
Polacy w podróży - gdzie jeżdżą, ile wydają?
2017-07-07Ponad połowa Polaków uczestniczyła w 2016 roku w wyjazdach turystycznych - wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Z roku na rok Polacy uczestniczą w coraz większej liczbie wyjazdów. Jakie wyjazdy preferują? Ile na nie wydają?
r e k l a m a
Na podstawie badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny w ramach trójstronnego porozumienia pomiędzy Ministerstwem Sportu i Turystyki, Narodowym Bankiem Polskim, a Głównym Urzędem Statystycznym, został opracowany komunikat "Charakterystyka krajowych i zagranicznych podróży mieszkańców Polski w 2016 roku". Jakie wnioski z niego płyną?
W 2016 r. Polacy wzięli udział w 43,5 mln podróży krajowych, tj. o 9% więcej niż w 2015 r. Tak jak w latach poprzednich dominują wyjazdy krótkookresowe (na 2-4 dni), których udział w wyjazdach krajowych ogółem wyniósł prawie 61% (26,5 mln podróży) - wynika z danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny.
Do najczęściej odwiedzanych województw należały: małopolskie i pomorskie (po 13,1%), mazowieckie (12,2%), zachodniopomorskie (11,5%) oraz dolnośląskie (7,4%). Średnia długość pobytu to 8,8 noclegu w przypadku podróży długookresowych oraz 1,9 w przypadku krótkookresowych.
Celem 58% podróży długookresowych oraz 27,3% krótkookresowych była turystyka i wypoczynek. Najczęściej wybieranym rodzajem zakwaterowania podczas podróży krajowych było mieszkanie u krewnych lub znajomych (54%), a najbardziej popularnym środkiem transportu samochód (76,1%).
W zakresie turystyki krajowej Polacy rzadko korzystali z usług biur podróży (ok. 1,7%); dominowały wyjazdy organizowane samodzielnie (około 91,4%).
W ubiegłym roku liczba podróży zagranicznych mieszkańców Polski została oszacowana na poziomie 11,3 mln, co oznacza wzrost o 3,7% w odniesieniu do roku poprzedniego.
Polscy turyści najczęściej odwiedzali Niemcy (2,3 mln), Włochy (0,9 mln), Wielką Brytanię (0,9 mln), Chorwację (0,71 mln), Czechy (0,7 mln) i Grecję (0,62 mln). Średnia długość pobytu wyniosła 9,3 noclegów (wobec 9 noclegów w 2015 r.).
Głównym celem zagranicznych wyjazdów mieszkańców Polski była turystyka i wypoczynek (56,2%); znaczny udział mają również wyjazdy w celu odwiedzin krewnych i znajomych (31,2%), a podróże służbowe to ok. 8% wszystkich wyjazdów zagranicznych. Nasi rodacy najczęściej korzystali z zakwaterowania w hotelach i motelu (41,6%); wysoki był również odsetek korzystających z mieszkania u krewnych lub znajomych (36,1%). Dominującym środkiem transportu jest samolot - jego udział z roku na rok wzrasta i w 2016 r. wyniósł 48,3%. Zwiększył się udział wyjazdów organizowanych samodzielnie do 66%, a co 4 wyjazd był zorganizowany za pośrednictwem biura podróży (25,1%).
Analitycy GUS 2016 r. odnotowali wzrost przeciętnych wydatków Polaków na wyjazdy krajowe - w przypadku wyjazdów długookresowych z 774 zł do 839 zł, natomiast w przypadku krótkookresowych z 262 zł do 285 zł. Główny udział stanowią wydatki na zakwaterowanie - 34,8% (wyjazdy długie) oraz na żywność - 30,2% (wyjazdy krótkie). Wzrosły także wydatki na podróże zagraniczne z 2 125 zł na 2 232 zł. Największy udział stanowią wydatki na transport - 33,3% oraz na zakwaterowanie - 26,9%.
Główną przyczyną nieuczestniczenia w wyjazdach turystycznych pozostają motywy finansowe (36,5%). Istotną przyczyną są również problemy zdrowotne (17,1%), brak wolnego czasu (15,8%), czy brak motywacji do podróży (15,7%).
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Uhonorowano nowych Ambasadorów Kongresów
Dział hotele, pensjonaty:
Uhonorowano nowych Ambasadorów Kongresów
Sąd zakazał, miasto dalej chce
Starsze aktualności:
Czego boją się Polacy na
Jakich wakacji szukano w
Dofinansowania wycieczek dla szkół za 70 mln
Nowe kierunki w ofercie EXIM
Wenecja idzie dalej z
Prezes Polskiej Grupy Lotniczej
Grecja próbuje odzyskać marmury z
Duży touroperator
Światowe Forum Ekonomiczne o rozwoju sektora
TSUE: Włoskie regulacje dot. Airbnb, czy Expedii niezgodne z prawem
Hotel Gołębiewski nie ruszy w
Klub Agencji Eventowych partnerem konferencji organizowanej przez studentów
Travelplanet chwali się swoją ofertą i siecią
Sposób Air France na cele klimatyczne
Jakie korzyści mają obiekty zrzeszone w ramach Polish Prestige Hotels?
Południe Polski apeluje o nieodwoływanie przyjazdów
Stanowisko Rady Przedsiębiorczości w sprawie tarcz finansowych PFR
Ryanair przegrał przed litewskim sądem
Polacy coraz chętniej latają do Azji
Marka Golden Tulip promowana przez Wojciecha Fiedorczuka
Net Holiday - czy to już koniec?
Flixbusem dojedziesz do Finlandii
Przewoźnik lotniczy ogłasza niewypłacalność