Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Biuro franchisingowe BP ITAKA.
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
Pyszne.pl sprawdza jak przez dekadę zmieniły się trendy w gastronomii
W ciągu ostatniego dziesięciolecia aż 85% Polaków spróbowało dania kuchni świata, której nie znało wcześniej - wynika z badania przeprowadzonego przez Pyszne.pl. Jakie było najważniejsze wydarzenie związane z kulturą kulinarną w ciągu ostatnich 10 lat? Który trend oddziaływał na nas najsilniej? Jakich nowych doświadczeń posmakowali Polacy i jak wpłynęła na ich codzienne wybory wygoda zamawiania jedzenia online?
Jedzenie i jego różnorodne formy zawładnęły naszą wyobraźnią i stały się tematem numer 1 towarzyskich small-talków. Hashtag #foodporn na dobre skolonizował Instagram, a otwarcie każdej nowej restauracji odbija się szerokim echem w środowisku foodies. Tym trudniej przypomnieć sobie, że zaledwie 10 lat temu za szczyt nowoczesności uchodziło sushi, a burger kojarzył się wyłącznie z fast foodem.
Dekadę rozkwitu kulinarnego w Polsce wziął pod lupę serwis Pyszne.pl. Mija właśnie 10 lat od momentu, w którym umożliwiliśmy Polakom wygodne zamawianie jedzenia online. Od tego czasu obserwujemy, jak szybko rośnie zainteresowanie kulinariami, jak powstają i popularyzują się nowe trendy. Każdego roku w Polsce otwierane są restauracje serwujące nowy rodzaj kuchni, jakiej dotąd u nas nie było. Aby prześledzić fascynującą drogę, jaką przeszliśmy jako społeczeństwo w ciągu ostatniej dekady, stworzyliśmy raport Rozwój Kultury Kulinarnej w Polsce 2010-2020 - mówi Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl.
Według respondentów badania powstanie serwisów do zamawiania jedzenia online jest wydarzeniem, które najsilniej wpłynęło na rozwój kultury kulinarnej w Polsce w ciągu ostatnich 10 lat - uważają tak aż 4 na 10 osób. To więcej wskazań niż na przykład dla pierwszej w historii gwiazdki Michelin przyznanej polskiej restauracji (23% głosów). W tym czasie jedzenie z dostawą po raz pierwszy zamówiło online prawie 40% Polaków.
Jedzenie z dowozem zmieniło nie tylko nasz sposób spożywania posiłków, ale również to, co jemy. Zamawiając, decydujemy się głównie na kuchnię inną od naszej tradycyjnej (arabską, chińską, izraelską czy hinduską). Dzięki temu nasze horyzonty kulinarne znacznie się poszerzyły, a Polacy w ostatniej dekadzie spróbowali takich potraw jak: sushi (55%), hummus (35%) czy curry (34%).- mówi dr Tomasz Sobierajski, socjolog, badacz społecznych aspektów kultury jedzenia. Blisko dwie trzecie z nas uważa zamawianie online za oszczędność czasu, którego najbardziej brakuje nam dla rodziny (58%) i na rozwijanie zainteresowań (57%).
Nasza pogłębiająca się pasja do jedzenia objawia się w wielu postaciach. W mijającym dziesięcioleciu prawie co drugi Polak spróbował nowego rodzaju owoców, a 4 na 10 miało okazję ugotować nieznane sobie przedtem danie. Co więcej, ponad połowa respondentów badania zadeklarowała, że w ciągu minionej dekady wzrosło ich zainteresowanie gotowaniem. Nasze podejście do gotowania zmieniło się w ciągu ostatnich 10 lat diametralnie. Nie jest już tak, że jest ono koniecznością, codziennym obowiązkiem. Jeśli nie chcemy gotować, mamy mnóstwo świetnych alternatyw i chętnie z nich korzystamy. Natomiast kiedy już wchodzimy do kuchni, chcemy angażować się w przygotowanie jedzenia, eksperymentujemy, bawimy się, chętnie się uczymy. Gotowanie stało się też sposobem wartościowego spędzania czasu z przyjaciółmi, partnerem czy z dziećmi. - mówi Daria Ładocha, dziennikarka, trenerka kulinarna.
Najważniejszym trendem okazało się zdrowe odżywianie, wybrane przez 1/3 Polaków. Wegetarianizm i weganizm wpłynęły najsilniej według 9% z nas, przy czym w grupie wiekowej 18-24 lata uważa tak prawie dwa razy więcej osób. W porównaniu do roku 2010 większe zainteresowanie trendami kulinarnymi, modnymi daniami i kuchniami świata zadeklarował prawie co drugi Polak. Silniej przyciągają naszą uwagę także nowo otwierane restauracje. To, co jemy, gdzie, z kim i w jaki sposób mówi o nas dużo więcej, niż nam się wydaje. Pozwala określić, skąd pochodzimy, wskazuje na nasze przekonania ideologiczne, styl życia, dostarcza informacji o statusie materialnym.- mówi dr Sobierajski.
Z końcem dekady 2010-2020 zamyka się kolejny etap rozwoju kultury kulinarnej w Polsce. Wiązał się on przede wszystkim z ilością, dostępnością różnorodnych kuchni i dań. Kolejny etap, którego przejawy są już gdzieniegdzie widoczne, koncentrował się będzie na jakości. Ponieważ dużo podróżujemy, coraz częściej potrafimy już na przykład odróżnić prawdziwe pad thai od podróbki opartej na nienajlepszych zamiennikach. Z całego spektrum dostępnego jedzenia uczymy się jako społeczeństwo świadomie wybierać to, co służy nam najlepiej pod względem smakowym, zdrowotnym, a nierzadko także ekologicznym. W tym leży przyszłość. - podsumowuje Daria Ładocha.
Liczby i fakty z raportu "Rozwój Kultury Kulinarnej w Polsce 2010-2020", zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl:
Na kulturę jedzenia w naszym kraju największy wpływ zdaniem Polaków miały:
41% respondentów - powstanie serwisów i aplikacji do zamawiania jedzenia z dowozem, takich jak Pyszne.pl
23% - zdobycie przez polską restaurację - Atelier Amaro - pierwszej w historii gwiazdki Michelin
14% - emisja pierwszej edycji programu Masterchef
7% - zajęcie przez Warszawę trzeciego miejsca w międzynarodowym rankingu miast przyjaznych wegetarianom
Dania, których w ciągu ostatnich 10 lat Polacy spróbowali po raz pierwszy:
55% - sushi
35% - hummus
34% - curry
20% - azjatyckie pierożki na parze
17% - hiszpańskie tapas
Nowe doświadczenia kulinarne Polaków na przestrzeni ostatnich 10 lat:
46% - spróbowało nowych rodzajów owoców
40% - ugotowało nieznane przedtem danie
39% - zamawiało jedzenie z dostawą - telefonicznie
38% - zamawiało jedzenie z dostawą - online
36% - podczas zagranicznych podróży próbowało lokalnych dań
Na zmianę zwyczajów żywieniowych Polaków najsilniej wpłynęły następujące trendy:
31% - zdrowe odżywianie
17% - popularyzacja zamawiania jedzenia online
10% - popularyzacja nowych kuchni, np. azjatyckiej czy gruzińskiej
9% - wegetarianizm i weganizm
7% - popularyzacja food trucków
W ciągu ostatniej dekady wzrosło zainteresowanie Polaków różnymi aspektami jedzenia:
o 67% - gotowaniem
o 48% - trendami kulinarnymi
o 46% - modnymi daniami i kuchniami świata
o 48% - nowo otwieranymi restauracjami w miejscu zamieszkania
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Na Pomorzu Zachodnim hotelarze nie
Dział badania rynku i analizy:
Najlepsze prace magisterskie
Wakacje nad Bałtykiem lepsze niż przed
Starsze aktualności:
Branża piwowarska liczy na
PIG: Miało być wsparcie dla turystyki i gastronomii, a jest miesiąc
Tajlandia dofinansuje leczenie
Wszystkie hotele należące do Clustra IHG Hotels and Resorts z certyfikatem Green
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Litwa - kary za oprowadzanie przez pilotów
Wakacje.pl podsumowują wysoki sezon w turystyce zagranicznej
Nowy zakaz w ruchu lotniczym dzieli branżę
Większość lotnisk regionalnych ma problemy z rentownością
WTTC: zagrożone miliony miejsc pracy w turystyce
Rada UE postuluje przywrócenie ograniczeń podróży dla Ukrainy i Singapuru
WTTC startuje z kampanią zachęcającą do podróży
Na których polskich lotniskach samoloty najczęściej są opóźnione?
Komisja Europejska zaopiniowała wnioski trzech krajów o członkostwo w UE
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy turystycznej
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży alkoholu
Zaostrzone warunki wjazdu na Cypr
Sąd UE: Decyzja o pomocy dla Condora nieważna
Ateńskie atrakcje będą lepiej chronione przez policję?
Jak skutecznie wkurzyć turystów?
Młodzież zarabiała na wakacje w akcji touroperatora
Polski touroperator rozpoczyna działalność na Litwie
Travelist: turyści zwracają się w stronę zagranicznych wyjazdów
Kulinaria zaczynają odgrywać coraz większą rolę w promocji turystycznej