Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Rezydent/Asystent rezydenta EXIMTOURS w TUNEZJI
Turyści i touroperator zarzucali sobie nawzajem niedbalstwo
Turyści wykupili wycieczkę do Indii i Nepalu. Na lotnisku turyści dowiedzieli się, że nie mają wizy i nie mogą polecieć. Organizator zwrócił im część kosztów wyjazdu, sprawa trafiła jednak do sądu. Poszkodowani turyści domagali się zwrotu całości poniesionych kosztów i zadośćuczynienia za zmarnowany urlop.
Turyści byli przekonani, że wyrobienie wiz leżało po stronie biura podróży. Przy rezerwacji uiścili opłatę za procedurę wizową do Indii. Sąd Rejonowy uznał, że powodom należy się odszkodowanie (w wysokości całego kosztu wycieczki pomniejszonego o kwotę dobrowolnie zwróconą przez touroperatora) oraz zadośćuczynienie (w kwotach po 4000 zł), ale pomniejszone z uwagi na ich przyczynienie w wymiarze 50%. Sąd przyjął, że z jednej strony pozwany nie zachował należytej staranności przy wykonaniu zobowiązania polegającego na uzyskaniu wiz dla powodów, skoro powszechną praktyką było pilnowanie przez pracowników agenta pozwanego procedury wizowej, natomiast powodowie przyczynili się do powstania szkody w ten sposób, że wiedząc o wymogach, jakie trzeba spełnić, aby wizę otrzymać, nie zwrócili się do agenta z zapytaniem, czy wizy zostały dla nich wydane.
Obie strony sporu składały apelację od tego wyroku. Turyści zaskarżyli wyrok w części oddalającej powództwo i rozstrzygającej o kosztach procesu, zarzucając naruszenie przepisu postępowania, które miało istotny wpływ na rozstrzygnięcie, tj. art. 233§1 kpc poprzez przekroczenie granic swobodnej oceny dowodów i przyjęcie, że powodowie przyczynili się do zaistnienia szkody, podczas gdy z dowodów miało wynikać, że zlecili realizację wyrobienia wiz pozwanemu i działali w zaufaniu do profesjonalisty.
Pozwany zaskarżył wyrok w części uwzględniającej powództwo oraz rozstrzygającej o kosztach procesu. Zarzucił niewszechstronne rozważenie materiału dowodowego i przekroczenie granic swobodnej oceny dowodów, prowadzące do ustaleń sprzecznych z zebranym materiałem dowodowym, iż pozwany przyczynił się do zaistnienia szkody w 50% nie dopełniając standardów staranności, podczas gdy poinformował powodów o wymogach wizowych i związanych z nimi obowiązkami, oraz że powodowie odnieśli szkodę niemajątkową.
Sąd Okręgowy w Łodzi uznał, że apelacja turystów była zasadna, w przeciwieństwie do apelacji touroperatora. W ocenie Sądu Okręgowego powodowie słusznie podnoszą, że nie można mówić o ich przyczynieniu do powstania szkody w świetle art. 362 kc. Pozwany przyjął na siebie zobowiązanie polegające na przeprowadzeniu "procedury wizowej do Indii", co wynika z dokumentu rezerwacji wycieczki z dnia 16 lipca 2015 roku. Należy podkreślić, że żaden z pozostałych dokumentów wskazanych w uzasadnieniu Sądu Rejonowego, a dotyczących wiz, nie określa w żaden sposób treści zobowiązania pozwanego. Regulacje dotyczące obowiązku posiadania wizy przez powodów jako uczestników wycieczki nie mają przecież takiego charakteru, a zapisy oferty katalogowej określają obowiązek dostarczenia określonych dokumentów w określonym czasie, koniecznych dla wyrobienia wizy (przez pozwanego), a więc nie udzielają odpowiedzi na pytanie, jaka była treść zobowiązania (świadczenia) pozwanego, co dopiero pozwala na ustalenie, czy doszło do niewykonania (nienależytego wykonania) przez niego zobowiązania - uznał sąd w uzasadnieniu wyroku o sygnaturze III Ca 1776/17. Z uzasadnieniem wyroku można się zapoznać pod adresem www.orzeczenia.ms.gov.pl
Sąd wskazał, że z zeznań świadków wynikało, że u agenta pozwanego, w przypadku wycieczek, dla których odbycia konieczne było posiadanie wizy, a klienci zlecali przeprowadzenie procedury wizowej pozwanemu, istniała praktyka polegająca na tym, że pracownik agenta monitorował tę procedurę i w momencie, w którym zachodziła już możliwość wszczęcia procedury wizowej, wymagającej udziału klienta, przeprowadzał klienta przez tę procedurę. Dlatego turyści, którzy uprzednio korzystali z oferty pozwanego i przynajmniej jeden raz zlecali przeprowadzenie procedury wizowej pozwanemu oczekiwali, że organizator załatwi dla nich wizę, zajmie się wszystkim i jeżeli będzie jakaś potrzeba, skontaktuje się z nimi, tak jak to miało miejsce wcześniej. Dlatego już na lotnisku byli zaskoczeni, że nie odbędą wycieczki i mieli wrażenie, że agent po prostu zapomniał o wyrobieniu wizy.
Sąd nie przychylił się do stanowiska organizatora, że miał prawo oczekiwać złożenia dokumentów wskazanych w ofercie katalogowej i nie robić do tej pory nic, nie narażając się na zarzut niewykonania umowy. Pozwanemu umyka, że wziął na siebie obowiązek przeprowadzenia procedury wizowej, co w ocenie Sądu Okręgowego na tle wskazanego przepisu oznacza, że miał podjąć wszelkie działania w celu doprowadzenia do skutku w postaci wyrobienia wiz powodom. Określenie obowiązków powodów nie ma żadnego związku z obowiązkiem, jaki wziął na siebie pozwany. Oczywiste jest, że dla wyrobienia wizy był konieczny udział powodów, jako osób dla których dokument ma zostać wystawiony, ale za całość przeprowadzenia procedury wziął na siebie odpowiedzialność pozwany. - uznał sąd.
Sąd Okręgowy zmienił wcześniejszy wyrok w ten sposób, że turyści otrzymali całą kwotę zadośćuczynienia za zmarnowany urlop (po 4 tys. zł), podczas gdy Sąd Rejonowy, przypisując im zaniedbanie, zasądził im połowę tej kwoty. Oprócz tego sąd przyznał turystom zwrot, niezwróconej do tego czasu reszty kosztów wycieczki.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Wyrok w sprawie niezałatwionej wizy
[2018-08-30 11:58 89.25.186.*]
co to za biuro podróży ? odpowiedz »
Wyrok w sprawie niezałatwionej wizy
[2018-08-30 12:26 89.25.186.*]
Z łodzi :) Spółka Akcyjna. Ciekawe kto ;) odpowiedz »
Wyrok w sprawie niezałatwionej wizy
[2018-08-31 12:23 109.173.219.*]
Też jestem ciekawy co to za spółka akcyjna??? odpowiedz »
Wyrok w sprawie niezałatwionej wizy
[2018-09-04 14:36 83.0.175.*]
Spółka akcyjna [ kipisz ] widło i powidło } wszystko w jednym worku handel transport budowa i turystyka odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Dział prawo i podatki:
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Etykieta emisja lotniczych przyjęta przez Komisję
Starsze aktualności:
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
Zdecydowana większość pracowników tureckich hoteli zaszczepiona
Hilton uznany za najlepsze miejsce do pracy
Norweski milioner kupi markę należącą do Thomasa Cooka
Paweł Niewiadomski ponownie w zarządzie ECTAA
Warszawa wprowadza nową politykę turystyczną
Nocowanie.pl: widać wzrost zainteresowania urlopowymi rezerwacjami
Zainaugurowano projekt Polskie Marki Turystyczne
Sieć luksusowych hoteli z nowym właścicielem
Niejasne przepisy dotyczące voucherów budzą kontrowersje
Lato 2019: Egipt i Turcja dużo droższe?
Wicepremier Gowin o pomocy dla gmin górskich
WTTC: straciliśmy miliony miejsc pracy w turystyce
Belgowie uznali Kraków za miasto roku
Inspekcja Handlowa skontrolowała nadmorskie lokale gastronomiczne
Świątynia Jowisza w Syrakuzach zostanie otwarta dla turystów
Europa Ubezpieczenia rozszerza zakres ubezpieczeń turystycznych o kwarantannę
KLM pracuje nad samolotem przyszłości
Wzrasta wpływ branży eventowej na gospodarkę