Ogłoszenia
Ogłoszenia
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
- Przewodnik, pilot po USA
- Opiekun klienta - turystyka kolonijna
- Poprowadź z nami biuro podróży
- Poszukiwany pilot po Dreźnie
- wychowawca na zimowisku
- Specjalista ds. Turystyki
- specjalista ds. turystyki
Krakowska Izba Turystyki apeluje do Premiera o ochronę biur podróży
W poniedziałek 2 marca po nadzwyczajnym posiedzeniu władz Krakowskiej Izby Turystyki, na które zostali zaproszeni przedstawiciele Biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Urzędu Miasta Krakowa oraz zaprzyjaźnionych organizacji prezes KIT zaapelował do Premiera o ochronę biur podróży.
W piśmie przesłanym do Kancelarii Premiera Mateusza Morawieckiego oraz do Ministerstwa Rozwoju (w tym do Andrzeja Gut-Mostowego) i klubów parlamentarnych Izba apeluje o doprecyzowanie, uchylenie lub zawieszenie w całości artykułu 47 pkt 4 Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, który brzmi obecnie następująco:
4. Podróżny może odstąpić od umowy o udział w imprezie turystycznej przed rozpoczęciem imprezy turystycznej bez ponoszenia opłaty za odstąpienie w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności występujących w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. Podróżny może żądać wyłącznie zwrotu wpłat dokonanych z tytułu imprezy turystycznej, bez odszkodowania lub zadośćuczynienia w tym zakresie.
Jest to konieczne w opinii reprezentującego Izbę Piotra Laskowskiego, gdyż ustawodawca nie przewidział takiej sytuacji jak teraz (pandemia lub groźba pandemii) i panika ludzi, a nie przesłanki merytoryczne, zagrażają płynności firm turystycznych, co w skrajnym przypadku może mieć dalekosiężne konsekwencje związane z wypłatą odszkodowań z ubezpieczenia, utratą miejsc pracy oraz ryzykiem utraty odczuwalnego procentu PKB.
Stanowisko Izby z pewnością nie cieszy turystów, jednakże prawdą jest, że biura, jak i cała branża turystyczna nie jest w żaden sposób winna, ani współwinna groźbie pandemii covid-19, w związku z czym trudno, aby ona samodzielnie poniosła całościowe koszty zaistniałej sytuacji.
Niestety obecnie wielu klientów działając w strachu napędzanym kolejnymi doniesieniami o przypadkach śmiertelnych covid-19, może czynić różne działania, których na spokojnie nawet już za kilka tygodni, będzie żałować. Obecnie pierwszą podstawową zasadą powinno być zachowanie spokoju i zdrowego rozsądku, zwłaszcza przy w dłuższym okresie czasowym imprez. Warto też zachować odpowiednią precyzję sformułowań prawnych do czego nawołuje mec. Piotr Cybula prawoturystyczne.com
W tym kontekście warto także zapoznać się ze stanowiskiem mec. Piotra Cybuli, iż apel choć ważny, jest bezcelowy z uwagi na ograniczenia prawne: prawoturystyczne.com
Jednak sama pomoc dla biur podróży nie rozwiąże problemów przewoźników i hotelarzy, którzy także mają bieżące zobowiązania i którzy wobec braku odczuwalnego procentu klientów również mogą tracić płynność finansową, co również przełoży się na utratę wpływów z podatków, ZUS i miejsc pracy, a także na pogorszenie sytuacji banków, gdyby zostały zmuszone przejąć np. hotele lub środki transportu, dla których chwilowo nie ma klientów.
Otwartym niestety pozostaje pytanie, czy obecny Rząd zajmie się takim problemem jak kondycja branży turystycznej, wobec wysiłków skierowanych na kampanię wyborczą. Jednak należy mówić o problemie głośno, aby była jakakolwiek szansa na pomoc dla branży.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-03 08:26 78.46.81.*]
Czy ten histeryczny wrzask krakusów to nie jest właśnie sianie powszechnej paniki, która może być groźniejsza niż sam koronawirus??!!
Poza tym trochę pokory i umiaru - prezes lokalnej mini-organizacji raczej powinien apelować do swojego wojewody czy marszałka, a nie do premiera. No chyba, że ten ferment ma służyć do zdobycia osobistej popularności;)) odpowiedz »Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-03 15:02 91.194.107.*]
Co Ty piszesz, chyba nie znasz sie na turystyce! nie masz pojęcia jakie straty teraz maja biura . odpowiedz »
Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-03 09:10 194.33.77.*]
Pomysł ciekawy, ale raczej nie liczył bym na pomoc Premiera? Czy Rządu? Jako branża nie palimy opon czy nie wysypujemy zboża... Strajk biur podróży? odpowiedz »
Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-03 10:29 83.17.160.*]
Tak a ja uważam ,że mają racje ,wszystko wszystkim sie należy tylko nie branży turystycznej. odpowiedz »
Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-03 11:04 94.172.220.*]
Rację oczywiście mają, ale to nie ta droga!
Trzeba najpierw myśleć, później działać. odpowiedz »Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-03 15:07 91.194.107.*]
przestań krytykować, czas działać odpowiedz »
Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-03 11:57 83.6.190.*]
Tak, ludzie mają jeździć i już! Biznes najważniejszy. A co tam, strach klientów! Najważniejsza własna kieszeń. No i, oczywiście, żałosne - w obraźliwym tonie -apele do rządu, nazywanego "obecnym". Tak jakby "poprzedni" mógł zachować się inaczej...
Oczywiście, ze biura podróży nie są winne epidemii. Ale czy to oznacza, że winni są klienci? Mają płacić i już? Bo Itaka czy inny Rainbow nie zarobi w tym roku kolejnych 50 mln? Trudno. Turystyka to jest ryzykowny biznes. A oczekiwania, że zmieni się przepisy, żeby ratować biznesmenów to już kuriozum.
Szanowni Panowie biznesmeni! Ten zapis jest właśnie po to, żeby ratować turystów w sytuacjach podobnych do obecnej. odpowiedz »Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-03 12:29 109.95.145.*]
Tyle, że Itaka czy R stać na straty - a małe biuro, która ma kilka grup do Włoch już niekoniecznie - jeśli zyski z innych wyjazdów nie pokryją strat. To tak, jakby powiedzieć "Żabce", że jej strata, a Biedroka jakoś odrobi.... i Tak miliony żabek upadną w Pl.... odpowiedz »
Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-03 15:05 91.194.107.*]
sam agent traci bardzo dużo, to jego budżet domowy, najczęściej jednoosobowa działalność . Dobrze ze w końcu ktoś zajął się sprawą, a nie tylko się przygląda. odpowiedz »
Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-04 14:28 83.6.190.*]
Tzn. klienci mają zrzucić się na małe biura? Bo, jak rozumiem z tych postów, te duże (albo hotelarze) nie chcą zwracać zaliczek. A, zatem, to turyści mają płacić?
A może chodzi o rząd? A ilu z dzisiejszych "poszkodowanych" biznesmenów, jeszcze niedawno krzyczało: "rząd nie ma swoich pieniędzy, aby dać je tobie musi zabrać innemu"? Podejrzewam, że dużo, bo branża turystyczna jest nasycona ludźmi ideowo bliskim obecnej opozycji. Tyle tylko, że wtedy chodziło o 500+ i emeryturę.
A teraz to nagle rząd pieniądze ma? Już nie musi zabierać? A jeśli musi to komu ma zabrać? Mnie? Nie ma zgody! Co innego emeryci, rodziny wielodzietne, ale biznesmeni? Bez żartów proszę. odpowiedz »Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-05 10:18 31.182.150.*]
chodzi o to żeby ktoś zastanowił się nad pomocą dla biur podróży które muszą (zgodnie z ustawą) oddać zaliczki klientom a one same nie odzyskają wpłaconych zlaiczek (bo hotelarze, przewoźnicy i inni np. mają to gdzieś i żadne przepisy nie zobowiązują ich do zwrócenia zaliczek).
Często biura mają na dzień dzisiejszy większe kwoty wpłaconych zaliczek niż mogą zarobić przez cały rok (zauważ że biura działają na zasadzie marży - np. koszt imprezy grupowej 50 tys. wydatki biura 45 tys, marża brutto 5 tys zł i teraz wobraź sobie sytuację że biuro na dzisiaj ma za tą imprezę wpłacone zaliczki w wysokości 15 tys zł.....) odpowiedz »Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-05 12:25 83.24.231.*]
Śmiechu warte. To hotele pozwać do sądu. Nie było usługi, nie ma zapłaty odpowiedz »
Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-05 15:05 31.182.150.*]
haha sam jesteś smiechu warty, widać że nie masz zielonego pojecia jak działa turystyka, otwórz hotel, ja zrobię u ciebie rezerwacje na cały sezon a tydzień przed każdym terminem przyjazdu grupy będę odwoływał imprezy bo nie znajdę chętnych, a ty zwrócisz mi zaliczki i nikogo nie znajdziesz na moje miejsce, po roku zamkniesz hotel.... odpowiedz »
Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-03 21:53 89.64.22.*]
Co za bezmyślne i egoistyczne myślenie! My, jako przedstawiciele małych biur dbamy o dobro klienta przede wszystkim. Inaczej byśmy ich nie mieli. Nie patrzymy przez pryzmat pazerności i tego, czego nie zarobimy, ale raczej co tracimy zupełnie niezawinienie. Czekamy np. na zwrot zaliczki za hotel w Paryżu: 3000 Euro. grupa nie jedzie, oczywista sprawa. Ale dlaczego to my mamy ponosić wyłącznie ten koszt?
Proszę nie sugerować się kilkoma wielkimi biurami - nas jest cała masa małych, ciężko pracujących firm. odpowiedz »Subskrypcja newsletterów TUR-INFO.PL
[2020-03-04 01:51 31.11.128.*]
Co za idiotyzm. Ktoś kto wypisuje podobne bzdury nie rozumie sytuacji małych firm, małych turoperatorów i agentów. odpowiedz »
Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-05 14:51 193.200.133.*]
Dobrze powiedziane. Klient ma prawo wyboru. Media panikują, ale ludzie dbają o swoje bezpieczeństwo. I wielu z nich na wakacje pozostanie w kraju, w zaistniałej sytuacji.
A co zrobiłaby branża na miejscu klientów? Zdrowie i życie jest ważniejsze niż generowanie zysków, przykro mi. Bardzo współczuję całej tej sytuacji, ale pamiętajmy, że kasa dla służby zdrowia na leczenie i opanowanie epidemii/pandemii jest ważniejsza...
To ryzykowna branża i nie obejmuje podstawowych potrzeb człowieka. Jeśli ktoś chce państwowej kasy niech zatrudni się w firmie państwowej, bo to jest pewne i łatwiej utrzymać rodzinę - te zarobki może nie zawsze sa wybitne, ale za to pewne. odpowiedz »Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-09 03:25 186.66.99.*]
O czym ty piszesz??? każdy wie, że zdrowie jest najważniejsze ALE tutaj rozmawiamy o finansach. Jeśli mamy się kierować jedynie zdrowiem, to nie jedźmy i tyle.
Żal czytać takie żałosne wpisy ... To tragedia tak samo klientów jaki i przedsiębiorców. Przepisy są bardzo niejsane, napisane tak, że można je dowolnie interpretować - treść p. 47 to żenada, kto to pisał, kto zatwierdzał? Najbliższe sąsiedztwo ... co to ma znaczyć. Fakty są takie, że rząd "czerpie" korzyści w formie podatków od biur podróży. Masowe upadłości to problem który może zachwiać budżetem, tym bardziej, że nie tylko branża turystyczna boryka się z problemami. odpowiedz »
Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-03 15:05 91.194.107.*]
Dobrze ze w końcu ktoś zajął się sprawą, a nie tylko się przygląda. odpowiedz »
Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-03 17:59 37.30.48.*]
No i Co Grojki, Wieczni Optymisci. Więcej, Wyżej, Lepiej, Drozej.....A wystarczy zmiana nastrojów konsumentów i koniec balu!. W takiej sytuacji nikt sobie nie poradzi ani mały czy też duzy!. A czeka nas w konsekwencji,jeszcze duzo ciekawych sytuacji. odpowiedz »
Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-03 20:21 95.171.120.*]
Brawo Panie Piotrze Laskowski! Dlaczego nie przyłączyli się do Pana prezesi pozostałych izb regionalnych? Dlaczego konsekwencje takich sytuacji jak epidemia mają ponosić tylko biura podróży? Każdy widzi jaka jest skala problemu. Rząd Włoch obiecał miliony euro pomocy dla branży turystycznej. A u nas? odpowiedz »
Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-03 22:52 95.216.11.*]
Bo nikogo nie zawiadomił - tu chodziło o autopromocję! odpowiedz »
Po co ten hałas?
[2020-03-04 10:38 144.76.99.*]
Niepotrzebnie się wyrywając KIT rozbija jedność branży i sieje zamęt. Poza tym po co straszyć klientów! odpowiedz »
Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-04 09:40 79.191.47.*]
bardzo dobrze że ktoś z branży tym się zajął... wycieczki "spadają", autokary stoją bo Chińczycy i Koreańczycy nie przyjeżdżają itp. Rolnik juz dawno dostałby dotację . Bo w rolnictwie - deszcz pada - dotacja, susza - dotacja, za duża produkcja - dotacja, za małą - dotacja, paliwo - dotacja, do 1 ha - dotacja..... a u nas - radzcie sobie sami i zdychajcie, bo musi byc dla rolnika....Krystyna odpowiedz »
Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-05 14:45 193.200.133.*]
Chociaż trochę pracowąłam w turystyce jestem wnuczką i córką rolników i nie zgadzam się z tym. Rolnicy żywią ludzi, żyją z ziemi - brak pomocy finansowej dla nich w przypadku nieurodzaju, klęsk żywiołowych to widmo głodu i wysokich cen dla całego kraju.
A turystyka jest bardziej luksusowa i ryzykowna - nie wszyscy mają możliwość wyjazdu na wakacje. Współczuję całej tej sytuacji związanej z epidemią, lecz w pierwszej kolejności państwo powinno zadbać o szpitale, by było za co leczyć chorych (a z tym jest problem), badać próbki i zapobiegać rozprzestrzenianiu się epidemii. Niestety turystyka to ryzykowna branża - może warto zacząć robić coś innego? odpowiedz »Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-06 11:08 79.191.47.*]
a czy rolnik musi byc rolnikiem????? my tez zainwestowaliśmy w autokary, lokale i całą działalność turystyczną tak jak rolnicy..... tylko że nami nikt sie nie przejmuje, a rolnikiem wszyscy....Krystyna odpowiedz »
Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-05 12:22 83.24.231.*]
Prowadziłam biuro podróży za poprzednich rządów i jak upadały ORBIS, TRIADA czy inne to nikogo nie obchodziło, że na dno pociągnęły i agentów. Nie życzę sobie aby moje podatki były rozrywane na lewo i prawo. Są fundusze gwarancyjne i ubezpieczenia na ten cel. Przestańcie załatwiać swoje posadki w ten sposób odpowiedz »
Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-05 16:50 193.200.133.*]
Racja. Jak chcą państwową kasę niech idą do państwowej pracy. Można też zająć się bardziej bezpiecznym biznesem. odpowiedz »
Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-09 03:30 186.66.99.*]
Dokładnie. Biura podróży powinny być państwowe, wszystko powinno być państwowe. A jeśli komoś z Was nagle się zamarzyło, by zrobić własny biznes, pracować na własny rachunek, co gorsza - tworzyć miejsca pracy i jeszcze płaci od tego podatki - to wara! marsz do bezpiecznej, państwowej roboty!
Mój Boże ... skąd się tacy ludzie biorą, trudno zrozumieć. Człowieku, zanim naoiszesz, pomyśl. Nie pomyślałęś, nie pisz - unikniesz kompromitacji. odpowiedz »Apel do Premiera o pomoc branży
[2020-03-09 03:37 186.66.99.*]
Dodam jeszcze, że coś takiego jak bezpieczny biznes nie istnieje. Ty pewnie pracujesz w ZUS czy US - faktycznie, to bezpieczni pracodawcy. Finansowani z naszej kieszeni ... odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Wakacje 2025 dobrze się
Dział hotele, pensjonaty:
Wakacje nad Bałtykiem lepsze niż przed
HOTREC: Booking.com nie przestrzega ustawy o rynkach
Starsze aktualności:
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
POT: Połowa Polaków planuje wyjazdy w sezonie
Najpopularniejsze kierunki citybreak w 2023
Większość Polaków wyjedzie w
TSUE rozpatrzył skargę Wizz Air na pomoc dla linii
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Certyfikaty covidowe zostaną rok dłużej
POT zatrudnia nowego dyrektora
Small Planet oferuje wirtualną rzeczywistość na pokładach
Grecja podsumowuje wakacyjne testy PCR na granicach
Jesteśmy jednym z ostatnich, nieodkrytych kierunków w Europie
Marriott powołuje nowego CEO i nową prezes
Nowy konkurs na targach EuroGastro
Komisja Europejska zaleca znoszenie całkowitych zakazów podróży do Wielkiej Brytanii
Nocowanie.pl: wzrasta liczba zapytań o noclegi
Jakie atrakcje będą na festiwalu whisky w Sopocie?
Coraz lepsze wyniki tunezyjskiej turystyki
Tragedia w turystycznej dzielnicy Marsylii
ATAK HAKERSKI NA TUR-INFO czy tuszowanie tematu?
Wielkopolska promuje się komiksem
Merlin X wprowadza poprawki w sposobie prezentacji oferty
Nowa atrakcja turystyczna w Turcji
Więcej turystów przyjeżdża do Tunezji
Dolnośląska Organizacja Turystyczna obniża składkę dla przedsiebiorców
Nigdy więcej z biurem funclub z poznania