
Sąd UE: Pomoc dla Air France nieważna
2023-12-20W kwietniu 2020 r., w czasie trwającej pandemii Covid-19, Francja zgłosiła Komisji Europejskiej pomoc indywidualną na rzecz Air France, przewidując udzielenie jej: gwarancji państwowej w wysokości 90% udzielonej przez konsorcjum banków pożyczki w wysokości czterech mld EUR oraz pożyczki akcjonariusza w maksymalnej wysokości trzech mld EUR.
r e k l a m a
Zdaniem Komisji beneficjentem tej pomocy była jedynie Air France, z wyłączeniem wszystkich pozostałych spółek należących do grupy Air France-KLM.
W marcu 2021 r. Francja zgłosiła ponadto Komisji pomoc indywidualną w postaci dokapitalizowania Air France i holdingu Air France-KLM na łączną kwotę czterech mld EUR. Środek ten polegał na:
- uczestnictwie Francji w projekcie podwyższenia kapitału o maksymalną kwotę miliarda EUR
- na przekształceniu pożyczki akcjonariusza w instrument hybrydowy.
Zdaniem Komisji beneficjentami tej pomocy były jedynie Air France i holding Air France-KLM, z wyłączeniem w szczególności KLM - spółki należącej do grupy Air France-KLM.
W obu tych przypadkach Komisja postanowiła nie wnosić zastrzeżeń. Jej zdaniem środki te stanowiły pomoc zgodną z rynkiem wewnętrznym. Ryanair i Malta Air zakwestionowały te decyzje, twierdząc w istocie, że rozpatrywane środki są sprzeczne z prawem Unii. Ich zdaniem Komisja błędnie zdefiniowała beneficjentów tej pomocy, uznając, że beneficjentami tej pomocy nie był ani holding Air France-KLM (w decyzji zaskarżonej w sprawie T-216/21), ani spółka KLM (w obu zaskarżonych decyzjach).
Sąd uwzględnił te skargi i stwierdził nieważność decyzji Komisji. Uznał, że określając beneficjentów przyznanej pomocy państwa, Komisja popełniła błąd, wykluczając holding Air France-KLM i KLM w sprawie T-216/21 i KLM w sprawie T-494/21. W tym względzie Sąd zbadał powiązania kapitałowe, organizacyjne, funkcjonalne i gospodarcze łączące spółki należące do grupy Air France-KLM, ramy umowne, na podstawie których zostały przyznane rozpatrywane środki, a także rodzaj przyznanego środka pomocowego i kontekst, w jaki się wszystkie one wpisują. Na tej podstawie doszedł do wniosku, że holding Air France-KLM (w pierwszej sprawie) i KLM (w drugiej sprawie) mogły skorzystać, przynajmniej pośrednio, z korzyści przyznanej w ramach rozpatrywanej pomocy państwa.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
MSiT rozpoczęło prace nad uporządkowaniem systemu szlaków
Komisja Europejska chce wesprzeć
Tajlandia zmieni przepisy
Karta pokładowa może wystarczyć do wykazania potwierdzonej rezerwacji na
Dział aktualności dnia:
Itaka: który salon okazał się
Skytrax wybrał najlepsze lotniska w 2025
GUS: liczba turystów w Polsce
Starsze aktualności:
Prezes Polskiej Grupy Lotniczej
Grecja próbuje odzyskać marmury z
Duży touroperator
Światowe Forum Ekonomiczne o rozwoju sektora
TSUE: Włoskie regulacje dot. Airbnb, czy Expedii niezgodne z prawem
Hotel Gołębiewski nie ruszy w
Turystyka dużo lepiej oceniana przez
Czy lato w Grecji będzie
Polacy jadą chętnie na kolejny długi
Niewielkie spadki cen
Kto skorzysta z Programu Wsparcia
Tradycyjne modele sprzedaży zagrożone
Czy gospodarze zastąpią przewodników?
PPL mówi stop fałszywym alarmom bombowym
Władze Dubrownika wprowadzą podatek dla statków turystycznych
Samolot rozbił się podczas startu
Nowy przewoźnik w programie lojalnościowym Lufthansy dla firm w Polsce
Polacy w trakcie urlopu też chcą być online
Ponad 30% Polaków chce wyjechać już niedługo
Rozpoczął się konkurs na najlepszy produkt turystyczny województwa opolskiego
Białoruś wzmacnia kontrole nad obcokrajowcami
Obiekty niekategoryzowane podnosiły ceny noclegów
Hotelarze bawili się w Ostródzie
Wizz Air zwiększa obecność w Albanii
Airbus wycofa się z produkcji największych samolotów pasażerskich
Ponad 50 nowości w letniej siatce połączeń Air France KLM
Zasady korzystania ze stref Kiss&Fly naruszają konkurencję?
Mutacja omikron krzyżuje plany otwierania granic
IATA: ożywienie ruchu lotniczego coraz bardziej widoczne
Grupa eSky rozpoczyna kolejny etap ekspansji