TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Nowy zakaz w ruchu lotniczym dzieli branżę

2020-09-01

W Dzienniku Ustaw opublikowano w poniedziałek, 31 sierpnia nowe rozporządzenie w sprawie zakazów lotów. Budzi ono sprzeciw części przedsiębiorców turystycznych.

r e k l a m a


W porównaniu do zamieszczonego pod koniec tygodnia na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Rady Ministrów projektu znalazły się istotne i dość pozytywne zmiany. Mianowicie rządzący nie zdecydowali się na zakazanie przylotów z Francji i Chorwacji. W opublikowanym dokumencie zakazane są przyloty do Polski z 44 krajów: Belize, Bośni i Hercegowiny, Czarnogóry, Bahrajnu, Eswatini, Hiszpanii, Meksyku, Izraela, Kataru, Kuwejtu, Libii, Albanii, Argentyny, Armenii, Chile, Dominikany, Ekwadoru, Gwatemali, Hondurasu, Indii, Iraku, Kazachstanu, Kolumbii, Kosowa, Kostaryki, Libanu, Macedonii Północnej, Malediwów, Malty, Mołdawii, Namibii, Panamy, Paragwaju, Peru, RPA, Salwadoru, Surinamu, Republiki Zielonego Przylądka, Rumunii, USA, Luksemburga, Boliwii, oraz Bahamów.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 2 września 2020 r. i będzie obowiązywało do 15 września.

Istotny jest fakt, że spod zakazu wyjęte są loty wyczarterowane przez organizatorów turystyki, przed dniem wejścia rozporządzenia w życie, a więc przed 2 września. I właśnie to, co ucieszy dużych touroperatorów, doprowadziło do wściekłości tych mniejszych, którzy nie korzystają z lotów czarterowych, a np. składają pakiety w oparciu o loty rejsowe. Padają zarzuty o wprowadzaniu przez rząd nieuczciwej konkurencji, działaniu na korzyść dużych firm, ze szkodą tysięcy mniejszych przedsiębiorców, oraz o naruszenie zasady równości wobec prawa. Mamy sytuację, w której duży organizator, korzystający z czarterów może działać, a mniejszy, opierający się na lotach rejsowych już nie. Ta sytuacja podważa sens wprowadzania zakazów, zwłaszcza, że branża lotnicza wielokrotnie podkreśla, że ze względu na podjęte środki bezpieczeństwa, zarówno w portach lotniczych, jak i na pokładach samolotów, latanie jest obecnie najbezpieczniejszym sposobem przemieszczania się. Naszym zdaniem taka forma zakazów całkowicie mija się z jakimkolwiek celem.

Jeśli trafi się bezobjawowy nosiciel koronawirusa, to zostanie on wpuszczony na pokład zarówno lotu rejsowego, jak i czarterowego, ponieważ wirus nie będzie wykryty i nie będzie podstaw do odmówienia mu wstępu. Jeśli pojawi się ktoś z objawami to nie zostanie wpuszczony, nawet na lotnisko. Czyżby rząd uważał, że pasażerowie czarterów, czy podróżujący drogą lądową są odporniejsi na koronawirusa, niż podróżujący samolotami rejsowymi? Niestety jest jak jest i koronawirusem można zarazić się nie tylko podczas podróży na urlop, ale i w drodze do pracy, w trakcie zakupów w galerii, czy w każdym innym miejscu. O ile całkowity zakaz podróży do tych dałoby się jeszcze jakoś mniej lub bardziej przekonująco uzasadnić, choćby przyczynami zdrowotnymi, o tyle takie cpółśrodki, nie dość że przed niczym nie chronią, to jeszcze wprowadzają podziały w branży.

Inna kontrowersyjna sprawa to kwestia tej nieszczęsnej Hiszpanii. Jakiś tydzień temu, kraj ten został uznany przez byłego ministra zdrowia Łukasza Szumowskiego, a więc człowieka, który od początku epidemii podejmował strategiczne decyzje, związane z bezpieczeństwem zdrowotnym, za na tyle bezpieczny, aby mógł w nim spędzić urlop. Teraz, zapewne po powrocie Szumowskiego, dowiadujemy się, że Hiszpania wcale nie jest bezpieczna i trzeba zakazać do niej lotów, chyba, że polecimy lotem czarterowym, wtedy z powrotem jest bezpieczna. Gdzie tu sens wprowadzania zakazu?



 
     

Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
rozporządzenie zakaz ruch lotniczy czarter biuro podróży


Komentarze:

Uwaga! Serwis nie bierze odpowiedzialności za wypowiedzi na forum. Ewentualne naruszenia regulaminu serwisu prosimy zgłaszać Administratorowi po przez stronę Kontakt

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję