TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Wakacje.pl podsumowują wysoki sezon w turystyce zagranicznej

Wakacje szkolne zmierzają już ku końcowi, a wraz z nimi - wysoki sezon w turystyce zagranicznej, który został podsumowany przez Wakacje.pl.


W tegorocznym sezonie wysokim Polacy najchętniej wyjeżdżali do Grecji, która już szósty rok z rzędu jest zdecydowanym liderem sprzedaży. Poza grecką dominacją, z tych wakacji Polacy zapamiętają wysokie ceny i znacznie mniejszą dostępność ofert Last Minute - największymi zwycięzcami lata okazali się więc turyści, którzy wykupili swoje wyjazdy z dużym wyprzedzeniem w ramach przedsprzedaży.

7140 złotych - tyle średnio płacili Polacy za swoje wakacje w wysokim sezonie. W porównaniu z zeszłym rokiem wartość ta wzrosła o 17,4 proc. W przeliczeniu na jednego uczestnika wyjazdu średnia wyniosła 2657 złotych.

Grecja odparła turecki atak na tron

Choć przed sezonem wielu ekspertów przewidywało, że na liście najlepiej sprzedających się kierunków wakacyjnych Turcja może wyprzedzić Grecję, to ostatecznie ona zachowała pozycję lidera. Na swoje wyjazdy w okresie od końcówki czerwca do końca sierpnia Polacy zdecydowanie najchętniej wybierali greckie wyspy. Turcji przypadło drugie miejsce, a na podium znalazło się jeszcze miejsce dla Bułgarii.





Wśród najpopularniejszych regionów wakacyjnych niekwestionowanym numerem 1 w skali kraju jest Riwiera Turecka, obfitująca w dobrze rozwinięte kurorty wypoczynkowe, takie jak Alanya, Side, Antalya czy Okurcalar. Południowe wybrzeże Turcji na swoje wakacje najchętniej wybierali turyści z 15 polskich województw. Jedynie w woj. podlaskim klasyfikację najchętniej rezerwowanych regionów minimalnie wygrała grecka Kreta.

Największy ruch w stolicy i na Śląsku

Z których lotnisk Polacy najczęściej wylatywali na swoje zagraniczne wakacje?
W tym zestawieniu jest dwójka liderów. Mowa o portach lotniczych w Warszawie (lotnisko Chopina) i Katowicach-Pyrzowicach. W jednym z tych dwóch miejsc swoje podróże rozpoczęło tego lata ponad 60 proc. polskich turystów. Po ok. 10 proc. udziału we wszystkich wylotach przypadło portom w Poznaniu, Gdańsku i Wrocławiu. Mniejsze liczby podróżnych przypadły lotniskom Warszawa-Modlin, Kraków, Rzeszów, Bydgoszcz, Łódź, Szczecin, Olsztyn i Zielona Góra.





Podrożały wszystkie kierunki
Wysoki sezon 2019 stał pod znakiem znaczących podwyżek cen na wszystkich najpopularniejszych kierunkach wakacyjnych. Kontrast wynika przede wszystkim z bardzo niskiej podaży ofert Last Minute, które rok temu wyraźnie obniżyły średnie wartości rezerwacji.

Poniżej zestawienie przeciętnych kwot rezerwacji z lata 2018 i 2019, wraz ze wzrostem dla poszczególnych kierunków:





Godny uwagi jest fakt, że wyraźnie wyższe ceny nie przeszkodziły Grecji (największy wzrost obok Cypru) w utrzymaniu zdecydowanego prowadzenia na liście wakacyjnych bestsellerów. Spośród pozostałych państw najmniejsze wzrosty średnich wartości rezerwacji zanotowały te kierunki, na których najpopularniejsze są wycieczki objazdowe (Włochy) i pakiety z dojazdem własnym (Chorwacja).

"Czwórki" najchętniej wybieraną opcją

Wybierając hotele na swoje wakacje, Polacy zdecydowanie najczęściej decydowali się na hotele czterogwiazdowe, zapewniające wypoczynek w komfortowych warunkach, a jednocześnie tańsze niż cechujące się najwyższym standardem obiekty z pięcioma gwiazdkami przy nazwie. "Czwórkę" zarezerwowała blisko połowa turystów wyjeżdżających za granicę. Niespełna jedna trzecia wybrała hotele trzygwiazdkowe.





(Kategorie hoteli zawierające połowy gwiazdek zostały zaokrąglone w dół. Hotele 5,5-gwiazdkowe zaliczone zostały więc jako 5-gwiazdkowe, 4,5-gwiazdkowe jako 4-gwiazdkowe itd.)

Jak wakacje, to All-Inclusive!

Dane statystyczne z wysokiego sezonu 2019 potwierdzają widoczny od kilku lat trend. Minęły bezpowrotnie czasy, w których wyżywienie All-Inclusive ("wszystko w cenie") stanowiło ekskluzywną opcję wybieraną niechętnie ze względu na wysokie ceny. Dziś jest to już standardowy element oferty, zwłaszcza w przypadku najczęściej wybieranych dużych wakacyjnych resortów.
  • Opcję All-Inclusive wybrano przy aż 82,3 procent rezerwacji
  • Na wyżywienie HB (dwa razy dziennie, z reguły śniadania
    i obiadokolacje) zdecydowało się 11,6 proc. turystów
  • Formułę BB (tylko śniadania) wybrało 3 proc. Rezerwujących
  • Pozostałe opcje ("FB - trzy posiłki", "bez wyżywienia", "zgodne z programem wycieczki") były wybierane w 3 proc. rezerwacji

Wzrost cen nie zniechęcił polskich turystów do wyjazdów, ale wpłynął na ich wybory co do rodzaju ofert - komentuje Klaudyna Fudala, rzecznik prasowy Wakacje.pl. - W poprzednich sezonach Polacy najczęściej wybierali hotele 4- i 5-gwiazdkowe, w tym roku najwyższy standard zamienili na obiekty 3-gwiazdkowe, gwarantujące niższą cenę. Statystyki pokazały tez, co jest dla nas najważniejsze na wakacjach. Jesteśmy w stanie zrezygnować z jednej, a nawet dwóch gwiazdek hotelu, ale nie z opcji All-Inclusive. Pełne wyżywienie wybierają zarówno rodziny z dziećmi, jak i pary. Widać więc, że trochę się z All-Inclusive śmiejemy, ale prawie wszyscy korzystamy. Polacy rozsądnie zarządzają swoim wakacyjnym budżetem i wybierają opcję, która maksymalni ogranicza niespodziewane wydatki.

First Minute nowym Last Minute?

Do 31 marca b.r. wyjazdy na tegoroczne wakacje były dostępne w promocji First Minute. W przedsprzedaży prowadzonej przez biura podróży można było liczyć na rabaty, szeroki wybór hoteli oraz pakiet dodatkowych korzyści, takich jak darmowe miejsce w hotelu dla dziecka, możliwość bezkosztowej zmiany rezerwacji czy darmowa wycieczka fakultatywna.

Z perspektywy czasu można śmiało ocenić, że właśnie turyści z First Minute mogą czuć się zwycięzcami tegorocznego lata. Kto czekał bowiem na spektakularne promocje Last Minute, srogo się zawiódł. Oferta w środku sezonu była mocno ograniczona - najpopularniejsze hotele nie miały wolnych miejsc, a obniżki cen, o ile w ogóle się pojawiały, nie były znaczące, co odzwierciedlają statystyki średnich wartości rezerwacji.

Ratunkiem dla turystów bez wykupionych wakacji są nadchodzące miesiące bezpośrednio po wysokim sezonie, czyli wrzesień i październik. Dostępność hoteli na ten okres jest dużo większa, ceny są sporo korzystniejsze, a warunki do wypoczynku - wciąż wyśmienite. Problem mogą mieć jedynie rodzice dzieci w wieku szkolnym, które po letniej przerwie zaczynają już naukę.

Czy po pouczającym lecie 2019 można spodziewać się ugruntowania trendu w postaci coraz większego udziału rezerwacji First Minute w ogólnej puli?

W tym roku organizatorzy wycieczek, wychodząc naprzeciwko oczekiwaniom klientów, przygotowali ofertę na kolejne lato znacznie wcześniej. Już niemal od początku obecnego lata można było zarezerwować wyjazd wakacyjny na kolejne. Wyjazdy wypoczynkowe już na tyle wpisały się na stałe w nasz kalendarz, że nie tylko jesteśmy w stanie, ale też chcemy planować je z wyprzedzeniem. Dodatkowo tak wczesny wybór kolejnych wakacji wiąże się z tym, że mamy naprawdę dużą ofertę do wyboru i szereg benefitów w ramach promocji - oceniła Anna Podpora, Kierownik Działu Produktu Wakacje.pl.

Z całym raportem można zapoznać się poniżej:

Możesz także pobrać plik: turinfo_20190827_wakacje_szkolne_na_finiszu_-_podsumowanie_wysokiego_sezonu_w_turystyce_zagranicznej_1_.pdf




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Wakacje.pl raport turystyka wakacje zagraniczne sezon




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję