Promocja na zlecenie - czy tak to powinno wyglądać?
Czy wydziały d/s turystyki w polskich miastach i regionach działają optymalnie? Ciekawy przypadek zlecenia zadania publicznego w Krakowie.
Trzy dni temu pojawił się otwarty konkurs ofert pn. "Turystyka zrównoważona oraz rozwój, promocja krakowskich produktów i szlaków turystycznych" na krakowskiej stronie BIP. Jak czytamy wartość zadania to 380 tys. zł, a czas realizacji od 19 sierpnia do 31 grudnia 2024. W opisie zadania czytamy m.in. Warunki realizacji zadania publicznego: (...) Turystyka zrównoważona oraz rozwój, promocja krakowskich produktów i szlaków turystycznych - zgodnie z rekomendacjami Polityki zrównoważonej turystyki w Krakowie na lata 2021-2028 oraz na podstawie ustawy o samorządzie gminnym., czyli wykonawca musi się dostosować do "Polityki zrównoważonej turystyki w Krakowie na lata 2021-2028".
Czytając dalej widzimy jakie są rekomendowane obszary działania w zadaniu:
A. Rozwój i promocja krakowskich szlaków tematycznych jak np. trasa smocza, szlak kobiet Krakowa, szlak Twierdzy Kraków poprzez realizację takich działań jak np. organizacja wydarzeń, organizacja spacerów tematycznych, organizacja szkoleń i webinarów, przygotowanie miejskich gier w tym terenowych, przygotowanie nowatorskich materiałów promocyjnych, aplikacji, etc.
B. Rozwój i promocja turystyki aktywnej w Krakowie, np. rozwój i promocja szlaków wspinaczkowych i tras rowerowych poprzez realizację takich działań jak np. inwentaryzacja miejsc i przygotowanie wraz z drukiem materiałów informacyjnych (np. map), przygotowanie aplikacji, działania na rzecz bezpieczeństwa uprawiania turystyki aktywnej w Krakowie.
C. Rozwój i promocja turystyki medycznej w Krakowie np. poprzez realizację takich działań jak przeprowadzenie badań dotyczących turystyki medycznej, integracja środowiska medycznego i branży turystycznej, współpraca w zakresie tworzenia oferty turystycznej, szkolenia, warsztaty, webinary, konferencje, działania w Internecie, wizyty studyjne, itp.
D. Rozwój kompetencji w zakresie tworzenia nowych produktów turystycznych i podnoszenia jakości usług turystycznych np. poprzez realizację takich działań jak konferencje, szkolenia, webinary, warsztaty, itp.
E. Wsparcie rozwoju przemysłu spotkań w Krakowie (MICE) - zgodnie z rekomendacją III Polityki zrównoważonej turystyki w Krakowie na lata 2021-2028, np. poprzez organizację przedsięwzięć mających na celu promocję i podniesienie jakości usług w zakresie krakowskiej oferty turystyki biznesowej.
F. Wsparcie w rozwoju programu Respect Kraków, którego celem jest wzmocnienie wizerunku Krakowa jako miejsca gościnnego i przyjaznego turystom, a zarazem otwarcie komunikującego odwiedzającym obowiązujące w mieście zasady - zgodnie z rekomendacją VIII Polityki zrównoważonej turystyki Krakowa na lata 2021-2028 np. poprzez stworzenie programu edukacyjno-informacyjnego, cyklu szkoleń/imprez/wydarzeń, akcję certyfikacji, przygotowanie koncepcji i realizację kampanii informacyjnej, przygotowanie aplikacji, strony internetowej lub innego innowacyjnego rozwiązania smart tourism.
Zadania postawione przed wykonawcą wyglądają jak zadania, które powinien wykonywać sam Wydział ds. Turystyki. To co jest dalej w zleceniu wydaje się potwierdzać tą tezę - wystarczy spojrzeć na pierwsze zalecenia:
Działania powinny:
Więcej można przeczytać samodzielnie: www.bip.krakow.pl
Powstaje zatem pytanie, czy Wydział ds. Turystyki w Krakowie w ogóle powinien takie zadania (pod)zlecać? Działania odnoszące się do budowania marki, promocji produktów turystycznych itp. są kluczowe dla miasta i powinny mieć charakter ciągły. Powinny też podlegać kontroli i walidacji osiągnięcia celów, a tutaj widzimy "rzucenie" pewnej kwoty na działania, które trzeba wykonać w zaledwie 4 miesiące. Choć słusznie postawiono przed wykonawcą wymóg stosowania się do Polityki zrównoważonej turystyki w Krakowie, to taki zapis nie gwarantuje spójnego podejścia, a okres zadania jest zbyt krótki, aby cokolwiek ocenić w zakresie skuteczności działań. Problem jest szerszy i występuje w wielu miastach i regionach, ale to nie pociesza - słabsza koordynacja działań, przejadanie środków na "szkolenia", brak spójności - to wszystko inne nazwy dla zmarnowania środków i szans.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Dział centra informacji i promocji:
Starsze aktualności:
Itaka wzmacnia ofertę lotów w
GUS publikuje dane o liczbie udzielonych
Komisja Europejska zatwierdziła pomoc dla przewoźnika
Promocja na zlecenie - czy tak to powinno
Linie lotnicze Swiss z nowym dyrektorem
Sabre wspiera się AI od
Dokąd polecą Polacy samodzielne na
Polacy krócej wypoczywają w
1/3 Polaków nie pojedzie na wakacje w tym
Wakacyjne nieruchomości - ceny są
Rosną wydatki turystów w Grecji
Wyłoniono najlepszą restaurację świata
Wysoki popyt na sierpniowe wyjazdy
Poradnik TFG może zaszkodzić agentom?
Turysta odpowie za niszczenie włoskiego zabytku
Atak w pobliżu atrakcji turystycznej w Egipcie
Hotele mogą przyjmować zorganizowane grupy?
Lotnisko w Singapurze potencjalnym partnerem przy budowie CPK
PLL LOT zacieśniają współpracę z amerykańskim przewoźnikiem
Sfinks otwiera swoją pierwszą Fabrykę Pizzy
Niemcy dołączają Polskę do listy obszarów wysokiego ryzyka zakażeniem
The Floating Venice czyli dubajska Wenecja
Włochy: jest kalendarz darmowego zwiedzania na 2019 rok