Hotelarze i kwaterodawcy z nowymi obowi±zkami
Nowelizacja kodeksu rodzinnego i opiekuñczego potocznie znana jako Lex Kamilek, nak³ada nowe obowi±zki na obiekty noclegowe i obowi±zuje od po³owy lutego. Ju¿ za cztery miesi±ce mog± posypaæ siê pierwsze kary, a tymczasem w³a¶ciciele obiektów noclegowych nie bardzo wiedz±, jak maj± dostosowaæ siê do nowych przepisów. A¿ co trzeci nadal nie wie, ¿e powinien wdro¿yæ Standardy Ochrony Ma³oletnich. Potrzebne s± konkretne wytyczne i wiêcej informacji - wynika z ankiety Nocowanie.pl.
Biura turystyczne zajmuj±ce siê turystyk± przyjazdow±, powinny tak¿e zwróciæ szczególn± uwagê swoim klientom, aby podchodziæ do sprawy powa¿nie, gdy¿ bariera jêzykowa / kulturowa mo¿e sprawiaæ, ¿e hotelarz przy meldunku wykonuj±c zalecenia prawne i spotykaj±c siê z oporem stworzy na wstêpie niemi³± atmosferê lub doprowadzi do wezwania s³u¿b, gdy nie bêdzie potrafi³ potwierdziæ pokrewieñstwa itp.
Nowe przepisy dotycz±ce przeciwdzia³ania zagro¿eniom przestêpczo¶ci± na tle seksualnym i ochrony ma³oletnich, wprowadzone przez tzw. "Lex Kamilek" obowi±zuj± od 15 lutego. Wymagaj± one od hotelarzy opracowania i wdro¿enia procedur zapewniaj±cych bezpieczne relacje miêdzy dzieæmi a personelem oraz zasady interwencji w przypadku podejrzenia zagro¿eñ.
Na wprowadzenie zmian i zastosowanie siê do standardów wynikaj±cych z "Lex Kamilek" zarz±dzaj±cy obiektami noclegowymi maj± cztery miesi±ce. Je¿eli tego nie zrobi±, musz± siê liczyæ z karami. Tyle ¿e nie wszyscy o nowych obowi±zkach wiedz±. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Nocowanie.pl w¶ród 502 przedstawicieli obiektów noclegowych, a¿ co trzeci z nich (34%) nie jest w ogóle ¶wiadomy obowi±zku stosowania Standardów Ochrony Ma³oletnich.
Czê¶æ uczestników badania dowiedzia³a siê o nowych przepisach i na³o¿onych na nich obowi±zkach w³a¶nie z naszej ankiety mówi Agnieszka Rzeszutek i dodaje, ¿e sprawy nie u³atwia brak szczegó³owych wytycznych, które doprecyzowa³yby narzêdzia dostêpne dla hotelarzy, czy schematy wymaganych procedur. To wa¿ne przede wszystkim dla mniejszych podmiotów, które w przeciwieñstwie do du¿ych sieci hotelowych nie dysponuj± kompleksow± opiek± prawn± i machin± szkoleniow±. Widzimy ogromny g³ód informacji. Zamierzamy wykorzystaæ w³asne narzêdzia komunikacji i wyposa¿yæ w wiedzê naszych partnerów, czyli w³a¶cicieli ponad 22 tysiêcy obiektów noclegowych w bazie naszego serwisu deklaruje Agnieszka Rzeszutek.
Ci z ankietowanych, którzy ju¿ co¶ s³yszeli, albo nawet rozpoczêli wdra¿anie w³asnych procedur dowiedzieli siê o nowych przepisach z mediów (38%), mediów spo³eczno¶ciowych (23%), portali bran¿owych (15%) od kolegów z bran¿y (10%) czy stron urzêdowych (8%).
W grupie "poinformowanych" 37% deklaruje wprowadzenie procedur reagowania na przypadki przemocy wobec dzieci, a 14% szkolenia dla personelu z zakresu ochrony ma³oletnich. Wiêcej - 39% zapewnia, ¿e wprowadzi³o procedury identyfikacji dziecka i jego relacji z osob± doros³±, z któr± przebywa w obiekcie. Jednak to w³a¶nie ten wymóg budzi w±tpliwo¶ci pozosta³ych. A¿ 75% ankietowanych przyznaje, ¿e od czasu wej¶cia w ¿ycie "Lex Kamilek" jeszcze nie legitymowa³o go¶ci z dzieæmi.
Nie mam pojêcia jak mo¿na formalnie ustaliæ czy osoba przyje¿d¿aj±ca z dzieckiem jest jego prawnym opiekunem, dzieci w dowodzie nie ma. Wiem, ¿e powinienem, ale nie wiem jak to robiæ pisali ankietowani, chocia¿ rola "identyfikacji relacji" miêdzy dzieæmi a doros³ymi przebywaj±cymi w obiekcie noclegowym zosta³a szczególnie podkre¶lona w nowych przepisach. W praktyce zapisy ustawy wymagaj±, by pracownicy obiektu zadawali pytania dotycz±ce relacji miêdzy doros³ymi a dzieæmi, upewniali siê co do pokrewieñstwa i obserwuj±c relacje sprawdzali, ¿e nie dzieje siê nic niepokoj±cego.
Gospodarze obawiaj± siê, ¿e stosowanie takich procedur bêdzie stanowiæ niedogodno¶æ dla ich go¶ci. Jednak z prawnego punktu widzenia nawet agresywna reakcja go¶cia hotelowego nie mo¿e stanowiæ powodu do odst±pienia od procedur, a w przypadku jakichkolwiek w±tpliwo¶ci co do bezpieczeñstwa dziecka pracownicy obiektu maj± obowi±zek podj±æ kroki, w tym powiadomienie odpowiednich organów.
Ci, którzy próbuj± wdra¿aæ procedury czêsto spotykaj± siê z oporem go¶ci. Potrzebna jest wiêc równie¿ kampania informacyjna skierowana bezpo¶rednio do turystów, która wyja¶ni im, ¿e to nie w¶cibstwo recepcjonisty, a wymogi przepisów nastawionych na bezpieczeñstwo ma³oletnich mówi ekspertka Nocowanie.pl. Tu równie¿ zamierzamy wykorzystaæ w³asne mo¿liwo¶ci, by przekazaæ informacje do ponad miliona subskrybentów serwisu, ale dzia³añ w przestrzeni publicznej przyda siê wiêcej podkre¶la. Jak dodaj± ankietowani, jasnych wytycznych oczekiwaliby miêdzy innymi od nadzoruj±cych ich dzia³alno¶æ samorz±dów.
Komentarze
Tagi:
Dzia³ biura turystyczne:
PA¯P i Ryanair bêd± wspó³pracowaæ
Nowy Dyrektor Sprzeda¿y i Marketingu EXIM
Op³ata turystyczna to g³upi pomys³, ale projekt jest w fazie
Dzia³ hotele, pensjonaty:
Op³ata turystyczna to g³upi pomys³, ale projekt jest w fazie
Wakacje nad Ba³tykiem lepsze ni¿ przed
HOTREC: Booking.com nie przestrzega ustawy o rynkach
Starsze aktualno¶ci:
UFG radzi jak sprawdziæ
Lepsza kondycja bran¿y
Program inwestycji dla bran¿y turystyka, horeca i
Wakacyjne plany Polaków na ten
Hotelarze i kwaterodawcy z nowymi
NEKERA - liczne nowo¶ci na zimê
Rozpoczyna siê kolejna edycja Turystycznych Mistrzostw
Travelplanet - sprzeda¿ lepsza ni¿ rok
OSAT: nie rekomendujemy wspó³pracy z dwoma
Wy¿szy podatek turystyczny w
Lufthansa chce przej±æ w³oskiego przewo¼nika
Wroc³awski hotel koñczy dzia³alno¶æ
Litwa - kary za oprowadzanie przez pilotów
Wakacje.pl podsumowuj± wysoki sezon w turystyce zagranicznej
Nowy zakaz w ruchu lotniczym dzieli bran¿ê
Wiêkszo¶æ lotnisk regionalnych ma problemy z rentowno¶ci±
Linie flydubai uruchomi± specjalne po³±czenia dla kibiców pi³karskich
EXIM (DER Touristik) rusza na pomoc Rodos
WTTC startuje z kampani± zachêcaj±c± do podró¿y
Na których polskich lotniskach samoloty najczê¶ciej s± opó¼nione?
Komisja Europejska zaopiniowa³a wnioski trzech krajów o cz³onkostwo w UE
Polski touroperator rozpoczyna dzia³alno¶æ na Litwie
Travelist: tury¶ci zwracaj± siê w stronê zagranicznych wyjazdów
Rzecznik M¦P apeluje o zmiany podatkowe w Polskim £adzie
Pyszne.pl sprawdza jak przez dekadê zmieni³y siê trendy w gastronomii
Ateñskie atrakcje bêd± lepiej chronione przez policjê?
Jak skutecznie wkurzyæ turystów?
M³odzie¿ zarabia³a na wakacje w akcji touroperatora
WTTC: zagro¿one miliony miejsc pracy w turystyce