TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Nieprecyzyjny komunikat UOKiK w sprawie koronawirusa może zaszkodzić turystyce?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał porady dla turystów, w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Niestety, nie są one zbyt precyzyjne.


UOKiK przypomina, że zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych podróżny może bezpłatnie odstąpić od umowy o udział w wycieczce lub wczasach w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. Konsument rezygnując z wycieczki może żądać wyłącznie zwrotu dokonanych wpłat i nie może ubiegać się o dodatkowe zadośćuczynienie czy odszkodowanie. Niestety pojęcie nadzwyczajnych okoliczności nie zostało zdefiniowane w dyrektywie turystycznej.

W przypadku każdego wniosku o odstąpienie od umowy biuro podróży musi sprawdzić czy zaszły przesłanki do takiego odstąpienia. Innymi słowy czy w miejscu, do którego konsument planował lecieć, istnieje realne zagrożenie jego zdrowia. Jeżeli tak, biuro ma obowiązek uznać roszczenie podróżnego. W przypadku wątpliwości dotyczących indywidualnych umów z biurami podróży zachęcam do korzystania z darmowej pomocy prawnej świadczonej przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumenta - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Innego zdania jest specjalista od prawa turystycznego, dr Piotr Cybula, który wskazuje na błędy, jakie popełniono w wypowiedziach przygotowanych przez UOKiK. Wskazuje m.in., że organizatorzy turystyki nie muszą sprawdzać, czy zaszły przesłanki do odstąpienia umowy, a także, że dyrektywa turystyczna nie mówi o realnym, lecz znacznym zagrożeniu zdrowia, a to spora różnica. Więcej - prawoturystyczne.com

Prezes UOKiK podkreśla, że w przypadku szacowania ryzyka kraju destynacji pomocne są informacje dostarczane przez Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwo Spraw Zagranicznych czy Światową Organizację Zdrowia (WHO) - komunikaty te mogą dla konsumenta stanowić uzasadnienie wystąpienia owych nagłych i nieprzewidzianych okoliczności, w tym związanych z zagrożeniem zdrowotnym w kraju podróży. Znów brakuje precyzji, który stopień ostrzeżenia ma być taką przesłanką, brakuje informacji, czy już pojedyncze zachorowania mogą być przesłanką do rozwiązania umowy, czy wzrost liczby zachorować, czy oficjalne ogłoszenie epidemii na danym terenie?

W komunikacie podkreślono, że przy zakupie biletów lotniczych nie ma szczególnych przepisów w zakresie możliwości odstąpienia w przypadku "nadzwyczajnych okoliczności". Do czasu wykonania usługi można - co do zasady - dokonać zmiany terminu lotu lub nawet zwrócić bilet lotniczy. Przewoźnik może jednak zastrzec, że pasażer ponosi konsekwencje finansowe takich zmian. Kwestie te - ponieważ nie reguluje ich prawo lotnicze - określają regulaminy przewoźników oraz stosowane przez nich taryfy.

Kwestia zwrotu biletów lotniczych nie jest tak szczegółowo uregulowana jak odstąpienia od wycieczki z biurem podróży. Nie ulega jednak wątpliwości, że linie lotnicze także powinny zachować się odpowiedzialnie i monitorować bieżącą sytuację aby uniknąć zagrożenia dla zdrowia pasażerów - dodaje Tomasz Chróstny.

Dla wielu osób komunikat, który wyszedł ze strony UOKiK może być uznany za pewną wykładnię. Tym bardziej urzędnicy powinni ważyć słowa, ponieważ brak precyzji, który płynie z treści urzędowego komunikatu, zamiast dostarczyć rzeczowych wyjaśnień, może przyczynić się do niepotrzebnego nakręcania piramidy strachu. Konsekwencje tego mogą ponieść biura podróży, czy hotelarze, którzy mogą zostać zmuszeni do rozpatrywania wielu, niekoniecznie uzasadnionych anulacji. Sam komunikat za wiele nie wyjaśnił. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że miejscy i powiatowi rzecznicy konsumenta, do których kieruje prezes UOKiK, udzielają znacznie dokładniejszych informacji.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
urząd ochrony konkurencji i konsumentów uokik prawo turystyczne


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję