Sabre stworzyło nową metodę analizy danych lotniczych
Światowa pandemia sprawiła, że rok 2020 upłynął pod znakiem drastycznych ograniczeń w przemieszczaniu się i podróżowaniu. Specjaliści od tworzenia i planowania harmonogramów linii lotniczych stoją przed wyzwaniem wypracowania nowych modeli tworzenia siatek połączeń. Sabre opracowało pionierską metodologię w holistycznym spojrzeniu na analizę danych dot. sieci połączeń linii lotniczych.
Pandemia COVID-19 spowodowała największy kryzys w historii lotnictwa. Przez większość ubiegłego roku linie lotnicze zmuszone były stosować metodę krótkoterminowego (tygodnie lub nawet dni) ustalania rozkładów lotów, ze względu na olbrzymi spadek popytu, ekstremalną niepewność i szybko zmieniającą się sytuację w poszczególnych miejscach na świecie. W drugiej połowie 2021 roku globalny poziom szczepień umożliwia odradzanie się ruchu lotniczego, chociaż ze względu na mutacje wirusa nie będzie on jeszcze taki jak przed pandemią i dojście do poziomu z roku 2019 może zając kilka lat.
Na redukcję połączeń wpłynęły nie tylko globalne i miejscowe obostrzenia, utrudniające lub wręcz uniemożliwiające podróże lotnicze, ale także polityka firm ograniczająca podróże służbowe do minimum. Stąd też specjaliści NPS (Network Planning & Scheduling, czyli planowanie i optymalizacja siatki połączeń lotniczych) na bieżąco dostosowywali rozkłady lotów do gwałtownych spadków popytu, gdzie obłożenie miejsc było poniżej poziomu 50%. Takie krótkoterminowe planowanie, a co za tym idzie odwoływanie zbliżających się lotów, skutkuje nie tylko niezadowoleniem podróżnych, ale również zwiększeniem kosztów operacyjnych. Ponadto linie lotnicze muszą brać pod uwagę konsekwencje niewykorzystania i utraty przydziałów pozwoleń na starty i lądowania na lotniskach.
W II połowie 2021 roku specjaliści NPS stopniowo wracają do planowania średnio- i długoterminowego. Pozwoli im to lepiej przygotować się do osiągnięcia rentowności, a także w wielu przypadkach do przejęcia udziału na ,,opuszczonych" trasach, które były obsługiwane przez mniej stabilnych finansowo konkurentów. To planowanie wygląda już jednak inaczej.
Jak podkreślają przedstawiciele Sabre, powrót do planowania długoterminowego jest obecnie dużym wyzwaniem, nie tylko z powodu zmniejszenia przychodów oraz łączącej się z tym redukcji personelu linii lotniczych. Tradycyjny proces tworzenia siatki połączeń (do 2020 roku) opierał się na szacowaniu przyszłego popytu na podstawie danych historycznych, braniu pod uwagę już dokonanych rezerwacji i ich trendów, dopasowaniu się do działań konkurencji. Na tej podstawie tworzone były potencjalne scenariusze, z których wybierany był ten najbardziej zyskowny, jednocześnie realizujący strategie danej linii lotniczej. W obecnej sytuacji wszystkie te dane straciły swoją wartość, w żaden sposób nie pozwalają przewidywać przyszłości.
Dotychczas stosowane metody planowania rozkładów lotów są nieadekwatne do obecnej sytuacji. Opracowaliśmy nową metodologię, uwzględniającą istotne dziś zmienne, między innymi lokalne obostrzenia sanitarne. Dzięki holistycznemu podejściu zyskujemy możliwość dokładniejszej estymacji siatki połączeń lotniczych - powiedział Oktawiusz Kacza, VP Software Engineering w Sabre Polska.
Według analityków Sabre, kluczowe jest to, aby do każdej trasy podchodzić indywidualnie. Popyt na trasie Paryż-Kinszasa, na który wpływ ma przemysł wydobywczy, będzie zupełnie inny niż na ruch na trasie Nowy Jork-Cancun, który jest w większości turystyczny. Sabre wskazuje, że przy wyznaczaniu harmonogramów bardziej niż kiedykolwiek liczy się odpowiednia segmentacja, ale i pod segmentacja, zarówno klientów, jak i indywidualnych połączeń.
Dodatkowo, analitycy NPS powinni zwrócić uwagę m.in. na jakościowe analizy dotyczące poszczególnych restrykcji i ograniczeń (np. obowiązkowa kwarantanna), które nadal są wprowadzane w różnych regionach.
Sabre wypracowało nową metodologię, w której eksperci NPS nadal wykorzystują swoje obecne dane GDS dotyczące zakupów i rezerwacji oraz dane historyczne z poprzednich lat, ale są one odpowiednio modyfikowane przez modelowanie przez metody analityczne z wykorzystaniem maksymalnej dostępnej segmentacji rynków. Pozwala to na efektywne przewidywanie przyszłego popytu, nawet w bardzo dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Taka prognoza umożliwia planistom NPS budowanie bardziej realistycznych i stabilnych siatek połączeń i minimalizuje potrzebę ich ciągłej modyfikacji.
Całość raportu "The Art and Science of Airline Network Planning to Ramp up for Recovery" dostępna jest na stronie www.sabretsapac.com
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Rainbow inwestuje w hotel z
Dokąd można nadać bagaż
Dział dostawcy/usługodawcy branży:
TSUE: Włoskie regulacje dot. Airbnb, czy Expedii niezgodne z prawem
SITE Poland podsumowuje 3 edycję programu Young
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Starsze aktualności:
POT: Połowa Polaków planuje wyjazdy w sezonie
Najpopularniejsze kierunki citybreak w 2023
Większość Polaków wyjedzie w
TSUE rozpatrzył skargę Wizz Air na pomoc dla linii
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Nad Bałtykiem gotowi na ferie
Miasta apelują o uregulowanie najmu
Dokąd na ferie z biurem
Kraków Airport podsumowuje miniony
Grecja przedłużyła ograniczenia podróżowania
Prawie 100 połączeń w zimowej siatce PLL LOT
UE zawiera z Tunezją nową umowę lotniczą
Polacy w podróży - gdzie jeżdżą, ile wydają?
Coraz więcej turystów zagranicznych w Polsce
Thomas Cook zamknie 21 salonów
TUI zapowiada zmiany w zarządzie
Ile firmy turystyczne przeznaczają na reklamę?
Klub Agencji Eventowych partnerem konferencji organizowanej przez studentów
Travelplanet chwali się swoją ofertą i siecią
Lotnisko Berlin-Brandenburg (BER) w końcu gotowe
Powstaje Polski Holding Hotelowy
Hotel popularnego aktora wejdzie pod skrzydła Accoru
Stanowisko Rady Przedsiębiorczości w sprawie tarcz finansowych PFR
Ryanair przegrał przed litewskim sądem
Szukam info o Michale Sarna Biuro Podrózy"Patria" z Jastrzębia Zdroju