niecałe 2% lotów z polskich lotnisk odbyło się z zakłóceniami. Stanowi to 93-procentowy wzrost poziomu zakłóceń lotów pod polskim niebem w porównaniu do września.


Wskaźnik poziomu zakłóceń ruchu lotniczego wzrósł także dla portów lotniczych Kraków-Balice i Chopina, za to lotnisko w Modlinie może poszczycić się jeszcze lepszym wskaźnikiem niż miesiąc wcześniej. Indeks jest obliczany na podstawie dostępnych danych wewnętrznych oraz źródeł zewnętrznych, jako udział opóźnionych ponad 3 godziny i odwołanych lotów rejsowych startujących z danego kraju, regionu lub lotniska (indeks wynoszący 10 oznacza 1% zakłóconych lotów).

GIVT Index dla Polski - efekt strajku

Po trudnym okresie wakacyjnym, wrzesień był dosyć spokojnym okresem na polskich lotniskach. W październiku sytuacja uległa wyraźnemu pogorszeniu. Efektem strajków pracowników PLL LOT było 130 odwołanych połączeń, co w znaczącym stopniu wpłynęło na wynik indeksu nie tylko dla lotniska Chopina, ale i dla całej Polski. Równie istotny wpływ na poziom naszego krajowego wskaźnika miały wydarzenia w Krakowie. - wyjaśnia Paulina Krogulec, Head of Airline Relations w GIVT.

Październik na największych polskich lotniskach

W październiku największe problemy z punktualnością miały wspomniane lotniska: w Krakowie (23,7) i Lotnisko Chopina w Warszawie (19,2). Gorsze wyniki odnotowano również dla Katowic (11,2) i Poznania (10,2). Spośród krajowej "wielkiej siódemki", GIVT Index poniżej 10 punktów osiągnęły tylko trzy lotniska - Wrocław (8,1), Gdańsk (6,2) oraz najlepszy w tym zestawieniu, podobnie jak i we wrześniu, Port Lotniczy Warszawa - Modlin (2,6).





Zgodnie z naszymi prognozami, Port Lotniczy Chopina odnotował w październiku pogorszenie wyniku - niemal dwukrotny wzrost wskaźnika, w obliczu strajku pracowników narodowego przewoźnika było to nieuniknione - mówi Paulina Krogulec.

Na wzrost wskaźnika na krakowskim lotnisku (aż o 11,4 punktu w skali miesięcznej) złożyło się kilka przyczyn. Jednym z powodów były gorsze niż we wrześniu warunki atmosferyczne, np. z powodu mgły Dreamliner lecący z Chicago musiał lądować w Katowicach - wyjaśnia ekspertka.

Katowice, w odróżnieniu od poprzedniego okresu, tym razem odnotowały wzrost wskaźnika. W październiku wyniósł on 11,2, wobec wrześniowego 6,0. Wynikło to m.in. z konieczności obsługi nadprogramowych połączeń. Październikowy GIVT Index dla Poznania to 10,2, co w porównaniu z wrześniowym 8,1 oznacza niewielkie pogorszenie sytuacji.

Wśród polskich lotnisk, które zakończyły ubiegły miesiąc z lepszym wynikiem niż we wrześniu jest port im. Mikołaja Kopernika. Październikowy GIVT Index dla Wrocławia to 8,06, co oznacza spadek aż o 6,2 punktu. Ten wynik jest bardzo dobry, biorąc pod uwagę sytuacje, jakie miały miejsce na tym lotnisku, czyli m.in. ewakuację obiektu z powodu alarmu wywołanego podejrzanym pakunkiem, która miała miejsce 15 października - uważa Paulina Krogulec.

Po bardzo dobrym wrześniowym wyniku (6,6), kiedy to gdańskie lotnisko dwukrotnie poprawiło swój wskaźnik w stosunku do sierpnia, sytuacja Portu im. Lecha Wałęsy poprawiła się jeszcze bardziej. Odnotował w październiku niewielki spadek i wyniósł 6,2. - Gdańsk systematycznie utrzymuje wysoką pozycję w gronie najpunktualniejszych portów lotniczych. Lotnisko poprawiło swój wynik również w stosunku do analogicznego okresu w ubiegłym roku - w październiku 2017 roku był to wynik wyraźnie słabszy, wskaźnik wyniósł wówczas 9,4 - podkreśla Krogulec.

Polska a Unia Europejska i "wielka piątka"

Październikowy GIVT Index dla UE wyniósł 11,2, co jest dla Unii najlepszym wynikiem miesięcznym osiągniętym w trakcie bieżącego roku. Najlepszy wynik wśród państw "wielkiej piątki" - największych rynków lotniczych naszego kontynentu - osiągnęły Włochy, z indeksem wynoszącym 9,3. Tym samym wyprzedziły Wielką Brytanię (9,9), która we wrześniu była najlepsza w tej grupie. Najsłabiej wypadły Niemcy, ze wskaźnikiem 13,8. Ten wynik jest znacznie lepszy w stosunku do poprzedniego miesiąca, kiedy to niemiecki GIVT Index wskazywał 18,8 - analizuje Paulina Krogulec.







Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
opóźnienie samolot givt opóźnienie lot lotnisko port lotniczy




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję