Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Rezydent/Asystent rezydenta EXIMTOURS w TUNEZJI
Praca rezydenta nie dla każdego
Wyjazd do pracy jako rezydent jest doskonałą okazją do połączenia możliwości zarobku z poznawaniem świata. Jednak nie jest to łatwa praca i nie każdy ją podejmujący wie, z czym może wiązać się praca w roli przedstawiciela biura podróży.
Pierwszym krokiem, by wyjechać z biurem podróży jako rezydent, jest oczywiście rekrutacja. Pracodawcy od swoich kandydatów wymagają przede wszystkim znajomości języków obcych, zaradności w trudnych i niestandardowych sytuacjach, cierpliwości, kreatywności, gotowości do pracy pod presją. Osoby, które nigdy nie pracowały w tym zawodzie mogą nie wiedzieć, jak wymagające może okazać się przedstawicielstwo biura podróży na danym kierunku. Rezydenci wyjeżdżający po raz pierwszy, dopiero na destynacji poznają prawdziwy wymiar swoich obowiązków. Niemniej jednak praca rezydenta wiąże się z podróżami, poznawaniem nowych miejsc i ludzi, czego nie gwarantuje prawie żadne inne stanowisko.
Zadaliśmy kilka pytań dwóm świeżym rezydentom, którzy po raz pierwszy w sezonie letnim pojechali do pracy. Ich imiona zostały zmienione celowo.
Dlaczego zdecydowałaś się na pracę jako rezydent?
Ola: Skończyłam studia na kierunku Turystyka i Rekreacja i od zawsze chciałam spróbować swoich sił w pracy jako rezydent. Długo nie potrafiłam znaleźć pracy w zawodzie ze względu na brak doświadczenia, aż w końcu znalazłam prace rezydenta.
Jak wyglądała rekrutacja?
O: Rekrutacja składała się z trzech etapów. Najpierw odpowiedziałam na ogłoszenie. Następnie zostałam zaproszona na rozmowę kwalifikacyjną do siedziby biura. Tam odbyłam krótką rozmowę kwalifikacyjną z menadżerem. Podczas rozmowy zostały sprawdzone moje umiejętności językowe. Dodatkowo zostałam wypytana o moje wcześniejsze doświadczenia. Na końcu poinformowano mnie, że dostane informacje zwrotną. Czekałam. Po miesiącu otrzymałam telefon, że jestem zaproszona na kolejną rozmowę. Po rozmowie, znów musiałam czekać na telefon od potencjalnego pracodawcy. Telefon otrzymałam na drugi dzień z informacją, że jestem przyjęta i zostałam zaproszona na szkolenie w kwietniu. W związku z tym, że nie miałam doświadczenia w pracy rezydenta myślałam, że dowiem się czegoś więcej na temat pracy. Jednak szkolenie dotyczyło w większym stopniu wprowadzenia RODO. Pojechałam na sezon na okres czterech miesięcy.
Jakie świadczenia zapewnił pracodawca?
O: Otrzymałam umowę zlecenie na okres 4 miesięcy. Umowa zapewniała ubezpieczenie zdrowotne, wyżywienie i zakwaterowanie w destynacji.
Jak wyglądało przygotowanie do pracy na destynacji?
O: Wyjechać miałam 10 dni przed rozpoczęciem pierwszego turnus wraz z kolegą starszym stażem. Dzięki temu miałam uzyskać niezbędną wiedzę o pracy rezydenta i o jego obowiązkach. Jednak w praktyce termin wyjazdu przekładano 3 razy. W rezultacie na miejscu byłam 3 dni przed rozpoczęciem turnusu. Na szybko zostały mi pokazane hotele, które miały mi podlegać i przedstawiona procedura transferowa oraz obowiązki rezydenta. W związku z tym miałam tylko 3 dni, żeby zapoznać się z atrakcjami miasta, hotelami, pracownikami. Wycieczki fakultatywne od samego początku musiałam prowadzić bez żadnego wcześniejszego przygotowania. Następnie wszystkiego uczyłam się w trakcie kolejnych turnusów. Jedyną pomocą był dla mnie dokument przygotowany przez kolegę, z informacjami o tym jak wygląda transfer i jakie informacje powinnam przedstawić na spotkaniu informacyjnym. Warto dodać, że jako osoba bez doświadczenia, otrzymałam pod swoją opiekę od razu 6 hoteli.
Opisz jak wyglądała Twoja praca
O: Co kilka dni była wymian turnusów samolotowych oraz autokarowych. W związku z tym, w trakcie wymiany turnusów samolotowych, trzeba było zawieść poprzednią grupę na lotnisko i odebrać nową (dwa razy w ciągu jednego dnia, przylot rano i po południu). Transfer autokarowy był troszkę prostszy, gdyż autobusy przyjeżdżały pod jeden hotel i następnie turyści byli rozwożeni busami lub innym środkiem transportu do poszczególnych hoteli. Po transferach musiałam przeprowadzić spotkania informacyjne dla grup w każdym z hoteli. Traciłam na nie cały dzień ze względu na ilość hoteli i odległość miedzy nimi, a brakiem transportu. Co więcej, w każdym z hoteli miałam ustalone dyżury, na których turyści mogli mnie znaleźć. Poza tym każdy turysta miał do mnie numer, pod który zawsze mógł dzwonić w razie jakiś problemów. Dodatkowo pilotowałam wycieczki fakultatywne i nadzorowałam. Pomagałam również animatorom, gdy występowały problemy.
Jakie trudności Cię spotkały? Co było najtrudniejsze?
O: Podstawową trudnością dla mnie był brak samochodu. Miałam 6 hoteli i każdy był z w innej części miasta a odległości między nimi były spore. Samochód otrzymaliśmy na dwie różne miejscowości turystyczne, do podziału pomiędzy innymi rezydentami. Bardzo ciężko było dostać samochód, czasem na zgodę na użycie samochodu trzeba było czekać 2 dni. Dlatego samochód miałam z reguły raz w tygodniu, a do hoteli chodziłam pieszo każdego dnia, gdyż komunikacja miejska była bardzo słabo rozwinięta.
Praca z turystami jest trudna. Czasami są sytuacje, na które nie masz wypływu. Wtedy musisz być gotowy by stawić czoła problemowi i go rozwiązać. Podczas 4 miesięcy miałam dużo różnych, trudnych sytuacji, niektóre były irracjonalne, a niektóre uzasadnione. W pamięci utkwił mi jeden turnus. Był tam bardzo wulgarny mężczyzna z rodziną. Od samego początku miał zastrzeżenia np. co do wyżywienia czy braku WiFi w pokoju. Totalnie kuriozalną sytuacją okazał się moment, kiedy wymagał ode mnie, abym to ja wymieniła mu gotówkę na lokalna walutę. Cały czas wyrażał swoje niezadowolenie w sposób bardzo głośny i wulgarny.
Raz otrzymałam telefon, że w jednym z hoteli chłopak pobił swoja dziewczynę. Po przybyciu na miejsce, dziewczyna ukrywała się w jednym z hotelowych pokoi. Twierdziła, że chłopak zażył narkotyki a później zaczął ją szarpać. Partner dziewczyny przedstawił inną wersje. Rzeczywiście był pod wpływem alkoholu. Chciałam wezwać policje ale znaleźli się świadkowie, którzy widzieli całe zajście i powiedzieli, że chłopak nawet dziewczyny nie dotknął. W rezultacie właściciel hotelu znalazł wolny pokój aby para mogła spędzić jedną noc osobno. Na drugi dzień para się pogodziła. Miałam też także kilka przypadków, gdzie bez wizyty w szpitalu się nie obyło. Zaginiony bagaż, głośnie awanturujące się grupy czy rozterki nieszczęśliwych kochanków, z racji dwóch pojedynczych łóżek (a nie łoża małżeńskiego) to tylko kilka z przykładów.
Czy w przyszłym roku również planujesz jechać na rezydenturę?
O: Na tą chwilę nie planuję rezydentury.
Jak wyobrażałaś sobie pracę a jak było w rzeczywistości?
O: Właściwie to wiedziałam, że praca rezydenta nie jest łatwa, ale myślałam, że będę mieć trochę więcej czasu dla siebie, a także dzień wolny, którego nie miałam. Było za dużo hoteli do obstawienia, pilotażów wycieczek oraz transferów.
Drugi z rezydentów miał nieco inne doświadczenia z inną firmą.
Dlaczego zdecydowałeś się na pracę jako rezydent?
Mateusz: Ze względu na chęć rozwoju zawodowego. Jestem po kursie rezydenta.
Jak wyglądała rekrutacja?
M: Rozmowa telefoniczna. Trwała ok. 30 minut. Typowe pytania od rekrutera. Później spotkanie twarzą w twarz z pracodawcą. Rozmowa była prowadzona po polsku, sprawdzano moją wiedzę na temat słownictwa branżowego, przedstawiano mi różne study case i oczekiwano rozwiązań z mojej strony, pytano o znajomość Ustawy o Usługach Turystycznych, a na koniec poprowadzono z zaskoczenia rozmowę po angielsku. Pytania dotyczyły sfery prywatnej, oczekiwanego wynagrodzenia, znajomości innych języków i oczekiwań, co do wyboru destynacji. Pojechałem na cztery miesiące.
Jakie świadczenia zapewnił pracodawca?
M: Przelot w dwie strony, zakwaterowanie, wyżywienie, szkolenia przedsezonowe, ubezpieczenie, odzież służbową.
Jak wyglądało przygotowanie do pracy na destynacji?
M: Mieliśmy szkolenie przedsezonowe, na którym dowiedzieliśmy się ogólnie jak będzie mniej więcej wyglądać praca na destynacji, oraz to czego będzie od nas wymagać pracodawca. To ode mnie zależało jak bardzo przygotuje się do pracy. Wszelkie informację musiałem szukać sam, co nie zawsze jest takie łatwe. W tradycyjnym przewodniku nie znajdzie się tego, co powinieneś wiedzieć o kraju, chodzi mi tutaj m.in. o życiu codziennym mieszkańców. A i często jesteś zbyt późno na destynacji, żeby dowiedzieć się czegoś sensownego przed przyjazdem pierwszych turystów i być profesjonalistom w tym wszystkim.
Opisz jak wyglądała Twoja praca
M: Codzienne sprawowanie opieki nad turystami jako przedstawiciel biura podróży 24h/dobę. Pilotowanie wycieczek lokalnych. Pilotowanie transferów lotniskowych. Pełnienie roli tłumacza w sytuacjach wymagających np. interwencji lekarza. Sprzedaż wycieczek... I cała ta praca, której turyści nie widzą, czyli wszystkie sprawy biurowe, raporty, rozliczenia...
Jakie trudności Cię spotkały? Co było najtrudniejsze?
M: Zderzenie się z inną kulturą, mentalność mieszkańców, która była dość problematyczna w stosunku do ustalenia pewnych prawidłowości wynikających z umów podpisanych przez biuro z klientem. Brak snu! O tyle o ile, rozwiązań zadań trudniejszych idzie się nauczyć, z czasem już zapobiec sytuacjom kryzysowym, to zapanować nad funkcjonowaniem organizmu jest najtrudniejsze. Niewyspanie dawało się we znaki. Nie było nikogo, kto mógł Cię zastąpić. Jeśli chodzi o jakieś trudniejsze przypadki to m.in. nocne wizyty na pogotowiu z turystami, tradycyjne gubienie dokumentów, telefonów komórkowych, czy bagaży. Chyba miałem szczęście bo ominęły mnie sytuacje w którym uczestniczy np. konsul.
Czy w przyszłym roku również planujesz jechać na rezydenturę?
M: Zaraz po wylądowaniu w Polsce powiedziałem sobie w duchu: Nigdy w życiu! Ale teraz myślę, że to dobra "szkoła życia" i samodzielności. Najwięcej satysfakcji daje Ci poczucie dobrze wykonanego zadania. Myślę, że mógłbym spróbować znowu, bo już wiem, jak to wygląda więc jestem o ten jeden krok do przodu.
Jak wyobrażałeś sobie pracę, a jak było w rzeczywistości?
M: Prawdziwe życie rezydenta wygląda troszeczkę inaczej niż jest to opisane w książkach. We wszelkich poradnikach i na szkoleniach zapomnieli dodać "twoje zdrowie jest na końcu tej układanki". Nie sądziłem, że na jednego rezydenta może przypadać, aż tyle hoteli, że ciężko znaleźć czas na normalny posiłek, często działa się w granicach swojej wydolności. Tutaj ze słabościami musisz się zmierzyć zanim się one ujawnią. Większość procesów działa jak domino. Jeśli czegoś się nie dopilnuje, to nikt tego nie zrobi. Delegowanie zadań na destynacji jest trudne. Większość "świeżaków" działa na zasadzie prób i błędów. Rzadko zdają sobie sprawę jakie konsekwencje może nieść za sobą słowo czy konkretne działanie.
Temat jest z pewnością trudny i ale trzeba spojrzeć na zjawisko szerzej. Nowi pracownicy zawsze są niewiadomą i rzut na głęboką wodę ma swój walor edukacyjny. Jednak czy dziś, w dobie mediów społecznościowych i szukających sensacji dziennikarzy, biura na tym nie tracą więcej niż wyniósłby koszt lepszego szkolenia nowych pracowników? Czy nie traci cała branża, gdy turysta (po raz kolejny) wystawiony do wiatru, odwraca się od biur i sam podejmie się organizacji wyjazdu?
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Jak wygląda praca rezydenta?
[2018-12-10 14:32 46.171.89.*]
Uważam, że byłoby bardzo dobrze, gdyby każdy kandydat na rezydenta, zanim podejmie samodzielna pracę, odbywał np. miesieczna praktykę u boku już doświadczonych rezydentów.W dawnych czasach, nawet pilot wycieczek zagranicznych , po ukończeniu rocznego (!) kursu, musiał odbyc praktyje jako asystent pilota. O ile dobrze pamiętam, musiało to być chyba 21 dni .A rezydent ma przecież o wiele trudniejsza pracę i puszczenie niedoświadczonych osób na tzw. głęboką wodę jest naprawdę ryzykowne. Jestem pilotem (już nieaktywnym) i sama bardzo dużo podróżuję, mam wiec możliwość zaobserwowania pracy rezydentów. Często bardzo im wspolczuję, ale tez , patrząc z punktu wodzenia turysty, nierzadko brak podstawowej wiedzu jest i zenujacy i irytujący.
Zofia Knapik odpowiedz »Jak wygląda praca rezydenta?
[2018-12-11 13:54 83.21.73.*]
Hej,
Pracuje w zawodzie juz 6 lat.
Pierwszy sezon pracowałam dla małego biura,(nieistniejącego juz dzis). Zostałam wrzucona na baardzo głęboka wodę,po przyjeździe na miejsce zbiórki autokarów ,skąd wyjeżdżaliśmy
Do Grecji,pani ,,Właścicielka,,tegoż biura,poinformowała mnie ,ze nie jade w umówione miejsce na ląd,lecz na wyspe...o ktorej to niemoglam pojecia.Kilka lat temu nie posiadałam jeszcze telefonu z internetem,wiec właściwie jechałam przez cała Europę na jakas wyspe zupełnie w ciemno.O pracy nie wiedziałam za duzo,zrobiłam tylko ,,kurs,,w r.
Wracając do mojego pierwszego sezonu,pani ,,szefowa,,dała mi na kartce nr telefonu ,do kogos z Grecji kto ma czekać w porcie na nas i po przypłynięciu na wyspe pomoc mi w ulokowaniu gości w 3 hotelach...
Mimo wszystko było warto,nie miałam samochodu,wiec musiałam wykombinować rower,jeździłam z paxa i jako,tłumacz,,na wycieczkę objadowa po wyspie,przyjeżdżałam do portu po nowych turystow co 10 dni ,bo takie były turnusy,organizowałam spotkania informacyjne i zwiedzałam wyspe ma własna rękę.Mialam mnóstwo wolnego czasu.
Nauczyłam sie radzenia sobie w różnych sutyacjach,tego ,ze jak potrafisz mówić i dobrze sie prezentować to mozesz duuuzo więcej.Fakt ,nie zarobiłam duzo podczas tych 4 miesiecy,ale miałam juz cos w cv rezydenta..Nastepny sezon dostałam sie do dużego biura,potem pracowałam na samodzielnych destynacjach,potem w największych biurach R,I a teraz czekam do kwietnia na kolejny sezon z T:)
Ale i tak co roku obiecuje sobie ,ze to juz ostatni raz.Po całym półrocznym sezonie słuchania od paxow,ze niedobre jedzenie,ze pokoje obok siebie,ze drogie wycieczki,ze na zdjęciu wyglądało inaczej.Ma sie naprawde dość, tych,problemów,,ludzie czytajcie umowy! To nie rezydnt zmienia godziny wylotów...
Co do zarobków,sa porównywalne ,mowie o czołowych biurach.Wazne jest własne auto,nie dzielone na kilka osob,
Napewno. 1 dzien w tygodniu wolny,jeżeli nie wydajesz na imprezy restauracje itp tylko jesz w hotelach to zarobki sa bardzo dobre,ja niestety pozwalam sobie na wszystko na destynacjach.Wyplata w każdym w biur składa sie z pensji,przeważnie w euro i prowizji za sprzedaż wycieczek i czasami aut.Wiadomo,w mniejszych biurach można robic,,boki,, albo samemu pilotować wycieczki za dodatkowe pieniądze.Turysci wszędzie sa tacy sami,w dalszym ciągu połowa paxow,czyli turystow przyjeżdża zeby szukać dziury w całym.Praca bardzo wymagająca lecz wciągająca.Z niecierpliwością czekam na kwiecień i znow nowa destynacje:D odpowiedz »
Jak wygląda praca rezydenta?
[2018-12-12 21:02 31.2.105.*]
kiedy kandydaci na rezydentów i sami rezydenci zrozumieją, że to praca taka jak w i dla kazdej innej KORPORACJI - CZYLI mają dać z siebie maximum a najlepiej jeszcze wiecej, BO LICZY SIE ZYSK DLA KORPORACJI. To że się nie dosypia, że się jest zmęczonym do bólu to nikogo nie interesuje - bo zostałeś na dzień dobry omamiony tym że jesteś w egzotycznym czy też wymarzonym miejscu za (uwaga!!!) pracę, nocleg i wyżywienie. Twój zarobek zleżny jest od prowizji którą uzyskasz od ilości klientów których namówisz, nakłonisz na wycieczki fakultatywne, wciskając im "ciemnotę", że jeśli jej nie kupią na spotkaniu informacyjnym to jutro już nie będzie to mozliwe, bo nie bedzie już miejsc.... bla, bla, bla.... Biedni klienci, którzy obdarzyli zaufaniem PRZEDSTAWICIELA I REPREZENTANTA BIURA PODRÓZY ORGANIZUJĄCEGO WYJAZD/WYPOCZYNEK komu maja zaufać - jemu. Rezydenci są między młotem a kowadłem. Często, jeśli nie zawsze - mają umowę o pracę nie z polskim touroperatorem a lokalnym (czytaj zagranicznym) dostawcą usług z którym touroperator współpracuje.
Temat rzeka - o którym nie bedę pisał - to pilotowanie przez rezydentów wycieczek fakultatywnych. Generalnie szaro - czarna strefa ze szkodą dla obu stron.
SILVERBACK odpowiedz »Jak wygląda praca rezydenta?
[2019-01-02 20:12 37.47.167.*]
To bardzo niewdzięczna praca dla masochistów. A teoretycznie wydaje się ciekawa, jednak rzeczywistość tj.kultura pracy polskich TO i zachowanie paxów robi z rezydenta człowieka do bicia. Szkoda. odpowiedz »
Subskrypcja newsletterów TUR-INFO.PL
[2019-01-17 09:39 87.205.82.*]
Warunki pracy w zawodach, takich, jak pilot wycieczek czy rezydent nie są normalne. Nie każdy daje normalną umowę z ubezpieczeniem. Jedziesz na rezydenturę, dostajesz w "pakiecie" molestowanie i jeszcze na dodatek biuro Ci pada, a marshall Cię ściąga do PL. Szkolenia są dość słabe i mało praktyczne. W pilotażu - jeszcze "lepiej" - zero szkolenia z logistyki wyjazdu i wyjazd z osobą pijącą alkohol w czasie pracy. Czyli patologia. Nie mówiąc już o wysyłaniu po turystów na drugi koniec Polski. Do tego dochodzi atmosfera w korporacjach - donosy, brak pomocy młodym pracownikom... Wszystko to przerobiłam. A turyści też bywają różni; jednakże to nie oni stanowią największy problem. Nie muszę chyba dodawać, że zdrowie pilota czy rezydenta zawsze pozostaje na ostatnim miejscu.
A szkoda, bo byłam na superowskich studiach turystycznych, gdzie dużo się nauczyłam (a pewne rzeczy sama też potrafię doczytać). odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Dział aktualności dnia:
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Starsze aktualności:
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
Linie Emirates rekrutują pilotów w Polsce
Niemiecki Dzień Turystyki bez Barier
WizzAir zapowiada nowe połączenia
GPS - sprzęt niezbędny do udanej wycieczki
Porady OSAT-u budzą wątpliwości prawnika
LOT nie wycofa Boeingów 737 MAX 8
Katowice Aiport z letnim rozkładem lotów
Dziesięć organizacji apeluje: kody PKD nie mogą być wyznacznikiem pomocy dla przedsiębiorców
Wyrok w sprawie napiwków płaconych kartą
Ruszył fundusz pożyczek dla firm turystycznych ze wschodniej Polski