TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Ile zarobiła Grupa Novaturas w 2018 roku?

2018 rok okazał się łaskawy dla Grupy Novaturas. Mimo trudnych warunków rynkowych odnotowała ona bardzo dobre wyniki finansowe.


Przychody Grupy Novaturas w 2018 r. sięgnęły prawie 182 mln euro i były o 29% wyższe niż w 2017 r. Ubiegłoroczna EBITDA wyniosła 8 mln euro w porównaniu do 10,6 mln rok wcześniej, a skonsolidowany zysk netto wyniósł 5,4 mln euro wobec 8,2 mln euro w 2017 r. Rentowność Grupy była pod wpływem wyjątkowo upalnego lata we wszystkich krajach bałtyckich oraz dodatkowych kosztów poniesionych w IV kwartale ub.r. związanych z zastąpieniem borykającego się z problemami przewoźnika lotniczego - Small Planet Airlines, z którym Grupa współpracowała na Litwie.

W 2018 r. Grupa Novaturas, której akcje notowane są na GPW w Warszawie i Nasdaq w Wilnie, obsłużyła 305 660 klientów, tj. o 31% więcej niż w 2017 r. Przełożyło się to na 29-proc. wzrost przychodów r/r do 181,8 mln euro.

"W 2018 r. liczba klientów Grupy Novaturas wzrosła o ponad 30% na wszystkich naszych głównych rynkach, tj. na Litwie, Łotwie i w Estonii, a w Białorusi, gdzie sprzedajemy nasze produkty poprzez lokalne biura podróży, wzrost przekroczył 100%. W pełni zorganizowane wczasy lotnicze niezmiennie są głównym produktem Grupy i stanowią ponad 85% łącznej sprzedaży. Najpopularniejszymi kierunkami podróży wśród mieszkańców krajów bałtyckich w sezonie letnim są Turcja, Grecja, Hiszpania i Bułgaria, a zimą - Egipt. Każdego roku wprowadzamy do oferty nowe kierunki. W ramach oferty Lato 2018 dodaliśmy wczasy w Tunezji, a w sezonie Zima 2018/2019 - Jordanię i Kubę. Dzięki dużej różnorodności oferowanych produktów jesteśmy w stanie odpowiadać na zróżnicowane potrzeby naszych klientów" - powiedziała Audron Keinyt , prezes zarządu i dyrektor generalna Grupy Novaturas.

Grupa Novaturas wykorzystuje różne, uzupełniające się kanały dystrybucji, czyniąc sprzedaż bardziej efektywną. Największa cześć oferty Novaturas jest sprzedawana za pośrednictwem biur podróży. W 2018 r. ten kanał dystrybucji odpowiadał za 72,7% łącznej sprzedaży Grupy. Zamiast skupiać się na rozwoju własnych biur, Novaturas inwestuje w rozwój kanału e-commerce.

"Zgodnie z planem, w ubiegłym roku uruchomiliśmy nową wersję naszej strony internetowej w kilku wersjach językowych we wszystkich krajach, w których działamy. W 2018 r. nasza sprzedaż w kanale e-commerce wzrosła o ponad 26% do 26,7 mln euro" - podkreśliła Audron Keinyt .

Po bardzo dobrych rezultatach i wysokiej rentowności zanotowanej w pierwszej połowie 2018 r., w sezonie letnim wyniki Grupy Novaturas znalazły się pod wpływem wyjątkowo upalnego i suchego lata we wszystkich krajach bałtyckich, co przełożyło się na mniejsze zainteresowanie wyjazdami zagranicznymi. "Aby pobudzić popyt, musieliśmy skorygować nasze ceny, godząc się na obniżenie rentowności, szczególnie w III kwartale, a także - w mniejszym zakresie - w IV kwartale ub.r. Ponadto, w ostatnim kwartale 2018 r. z powodu problemów finansowych Small Planet Airlines musieliśmy zmienić przewoźnika lotniczego na Litwie. Wiązało się to z odpisami w wysokości 0,4 mln euro i wyższymi kosztami usług lotniczych, co dodatkowo obciążyło wynik EBITDA i zysk netto za IV kwartał oraz cały ubiegły rok" - wyjaśnił Tomas Stašk nas, dyrektor finansowy Grupy Novaturas.

Ostatecznie EBITDA Grupy Novaturas w 2018 r. wyniosła 8 mln euro w porównaniu do 10,6 mln rok wcześniej, a skonsolidowany zysk netto wyniósł 5,4 mln euro wobec 8,2 mln euro w 2017 r.







Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Novaturas wzrost giełda touroperator turystyka




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję