TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Więcej ludzi doceni podróże

Polacy zmieniają myślenie o wydatkach - według badań ARC Rynek i Opinia ograniczają wydatki, ale także zmieniają sam sposób myślenia o zakupach. To zła informacja dla branży handlowej, ale może się ona okazać dobrą informacją dla turystyki.


Około 32 procent Polaków bardzo ograniczyło inne wydatki niż jedzenie, a 43% Polaków ograniczyło wydatki w niewielkim stopniu. Co ważne 30 procent badanych wskazało, że w skutek zakazów uświadamiało sobie jak dużo rzeczy posiada. To ciekawa informacja, bowiem doznania i wrażenia z podróży staną się dla takiej grupy klientów szczególnie ważne. Nie wiemy jednak, czy zmiana postawy jest trwała, po zakończeniu pandemii cześć ludzi wróci do dawnych nawyków.

Polacy rezygnowali z tego co nie wydawało im się bezpieczne lub niezbędne tj. wyjść do restauracji (81%), wyjść galerii handlowych i wielkich sklepów (79%). Spędzają także mniej czasu na zakupach (76%) i rzadziej kupują rzeczy przypadkowe (72%). Za to częściej robią zakupy on-line (47%) i częściej zamawiają jedzenie z dowozem (32%).





Wyniki naszego badania pokazują, że Polacy są obecnie mniej skłonni wydawać pieniądze na produkty inne niż spożywcze. Pierwszy zasadniczy powód to obawa związana z niepewnością związaną z dochodami. Do tego dochodzi czynnik, który nie jest tak oczywisty, a mianowicie czas spędzony w domu spowodował przewartościowanie podejścia do kupowania i wiele osób zaobserwowało, jak dużo rzeczy posiada i jak mało z nich w pełni wykorzystuje. Pojawiła się refleksja, że być może nie mają potrzeby gromadzenia większej ilości rzeczy. Oczywiście, zgodnie z danymi rynkowymi, wzrosła sprzedaż elektroniki, co wydaje się naturalne, gdyż nagle wielu Polaków musiało sobie lub swoim domownikom zorganizować miejsce pracy, zaopatrzyć się w laptopy, być może nośniki pamięci czy w skanery. Wyraźnie widać również tendencję dokonywania zakupów online. Z pewnością wygoda i bezpieczeństwo tutaj wygrały i osoby, które dotychczas okazjonalnie dokonywały takich zakupów lub w ogóle nie dokonywały, częściej się na nie decydowały, co nie oznacza, że w ogóle kupowały więcej niż dotychczas, zmieniły jedynie miejsce dokonywania zakupów - komentuje dr nauk ekonomicznych Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Wielu Polaków podczas minionych miesięcy nie czuło się komfortowo i wiele osób zrozumiało, że radość daje im swoboda, spotkania lub wspólne działanie. Nie zastąpią tego wideokonferencje, czy rozmowy przez telefon. W tym kontekście wydająca się humorystyczną informacja o wylotach z lotniska "na niby" już taką nie jest. Port lotniczy Songshan, jedno z dwóch międzynarodowych lotnisk w Tajpej (Taiwan) zaproponował w ramach wycieczek organizowanych, aby uczestnicy przechodzili odprawę jak do wylotu na lotnisku, zjedli posiłek w strefie bezcłowej, a potem przez 15 minut posiedzieli na pokładzie samolotu słuchając m.in. instrukcji bezpieczeństwa. Potem uczestnicy opuszczają samolot i przechodzą przez kolejne procedury - tak, jakby wylądowali na lotnisku. Taka wyprawa na trwać 3,5 i być dostępna dla grup wylosowanych spośród osób, które zgłoszą się do losowania na stronie akcji.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
zakupy ograniczenie wydatków Polska Polacy turystyka szansa


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję